Omówienie kwietniowych audycji w RadioJAZZ.FM: ''LongPlay'' oraz Pasma Dziennego: ''Jazz Do It!'' i lista radiowo-prasowych patronatów koncertowych w Wielkopolsce w kwietniu br.
[more]
W kwietniowe piątki w RadioJAZZ.FM od godziny 11-tej do 14-tej miałem przyjemność prowadzić pasmo dzienne Jazz Do It! i mieliśmy wówczas naprawdę dużo czasu na przegląd najróżniejszych nowości płytowych.
Archiwalnych audycji ''LongPlay'' wysłuchać można o dowolnej porze klikając na poniższe odnośniki:
AUDYCJE 18.10.2011 - 06.03.2012
AUDYCJE 20.03.2012 - do najnowszych
03.04.2012
* W ciągu ostatnich dni ukazały się trzy płyty Jarka Śmietany sprzed lat, wydane w zupełnie nowej szacie graficznej ale przede wszystkim zremasterowane i doskonale brzmiące w roku 2012. Audycję rozpocząłem nagraniem otwierającym płytę Jarka Śmietany z roku 1984: ''Talking Guitar'' -płytę z roku 1984 a jednocześnie jedną z najnowszych pozycji w katalogu wytwórni należącej do Gitarzysty: JSR Records. Drugą płytą spośród trzech jakie ukazały się właśnie w nowych edycjach jest płyta: ''Sounds Colors''. Posłuchaliśmy najbardziej zakręconego nagrania z tej płyty: ''Birdy Num Num''.
Trzecia ''nowa-nienowa'' płyta JS to również materiał dotychczas trudno osiągalny -album ''Flowers In Mind'' -posłuchaliśmy z niej utworu: ''Eisenhower''.
* Jak co tydzień wysłuchaliśmy jednej strony longplaya. Była to płyta Cannonballa Adderleya: ''The Best of Cannonball Addreley''. To płyta złożona z klubowych wykonań najsłynniejszych tematów wydana przez Capitol
* W ostatni piątek przed audycją (30.03.2012) wystąpił w Poznaniu Jeremy Pelt ze swoim zespołem, w którego składzie znalazł się m.in. Danny Grissett, jakiego w Poznaniu usłyszeć mogliśmy już przy okazji koncertu Vincenta Herringa w październiku ub.roku. Koncert Jeremy'ego Pelta odbył się w Poznaniu w klubie Blue Note i był to zarazem jedyny koncert w Polsce, kończący zarazem europejską trasę. Na drugi dzień muzycy odlecieli do swej Ameryki pozostawiając nas z doprawdy wyśmienitymi wrażeniami po koncercie.
Kolejnego dnia, w sobotę (31.03.2012) również w poznańskim Blue Nocie wystąpił zespół SBB promując swoją najnowszą płytę, zatytułowną po prostu ''SBB'' i będącą czymś w rodzaju muzycznej książki opisującej historię grupy. Wielu muzyków w ostatnich latach pisze z różnym efektem literackim ksiązki autobiograficzne, lub publikuje wywiady-rzeki w formie książek, a Józef Skrzek i Apostolis Anthimos postanowili napisać swoją autobiografię Muzyką, a więc w sposób w jaki od zawsze najlepiej komunikują się z miłośnikami swej twórczości. Radiowa premiera tej płyty miała miejsce podczas naszej audycji 27 marca.
* Ostatnio co tydzień dzięki uprzejmości organizatorów koncertów odbywających się w Poznaniu, zarówno tych pod patronatem RadiaJAZZ.FM jak i pozostałych, podczas moich audycji jest możliwość wygrania wejściówek na koncerty, które wam rekomenduję, a jeśli w danym tygodniu nie mam takowych -mamy konkurs płytowy. Tego dnia właśnie wygrać można było płytę trębacza Johna Raymonda.
* Ostatnią płytą jaką zaprezentowałem w audycji był album jaki ukazał się w ostatni piątek przed audycją (30 marca) nakładem wytwórnii ACT z ostatnimi nagraniami Tria Esbjorna Svensona. To nagrania dokonane w studio 301 na krótko przed śmiercią pianisty, i tak też jest zatytułowana ta płyta: ''301''.
utwory:
JAREK ŚMIETANA Bieganie po Manhattanie
JAREK ŚMIETANA Birdy Num Num
JAREK ŚMIETANA Trio Eisenhower
CANNONBALL ADDERLEY Jive Samba
CANNONBALL ADDERLEY Work Song
CANNONBALL ADDERLEY Mercy, Mercy, Mercy
JOHN RAYMOND Already & Not Yet
ESBJORN SVENSSON Trio Behind The Stars
06.04.2012 Pasmo dzienne: ''Jazz Do It!'' 11:00-14:00
11:30 – płyta z cylku ''Kanon Jazzu'': Miles Davis: „Birth Of The Cool”
12:00 – kartka z kalendarza (1): Art Blakey
12:30 – premiery płytowe: Christina Fuchs: ''No Tango 2'' / Niechęć: ''Śmierć w miękkim futerku''
13:00 - czytelnia: Terry Teachout: ''Pops. Życie Louisa Armstronga''
13:30 – kartka z kalendarza (2): Christopher Franke
W paśmie pojawiła się muzyka Louisa Armstronga, jako że czytałem właśnie biografię Terryego Teachouta: ''Pops. Życie Louisa Ramstronga'' wydaną przez wydawnictwo Dolnośląskie i w nawiązaniu do tej książki wróciłem do nagrań Satchma. Przedstawiłem kilka nagrań znajdujacych się na liście opublikowanej na stronach książki:
30 kluczowych nagrań Louisa Armstronga:
4. ''Heebie Jeebies'' (1926 z Hot Five)
5. ''Cornet Chop Suey'' (1926 z Hot Five)
6. ''Potato Head Blues'' (1927 z Hot Seven)
22. ''Blueberry Hill'' (1949)
30. ''Hello Dolly!'' (1963)
Poza tym w trakcie 3-godzinnego programu znalazło się omówienie kwietniowego numeru miesieęcznika JazzPRESS.
Pozostali wykonawcy jakich nagrania pojawiły się w paśmie:
Esbjorn Svensson Trio, Johannes Mossinger, SBB, Filipowicz Quintet, Christoph Titz, A-Kineton, Urszula Dudziak, Marek Napiórkowski Trio, Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia, Ikiz, Thomas Brengens -Monkmeyer, Manfred Junker - German Klaiber.
10.04.2012
* Na ten dzień czekaliśmy już od kilku tygodni, od kiedy ujawniono datę dwóch premier płytowych: nowy album Kenny'ego Garretta: ''Seeds From The Underground'' oraz nowa płyta głośno zapowiadana przez legendarną wytwórnię Alligator Records: ''Soul Shot'' Curtisa Salgado. Miałem przyjemność zapoznać się z tymi albumami już wcześniej, a tego dnia właśnie miałem niewyobrażalną wręcz przyjemność podzielić się tą muzyką z Słuchaczami na antenie.
* W drugiej części programu wysłuchaliśmy drugiej strony longplaya ''The Best Of Cannonball Adderley'' -płyty wydanej na początku lat 70-tych przez Capitol, a zawierającej wybor sześciu wielkich teamatów zagranych przez legendarnego Cannonbala podczas klubowych koncertów.
* Zawsze w moich audycjach mam dla Słuchaczy niespodzianki w postaci płyt bądź zaproszeń na koncerty. Tego dnia miałem kilka zaproszeń.
- Po półrocznej przerwie w koncertowaniu i nieobecności w kraju . po wojażach w: Japonii, Francji, Szwecji, Rumunii i Węgrzech wrócił do nas zespół Pink Freud i to z zupełnie nowym materiałem! Płyta nosi tytuł ''Horse And Power'' a koncert promujący ten album odbyć miał się w Poznaniu w klubie Blue Note. Zaproszenia na koncert otrzymali Słuchacze biorący udział w radiowym konkursie.
- W podpoznańskiej Mosinie co roku odbywa się festiwal pod nazwą ''ODAzG'' czyli ''Ogólnopolskie Dni Artystyczne z Gitarą''. To nie tylko koncerty, ale również warsztaty gitarowe, spotkania z muzykami, dziennikarzami, wystawy, prezentacje sprzętu muzycznego. Już od kilku lat mosiński festiwal umieściłem na stałe w swoim kalendarium koncertowym jako stały punkt programu. W poprzednich latach gościliśmy tam m.in. zespól Laboratorium, Jarka Śmietanę, oraz wykonawców spoza świata jazzu jak choćby TSA czy Raz Dwa Trzy. W tym roku program zapowiadał się wyjątkowo interesująco. To trzy dni, które naprawdę warto spędzić było w uroczej podpoznańskiej Mosinie. Miałem podwójne zaproszenie na inaugurację festiwalu ''ODAzG'' na 20-go kwietnia. Wówczas to o godz. 18:00 odbyć miał się w Mosińskim Ośrodku Kultury wernisaż wystawy jazzowych plakatów koncertowych Jurka Reicha -jednego z największych maniakalnych wręcz kolekcjonerów o jakich kiedykolwiek słyszałem. O 19:00 natomiast tego dnia rozpocząć miał się koncert Tria Marka Napiórkowskiego ''KonKubiNap'', a po koncercie w klubie festiwalowym spotkanie, w którym wziąć mieli udział Marek Napiórkowski, Cezary Konrad i Robert Kubiszyn (a więc cały ''KonkubiNap'') i Dionizy Piątkowski.
* Curtis Salgado urodził się w 1954 roku dorastał w stanie Oregon pośród płyt z pasją kolekcjonowanych przez swoich rodziców (od Counta Basie do Fatsa Wallera), a dzięki starszemu rodzeństwu jego fascynacje skierowały się ku muzyce soul i bluesowi spod znaku takich artystów jak Wilson Pickett i Muddy Waters. .
Po raz pierwszy zaczął występować w latach 60-tych jako nastolatek z własną grupą The Nighthawks W roku 1973 Salgado wstąpił do zespołu Roberta Craya a w 1975 roku został inicjatorem Festiwalu Bluesowego w Eugene, który w kolejnych latach gościł m.in. takich muzyków jak choćby: Floyd Dixon, Frankie Lee, Luther Tucker, Otis Rush, Clifton Chenier, Sonny Rhodes i Albert Collins. W 1977 roku zespół Curtisa Salgado Nighthawks stał się pierwowzorem dla stworzenia na potrzeby słynnego filmu: ''Blues Brothers'' filmowej grupy grającej bluesa. Aktor John Belushi zapragnął poznać Salgado i podczas realizacji filmu korzystał z jego wskazówek i doświadczeń wykorzystując wiele jego tricków i czerpiąc z jego stylu. W tzw. międzyczasie Salgado odnosił ogromne sukcesy wraz z Robert Cray Band, spośród których najbardziej spektakulatnym wydaje się rewelacyjny występ w 1977 roku na San Francisco Blues Festival. W 1982 roku artysta opuścił grupę Craya, koncentrując się na solowej karierze oraz własnym zespole Curtis Salgado & The Stilettos.
Swój pierwszy z ośmiu jak dotąd solowych albumów nagrał dopiero w 1991 roku, a podczas setek koncertów w następnych latach dane mu było występować wraz z The Steve Miller Band i Carlosem Santaną. Po podpisaniu kontraktu z wytwórnią Shanachie Records w 1999 roku wydał cztery kolejne albumy w ciągu dziewięciu lat. Niestety ze względów zdrowotnych Curtis Salgado zmuszony byl na pewien czas wycofać się z aktywnej działalności.
W roku bieżącym powrócił płytą: ''Soul Shot'' nagraną dla kultowej wytwórnii Alligator Records. Płyta ukazała się w dniu audycji: 10 kwietnia i składa się z czterech autorskich kompozycji Salgado i siedmiu starannie dobranych coverów m.in. Johnny "Guitar" Watsona, George'a Clintona, Otisa Reddinga i Bobby Womacka.
* W cotygodniowym stałym punkcie programu jakim jest płyta gramofonowa wysłuchaliśmy drugiej strony longplaya ''The Best Of Cannonball Adderley''. Klasyka jazzu z klasycznej czarnej płyty.
* Nowa płyta Kenny'ego Garretta ukazała się w sprzedaży (podobnie jak album C.Salgado) w dniu emisji audycji, a nosi tytuł ''Seeds From The Underground''. 10 utworów wypełniających nowy, drugi wydany przez Mack Avenue, a szesnasty już autorski album Kenny Garretta to jego własne kompozycje, spośród których każdą jednak muzyk dedykuje osobom, które w poszczególnych etapach jego twórczości wywarły na saksofoniście szczególny wpływ, sprawiając iż w roku 2012 Kenny Garrett znalazł się w takim a nie innym punkcie swych muzycznych poszukiwań. Przekaz całego albumu: ''Seeds From The Underground'' jest więc ukłonem w stronę drogi jaką saksofonista podąża od 35 lat, poznając po drodze tak wspaniałych mistrzów, z którymi dane mu było nagrywać jak: Miles Davis, Quincy Jones czy Orkiestra Duke'a Ellingtona (prowadzona przez Mercera Ellingtona). Kilkanaście minut jakie pozostały do końca audycji spędziliśmy z płytą, o której już w dniu jej premiery wiedzieliśmy, iż przy okazji podsumowywania roku 2012 wymieniana będzie zapewne w najróżniejszych zestawieniach wśród najważniejszych płyt roku.
Podobnie jak w przypadku poprzedniego albumu (''Sketches of MD: Live At The Iridium'', 2008) leaderowi towarzyszy Benito Gonzales przy fortepianie i Nat Reeves na kontrabasie. Jamire'a Williamsa natomiast w nowym składzie zastąpił przy perkusji Ronald Bruner wspomagany dodatkowo przez perkusjonalia obsługiwane przez Rudy Birda.
Płyta trwa 70 minut i doprawdy trudno mi było wybrać z niej tylko dwa tytuły do zagrania w audycji.
Posłuchaliśmy: ''Welcome To The Earthsong'' z sześcioosobową grupą wokalną -najbardziej etnicznego nagrania na tej płycie, utrzymanego w zapomnianej dziś nieco konwencji afro jazzu (chyba celowo stylizowanego na brzmienie lat 70-tych) oraz: ''J.Mac''.
playlista audycji:
CURTIS SALGADO Love Man
CURTIS SALGADO Love Comfort Zone
CURTIS SALGADO She Didn't
CANNONBALL ADDERLEY Dat Dere
CANNONBALL ADDERLEY Why Am I Treated So Bad
CANNONBALL ADDERLEY Them Dirty Blues
KENNY GARRETT Welcome Earth Song
KENNY GARRETT J.Mac
13.04.2012. Pasmo dzienne: ''Jazz Do It!'' 11:10-14:00
11:30 – płyta z cylku ''Kanon Jazzu'': George Benson: ''Breezin'''
12:00 – kartka z kalendarza (1): The Rolling Stones
12:30 – premiery płytowe: Curtis Salgado: ''Soul Shot'' / Kenny Garrett: ''Seeds From The Underground''
13:00 – informator koncertowy: Maciej Fortuna Trio
13:30 – kartka z kalendarza (2)
wykonawcy:
Jacek Korohoda, Don Grolnick, SBB, Marek Napiórkowski Trio, Karl Seglem, Manfred Junker - German Klaiber, Horstman_Wiedman_Daneck, Niechęć, Thomas Brendgens-Monkmeyer, Tobias Hoffmann's Fallschirme, Jan Ptaszyn Wróblewski, Filipowicz Quintet, Haryo Sedhono Group
17.04.2012
Kolejne spotkanie z nowościami płytowymi, oraz seans z płytą winylową, jaką był longplay gitarzysty Johna Williamsa, który wraz z Johnem Etheridge odbywał tournee po Polsce a dzień przed audycją miałem niewyobrażalną wręcz przyjemność uczestniczenia w poznańskim koncercie.
* Miałem dla Słuchaczy zaproszenia na trzy różne koncerty, które rozdałem w ciągu godziny.
- Mosina -to urocze miasteczko położone tuż pod Poznaniem, do którego dotrzeć można koleją w dosłownie 20 minut z samego Poznania. Tam właśnie w tym roku już po raz szósty odbyć się miały ''Ogólnopolskie Dni Artystyczne z Gitarą''. 20 kwietnia na mosińskiej scenie zagościć miało Trio Marka Napiórkowskiego - jednego z najbardziej cenionych i rozchwytywanych polskich gitarzystów jazzowych, w składzie: Marek Napiórkowski, Robert Kubiszyn i Cezary Konrad. Trio ''KonKubiNap'' znane jest zapewne stałym słuchaczom RadiaJAZZ.FM. Miałem okazję w tym roku być świadkiem koncertu zespołu w poznańskim klubie Blue Note i pamiętam iż miałem wówczas również zaproszenia dla Słuchaczy na ten koncert. Tego dnia miałem kilka podwójnych zaproszeń na koncert ''KonKubiNapu'' w Mosińskim Ośrodku Kultury na 20 kwietnia. Tego dnia o godzinie 18:00 nastąpić miało otwarcie ''ODAzG'' oraz wernisaż plakatów jazzowych z kolekcji Jerzego Reicha -pasjonata i jednego z największeych kolekcjonerów płyt w Wielkopolsce, a po koncercie w Ośrodku Kultury odbyć się miało zapowiadane jako: ekskluzywne -spotkanie w klubie festiwalowym z muzykami Markiem Napiórkowskim, Cezarym Konradem i Robertem Kubiszynem, oraz największym autorytetem jazzowym w Wielkopolsce: Dionizym Piątkowskim. Swoją obecność zapowiedział również Zdzisław Paterczyk -poznański animator bluesa, wieloletni członek Polskiego Towarzystwa Bluesowego i organizator wielu koncertów. Po tym spotkaniu natomiast czekać nas miało to co od kilku lat jest tradycją Festiwalu Mosińskiego: jam session.
- Miałem również jedno podwójne zaproszenie dla dwóch osób na koncert sobotni festiwalu ''VI Ogólnopolskie Dni Artystyczne z Gitarą'' -koncert zespołu Poluzjanci. Koncert odbyć się miał w Mosińskim Ośrodku Kultury przy ulicy Dworcowej a poprzedzić go miał wystep zespołu
- Ostatnimi biletami koncertowymi do zdobycia były dwa bilety na koncert nowego kwartetu Tomasza Stańki, którego nowy kwartet poznać mieliśmy w Poznaniu w klubie Blue Note: 21 kwietnia. Miała to być prapremiera nowego przygotowywanego dla wytwórnii ECM programu, a zespół wystąpić miał w składzie: Tomasz Stańko -trąbka, David Virelles -fortepian, Sławomir Kurkiewicz -kontrabas i Michał Miśkiewicz -perkusja. Koncert odbyć się miał w ramach cyklu bluenotowskich koncertów pod hasłem ''Jazz Top w Blue Note''.
Koncert Tomasza Stańko RadioJAZZ.FM objęło swoim patronatem, a ''VI Ogólnopolskie Dni Artystyczne z Gitarą w Mosinie'', w ramach których odbyć się miały koncerty Tria Marka Napiórkowskiego i grupy Poluzjanci -na które zaproszenia miałem podczas audycji oraz koncerty Michała Stanikowskiego i finałowego koncertu Johna Portera i Anity Lipnickiej (22 kwietnia) w ramach ''ODAzG'' odbyć się miały pod patronatem RadiaJAZZ.FM oraz miesięcznika JazzPRESS.
* Po raz pierwszy na płycie kompaktowej ukazał się album Jana Ptaszyna Wróblewskiego: ''Sweet Beat''. Z tej płyty wysłuchaliśmy dwóch nagrań.
* Kolejna nowa - nienowa płyta jaka pojawiła się na antenie to album: ''Hearts and Numbers'' pianisty Dona Grolnicka jaki ukazał się pierwotnie w 1985 roku, a jego nowa zremasterowana edycja została wypuszczona przez wytwórnię Art of Life Records kilka tygodni temu,. To doskonały album nagrany przez Dona Grolnicka z udziałem takich m.in.muzyków jak: Michael Brecker -sax tenorowy, Hiram Bulloch -gitara, Marcus Miller -bas czy Steve Jordan -perkusja. Posłuchaliśmy jednego z nagrań z tego albumu: ''Human Bites''. Wspaniała okazja do przypomnienia sobie tej doskonałej płyty.
* Głównym punktem programu był longplay: ''Cavatina'' z 1971 roku nagrany przez jednego z najwybitniejszych gitarzystów świata jakiego aktualnie gościliśmy na koncertach w Polsce: Johna Williamsa.
Również koncert jaki odbył się 16 kwietnia w poznańskiej Auli UAM, podobnie jak cała trasa koncertowa dwóch wyśmienitych gitarzystów Johna Williamsa i Johna Etheridge odbył się pod patronatem JazzPRESSu. Poznański koncert składał się z trzech części i finału. W części pierwszej panowie zagrali w duecie, następnie mieliśmy okazję wysłuchać ich solowych recitali i ponownie obaj zagrali razem w wielkim finale.
* Od pewnego czasu kończę wtorkowe audycje czymś klimatycznym i kameralnym. Tak było i tego dnia. Przedstawiłem płytę ''Eternally'' (w podtytule ''Music of Charlie Chaplin''). Płyta wypełniona jest kompozycjami aktora, komika, reżysera ale też świetnego komopozytora: Charliego Chaplina w aranżacjach na gitarę i kontrabas. Manfred Junker i German Klaiber. Wysłuchaliśmy jednej z najpiękniejszych melodii jaka wyszła spod pióra Charliego Chaplina: ''Eternally''.
wykonawcy i tytuły:
JAN PTASZYN WRÓBLEWSKI Rozlewiska (Zielono mi)
JAN PTASZYN WRÓBLEWSKI Sweet Beat
DON GROLNICK Human Bites
JOHN WILLIAMS Bach Changes
JOHN WILLIAMS Theme From Z
JOHN WILLIAMS Cavatina
JOHN WILLIAMS Spanish Trip (Canarios)
JOHN WILLIAMS Because
JOHN WILLIAMS Raga Vilasakhani Todi
MANFRED JUNKER - GERMAN KLAIBER Eternally
20.04.2012. Pasmo dzienne: ''Jazz Do It!'' 11:10-14:00
11:30 – premiera płytowa: SING SING PENELOPE: ''This is the music volume I''
12:00 – kartka z kalendarza (1): Lionel Hampton
12:30 – informator koncertowy: Marek Napiórkowski Trio
13:00 - czytelnia: David Bret: ''Elizabeth Taylor. Dama, kochanka, legenda''
13:30 – kartka z kalendarza (2): Freddie Mercury
Podczas tego pasma dziennego Słuchacze mieli możliwość otrzymania podwójnych zaproszeń na koncert Tria Marka Napiórkowskiego: ''KonKubiNap'' jaki odbyć miał się tego samego dnia wieczorem w Mosinie.
nagrania:
Don Grolnick, King King, Christoph Titz, John Raymond, Kenny Garrett, Deep Schrott, Indigo Kid, Aquarium, Jazz Pistols, Sean Taylor, Al Di Meola, SBB, Curtis Salgado, Filipowicz Quintet.
PATRONATY - KWIECIEŃ 2012
*
16.04.2012
JOHN WILLIAMS & John Etheridge, Poznań -Aula UAM
organizator: UAM
patronat medialny: JazzPRESS
*
21.04.2012
TOMASZ STAŃKO Quartet, Poznań -''Blue Note''
organizator: ''Blue Note''
patronat medialny: RadioJAZZ.FM
''VI Ogólnopolskie Dni Artystyczne z Gitarą'', Mosina -MOK
organizatorzy: MOK, MTG
patronat medialny: RadioJAZZ.FM, JazzPRESS
Ponadto logo RadiaJAZZ.FM znalazło się na plakacie koncertowym:
*
11.04.2012
Pink Freud, Poznań - ''Blue Note''
organizator: ''artWerk''
_____________________________________________________
PRIVATE COLLECTION
W roku 2012 ukazały się trzy płyty Jarka Śmietany sprzed lat, wydane w zupełnie nowej szacie graficznej ale przede wszystkim zremasterowane i doskonale brzmiące w roku 2012. Nowe wydawnictwa JSR Records to prawdziwe skarby: trzy różne płyty będące reedycjami albumów Mistrza z lat 80-tych i 90-tych.
Jarosław / Jarek ŚMIETANA: Talking Guitar /LP 1984, P.N.Muza / CD 2012 (1984), JSR Records/
LP str.A: Bieganie po Manhattanie; Alisia; Tabasco Song; Podróżując we śnie; Trzech panów w łódce;
LP str.B: Samba Carrera; Papierek lakmusowy; Od siedmiu wzwyż; Polowanie na robaczka; Samochody w pokrowcach
Płyta Jarka Śmietany z roku 1984: ''Talking Guitar'' -to jedna z najnowszych pozycji w katalogu wytwórni należącej do Gitarzysty: JSR Records. ''Talking Guitar'' to pierwszy album firmowany nazwiskiem: Jarek Śmietana. Płyta ta pierwotnie wydana została na longplayu Polskich Nagrań w roku 1984, a w 2012 roku ukazała się we wspaniałej szacie graficznej i doskonale brzmiąca jakościowo dzięki świetnemu remasteringowi. Album rozpoczyna jedno z najpopularniejszych nagrań Śmietany z połowy lat 80-tych: ''Bieganie po Manhattanie''.
Wewnątrz okładki znajdziemy kilka ciekawych tekstów, jak choćby ten, będący hołdem dla Andrzeja Karpińskiego i Marka Karewicza:
''Dwaj Panowie K.
Karpiński & Karewicz
Polski jazz zawdzięcza im to co Beatlesi zawdzięczali Epstainowi, a Elvis Presley -Parkerowi... Pierwszy z Panów K. stworzył serię ''Polish Jazz'', stając się w ten sposób ojcem bodaj najbardziej monumentalnego dzieła w historii polskiej fonografii. Drugi fotografował zjawisko pod nazwą ''Polish Jazz'' (i nie tylko), a większość albumów w serii to projekty jego autorstwa.
Dziś z boku przyglądają się temu szaleństwu, któremu na imię ''Polish Jazz'' i choć żaden tego nie przyzna w swojej skromności -są dumni z tego dzieła. Bo jest z czego, a dowód na to oddajemy w ręce Słuchaczy.
Panie Andrzeju, Panie Marku
Dziękujemy
Polskie Nagrania''
skład:
Jarosław Śmietana - gitara
Wojciech Groborz - instr. klawiszowe
Antoni Dębski - gitara basowa
Jacek Pelc, Jerzy Bartz - instr. perkusyjne
Henryk Miśkiewicz, Zbigniew Jaremko - saksofony
Henryk Majewski, Robert Majewski - trąbki
Roman Syrek - puzon
Jan Baytel - flet
Jarek ŚMIETANA: Sounds Colors /CD 2012 (1990), JSR Records/
Sounds And Colors; Children Of Time; Okapi, Pekari, Karibu; Parisian Hot Stuff; Deep Ground Blue; Continental Breakfast; Try To Make It Better; Touch Of Touch; Two-Colored Girl; Birdie Num Num; Logic Animal; Still In Love
Drugą płytą spośród trzech jakie ukazały się właśnie w nowych edycjach jest płyta: ''Sounds Colors'', która często mylona jest z wydaną w serii ''Polish jazz'' płytą: ''Sounds & Colours''. To jednak inne płyty i nagrania z zupełnie innych sesji. Album ''Sounds Colors'' ukazuje się w Polsce po raz pierwszy (pierwotnie była to płyta wydana na początku lat 90-tych przez firmę Wipe). Wprawdzie trzy tytuły z obu płyt pokrywają się (''Sounds And Colors / Colours'', ''Okapi, Pekari, Karibu'' i ''Try To Make It Better''), lecz utwory zostały zarejestrowane (mimo iż w niemal identycznym składzie) podczas innych sesji. Płyta ''Sounds & Colours'' zarejestrowana została w marcu i kwietniu 1987 w studiach Polskich Nagrań, natomiast niniejsza sesja miała miejsce 3 lata później (15-30 stycznia 1990) w Studio Kraków.
Krążek nagrany zostal w 1990 roku w składzie znakomitym: Jarek Śmietana -gitary i instrumenty klawiszowe (!), Piotr Baron -saksofony i instrumenty klawiszowe (!), Antoni Dębski -bas i Jacek Pelc -perkusja. Gościnnie w pięciu nagraniach na instrumentach klawiszowych zagrał Janusz Grzywacz (Laboratorium). Najbardziej zakręconym nagraniem z tej płyty jest : ''Birdy Num Num''.
skład:
Jarek Śmietana - gitary, instr.klawiszowe
Piotr Baron - saksofony, instr.klawiszowe
Antoni Dębski - gitara basowa, kontrabas
Jacek Pelc - perkusja
oraz:
Janusz Grzywacz - instr.klawiszowe
Jarek ŚMIETANA Trio: Flowers In Mind /CD 2012 (1994), JSR Records/
As Good As Always; Bloomdido; Flowers In Mind; Papa Daddy and Me; Back To The Roots; Sometimes In Winter; Eisenhower; Beatrice; Blessing; Untitled Blues
Trzecia ''nowa-nienowa'' płyta JS to również materiał dotychczas trudno osiągalny -album ''Flowers In Mind'' nagrany w trio z Andrzejem Cudzichem i Idrisem Muhammadem. Na płycie znajdziemy m.in. kompozycje Charliego Parkera, Jacka DeJohnette, Sama Riversa, Ornette Colemana i Johna Scofielda (słynny: ''Eisenhower'').
Nagrań dokonano w J.M.Audio Studio w Krakowie w 1994 roku.
skład:
Jarek Śmietana - gitara
Andrzej Cudzich - kontrabas
Idris Muhammad - perkusja
skany: R.R. + mat. organizatorów
