Po wakacyjnej przerwie ruszył kolejny sezon koncertowego cyklu JazZamek prezentującego najnowsze projekty polskiego jazzu.
14 września w Sali Wielkiej CK Zamek w Poznaniu odbyła się prezentacja wyjątkowego muzyczno-wizualnego projektu poświęconego twórczości Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego (1931-1969), a związanego z obchodami 50. rocznicy śmierci wybitnego polskiego kompozytora i pianisty jazzowego, oraz ogłoszeniem przez UNESCO roku 2019, Rokiem Muzyki Krzysztofa Komedy.
"Komeda. Historie pisane dźwiękiem” to projekt kontrabasisty i kompozytora Michała Jarosa, którego znamy z rozmaitych składów i przedsięwzięć, jak m.in. formacje Michała Wróblewskiego, Grzegorza Karnasa, Michała Przerwy-Tetmajera czy nowojorskiej wokalistki Mishy.
Od czasu gdy w wieku 20 lat podczas festiwalu Jazz nad Odrą 1996 Michał Jaros został laureatem nagrody Grand Prix w kategorii: Nowa Twarz Polskiego Jazzu, muzyk miał okazję współpracować ze ścisłą czołówką polskiego jazzu jak m.in. Janusz Muniak, Zbigniew Namysłowski, Piotr Baron, Maciej Sikała, Arek Skolik czy Piotr Wojtasik, oraz całą plejadą światowych artystów, z Patricią Barber, Terencem Blanchardem i Wadada Leo Smithem na czele.
Do realizacji projektu dedykowanego Komedzie, Jaros zaprosił grono znakomitych muzyków: znanych z najnowszego albumu kontrabasisty "Floating Bridges": topowego saksofonistę Macieja Obarę i perkusistę Michała Miskiewicza, oraz Emila Miszka (trąbka), Krzysztofa Dysa (fortepian) i wokalistkę Karolinę Beimcik. Natomiast za specjalnie przygotowane wizualizacje wyświetlane na dużym ekranie odpowiedzialny był ceniony krakowski grafik Piotr Więckowski.
Stylowo przetworzone fotografie a także artystyczne animacje stworzone z wykorzystaniem nowoczesnych technik grafiki komputerowej (w tym wiele rzadkich zdjęć odnalezionych specjalnie dla tego projektu) towarzyszyły nam w trakcie całego koncertu nawiązując do inspirowanych muzyką Komedy tematów, oraz oryginalnych kompozycji z lat 60-tych, podanych w wyjątkowych autorskich aranżacjach Michała Jarosa.
Recytacje prozy i poezji pochodzącej z okresu twórczości Krzysztofa Komedy, oraz wokalizy Karoliny Beimcik dodatkowo ubarwiały muzykę i wyświetlane obrazy, czyniąc z koncertu prawdziwy spektakl o określonej dramaturgii i przebiegu.
Jak powiedział Michał Jaros: "Od początku mojej kariery zawodowej interesowałem się twórczością i techniką kompozytorską Krzysztofa Komedy, który jako pierwszy polski muzyk jazzowy rozpoczął eksperymenty muzyczne, wprowadzając do tradycyjnie pojmowanego i granego ówcześnie jazzu, nowatorskie rozwiązania harmoniczne i formalne. Projekt „Komeda. Historie pisane dźwiękiem" to mój hołd dla kompozytora oraz osobiste wyzwanie artystyczne”.
Mimo niezliczonej ilości rozmaitych przedsięwzięć związanych z "kultem Komedy", jakie w ostatnich latach spadły na miłośników polskiego jazzu, projekt Michała Jarosa zasługuje na szczególne wyróżnienie ze względu na oryginalną i widowiskową formę, a jednocześnie ściśle utrzymany w duchu twórczości wybitnego kompozytora przekaz i specyficzny klimat.
JazZamek #24: "Komeda. Historie pisane dźwiękiem”, 14.09.2019 - Poznań, CK Zamek
Maciej Obara - saksofon
Emil Miszk - trąbka
Karolina Beimcik - głos
Krzysztof Dys - fortepian
Michał Jaros - kontrabas
Michał Miśkiewicz - perkusja
tekst: Robert Ratajczak
fot.: R.R., plakat CK Zamek, oraz Multikulti