│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

18 sierpnia 2019

2019/44: nowe płyty


* nowe płyty

Założona w 2016 roku przez greckiego kompozytora Michaila Travlosa fundacja Phasma-Music, od roku 2018 regularnie publikuje płyty koncentrujące się na twórczośći współczesnych kompozytorów. We wrześniu katalog Phasma-Music wzbogacą trzy kolejne tytuły: zapowiadany już w tym miejscu - Michail Travlos "Night Visions", oraz Alkis Baltas "Sacred Choral Works" i Iwona Glinka "Two Minutes (solo flute)". Wszystkie albumy ukażą się pod patronatem LongPlay.

PATRONAT
Iwona Glinka: Two Minutes (solo flute)
(Phasma-Music)

Od 1995 roku zamieszkała w Atenach Iwona Glinka, specjalizuje się w nowych formach muzycznych oraz wykonawstwie muzyki współczesnej. Jest założycielką powstałego w 2016 roku zespołu Phasma-Music Ensemble i ma za sobą gorąco przyjmowane koncerty z orkiestrami i zespołami kameralnymi w obu Amerykach, Europie i Azji. Flecistka ma za sobą ponad sto prawykonań utworów kameralnych dedykowanych fletowi, a jej dyskografia obejmuje ponad 20 albumów płytowych wydanych zarówno w Grecji jak w Polsce. Jednym z najbardziej spektakularnych przedsięwzięć artystki jest monumentalny projekt fonograficzny ilustrujący muzycznie poszczególne znaki najstarszego zachowanego alfabetu, jakim jest powstały w starożytności na terenie dzisiejszego Libanu ok.1050 roku p.n.e., alfabet fenicki. W ramach tego cyklu ukazało się jak dotąd już 6 płyt, a do końca 2019 roku wydane zostaną dwie kolejne. W roku 2018 ukazał się dwupłytowy album "Two Minutes" zawierający 53 krótkie (zgodnie z ideą albumu oscylujące wokół 2 minut) utwory przygotowane przez 40 kompozytorów z 14 różnych krajów, a odsłaniający ogromny potencjał tkwiący w formach dedykowanych fletowi solo, oraz rozmaite stylistyki reprezentowane przez odmiennych kulturowo kompozytorów. Kontynuacją tego programu jest nagrana przez Iwonę Glinkę w maju 2019 roku w Atenach płyta "Two Minutes (solo flute)", wypełniona 36 formami muzycznymi przygotowanymi przez 35 kompozytorów z 14 krajów. Recital prezentuje rozmaite stylistyki zakorzenione w różnych muzycznych trendach XXI wieku. Perły te powstały nieco poza utartym szlakiem działalności artystycznej ich twórców, często kojarzonych z innymi formami. Zmierzenie się przez Iwonę Glinkę z tak wyrafinowaną formą muzyczną jaką jest konwencja: flet solo, to wielkie wyzwanie, któremu podołać może jedynie wirtuoz nie tylko zwinnie poruszający się w sferze zaawansowanych technik wykonawczych, ale też muzyk o ściśle sprecyzowanej koncepcji interpretacyjnej i artystycznej tożsamości. Album ukaże się 20 września 2019.

PATRONAT
Alkis Baltas - Sacred Choral Works
(Phasma-Music)

Alkis Baltas jest jednym z najwybitniejszych greckich kompozytorów współczesnych. Urodzony w 1948 roku w Salonikach artysta, już w 1970 roku doczekał się pierwszego wykonania swego dzieła na orkiestrę (Thessaloniki State Orchestra pod dyrekcją Solona Michaelidisa). W kolejnych latach współpracował ze stacją radiową Macedonia (1979–1983), był dyrektorem artystycznym Thessaloniki State Symphony Orchestra (1983-1992) oraz zespołów muzycznych greckiego państwowego radia i telewizji - ERT (1997-1999), a także profesorem w State Conservatory of Thessaloniki (1980-1984). Jest dyrektorem artystycznym festiwalu na wyspie Patmos, dyrektorem Konserwatorium Muzycznego w Salonikach i Greckiego Konserwatorium Muzycznego i Sztuki w Atenach. W trakcie swej wieloletniej działalności dyrygenckiej prowadził orkiestry zarówno w Europie jak w USA, Australii czy Argentynie i Turcji. Na płycie "Sacred Choral Works" znajdują się utwory sakralne na chór skomponowane przez Alkisa Baltasa w latach 1978-2010. Nagrania zostały dokonane w lipcu 2010 roku w Armenii przez tamtejszy Narodowy Chór Kameralny pod dyrekcją Roberta Mlkeyana. Doskonale iż po 9 latach ta wartościowa, pełna szczerych i głębokich emocji muzyka, doczekała się publikacji fonograficznej pod postacią starannie wydanego albumu CD. Płyta ukaże się 6 września.
____________________________________

Organic Noises
(Lynx Music)

Zespół Organic Noises powstał jesienią 2016 roku od początku istnienia swe brzmienie skierowując w stronę nasączonego etnicznymi elementami progresywnego rocka. W rozbudowanych utworach grupy odnajdziemy echa tradycyjnej muzyki ormiańskiej i orientu, a instrumentarium zespołu łączy w sobie gitary, skrzypce, syntezatory, moog, bas i perkusję z egzotycznymi dźwiękami takich instrumentów jak duduk, zurna, pku czy ney. Oryginalna konwencja muzyczna Organic Noises spotyka się z dużym uznaniem odbiorców, o czym świadczą gorąco przyjmowane koncerty grupy oraz sukcesy podczas rozmaitych festiwali i przeglądów (m.in. VI School & Jazz Festival w Lubaczowie, VIII RCK Pro Jazz Festiwal 2017, Jazz Juniors Hitch On Music Exchange 2017, New York Festiwal 2018 i Jazzowe Skrzydła 2018). 29 lipca nakładem wytwórni Lynx Music ukazał się eponimicznie zatytułowany debiutancki album formacji, zawierający koncepcyjnie ułożony autorski program, w którym odnajdziemy zarówno muzykę etniczną, jak rockowe brzmienia i elementy jazzu.

teksty: Robert Ratajczak