Michele Thomas
The Assumption
(Soulstream Music)
Wokalistka i songwriterka Michele Thomas od lat fascynuje się muzyką gospel oraz jazzem. Do nagrania swojego trzeciego w dyskografii albumu zaprosiła czołowych muzyków chicagowskiej sceny. Warto wspomnieć, że Michele Thomas aktywnie uczestniczy w życiu lokalnej społeczności. Rezydująca w Chicago artystka zdobyła uznanie i renomę nie tylko jako wokalistka, ale także jako edukatorka oraz dyrektorka lokalnego chóru. “Lokalna społeczność odgrywa w moim życiu ogromną rolę. Nieocenione znaczenie ma fakt, że możesz odczuwać wsparcie innych ludzi, to że w ciebie inwestują. Moja historia dotyczy właśnie odnalezienia siebie, własnego “ja”, podczas dorastania w społeczności tworzącej silne więzi, kiedy możesz otrzymać tak wiele od swoich bliskich i przyjaciół”. Nazwiska wielkich dam jazzowego śpiewu: Elli Fitzgerald, Dianne Reeves czy też Cassandra Wilson, przywoływane są w kontekście opisywania artystycznej kreacji Michele Thomas. Sama artystka czerpie inspiracje również z działań innych wokalistów-kompozytorów: Kurta Ellinga, Jona Hendricksa i Stinga. Na płycie "The Assumption" znalazły się zarówno własne utwory Michele Thomas jak i standardy. Niewątpliwą niespodzianką jest kompozycja Johna Coltrane’a "Spiral" ze słowami wokalistki, a także zamykający album utwór Steve’a Winwooda z repertuaru supergrupy Blind Faith.
Premiera 25 marca.
C.O.B.
Holding Pattern
(JazzHaus Musik)
Niezwykła koncepcja prowadzonej przez Hazel Leach The Composer's Orchestra Berlin (C.O.B.) polega na tym, że jej muzycy są jednocześnie własnymi współpracownikami i kompozytorami. Nie ma ustalonego instrumentarium: kompozytorzy mogą wybierać instrumenty z puli zespołów, aby opracować innowacyjny repertuar orkiestrowy, którego wpływy stylistyczne sięgają od klasyki po jazz, od folku po free. Muzyka pisana dla tego zespołu nie zna więc granic i ograniczeń. Zatem przy różnych instrumentacjach poszczególnych utworów, zmienia się również charyzma każdej kompozycji, a także jej indywidualny urok.
Premiera 13 kwietnia.
Stefan Bauer & Michael Heupel
tete-a-tete
(JazzHaus Musik)
Grający na wibrafonie i marimbie Stefan Bauer od wielu lat mieszka w USA i jest sprawdzonym ekspertem w zakresie różnorodnych koncepcji z zakresu improwizacji jazzowej. Od czasów 11 września mieszka w Nowym Jorku i jak większość tamtejszych muzyków, często pracuje nad kilkoma projektami jednocześnie. Jednym z tych projektów, będących zbiorem oryginalnych pomysłów, jest duet Bauera z flecistą z Kolonii Michaelem Heupelem. Gorąco przyjęty przez publiczność koncert na festiwalu Vibraphonissimo w styczniu 2020 roku, został nagrany przez Bayerischer Rundfunk i część z niego trafiła na "tete-a-tete", pierwszą płytę Bauera i Heupela zrealizowaną w duecie.
Premiera 13 kwietnia.
Niklas Roever Quartett
Hell's The Hippest Way To Go
(JazzHaus Musik)
Kwartet urodzonego w 1998 roku pianisty z Kolonii Niklasa Roevera powstał w 2016 roku. Wraz z albumem "Hell's the Hippest Way to Go" zespół zmienił punkt ciężkości swojej muzyki: wzmocniono element wokalny w ramach koncepcji zespołu, pod wpływem muzyki takich artystów jak m.in. John Taylor i Norma Winstone oraz klasycznych kompozytorów takich jak m.in. Maurice Ravel. Powstały utwory, w których wybrzmiewają rozmaite style gry i różnorodne koncepcje współczesnego jazzu, nadające muzyce nowego blasku i stwarzające dodatkową dźwiękową przestrzeń dla wariacji i improwizacji.
Premiera 13 kwietnia.
KontraSax
Die Kunst des Reisens
(JazzHaus Musik)
W przeciwieństwie do wielu ich kolegów, którzy mają tendencję do pracy nad projektami i są skupieni na kilku próbach przed poszczególnymi koncertami, tworzony przez Christinę Fuchs i Romy Herzberg duet KontraSax, należy postrzegać jako zespół, będący rodzajem muzycznego związku, który trwa już trzy dekady, a może trwać nawet całe życie. Christina Fuchs (saksofon, klarnety) i Romy Herzberg (kontrabas) imponują swoim muzycznym spektrum kolorów, ekscytującym przeplataniem się swobodnie improwizowanych fragmentów z wcześniej ustrukturyzowanymi elementami, wzajemnym oddziaływaniem, a przede wszystkim ich bezwarunkowym słuchaniem się nawzajem – podstawowym warunkiem każdej muzycznej formacji.
Premiera 13 kwietnia.
Jörg Schippas UnbedingT
Tanzpalast
(JazzHaus Musik)
Muzyczne horyzonty gitarzysty Jörga Schippy są niezwykle szerokie. Jego styl gry łączy rozmaite estetyki i wpływy wielu improwizujących muzyków takich jak Miles Davis, Jim Hall, Ry Cooder i Jimi Hendrix, ale też kompozytorów muzyki klasycznej, takich jak Béla Bartók, Igor Stravinsky, Olivier Messiaen, György Ligeti i Alfred Schnittke. Przez lata Jörg Schippa coraz głębiej wchodził w sferę współczesnego jazzu, a także muzyki awangardowej i poważnej. "Być może dzisiejsze moje dokonania można określić mianem muzyki współczesnej, w której znaleźć można elementy czysto dźwiękowe, ale też rytmy o nietypowym metrum, dziwaczne melodie i niezwykłe struktury harmoniczne” – mówi Jörg Schippa. Właśnie te składniki można znaleźć na jego najnowszej produkcji jaką jest album "Tanzpalast".
Premiera 13 kwietnia.
Hannes Zerbe Quintett
Live im A-Trane Berlin
(JazzHaus Musik)
Kwintet pianisty i kompozytora Hannesa Zerbe został zaproszony do zagrania w berlińskim klubie A-Trane 9 czerwca 2021 roku podczas uroczystości wręczenia jego liderowi nagrody Jazzpreis 2021. Hannes Zerbe od zawsze poszukuje w swojej twórczości relacji ze sferą muzyki klasycznej tworząc płynną wymianę między dwoma pozornie niekompatybilnymi poziomami muzycznymi poprzez oryginalność jego pomysłów dźwiękowych i surowość jego improwizowanych koncepcji. Kompozycje na albumie "Live im A-Trane Berlin" to głównie dzieła samego Hannesa Zerbe, po raz kolejny obrazujące jego umiejętność budowania międzystylistycznych mostów oraz tworzenia rozmaitych koncepcji opartych na jazzowej improwizacji.
Premiera 13 kwietnia.
Otto
Dances
(Circum-Disc)
Duet Otto powstał z fascynacji chaconne (formą muzyczną opartą na hiszpańskim tańcu w metrum 3/4), do której powrócił kilka lat temu zanim zapuścił się stylistycznie w rejony suit na lutnię i wiolonczelę J-S Bacha. Francuski gitarzysta Ivann Cruz w dzieciństwie podczas nauki gry na gitarze klasycznej niejednokrotnie wykonywał niektóre z tych kompozycji. Teraz postanowił wrócić do tych melodyjnych uwikłań, konfrontując je z pulsującymi ornamentami perkusisty Frédérica L'Homme'a. Konstelacja ta zaowocowała zbiorem 13 utworów, które wypełniają album Otto: "Danses". Pomiędzy kilkoma preludiami, aby dostroić bębny do polifonicznych form mistrza późnego baroku, swobodnie improwizują tańce bourrées, gigues i inne żywiołowe allemandy. Artyści bawią się muzyką splatając z sobą rozmaite estetyki i mieszając motywy improwizowane z formami zamkniętych kompozycji, a popularne tańce, melodyczną przejrzystość i harmonię, zestawiają z niecodziennym brzmieniem i nieregularnym rytmem.
Premiera 15 kwietnia.
wszystkie teksty oparte na materiałach prasowych