│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

25 lutego 2012

LongPlay w RadioJAZZ.FM (10)

Opis audycji radiowych: ''LongPlay'' oraz pasm dziennych: ''Jazz Do It!'' prowadzonych przeze mnie na antenie ''e-eteru'' RadiaJAZZ.FM na przełomie stycznia i lutego 2012, a także recenzje płyt odtworzonych w audycjach.

[more]

Archiwalnych audycji ''LongPlay'' wysłuchać można o dowolnej porze tutaj:
AUDYCJE 28.06 - 11.10.2011
AUDYCJE 18.10.2011 - do najnowszych

24.01.2012

* 20 i 21 stycznia odbyły się w Wielkopolsce koncerty tria Wojciecha Karolaka, natomiast 22 stycznia w Poznaniu miał miejsce koncert: ''Jazz w Akademii'' z udziałem m.in. Andrzeja Olejniczaka, Macieja Fortuny, Krzysztofa Przybyłowicza i Zbigniewa Wrombla. Koncerty odbyły się pod patronatem RadiaJAZZ.FM i miesięcznika JazzPRESS. Krótkimi relacjami z tych wydarzeń rozpocząłem audycję.
* Premierami płytowymi jakich słuchaliśmy były płyty: ''2012'' grupy String Connection, oraz: ''The Mole People'' -Wierba & Schmidt Quintet feat.Piotr Baron
* W cyklu wielkich płyt jazzowych odtwarzanych bezpośrednio z gramofonu, wysłuchaliśmy pierwszej strony longplaya: ''Porgy & Bess'' Louisa Armstronga i Elli Fitzgerald

WOJCIECH KAROLAK  Strzeż się Szczeżu!
STRING CONNECTION  Das Salzperlspiel
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  Summertime
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  I Wants To Stay Here
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  My Man's Gone Now
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  I Got Plenty O'Nuttin
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  Buzzard Song
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  Bess, You Is My Woman Now
WIERBA and SCHMIDT Quintet feat. P.Baron  The Mole People

31.01.2012

* W ostatni czwartek przed audycją -26 stycznia w poznańskim klubie Blue Note pod flagą RadiaJAZZ.FM. odbył się doskonały, kameralny koncert. Koncert był występem promującym album: ''I Remember'' tria Michała Wróblewskiego, jaki właśnie pojawił się w sprzedaży. W programie oprócz autorskich rzeczy Michała, także utwory m.in. Keitha Jarretta i Johna Coltrane'a. Stylowa... taka bluenotowska w stylu lat 60-tych okładka i wspaniała zawartość srebrnej płytki wewnątrz ukrytej. Część materiału z tej płyty była już dostępna wcześniej na kompakcie dołączonym do ''Jazz Forum''. To nagrania dokonane jeszcze z Michałem Bryndalem na perkusji, którego później zastąpił Wojciech Romanowski. I w takim składzie trio funkcjonuje obecnie i dokonało nowych nagrań jakie uzupełniły pełną wersję krążka: Michał Wróblewski -fortepian, Michał Jaros -kontrabas i wspomniany Wojciech Romanowski na bębnach.
Ponieważ w pierwszej części programu mówię przeważnie o koncertach jakich byłem świadkiem i jakich mam zamiar być świadkiem, a niejednokrotnie mam dla Naszych Słuchaczy zaproszenia na koncerty. Tak było i tego dnia. Najbliższym koncertem na jaki się wybierałem i na który zaprosiłem Słuchaczy to występ zespołu wrocławskiego gitarzysty Leszka Cichońskiego, promujacy jego nową płytę zatytułowaną: ''Sobą gram''. Miałem zaproszenia dla Słuchaczy na ten koncert jaki miał odbyć się pod patronatem miesięcznika JazzPRESS i RadiaJAZZ.FM.
 * Po nagraniach z płyty ''I Remember'' słuchaliśmy muzyki z drugiej strony płyty gramofonowej z zapisem muzyki Georga Gershwina: ''Porgy & Bess'' nagranej przez Louisa Armstronga i Ellę Fitzgerald.
* W części trzeciej programu słuchaliśmy rewelacyjnych nagrań z koncertu kwartetu Andrzeja Olejniczaka w San Sebastian. Od wielu lat Andrzej Olejniczak mieszka w Hiszpanii, tam koncertując, nagrywając a także wydając swoje płyty we własnej wytwórnii Olej. Właśnie nakładem Olej ukazała się płyta: ''Live At Altxerrii'', której posłuchaliśmy w trzeciej i ostatniej muzycznej odsłonie tej godziny.

 
Michał WRÓBLEWSKI Trio  I Remember
Michał WRÓBLEWSKI Trio  Jarretiude
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  It Ain't Necessarily So
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  What You Want Wid Bess?
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  A Woman Is A Sometime Thing
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  Oh, Doctor Jesus
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  Here Come The Honey Man / Crab Man / Oh Dey's So Fresh And Fine (Strawberry Woman)
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  There's A Boat Dat's Leavin' Soon For New York
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  Bess, Oh Where's My Bess?
Louis ARMSTRONG & Ella FITZGERALD  Oh Lawd, I'm On My Way
Andrzej OLEJNICZAK Quartet  Cryin' Blues

07.02.2012

* Naszą godzinę rozpoczęli Leszek Cichoński i Wojtek Karolak nagraniem z zupełniej świeżej płyty zatytułowanej sobą gram, która swą premierę koncertową miała pod patronatem RadiaJAZZ.FM i miesięcznika JazzPRESS 4 lutego w Poznaniu. Leszek Cichoński jest pomysłodawcą Gitarowego Rekordu Guinnessa, który ściąga co roku na wrocławski Rynek tysiące fanów. To tak naprawdę pierwsza autorska płyta Cichońskiego, który zaprosił do udziału w nagraniach m.in. Wojtka Karolaka i Jorgosa Skoliasa. RadioJAZZ.FM patronowało koncertową premierę płyty Leszka Cichońskiego a w kolejną sobotę patronować miał koncertowi podczas którego dopiero miała zostać nagrana płyta -to taka wisienka wśród wielkopolskich patronatów radiowych: jedyny koncert w Polsce międzynarodowego kwartetu Andrzeja Olejniczaka w składzie: Olejniczak, Adzik Sendecki oraz sekcja: Laurent Vernerey i Mark Mondesir. Jeszcze przedtem -w piątek 10 lutego w Gnieźnie miał odbyć się koncert zespołu Prowizorka Jazz Band, w którym od lat gra znany słuchaczom moich audycji Jacek Korohoda. Jacek był moim gościem kiedy rozmawialiśmy o jego nowej płycie: ''Window To The Backyard''. 10 lutego w Gnieźnie zagrać miał wraz z legendarną Prowizorką.
W trakcie programu rozdałem Słuchaczom zaproszenia na koncert kwartetu Olejniczaka ufundowane przez klub ''Blue Note''
* W drugiej części naszego programu w roli tytułowego longplaya: ''Time Further Out'' -pierwsza strona płyty kwartetu Dave'a Brubecka sprzed 50 lat. Płyta, która ukazała się w dwa lata po słynnym albumie: ''Time Out'' (1959) w roku 1961.
* W trzeciej części tej godziny nagrania z kolejnej nowej płyty -płyty która swą premierę miała również w sobotę 4 lutego: Przemysław Strączek i Teriver Cheung: płyta z utworami Billa Evansa zatytułowana po prostu: ''Evans''. Płyty tej nie mogłem jeszcze odtworzyć tydzień temu, gdyż było to jeszcze przed datą jej oficjalnej premiery, natomiast miałem okazję się już z nią zapoznać. Jak łatwo się domyśłić płyta poświęcona jest kompozycjom Billa Evansa... ale nie tylko -na końcu tego krążka bowiem pojawia się ''Waltz New'' Jima Halla i ''Mazurek F Dur'' Fryderyka Chopina.

Leszek CICHOŃSKI feat.W.Karolak  Allman Brotherhood
Leszek CICHOŃSKI feat.J.Skolias  Wracam do domu
The Dave BRUBECK Quartet  It's A Raggy Waltz
The Dave BRUBECK Quartet  Bluette
The Dave BRUBECK Quartet  Charles Matthew Hallelujah
The Dave BRUBECK Quartet  Far More Blue
Przemysław STRĄCZEK & Teriver Cheung  Opener
Przemysław STRĄCZEK & Teriver Cheung  Mazurek F Dur
Andrzej OLEJNICZAK Quartet  Zamora

08.02.2012 Pasmo dzienne: ''Jazz Do It!'' 10:20-14:00
Pierwsze tegoroczne pasmo dzienne z Poznania wypełnily nagrania m.in. Zbigniewa Wegehaupta, Andrzeja Olejniczaka, Michała Wróblewskiego, Leszka Cichońskiego, Macieja Fortuny, Mirka Rzepy, Grzecha Piotrowskiego, Adama Bałdycha, Wierba & Schmidt Quintet feat.Piotr Baron, duetów: Mary Carewe & Philip Mayers i Przemysław Strączek & Teriver Cheung, a także: Joe Hendersona, Dextera Gordona, Art Blakey & The Jazz Messengers, Billie Holiday, Cheta Bakera.
W trakcie blisko 4-godzinnego pasma, Słuchacze mieli możliwość otrzymania wejściówek na koncert zespołu Prowizorka Jazz Band jaki odbyć miał się 10 lutego.
Płytą w cyklu ''RadioJAZZ.FM poleca'' był album Tord Gustavsen Quartet: ''The Well'', a płytą w cyklu ''Kanon jazzu'' -Sonny Stitt: ''Night Letter''. W trakcie pasma dziennego miała miejsce również emisja audycji Jacka Wróbla: ''Ptasie radio''.

09.02.2012 Pasmo dzienne: ''Jazz Do It!'' 10:00-14:00
Dexter Gordon, George Benson, Chet Baker, Miles Davis, Billie Holiday, Joe Henderson, a także w dniu 1-rocznicy śmierci: Andrzej Przybielski, w dniu 31-rocznicy śmierci: Bill Haley. Także nagrania Leszka Cichońskiego, Michała Wróblewskiego, Macieja Fortuny, duetów: Przemysław Strączek & Teriver Cheung oraz Mary Carewe & Philip Mayers, grupy String Connection, Jacka Korohody, Saski Laroo, Grzecha Piotrowskiego, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Mirka Rzepy, Big Bandu Klausa Lenza, Kwintetu  Wierba & Schmidt feat.P.Baron, Jarek Śmietana & Wojtek Karolak Band, Zbigniewa Wegehaupta, grup: Super Duo, Bushman's Revenge, Muariolanza, oraz Freddy'ego Cole'a i Adama Bałdycha.
W trakcie 4-godzinnego pasma, Słuchacze mieli możliwość otrzymania wejściówek na koncert zespołu Prowizorka Jazz Band jaki odbyć miał się 10 lutego.
Płytą w cyklu ''RadioJAZZ.FM poleca'' była album Tord Gustavsen Quartet: ''The Well'', a płytą w cyklu ''Kanon jazzu'' -Sonny Stitt: ''Night Letter''

10.02.2012  Pasmo dzienne: ''Jazz Do It!'' 11:00-14:00
W dniu swych urodzin: Roberta Flack, a także m.in.Michał Wróblewski Trio, Grzech Piotrowski Quartet, Andrzej Olejniczak Quartet, String Connection i Leszek Cichoński.
W trakcie 3-godzinnego pasma, Słuchacze mieli możliwość otrzymania wejściówek na koncert zespołu Prowizorka Jazz Band jaki odbyć miał się wieczorem w Gnieźnie.
Płytą w cyklu ''RadioJAZZ.FM poleca'' była album Tord Gustavsen Quartet: ''The Well'', a płytą w cyklu ''Kanon jazzu'' -Sonny Stitt: ''Night Letter''.

Poniżej recenzje dwóch spośród płyt jakie pojawiły się we fragmentach w wyżej omówionych audycjach.

PRIVATE COLLECTION

  

 WIERBA and SCHMIDT Quintet feat. Piotr BARON: The Mole People /CD 2011, SJ Records/
I Can Make The World Dance; Beneath The Moon; Orinia; Morning; Sarcastic Fringehead; The Peacock; The Mole People

Szczerze mówiąc po nową płytę kwintetu Michała Wierby i Piotra Schmidta sięgnąłem przede wszystkim ze względu na postać naszego wybitnego saksofonisty: Piotra Barona, który uczestniczył w jej nagraniu. Po wyśmienitej płycie autorskiej: ''Kadish'', Pan Piotr dźwiękami swego saksofonu zachwycił mnie również na płycie: ''Looking For Balance'' Krzysztofa Herdzina, dlatego wydanie płyty: ''The Mole People'' przyjąłem z ogromnym zainteresowaniem. Okazało się jednak, iż na krążku znajduję się zdecydowanie więcej niż wplecione w nagrania młodych muzyków i kompozytorów solówki doskonałego Piotra Barona. Mamy do czynienia z płytą stworzoną przez piątkę muzyków doskonale z sobą zgranych i dopasowanych pod względem wspólnych fantazji i wyobraźni muzycznej.
Album wypełnia 5 kompozycji pianisty: Michała Wierby, jedna trębacza i producenta płyty: Piotra Schmidta i jeden utwór Jimmy'ego Rowlesa (''The Peacocks'').
Już od pierwszych dźwięków otwierającego płytę: ''I Can Make The World Dance'' uderza niezwykła harmonia i perfekcja brzmienia kwintetu. Jeśli istnieje coś takiego jak swego rodzaju modern mainstream, to tak właśnie możnaby scharakteryzować brzmienie tej konstelacji.
Michał Wierba niezwykle synkopuje w niektórych fragmentach w dość akordowy i rytmiczny sposób, by po chwili ''rozlać'' gamę dźwięków tworząc wykwintne pasaże fortepianowe. Piotr Schmidt potrafi natomiast grać w dość akademickiej manierze, ale niejednokrotnie też agresywnie i z niemal free polotem znienacka zaatakować nas wymyślną kanonadą dętych partii.
Sekcja rytmiczna: Kapczuk - Kuchczyński robi wrażenie doskonale i precyzyjnie zgranej, ale też potrafiącej puścić wodze fantazji jak choćby w spokojnym, balladowym: ''Beneath The Moon'' urozmaiconym brzmieniem elektrycznego piano Wierby (doskonałą partią kontrabasu raczy nas Michał Kapczuk).
Saksofon Piotra Barona jest wyjątkową ozdobą większości sesji (w niektórych utworach gra na klarnecie basowym) zarówno podczas chorusów z Schmidtem jak i wykwintnie tworzonych solówek.
''Orinia'' zdominowana jest przez funkujący klimat, potęgowany szarpanymi partiami gitary basowej i snującymi się dźwiękami elektrycznego fortepianu nawiązującego w późniejszej solówce do estetyki brzmieniowej lat 70-tych spod znaku Herbiego Hancocka. Doskonałe partie solowe zarówno Barona jak i Schmidta a na koniec jeszcze wyśmienita partia perkusji sprawiają, iż to jedno z nagrań, do których niejednokrotnie wracał bedę zapewne ze szczególną sympatią.
Jedyną kompozycją trębacza i producenta albumu: Piotra Schmidta jest przepiękny: ''Morning'' stanowiący coś w rodzaju ''oddechu'' na płycie. Dużo przestrzeni i powietrza, świetna leniwa partia solowa kontrabasu, delikatna i pasażowa gra Wierby, ale przede wszystkim trąbka. W tym momencie właśnie zdałem sobie sprawę, iż zapomniałem o Piotrze Baronie, którego postać była głównym powodem mojego sięgnięcia po ten krążek (w tym utworze gra kwartet).
Ponownie w doskonałym rytmie funky kołyszemy się podczas: ''Sarcastic Fingerhead''. Długa partia trąbki, w tle doskonale grający Kuchczyński i szarpiący struny el basu Kapczuk przy ''pływających'' dźwiękach elektrycznej klawiatury i po trzech minutach jest! Jedna z najwspanialszych partii Piotra Barona na płycie: pełna improwizacji, zakręcona niemal free jazzowym posmakiem... szkoda że tak krótko Panie Piotrze. No i świetne solo na tych archaicznie (przez co wdzięcznie) brzmiących elektrycznych klawiszach! Jest doskonale!
Dźwięki klasycznie brzmiącego fortepianu wypełniające solową interpretację kompozycji J.Rowlesa: ''The Peacocks'' przez Michała Wierbę przenoszą nas w zupełnie inną estetykę: jest delikatnie, subtelnie... Chwilami odnoszę wrażenie że słucham już innej płyty, ale nie: to nadal: ''The Mole People''. Jakże doskonale potrafi ta płyta stworzyć tak odmienne obrazy dźwiękowe!
Na koniec swego rodzaju przebój tego wyśmienitego albumu: tytułowa kompozycja, której linia wpada w ucho już od pierwszych dźwięków. Zakręcone strukturalnie partie trąbki, ''galopada'' kontrabasu i świetne chorusy dęte, oraz solo fortepianu są tym co nie pozwala ani na moment oderwać się od słuchania. No i Ten Saksofon w drugiej części, którego partie odwołują się do najwspanialszych dźwięków jakie człowiek jest w stanie wydobyć z tego instrumentu: Piotr Baron!
''The Mole People'' jest doprawdy płytą wyjątkową i nie ma mowy tutaj o jakimkolwiek przypadku wzajemnych relacji powstałych na zasadzie starcia się geniuszu wielkiego wirtuoza z młodzieńczym temperamentem czwórki pozostałych muzyków. To płyta robiąca wrażenie nagranej przez piątkę równoprawnych jej twórców, spośród których każdy przekazał na niej część swojej indywidualności   
Płyta ukazała się pod patronatem RadiaJAZZ.FM.
Skład:
Piotr Baron - saksofony, klarnet
Piotr Schmidt - trąbka
Michał Wierba - instrumenty klawiszowe
Michał Kapczuk - bas
Sebastian Kuchczyński - perkusja
Powyższa recenzja ukazała się w miesięczniku ''JazzPRESS'' 02/2012

 Przemysław STRĄCZEK & Teriver Cheung: Evans /CD 2012 (2011) Es art/
Opener; Waltz For Debby; Time Remembered; Peri's Scope; Very Early; Funkallero; Turn Out The Stars; Walking Up; Waltz New; Mazurek F Dur

Przemysław Strączek to gitarzysta jazzowy, kompozytor, producent, aranżer i pedagog. W roku 1998 powołał do życia swój pierwszy zespół: Tres Jazz, z którym nagrał album ''The Shape of Melody'' (2004). Po zakończeniu działalnosci zespołu, Strączek realizuje się muzycznie w kolejnych formacjach nagrywając dwa autorskie albumy: ''Earthly Room” (2007) i ''Light & Shadow” (2010) r.
W sierpniu 2011, Przemysław Strączek wraz z gitarzystą z Hong Kongu na stałe mieszkającym w USA: Teriverem Cheungiem odbyli wspólną trasę koncertową, podczas której doszli do wniosku, iż warto udokumentować ich wspólną działalność nagraniem płyty. Panowie na warsztat wzięli dość trudny repertuar biorąc pod uwagę instrumentarium na jakie został on opracowany: Bill Evans. Jazzowe duety gitarowe to rzadkość, a fakt iż w przypadku tej płyty mamy do czynienia z gitarowymi opracowaniami kompozycji fortepianowych, sprawia iż: ''Evans'' to swego rodzaju ewenement muzyczny. Samo nagranie płyty zajęło gitarzystom zaledwie trzy godziny a utwory jakie wypełniły album pochodzą częściowo z prób, a częściowo z koncertów. Całość została jednak tak zmiksowana, iż robi wrażenie płyty stricte studyjnej i jako taką należy ją chyba traktować.
Na krążku umieszczono 8 kompozycji Billa Evansa, wśród których znajdziemy takie standardy jak choćby:  "Waltz for Debby", "Turn Out the Stars", "Very Early" czy: "Funkallero". Niezwykle subtelnie i perfekcyjnie a jednocześnie z wyczuwalnym wręcz feelingiem brzmią obaj gitarzyści, dysponujący odmiennymi technikami gry i różnymi brzmieniami. Partie Strączka są jakby bardziej subtelne i delikatne, natomiast Cheung gra w sposób bardziej dynamiczny. Myślę, iż jest to doskonały przykład zetknięcia się dwóch Gitarzystów pochodzących z odmiennych kulturowo regionów. Program albumu uzupełnia utwór wieloletniego współpracownika Evansa -Jima Halla: ''Waltz New'', oraz prawdziwa niespodzianka: ''Mazurek F Dur'' Fryderyka Chopina!
I tak od Evansa, poprzez Halla dotarliśmy na końcu płyty do Chopina. Mimo najróżniejszych płyt z jazzowymi opracowaniami dzieł Wielkiego Fryderyka, jakimi zasypali nas w ostatnich latach różni muzycy, z ogromną radością przyjąłbym wiadomość o tym iż duet Strączek & Cheung na kolejnej wspólnej płycie ''weźmie na warsztat'' właśnie Chopina.
Tymczasem na płycie: ''Evans'' możemy jednocześnie poddać się klimatowi delikatnych gitarowych dźwięków malujących muzykę jednego z największych pianistów jazzowych i podziwiać niewyobrażalne możliwości techniczne zarówno Przemysława Strączka grającego na całej płycie na lewym kanale i słyszalnego w prawym głośniku: Terivera Cheunga.
Płyta wydana pod patronatem RadiaJAZZ.FM.