│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

12 kwietnia 2012

LongPlay w RadioJAZZ.FM (12)

Opis marcowych audycji ''LongPlay'' w RadioJAZZ.FM, piątkowych pasm dziennych ''Jazz Do It!'' oraz radiowych patronatów medialnych nad koncertami w Poznaniu.

[more]

Archiwalnych audycji ''LongPlay'' wysłuchać można o dowolnej porze klikając na poniższe odnośniki:

AUDYCJE 28.06 - 11.10.2011

AUDYCJE 18.10.2011 - do najnowszych

Serdecznie zapraszam w każdy piątek od 11-tej do 14-tej na radiowe pasmo dzienne ''Jazz Do It!'', w którym co tydzień z Poznania mam zdecydowanie więcej czasu na prezentację nowości płytowych, niż podczas wtorkowych audycji. Każdorazowo jest to sterta ''całkiem nowych kompaktowych''. To nowe płyty z Niemiec, Szwajcarii, Norwegii, USA a nawet Japonii! Pośród stałych punktów dziennego bloku polecam tam również nowe książki jakie aktualnie czytam bądź przeczytałem ostatnio... i tak ostatnim razem mówilem o książce Henrika Hojera: ''Al Capone Gangi i Jazz'' oraz pamiętnikach Urszuli Dudziak: ''Wyśpiewam Wam wszystko''. Jest też więcej czasu na dzielenie się wrażeniami z ostatnich koncertów, jak choćby wydarzenia jakich miałem przyjemność być świadkiem; ostatnio były to koncerty tria z Viktorem Tothem w składzie, supergrupy The NU Band, Grażyny Auguścik i Paulinho Garciii czy największego wydarzenia jazzowego ostatnich tygodni -koncertu Ala Di Meoli.


06.03.2012

* Pierwszą część audycji zdominowały zapowiedzi nadchodzących koncertów. Na początku audycji wysłuchaliśmy nagrań z płyty: ''Beatles Nova'' Grażyny Auguścik i Paulinho Garcii w związku z zapowiadanym koncertem duetu w poznańskim klubie Pod Pretekstem. ''Beatles Nova'' to płyta wydana jeszcze w ub.roku. A zarazem jedna z najciekawszych płyt anno domini 2011. Wydawałoby się iż w temacie The Beatles powiedziano już wszystko -jednak nie. Wspaniale słucha się tego krążka.
Następnego dnia po audycji odbyć się miał natomiast koncert  Tria Marka Napiórkowskiego w poznańskim klubie Blue Note pod patronatem RadiaJAZZ.FM z recitalem promującym płytę ''KonKubiNap''. Słuchaliśmy tej płyty przed tygodniem, wówczas też rozdałem Słuchaczom podczas konkursu wejściówki na to wydarzenie.
Kolejny koncert pod patronatem RadiaJAZZ.FM w Poznaniu miał mieć natomiast miejsce w najbliższą sobotę po audycji. Podczas tego programu właśnie Słuchacze biorący udział w radiowym konkursie mieli szansę wygrać wejściówki na koncert supergrupy jazzowej The NU Band (Mark Whitecage, Roy Campbell, Joe Fonda i Lou Grassi) jaki miał się odbyć 10 marca.
Przypomniałem też o koncercie Ala Di Meoli mającym się odbyć 13 marca w Poznaniu. Dwa tygodnie wcześniej gdy gościem mojej audycji był organizator wydarzenia: Dionizy Piątkowski rozdaliśmy kilka zaproszeń Słuchaczom podczas konkursu radiowego.
* Kolejnym punktem programu była radiowa premiera: ''Serious Cabaret'' -płyty nagranej przez dwójkę artystów: Mary Carewe -jedną z najbardziej aktywnych i wszechstronnych wokalistek w Wielkiej Brytanii, oraz współpracującego z Mary, Philipa Mayersa -australijskiego pianistę i kompozytora. Mary Carewe poznałem podczas jej pobytu w Polsce w związku z wspaniałym widowiskiem prezentującym muzykę z filmów o przygodach Jamesa Bonda. To był koncert z wielką orkiestrą pod dyrekcją samego Carla Lewisa, a wystąpił podczas niego również wokalista Lance Ellington. Wówczas to urzekła mnie interpretacja tematu: ''Diamonds Are Forever'' -tytułowej piosenki z filmu: ''Diamenty są wieczne'', którą wyśmienicie zaśpiewała właśnie Mary Carewe. Pamiętam iż w którejś ubiegłorocznej audycji opowiadałem o tym koncercie. Od tej pory jestem w kontakcie z Mary i dlatego jeszcze przed oficjalnym wydaniem jej nowej płyty: ''Serious Cabaret'', Artystka podzieliła się ze mną radością w zwiazku z mającym się ukazać albumem. Tego dnia i mogłem podzielić się z Słuchaczami na antenie jej fragmentami. To swego rodzaju antologia piosenek z kabaretów i filmów z lat 1900 - 1997, a zarazem wybór zdaniem obu artystów, najlepszych kompozycji stulecia, całego XX wieku.
Posłuchaliśmy dwóch tematów: wspomnianego: ''Diamenty są wieczne'' oraz gershwinowskiego: ''Do It Again'' z: ''Francuskiej laleczki''. Był to drugi już kameralny duet jaki pojawił się tego wieczora w audycji.
* Kolejne spotkanie z czarną płytą to drugie już spotkanie z longplayem Alphonse Mouzona: ''In Search Of A Dream'' sprzed 35 lat, którego stronę B odtworzyłem  bezpośrednio z płyty winylowej. Zagrali: Alphonse Mouzon -perkusja, Philip Catherine -gitra, Bob Malik -saksofon, Miroslav Vitous -gitara basowa i Stu Goldberg -organy. Stu Goldebrg grał na tej stronie płyty na instrumentach klawiszowych, natomiast na stronie pierwszej jakiej wysłuchaliśmy tydzień wcześniej, na klawiszach grał w składzie znany z niedawnego wyśmienitego występu na Bielskiej Zadymce Jazzowej Joahim Kuhn, który wystąpił w duecie z Archie Shepem.
* W ostatniej części programu nowość -płyta kolektywu A-kineton. Płyta ''A-kineton'' ukazała się w drugiej połowie lutego, a nagrali ją: Kamil Pater, Paweł Urowski, Rafał Gorzycki i Irek Wojtczak, a gościnnie w projekcie wziął udział w kilku fragmentach płyty: trębacz Maurycy Wójciński.
Posłuchaliśmy mocnego uderzenia jakim zaczyna się ta płyta, oraz utworu: ''Dancing Queen''
Pełna playlista audycji:
Grażyna AUGUŚCIK & Paulinho Garcia  Blackbird
Grażyna AUGUŚCIK & Paulinho Garcia  When I'm 64
Mary CAREWE & Philip Mayers  Diamonds Are Forever
Mary CAREWE & Philip Mayers  Do It Again
Alphonse MOUZON  The Unknown Journey
Alphonse MOUZON  The Ram And The Scorpio
Alphonse MOUZON  In Search Of A Dream
Alphonse MOUZON  Playing Between The Beat
Alphonse MOUZON  Nothing But A Party (incl. Happy Birthday)
A-KINETON  A-kineton
A-KINETON  Dancing Queen

09.03.2012 Pasmo dzienne ''Jazz Do It!'', 11:00-14:00

12:00 – kartka z kalendarza (1)
12:30 – zapowiedzi koncertowe: Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia
13:30 – kartka z kalendarza (2): Aqua
Ponadto nagrania: Jacek Korohoda, Leszek Cichoński, A-Kineton, Imagination Quartet, Maciej Fortuna Trio, Wierba & Schmidt Quintet feat.P.Baron, Marek Napiórkowski, Robert Kubiszyn, Art Blakey, Jarosław Śmietana & Zbigniew Paleta, Viktor Toth, The NU Band, String Connection, Vladyslav Sendecki, Dexter Gordon, Richie Havens, String Connection,. Michał Wróblewski Trio, Muariolanza, Imagination Quartet

16.03.2012 Pasmo dzienne ''Jazz Do It!'', 11:00-14:00

11:30 – premiera: Filipowicz Quintet: ''Jazz Tribute To Michael Jackson'' (2012)
12:00 – kartka z kalendarza (1)
12:30 – zapowiedzi koncertowe: Przemysław Strączek & Terriver Cheung
13:00 – czytelnia: Urszula Dudziak ''Wyśpiewam Wam wszystko''
13:30 – kartka z kalendarza (2)
Nagrania wykonawców: String Connection, Marek Napiórkowski, Robert Kubiszyn, Viktor Toth, A-Kineton, The NU Band, Grażyna Auguścik & Paulinho Garcia, Christoph Titz, Nomy Rosenberg Trio, Al Di Meola, Jaskułke & Wyleżoł, Leszek Cichoński, Tipitina, King Pleasure & The Biscuit Boys, Django's Castle with Bruce Adams

20.03.2012

* No i stało się. Michael Jackson przysłużył się polskiemu jazzowi. Piosenką ''I Just Can't Stop Loving You'' -jedynym śpiewanym utworem na ''całkiem nowej kompaktowej polskiej płycie jazzowej'' rozpocząłem tą audycję w ramach radiowej premiery płyty ''Jazz Tribute To Michael Jackson''. Kwintet Piotra Filipowicza i śpiewająca w tym nagraniu Lena Zuchniak z płyty która ukazała się 5 marca w sprzedaży i już w ciągu pierwszych dwóch tygodni znalazła się pośród najchętniej kupowanych płyt. To pierwsza w Polsce płyta poświęcona utworo Michaela Jacksona w jazzowych interpretacjach. Inicjatorem i twórcą tego projektu jest Piotr Filipowicz, a płyta ukazała się za zgodną spadkobierców Jacksona i osób bezpośrednio związanych z prawami do schedy po Michaelu, co czyni ten projekt doprawdy jednym z niewielu w swoim rodzaju na świecie, a na pewno jedynym na tak wielką skalę przedsięwzięciem w Europie.
Chciałbym przy okazji zwrócić uwagę na postać Michaela Jacksona -nie jako showmana, wylansowaną mega gwiazdę muzyki po, ale jako na kompozytora, który pozostawił po sobie mnóstwo wspaniałych piosenek -to właśnie wyróżnia go spośród wielkich ikon muzyki pop. Michael napisał mnóstwo wspaniałych melodii, a gdy dobierał dla siebie utwory jakie wyszły spod pióra kogoś innego -zawsze były to piosenki wyjątkowe, jak choćby: ''Human Nature'' po którą sięgnął przecież także sam Miles Davis!
Korzystając z uprzejmości Piotra Filipowicza w ramach radiowego konkursu nagrodą był nowy, zafoliowany egzemplarz płyty: ''Jazz Tribute To Michael Jackson''.
* Drugim punktem programu była pierwsza strona płyty nieodżałowanego wyśmienitego gitarzysty Gabora Szabo, który nigdy w Polsce nie był tak znany jak na to zasługuje. Polscy zbieracze płyt mogą kojarzyć go z dwiema płytami wydanymi w formie longplayów przed laty przez wytwórnię Tonpress: ,,Small World'' (1972) i ,,Belsta River'' (nagraną z udziałem m.in. Włodka Gulgowskiego -1978). My posłuchaliśmy jednak płyty, która nie ukazała się w Polsce, a zarazem ostatniego krążka wydanego za życia Gitarzysty, który zmarł w 1982 roku w Budapeszcie. Płyta nosi tytuł ''Femme Fatale'' i nagrana została w studiu Fidelty Sound Recording w Hollywood w USA.
* Ostatnią część audycji wypełniły nagrania z premierowych płyt wydanych w ostatnich tygodniach przez wytwórnię HGBS: ''People'' -doskonały kwartet Hansa Kwakkernaata z nowej płyty wydanej w tym miesiącu zatytułowanej: ''Hello Oscar'' (2012), oraz: ''The Yellow Way'' z płyty ''Poetry'' (2012) nagranej w studiach HGBS przez pianistę Johannesa Mossingera. Całkiem niedawno słuchaliśmy we wtorkowej audycji przecudnej płyty Adzika Sendeckiego: ''Solo Piano at Schloss Elmau'' (2010) i tą audycję zakończyłem nagraniem z płyty ''Poetry'', która utrzymana jest w podobnym klimacie i która w równie mocnym stopniu urzekła mnie swym klimatem.
Spis utworów:
FILIPOWICZ Quintet  I Just Can't Stop Loving You
FILIPOWICZ Quintet  Thriller
Gabor SZABO  Femme Fatale  
Gabor SZABO  Zingaro
Gabor SZABO  Serana
Hans KWAKKERNAAT  People
Johannes MOSSINGER  The Yellow Way

23.03.2012 Pasmo dzienne ''Jazz Do It!'', 11:00-14:00


11:30 – premiera: Opalińska & Whates: ''Lumiere'' (2012)
12:00 – kartka z kalendarza (1): Viktor Toth
12:30 – zapowiedzi koncertowe
13:30 – kartka z kalendarza (2)
Nagrania: Filipowicz Quintet, Christoph Titz, Hans Kwakkernaat, Yuri Honing Acoustic Quartet, Reinhold Schwarzwald, Manfred Brundl, Imagination Quartet, Abdullah Ibrahim & Ekaya, Johannes Mossinger, Alexandra Lehmler, Ensemble Libertango, Tipitina, Ikiz, Sven Bergmann Quartett, Tropical Turn, Haryo Sedhono Group

27.03.2012

* Audycję rozpocząłem nagraniami z premierowej płyty zespołu SBB promowanej trasą koncertową. Zespół zagrać miał  w Katowicach, Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu.  W Poznaniu też zagrać miał dla nas 30 marca sam Jeremy Pelt ze swoim nowym składem promując nowy album. Miałem dla Słuchaczy dwie pojedyncze wejściówki na ten koncert i pierwsze dwie osoby które przysłały mailem prawidłową odpowiedź na pytanie konkursowe otrzymały zaproszzenia na koncert jaki miał odnbyć się w klubie Blue Note.
*  Kolejną płytą w audycji był nowy album Kwartetu Yuri Honinga: ''True'' (2011) wydany 14 lutego przez wytwórnię Challenge Records znaną dzięki świetnej płycie Grzecha Piotrowskiego: ''Archipelago'' (2011), której radiowa premiera miała miejsce w mojej audycji jakiś czas temu. Nie bez powodu zwróciłem uwagę na nazwę tej holenderskiej wytwórnii, bowiem wiele krążków przez nią wydawanych charakteryzuje się specyficznym brzmieniem. Posłuchaliśmy fragmentów tej płyty nagranej przez holenderskiego saksofonistę i kompozytora Yuri Honinga - tegorocznego laureata najbardziej prestiżowej i przyznawanej corocznie w Holandii jazzowej nagrody VPRO  / Boy Edgar Award. Honingowi towarzyszyli: Wolfert Brederode - pianista związany na codznień z ECM , Ruben Samama - kontrabas i Joost Lijbaart - perkusja. Świetne brzmienie, wspaniały repertuar i jeszcze jedna analogia do płyty Piotrowskiego. Podobnie jak ''Archipelago'' tak i ''True'' -nagrana została w ciągu jednego dnia.
* Podczas kolejnej części audycji tradycyjnie już wysłuchaliśmy muzyki, jaka popłynęła bezpośrednio z talerza gramofonu, spod igły. Gabor Szabo -węgierski gitarzysta i kompozytor, powszechnie znany jako kompozytor ''Gypsy Queen'' wylansowanej przez Carlosa Santanę, ale przede wszystkim wyśmienity gitarzysta mający na swym koncie mnóstwo doskonałych płyty nagranych jako lider. Takim właśnie albumem jest: ''Femme Fatale'' nagrana w roku 1981 -jedna z tych płyt, które pomimo swej doskonałości nie doczekały się właściwego miejsca w tzw kanonie płytowym, ale ma bardzo znaczące miejsce w moim prywatnym rankingu ukochanych płyt i mam nadzieję iż prezentacja tego zapomnianego niesłusznie albumu być może sprawiła, iż kiedyś będąc na jakimś płytowym shoppingu, ktoś z Słuchaczy spróbuje odszukać pod literką S -Gabora Szabo, ale przekonałem się sam kilkakrotnie iż nie w każdym sklepie płytowym jest to łatwe, a zapytani pracownicy obsługi podchodząc do komputera pytają się jak to się pisze.
* Ostatnia część audycji to kolejna premierowa płyta: ''Lumiere'' (2012). Czytając tracklistę płyty jaka ukazała się 21 marca , wydawać by się mogło iż pianistka Mira Opalińska i kontrabasista Douglas Whates  sięgając na niej po tak znane tematy jak choćby: ''Dziecko Rosemary'' i temat z filmu: ''Nóż w wodzie'' Krzysztofa Komedy, ''Blade Runner'' Vangelisa, ''Cinema Paradiso'' Ennio Moricone czy urzekającą melodię Zbigniewa Preisnera do filmu: ''Krótki film o miłości'', zaserwują nam po prostu kolejną dawkę ogranych (często wręcz do bólu) znanych tematów, a płyta: ''Lumiere'' jest niczym innym jak po prostu kolejnym albumem jazzowym z popularnymi tematami filmowymi. Otóż nic bardziej mylnego!
Już od pierwszych dźwięków (trudno rozpoznawalnego wręcz w ciągu pierwszych trzech minut) tematu: ''Rosemary's Baby'' zostajemy wciągnięci w niezwykły, kameralny a jednocześnie dość mroczny i niezwykle absorbujący świat muzyki malowanej przez dwa doskonale ze sobą współgrające instrumenty: klasyczny fortepian i akustyczny kontrabas.
Playlista:
SBB  74
SBB  Memento
Yuri HONING Acoustic Quartet  True
Yuri HONING Acoustic Quartet  Paper Bag
Gabor SZABO  A Thousand Times
Gabor SZABO  Out Of The Night
OPALIŃSKA & WHATES  Rosemary's Baby
OPALIŃSKA & WHATES  Cinema Paradiso

30.03.2012 Pasmo dzienne ''Jazz Do It!'', 11:00-14:00
11:30 – premiera: Ela Mielczarek: ''ElaeLA''
12:00 – kartka z kalendarza (1): Eric Clapton
12:30 – zapowiedzi koncertowe: SBB
13:00 - premiera: Esbjorn Svensson Trio: ''301''
13:30 – kartka z kalendarza (2): Eric Clapton
Nagrania: Leszek Cichoński, Filipowicz Quintet, Christoph Titz, Haryo Sedhono Group, Karl Seglem, Omar Sosa, The Splendor, Hattler, La Systeme, Lars Danielsson, Paul Jordanous Ensemble, Tingvall Trio, Christian Muthspiel's Yodel Group, Simphiwe Dana; Mockuno NuClear, Janusz Zdunek + Marienburg, Aych, Elin Furubotn


PATRONATY - MARZEC 2012

*  07.03.2012 

Marek Napiórkowski Trio ''KonKubiNap'', Poznań -''Blue Note''
organizator: ''Blue Note''
patronat medialny: RadioJAZZ.FM

*  10.03.2012 

The Nu Band, Poznań -''Blue Note''
organizator: ''Blue Note''
patronat medialny: RadioJAZZ.FM

Ponadto logo RadiaJAZZ.FM znalazło się na plakacie koncertowym:
30.03.2012  Jeremy Pelt Quintet, Poznań - ''Blue Note''
organizator: ''Blue Note''

_____________________________________________________

PRIVATE COLLECTION

 

 A-KINETON /CD 2011, Owoc Music/
A-kineton; Bleak Sun; Solaris; Dancing Queen; Half Life; Indian Driver; Time for sheeps and dogs; The Tree

Intrygujący tytuł i projekt graficzny, brak nazwisk muzyków i instrumentarium przed rozfoliowaniem okładki -tylko tytuły i nazwiska kompozytorów w nawiasach na rewersie. Słowem: płyta dla wtajemniczonych; dla tych, którzy już od pewnego czasu słyszeli o nowym projekcie trójki muzyków (Kamil Pater, Paweł Urowski, Rafał Gorzycki), jacy jakiś czas temu popełnili wraz z saksofonistą Aleksandrem Kamińskim bardzo ciepło przyjęty w światku jazzowym album: ''Dziki Jazz'' (2009), nominowany do ''Fryderyka 2010'' w kategorii: Jazzowy Debiut Fonograficzny Roku. Tym razem na saksofonie (ale też na flecie i klarnecie basowym) zagrał Irek Wojtczak, a gościnnie w projekcie wziął udział w kilku fragmentach płyty: trębacz Maurycy Wójciński. Warto też pamiętać iż w przypadku: ''A-kinetonu'' mamy do czynienia z instrumentalistami związanymi poza ''Dzikim Jazzem'' z tak wspaniałymi formacjami jak: Sing Sing Penelope i Ecstasy Project (R.Gorzycki), Contemporary Noise Sextet (K.Pater), Maciej Fortuna Quintet (P.Urowski) czy Leszkiem Możdżerem (I.Wojtczak), co klasyfikuje płytę: ''A-kineton'' w kategorii produkcji mogącej być postrzeganą jako swego rodzaju młodą supergrupę jazzową.
Kompozycyjnie album zdominowany jest utworami Kamila Patera, lecz błędne byłyby domysły iż są to kompozycje pisane ''pod gitarę''. Każdy z instrumentów pełni na płycie swą w niezwykle demokratyczny sposób określoną rolę, a rola gitary czasem ogranicza się wręcz do tworzenia zaledwie klimatycznych podkładów
Krążek otwierają niepokojące dźwięki kontrabasu, do których w magiczny sposób powoli dołączają perkusyjne przeszkadzajki, trąbka, saksofon... w końcu i gitara. To tytułowy: ''A-kineton'' oparty na wspaniałych partiach dętych, jakie dominują w dalszej części utworu penetrując dźwiękami saksofonu rejony odwiedzane przez największych mistrzów stylistyki free tego instrumentu. Doprawdy: bardzo mocny początek płyty!
Jedyną kompozycją perkusisty projektu jest drugi track na krążku: ''Bleak Sun'' utrzymany w średnim tempie i jak łatwo się domyślić oparty na dominującej roli sekcji rytmicznej.
Całkiem niedawno mogliśmy cieszyć się wyśmienitym albumem: ''They Were P'' (2011) nagranym przez Ecstasy Project, a dzięki tej płycie mamy okazję ponownie spotkać się z niezwykłym brzmieniem perkusisty obu projektów: Rafałem Gorzyckim. ''Bleak Sun'' to także wyśmienity popis fantazji interpretacyjnej Irka Wojtczaka.
Jednak jego głos recytujący pojedyncze słowa podczas leniwie snującego się: ''Solaris'' psuje trochę nastrój płyty. To jedne z najmniej przekonujących minut całego albumu.
Frywolnie roztańczony kontrabas otwiera wspaniałą: ''Dancing Queen''. Po raz pierwszy w tak znacznym stopniu mamy do czynienia podczas słuchania płyty z pokazem niezwykłej wiruozerii K.Patera. Świetne impresje saksofonu i przede wszystkim doskonały w tym nagraniu Rafał Gorzycki zdecydowanie podnoszą temperaturę po nijakim: ''Solarisie''. Szkoda że instrumentaliści nie ''przeciągneli'' trochę tego utworu i nie rozegrali się bardziej w tym utworze, ale cóż... to nie koncert, gdzie niejednokrotnie można śmielej ''poszybować'' improwizacyjnie.
Trąbka gościnnie biorącego udział w nagraniach: M.Wójcickiego ozdabia spokojne: ''Half Life'', a Pater delikatnie akompaniując jej dźwiękom w środkowej części utworu, tworzy przejmujący klimat.
Iście free jazzowy ''odjazd'' na początku: ''Indian Driver'' jest uwerturą do galopady dźwiękowej jak porywa nas w dalszej części utworu przedzielonego solowymi popisami gitarzysty i saksofonu. Całość zmierza ku doskonałej kulminacji zbudowanej improwizacjami saksofonu w towarzystwie wyśmienitej sekcji rytmicznej.
Podobnie jak w przypadku deklamacji w ''Solarisie'', tak podczas: ''Time for sheeps and dogs'' przeszkadzają trochę dźwięki wydobywane przez I.Wojtczaka bez użycia instrumentu (w tym przypadku jest to gwizdanie). Poza tym, ta jedyna na płycie kompozycja zbiorowa całego kwartetu (zarazem najdłuższa: blisko 9 minut), oparta na luźno tworzonych impresjach melodycznych, jest wspaniałym punktem programu: ''A-kineton''. Podczas tych minut właśnie bowiem najsilniej można ulec wrażeniu uczestnictwa w niczym nieskrępowanych improwizacjach czwórki wyśmienitych instrumentalistów.
Najbardziej tradycyjnie brzmi kończące całość: ''The Tree''; może trochę nie pasujące do całości przez swą lekkość i natychmiastową przyswajalność, lecz w doskonały sposób wieńczące i scalające cały album.
Chwilami nie można oprzeć sie wrażeniu, iż: ''A-kineton'' w całej swej formie (łącznie z projektem okładki) jest wypadkową inspiracji każdego spośród twórców, estetyką oscylującą na obszarze fascynacji nie tylko jazzem, ale też muzyką filmową i teatralną.
To swego rodzaju muzyczna opowieść. Wciągająca i trzymająca w napięciu dzięki niemal hitchcockowskiej dramaturgii budowanej falami: od otwierającej ją niczym burza kompozycji tytułowej poprzez ''usypianie czujności'' słuchacza (''Bleak Sun'', ''Solaris'', ''Half Life'') i kolejne fale nim ''wstrząsające'' (''Dancing Queen'', ''Indian Driver'').

skład:
Kamil Pater - gitara
Irek Wojtczak - saksofony, klarnet basowy, flet, głos
Rafał Gorzycki - perkusja
Paweł Urowski - kontrabas
gościnnie:
Maurycy Wójciński - trąbka

Premiera płyty: 15.02.2012

skany: R.R.