│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

26 lipca 2012

LongPlay w RadioJAZZ.FM (16)

Cotygodniowa audycja LongPlay od czerwca ub roku emitowana jest w RadioJAZZ.FM od 19-tej do 20-tej we wtorki. To już rok! Rozpoczęliśmy drugi rok ''LongPlaya'' w RadioJAZZ.FM.

[more]

 Mam nadzieję iż w drugim już roku ''LongPlaya w RadioJAZZ.FM'' spotykać się będziemy przy głośnikach w conajmniej takim samym składzie jak dotychczas. Mam też ogromną nadzieję iż przynajmniej częśc z Was słucha muzyki odtwarzanej w moich audycjach z komputera podłączonego pod wzmacniacz z wolno stojacych kolumn głośnikowych i cieszy się pełnią brzmienia jaką oferują płyty gramofonowe, chociaż jak mawiał mój dawny znajomy z poznańskiego nieistniejącego już (niestety) Klubu Hi-Fi na Ratajach: ''dobra muzyka jest dobrą muzyką nawet jeśli słucha się jej z adapteru Bambino''. Przenosząc tą myśl na dzisiejsze realia -możnaby rzec: ''dobra Muzyka jest dobrą muzyką nawet jeśli słucha się jej z żałośnie brzęczącego laptopa''.
Poniżej omówienia kilku lipcowych audycji, oraz pasm dziennych ''Jazz Do It!'' z przełomu czerwca i lipca 2012, jakie miałem przyjemność przygotować i poprowadzić, oraz patronatów medialnych do których objęcia doprowadziłem w czerwcu 2012.

29.06.2012  Pasmo dzienne ''Jazz Do It!'' 11:15 - 14:00

12:00 – kartka z kalendarza (1): Deep Purple
12:30 – informator koncertowy: Niechęć, Maciej Fortuna Trio
13:30 – kartka z kalendarza (2): Jimi Hendrix, Men At Work
Podczas programu Słuchacze mieli możliwość otrzymania wejściówek na koncert Matteo Sabattini & Rafał Sarnecki New York Quintet, jaki odbył się tego samego dnia wieczorem w Poznaniu.
Muzyka:
Jarek Śmietana & Bill Neal, Don Grolnick, Indigo Kid, Kirk Whalum, Kevin Seddiki, Curtis Salgado, Kenny Garrett, Frank Gambale feat.Boca, Filipowicz Quintet, Michael Jefry Stevens, Esther Kaiser & Claus-Dieter Bandorf, Bothur Skolik Kowalewski Trio,  Karnas, Ed Partyka, Jan Ptaszyn Wróblewski, Wolfgang Muthspiel

03.07.2012

* Kolejne godzinne spotkanie z muzycznymi wspomnieniami oraz nowościami płytowymi, którymi zasypywani jesteśmy każdego tygodnia rozpoczęliśmy od kilku słów o minionych koncertach w Poznaniu pod patronatem RadiaJAZZ.FM, gdyż słyszeliśmy się we wtorek o 19-tej, pierwszy raz od 12 czerwca. W poznańskim klubie Blue Note w ostatni piątek ofijalnie zakończony został sezon koncertowy 2011/2012. 22 czerwca  w Poznaniu pod patronatem medialnym RadiaJAZZ.FM wystąpił wraz ze swym zespołem Hubert Szymczyński. W składzie grupy na scenie klubu Blue Note pojawili się: Ewa Stańko (wokal) i Andrzej Laskowski (gitara basowa) oraz starzy sprawdzeni przyjaciele, z jakimi dane było Hubertowi Szymczyńskiemu współpracować w latach 60-tych i 70-tych ub.wieku: ''żywa legenda polskiego big beatu'': Andrzej Nebeski (perkusja, kiedyś współtworzący zespoły: Polanie, ABC i Niebiesko-Czarni) i Ryszard Podgórski (trąbka -muzyk współtworzący ogiś zespół Niemena -Akwarele). Natomiast tydzień później w ostatni piątek przed audycją (29 czerwca) w Poznaniu mieliśmy okazję usłyszeć w klubie Blue Note projekt: Matteo Sabattini & Rafał Sarnecki New York Quintet. Zaproszenia na ten koncert można było otrzymać podzas naszego piątkowego pasma dziennego. Nagraniem Rafała Sarneckiego rozpoczęliśmy spotkanie. Był to utwór otwierający jego drugą płytę autorską: ''The Madman Rambles Again'' (2011).
* W każdej mojej audycji mam dla Was Drodzy Słuchacze jakieś niespodzianki. Ostatnio była to nowa płyta Janusza Zdunka + Marienburg, jaka wysłana została do Aleksandrowa Łódzkiego -do Pana Piotra, któremu serdecznie gratuluję. Tego dnia była to również płyta, którą można było otrzymać w konkursie mailowym. Nagrodą była płyta zespołu Niechęć zatytułowana: ''Śmierć w miękkim futerku''. Z tego co wiem płytę tą można było już wcześniej zdobyć podczas konkursów na antenie RadiaJAZZ.FM -płyta ukazała się pod radiowym patronatem. Jeśli jednak ktoś z różnych względów nie zdążył się jeszcze w nią zaopatrzyć miał jeszcze jedną okazję ku temu. Wystarczyło wysłać do mnie maila na adres: longplay@radiojazz.fm i odpowiedzieć na pytanie: którą płytą w dyskografii formacji Niechęć jest album: ''Śmierć w miękkim futerku''?
* Tego dnia światową premierę miały dwie płyty Briana Bromberga jakie ukazały się nakładem wytwórnii Mack Avenue Records -tej samej która wypuściła w tym roku już dwie fenomenalne płyty -nowy krążek Kenny'ego Garretta (''Seeds From The Underground'', 2012), który miałem przyjemność zagrać dla Was również w dniu premiery, oraz album: ''Romance Language'' (2012) Kirka Whaluma. Dwie płyty amerykańskiego basisty, kontrabasisty i producenta muzycznego-Briana Bromberga są hołdami dla dwóch jakże róznych postaci: Jimiego Hendrixa i Antonio Carlosa Jobima. W tym roku w listopadzie Jimi Hendrix obchodziłby 70-te urodziny (nieprawdopodobne!). Od wielu lat ukazują się płyty będące swego rodzaju hołdem dla jego geniuszu. Na naszym polskim rynku doczekaliśmy się również takich choćby płyt jak składanka: ''Polskie gitary grają Hendrixa'' czy rewelacyjna płyta Jarka Śmietany: ''Psychedelic Music of Jimi Hendrix'' (2010). Płyta Briana Bromberga: ''Bromberg Plays Hendrix'' (2012) ukazuje muzykę Hendrixa ze szczególnym akcentem na gitary basowe, których wirtuozem jest Bromberg a na perkusji towarzyszy mu Vinnie Colaiuta. Płyty swą amerykanską premierę miały mieć dopiero 17 lipca, a więc w Europie byliśmy szybsi (3 lipca). Jakże inną płytą jest drugi krążek Bromberga jaki ukazał się równocześnie: ''In The Spirit Of Jobim'' (2012) w całości poświęcony twórczości Antonia Carlosa Jobima. Kończy go nieśmiertelna: ''Dziewczyna z Ipanemy'' -''The Girl From Ipanema'', której wysłuchaliśmy w wykonaniu Briana Bromberga, tym razem z towarzyszeniem dużego 10-osobowego zespołu oraz sekcji smyczkowej.
* Do godziny 20-tej oprócz nowości: w ramach prezentacji muzyki z płyt gramofonowych wysłuchaliśmy pierwszej strony płyty zawierajacej historyczne nagrania zespołu Arta Blakeya i jego grupy Jazz Messengers z roku 1958 z paryskiej Olimpii.
muzyka:
Rafał SARNECKI  The Student Protest
NIECHĘĆ  After You
Brian BROMBERG  Fire
Brian BROMBERG  The Girl From Ipanema
Art Blakey & His Jazz Messengers  Moanin'
Art Blakey & His Jazz Messengers  (We Named It) Justice
Art Blakey & His Jazz Messengers  I Remember Clifford
Art Blakey & His Jazz Messengers  Just By Myself


06.07.2012 Pasmo dzienne ''Jazz Do It!'', 11:00-14:00

11:30 - Premiera płytowa: Brian Bromberg ''Bromberg Plays Hendrix''
12:00 - Kartka z kalendarza: Bill Haley & The Comets, The Beatles, Louis Armstrong
12:30 - Informator koncertowy
13:00 - Premiera płytowa: Brian Bromberg ''In The Spirit Of Jobim''
13:30 - Kartka z kalendarza (2): Louis Armstrong
+ przegląd lipcowego numeru ''JazzPRESS''
Muzyka:
Jarek Śmietana & Bill Neal, String Connection, Andrzej Olejniczak & Apertus String Quartet, A-kineton, Adan Bałdych & The Baltic Gang, Rafał Sarnecki, Lars Danielsson, Curtis Salgado, Mike Garson, Marc Copland, Michael Jefry Stevens, Bothur Skolik Kowalewski Trio, Esther Kaiser & Claus-Dieter Bandorf


10.07.2012

 * Audycję rozpoczęło nagranie z doskonałej płyty ''Ramblin'' (2012) -Bothur Skolik Kowalewski Trio oraz kolejny konkurs, w którym Słuchacze mieli okazję wygrać płytę. Tym razem był to album ''Jazz Tribute To Michael Jackson'' (2012) -Filipowicz Quintet.
*  Jakiś czas temu prezentowałem nowości płytowe śląskiego wydawnictwa Falami, tymczasem pojawiły się kolejne płyty: pierwsza z nich to rejestracja fragmentów koncertu w ramach festiwalu ''Lajera'' jaki odbył się 16 października 2011 roku na ul. Mariackiej w Krakowie. Kompakt zatytułowany jest: ''Płyta Mariacka'' (2012), a wypełniły go nagrania artystów z Katowic i woj.śląskiego: Mofoplan, St.James Hotel, Konopians, znana słuchaczom moich audycji: Muariolanza, również znany stałym słuchaczom wtorków z ''LongPlayem'': Mirek Rzepa, trio: Łapka Rzepa Głuch i Beltaine.
Druga z nowych płyt wydawnictwa Falami to kompilacja: ''Sealesia 2'' (2012) wydana w limitowanym nakładzie 1000 egz. w fantazyjnie otwieranym etui zawierającym poza płytą... talię kart do gry w ''oczko'' (liczba nagrań umieszczonych na płycie to: 21), w której figurami są młodzi, świetnie zapowiadający się śląscy artyści. To druga już kompilacja nagrań tworzących swego rodzaju przegląd najciekawszych dokonań  wykonawców ze Śląska (pierwsza płyta pod tytułem: ''Sealesia'' ukazała się w roku 2011). Wśród wykonawców znajdziemy m.in zespół Band Of Endless Noise, którego premiera płyty: ''The Blue Nun'' (2012) miała miejsce podczas jednej z moich audycji, a także prawdziwa ''perła'' krążka: ''Sealesia 2'': ''Słodka'' Grzegorza Karnasa do słów Ryszarda Riedla pamiętana z wykonania grupy Dżem. Wersja jakiej słuchaliśmy na tej płycie ''rozwala'' jazzowym sposobem interpretacji i niesamowitą aranżacją nasyconą doskonałymi partiami fortepianu Michała Tokaja. Nagranie pierwotnie ukazało się na ubiegłorocznej płycie zatytułowanej po prostu: ''Karnas''.
* Ed Partyka to amerykański puzonista, tubista, dyrygent, aranżer i kompozytor zamieszkały od lat 90-tych w Europie. Tutaj właśnie od blisko 20 lat tworzy i nagrywa; w latach 2008-2011 w Katowicach piastował stanowisko wykładowcy jazzowej kompozycji i aranżacji.
Najnowszą jego propozycją jest płyta złożona z sześciu konceptualnych kompozycji basisty Aloisa Kotta i twórcy muzyki elektronicznej -Petera E.Eisolda, które zaaranżował na orkiestrę (The Concept Art Orchestra) i niemiecki kwartet nuBox jaki tworzą wraz z: trębaczem -Reinerem Winterschladenem i DJ Ilvibe, kompozytorzy materiału wypełniającego płytę jakiej posłuchaliśmy w ramach prezentacji nowości płytowych.
* Art Blakey to muzyk, z którym spędziliśmy 25 minut. Art Blakey i jego Jazz Messengers, a więc supergrupa jazzowa, przez której skład w przeciągu lat przewinęły się rzesze najwybitniejszych jazzmanów, takich jak choćby: Clifford Brown, Freddie Hubbard, Wayne Shorter, Donald Byrd, Lee Morgan, Chuck Mangione, Wynton i Brandford Marsalis, Gary Bartz czy Keith Jarrett. Co więcej: wielu z nich późniejszą sławę zawdzięcza właśnie Artowi Blakeyowi, gdyż właśnie w prowadzonej przez niego formacji The Jazz Messengers stawiali swe pierwsze kroki na profesjonalnych scenach jazzowych.W poprzedniej naszej audycji odtworzyłem z płyty winylowej pierwszą stronę płyty: ''Art Blakey And His Jazz Messengers'' (1976). Tego dnia słuchaliśmy strony drugiej i czterech pozostałych utworów.
* Po potężnej dawce starego dobrego jazzu z roku 1958 na koniec audycji poawiła się jeszcze jedna nowość: krążek, który ukazał się 15 czerwca -Wolfgang Muthspiel: ''Vienna Naked'' (2012). Postać austriackiego gitarzysty Wolganga Muthspiela kojarzy się głównie z jazzem i wspólnymi jego dokonaniami z bratem -puzonistą, pianistą i kompozytorem: Christianem Muthspielem oraz współpracą z wibrafonistą Gary Burtonem, w którego zespole zastąpił Pata Metheny'ego. Jako leader pod własnym nazwiskiem wydał około 30 płyt, lecz zawsze były to albumy, na których prezentował się słuchaczom jako wybitny wirtuoz i instrumentalista. Dopiero na płycie: ''Vienna Naked'' Muthspiel zadebiutował również w roli wokalisty prezentując 14 bardzo osobistych piosenek wykonywanych wyłącznie z akompaniamentem gitary. Posłuchaliśmy nagrania numer 6: ''Vanilla & Champagne''.
muzyka:
Bothur Skolik Kowalewski Trio  Round Trip
FILIPOWICZ Quintet  You Are Not Alone
KARNAS  Słodka
Ed PARTYKA  Pace of Peace
Art BLAKEY & His Jazz Messengers  Blues March
Art BLAKEY & His Jazz Messengers  Whisper Not
Art BLAKEY & His Jazz Messengers  Blues For Doudou
Art BLAKEY & His Jazz Messengers  Are You Real
Wolfgang MUTHSPIEL  Vanilla & Champagne


13.07.2012 Pasmo dzienne ''Jazz Do It!'', 11:00-14:00
 
12:00 - Kartka z kalendarza: TSA, Queen
12:30 - Informator koncertowy: Jarek Śmietana & Bill Neal
13:00 - Kanon Jazzu: John McLaughlin Mahavishnu Orchestra: ''Inner Mounting Flame''  
13:30 - Kartka z kalendarza (2)
muzyka:
Brian Bromberg, Cecile Verny Quartet, Kenny Garrett, Filipowicz Quintet, Wolfgang Muthspiel, Prowizorka Jazz Band, Johnnie Bassett, Mike Garson, Adam Bałdych & The Baltic Gang, Bothur Skolik Kowalewski Trio, Esther Kaiser & Claus-Dieter Bandorf, Marc Copland, Paulinho Garcia, Sonny Greenwich, The Aquarium


17.07.2012

* Audycję otworzył Marc Copland nazywany poetą fortepianu. Przydomek ten doskonale pasuje do Pianisty jakiego wyjątkowo romantyczną duszę odkryliśmy słuchając płyty ''Some Love Songs'' wydaną 7 lat temu. Na płycie tej pianista sięgnął po najpiękniejsze tematy miłosne jakie wyszły spod pióra różnych wybitnych kompozytorów. Po kilku latach Marc Copland postanowił dokonać kolejnych nagrań na płytę mającą być czymś w rodzaju kontynuacji, bądź rozwinięciem formuły ''Love Songs''. Do współpracy zaprosił ponownie sekcję rytmiczną: Drew Gress-Jochen Rueckert, a efektem jest doskonały krążek zatytułowany ''Some More Love Songs'' wydany klika tygodni temu. Z tego właśnie albumu pochodzi przepiękny temat, który od zawsze kojarzony był z Nat King Colem: ''When I Fall In Love''. To właśnie nagranie wydane w roku bieżącym na płycie wytwórnii Pirouet rozpoczęło nasze kolejne godzinne spotkanie.
* W ciągu ostatnich moich wtorkowych audycji miałem do rozdania zawsze jakąś płytę dla Słuchaczy. Tego dnia był to kolejny nowy, zafoliowany egzemplarz płyty zaprzyjaźnionego z audycją ''LongPlay'' trębacza Christopha Titza ufundowany przez Artystę. Słuchaliśmy już tej płyty w naszych audycjach. Tym razem zaproponowałem wysłuchanie jeszcze jednego z niej nagrania, a jeden egzemplarz płyty otrzymać mógł Słuchacz lub ''Słuchawka'', których mail o treści: ''Christoph Titz'' czyli imię i nazwisko naszego bohatera napisane poprawnie dotarł do mnie jako pierwszy na adres mailowy: longplay@radiojazz.fm.
* Manfred Bründl to basista, kontrabasista i kompozytor bezsprzecznie zaliczany do czołówki współczesnego modern jazzu. W latach 80-tych XX wieku wchodził w skład wyśmienitego kwartetu kierowanego przez Heinza Sauera, a także współpracował z takimi jazzmanami jak Albert Mangelsdorff, Martial Solal, Herb Ellis, Charlie Mariano i Dave Liebman. Od roku 1987 prowadzi też własne grupy, z jakimi koncertuje na całym świecie a pozyskiwani do jego składów muzycy są zawsze wirtuozami najwyższej próby (jednym z nich był choćby Tomasz Stańko). Od roku 2007 lat kieruje własnym zespołem Silent Bass koncertując na całym świecie i nagrywając wyśmienite albumy. Ostatnio  Kwartet Manfred Bründl Silent Bass mile zaskoczył miłośników muzyki improwizowanej trzecim albumem: ''Tip Of The Tongue'' który wydała  wytwórnia Laika nagranym w fenomenalnym składzie, w którym oprócz leadera znaleźli się alcista Hugo Read, pianista Rainer Böhm i Jonas Burgwinkel przy perkusji. Płyta zawiera jedenaście kompozycji Bründla dedykowanych zmarłemu tragicznie w 1973 roku Peterowi Trunkowi -jednemu z wiodących kontrabasistów lat 50-tych i 60-tych ub.wieku. Z tej płyty posłuchaliśmy nagrania ''Hyperthymesia''.
* Do godziny 20-tej wysłuchaliśmy jeszcze kilku nowości a daniem głównym była płyta gramofonowa Johna McLaughlina i Mahavishnu Orchestra z wyborem nagrań z lat 1972 - 1974. Podczas ostatniego pasma dziennego przed tą audycją (w piątek 13 lipca) miałem przyjemność odtworzyć w ramach Kanonu Jazzu nagrania z płyty John McLaughlina ''Inner Mounting Flame''. Tego dnia zagrałem większą dawkę Muzyki jednego z najwybitniejszych Gitarzystów Świata jakiego mamy zaszczyt gościć na naszej planecie. Były to 24 minuty z muzyką uważaną powszechnie za esensję elektrycznego jazzu lat siedemdziesiątych.
Z mojej kolekcji płyty winylowych wybrałem longplay będący kompilacją nagrań zespołu Johna McLaughlina i jego formacji Mahavishnu Orchestra z lat 1972 -1974. Nagrania pierwotnie ukazały się na płytach: ''Inner Mounting Flame” (1972), ''Birds of Fire'' (1973), ''Between Nothingness And Eternity'' (1973), ''Apocalypse'' (1974) i ''Visions of the Emerald Beyond'' (1974).
Stałym słuchaczom moich audycji przypomniałem iż słuchaliśmy już w ''LongPlayu'' Johna McLaughlina z płyty gramofonowej 29.11 i 06.12.2011 przy okazji prezentacji legendarnego albumu ''Friday Night In San Francisco'' nagranego wraz z Alem Di Meola i Paco De Lucia. Pamiętam też iż grałem również album ''Floating Point'' z 2008 roku.
* Ostatnią płytą jaką tego dnia poleciłem spośród nowych wydawnictw wydała słynąca z audiofilskiej jakości kompaktów -wytwórnia HGBS której nakładem w roku 2012 ukazały się już tak wspaniałe albumy jak: ''Hello Oscar'' (2012) Kwartetu Hansa Kwakkernaata i ''Poetry'' (2012) Johannessa Mossingera. Obu tych płyt słuchaliśmy już w tym roku podczas wtorkowych audycji LongPlay.
Esther Kaiser to urodzona w 1975 roku w Freiburgu wokalistka doskonale czująca się zarówno w sylistyce jazzowej jak i poezji śpiewanej. Jest niezwykle wszechstronną wokalistką zaangażowaną w najróżniejsze projekty muzyczne. Najnowszym z nich jest ''*sternklar'' scalający z sobą dwie jakże odmienne gałęzie muzyczne: jazz i niemieckie pieśni ludowe sprzed kilku wieków. Ten jakże odważny gatunkowo projekt firmuje wraz z jednym z najbardziej uzdolnionych pianistów jazzowych młodego pokolenia: Clausem-Dieterem Bandorfem -pianistą słynnej Berlin Jazz Orchestra. Podczas większości nagrań na kontrabasie gra zaproszony do projektu Marc Muellbauer (znany z płyt wytwórnii ECM). Mimo iż szczególny sentyment do wielu ludowych pieśni zamieszczonych na tej płycie mają chyba przede wszystkim miłośnicy muzyki z Niemiec, znający doskonale wiele z zamieszczonych tu tematów choćby z dzieciństwa, kiedy docierały do nich w formie śpiewanych kołysanek, uważam iż ''*sternklar'' jest doskonałą okazją do zapoznania się z tymi starymi pieśniami również przez słuchaczy z innych rejonów geograficznych. Ether Kaise i Claus-Dieter Bandorf pojawili się już na koniec kolejnej mojej godziny w RadioJAZZ.FM.
utwory:
Marc COPLAND  When I Fall In Love
Christoph TITZ  Home
Manfred BRUNDL Silent Bass  Hyperthymesia 
The Mahavishnu Orchestra John McLaughlin  Dawn
The Mahavishnu Orchestra John McLaughlin  Power Of Love
The Mahavishnu Orchestra John McLaughlin  Vision Is A Naked Sword
Esther KAISER & Claus-Dieter BANDORF  Ein Mannlein steht im Walde


Patronaty medialne czerwiec 2012:

*  22.06.2012
HUBERT SZYMCZYŃSKI Group feat. Ewa Stańko: ''Co mi tam...'', Poznań -''Blue Note''
organizator: ''Blue Note''
patronat medialny: RadioJAZZ.FM

*  29.06.2012
Matteo Sabattini - RAFAŁ SARNECKI New York Quintet, Poznań -''Blue Note''
organizator: ''Blue Note''
patronat medialny: RadioJAZZ.FM

________________________________________

PRIVATE COLLECTION

   

 KANON JAZZU

The Mahavishnu Orchestra John McLAUGHLIN /LP 1988 (1972-1974), Amiga/
str.1: Dawn; Power Of Love; Vision Is A Naked Sword
str.2: Cosmic Strut; A Lotus On Irish Streams; Celestial Terrestrial Commutors; Hope; Sister Andrea

Jest to longplay będący kompilacją nagrań zespołu Johna McLaughlina i jego formacji Mahavishnu Orchestra z lat 1972 -1974. Nagrania pierwotnie ukazały się na płytach: ''Inner Mounting Flame” (1972), ''Birds of Fire'' (1973), ''Between Nothingness And Eternity'' (1973), ''Apocalypse'' (1974) i ''Visions of the Emerald Beyond'' (1974).
John McLaughlin na początku swej kariery występował m.in. w grupie towarzyszącej Georgie Fame'owi, zespole Briana Augera, sekcji towarzyszącej grupie Four Tops oraz w zespole Graham Bond Organization. W 1968 roku wyjechał do USA, gdzie wszedł w skład zespołu Lifetime, prowadzonego przez perkusistę Tony Williamsa. Wówczas młodego gitarzystę dostrzegł Miles Davis i zaprosił go do współpracy. Owocem współpracy a jednocześnie furtką do wielkiego świata jazzu dla McLaughlina były dwie wspólne płyty z Davisem: ,,In A Silent Way'' i ,,Bitches Brew''. W roku 1971 powołał do życia zespół jazzrockowy The Mahavishnu Orchestra, który istniał do 1976 roku, a później reaktywowany był w latach 1984-87. Jednak największe uznanie zyskały dokonania zespołu w jego pierwszym wcieleniu z pierwszej połowy lat 70-tych. Pierwsze wcielenie Mahavishnu Orchestra działało zaledwie pięć lat w okresie 1971-1976 i właśnie wówczas powstalo kilka płyt jaki stały się swego rodzaju ''kamieniami milowymi'' elektrycznej muzyki jazzowej jak choćby: ''Birds Of Fire'' (1973) czy ''Apocalypse'' (1974).
Pierwszą stronę longplaya otwiera ''Dawn'' pochodzący z albumu ''Inner Mounting Flame'' (1972) nagrany przez McLaughlina wraz z Jerrym Goodmanem na skrzypcach, Janem Hammerem przy fortepianie, Rickiem Lairdem na basie i Billy Cobhamem przy perkusji. Album ''Inner Mounting Flame'' nagrany został w w ciągu zaledwie dwóch dni a płyta dostrzeżona została dopiero po latach, dziś stanowiąc część kanonu jazzowego. Natychmiastowym sukcesem natomiast okazało się wydanie rok później drugiego albumu zatytułowanego "Birds of Fire", który znalazł się na 15 miejscu pop(!) listy Billboard w USA.
Drugi i trzeci tytuł na płycie  to piękny, monumentalnie brzmiący zestaw dwóch utworów tworzących całość: zaaranżowany na orkiestrę. ''Power Of Love'' i ''Vision Is A Naked Sword'' z pięknym solem Jeana Luc Ponty'ego i cudowną orkiestracją. Zespołowi towarzyszy sama London Symphony Orchestra pod dyrekcją Michaela Tilsona Thomasa! Za perkusją tym razem równie wyśmienity co Billy Cobham choć dysponujący nieco innym warsztatem: Michael Walden. Te blisko 19 minut wydano pierwotnie na płycie w 1974 roku: ''Apocalypse'', którą wyprodukował odpowiedzialny za nagrania The Beatles -George Martin.
Stronę drugą płyty otwiera funkujący ''Cosmic Strut'' pochodzący z płyty ''Visons Of the Emerald Beyond'' (1974), będący zarazem jedyną w tym zestawie kompozycją perkusisty składu -Michaela Waldena. Później ''A Lotus On Irish Streams'' z płyty ''A Mounting Flame'' (1972). Oba nagrania dokonane zostały w składze ze znakomitym Jeanem Luc Ponty na skrzypcach, Gayle Moranem przy klawiszach, Ralphe Armstrongiem na basie i Michaelem Waldenem za perkusją. Natomiast trzy ostatnie nagrania na płycie to już inny skład Mahavishnu Orchestra, w którym poza McLaughlinem zespół tworzyli Jerry Goodman (skrzypce), Jan Hammer (instr.klawiszowe), Rick Laird (gitara basowa) i Billy Cobham (perkusja)
Te utwory to: ''Celestial Terrestrial Commutors'' i ''Hope'' -z płyty ''Birds Of Fire'', oraz ''Sister Andrea''  z koncertowego albumu ''Between Nothing and The Eternity'' (1973) -skomponowana przez Jana Hammera. Utwór ten ukazał się na płycie w roku 1973, lecz juz w 1972 roku McLaughlin zaproponował firmie Columbia album z nagraniami koncertowymi z Cleeveland w Ohio. Jednak dopiero po zyskaniu dużej popularności projektu Mahavishnu Orchestra wytwórnia zdecydowała się wydać pierwszy koncertowy album zespołu.
Na płycie wydanej w ówczesnym NRD w serii ''Amiga Jazz'' znalazł się bardzo obiektywny wybór nagrań, doskonale ukazujący zjawisko jakim była w świecie muzyki jazzowej Mahavishnu Orchestra w pierwszej połowie lat 70-tych XX wieku. 
skład:
John McLaughlin - gitara
oraz:
Jerry Goodman - skrzypce
Jan Hammer - instr.klawiszowe
Rick Laird - gitara basowa
Billy Cobham - perkusja
Carol Shive - skrzypce
Jean Luc Ponty - skrzypce
Philip Hirschi - wiolonczela
Gayle Moran - instr.klawiszowe
Ralphe Armstrong - kontrabas, gitara basowa
Michael Walden - perkusja
Marsha Westbrook - wiolonczela
London Symphony Orchestra (dyr.M.T.Thomas)
Michael Tilson Thomas - fortepian
Steve Kindler - skrzypce
Bob Knapp - trąbka, flugelhorn, flet
Russel Tubbs - saksofony

opisy innych płyt J.McLaughlina:

 

____________________________________________

skany: R.R., fot.udost. przez D.Piątkowskiego