* Craig SCOTT Quintet: Timeline
* BUGGE & HENNING: Last Spring
* Jacob KARLZON 3: More
* Jessica PILNAS: Norma Deloris Egstrom -A Tribute to Peggy Lee
[more]
.Końcówka tegorocznego lata obfituje w mnóstwo interesujących premier płytowych. Z Australii (poza wyśmienitym albumem ''Wedding'' genialnego McGanna, o którym już wcześniej pisałem w tym miejscu) dotarła pierwsza płyta firmowana nazwiskiem fenomenalnego kontrabasisty Craiga Scotta. Natomiast niemiecka wytwórnia ACT w ostatnich dniach sierpnia przygotowała do publikacji aż trzy wyśmienite albumy -każdy z nich utrzymany w odmiennej konwencji: kontemplacyjna płyta duetu Bugge & Henning, porcja nasyconego elektroniką jazzu Tria Jacoba Karlzona oraz coś dla miłośników ciepłej kobiecej wokalistyki -największe przeboje Peggy Lee w nowych, zmysłowych interpretacjach Jessiki Pilnas. Poniżej opisy tych płyt.
.
PRIVATE COLLECTION
__________________________________________________

Craig SCOTT Quintet: Timeline /CD 2012 (2010), Rufus/
Jump for Joel; Waltz 4; Fobourfobourthobing; Ballade; You Stepped Under a Trane; PABDL
Już od ponad ćwierćwiecza Craig Scott zaliczany jest do bezwzględnej czołówki australijskich basistów jazzowych. Karierę rozpoczął w 1979 roku w The Keith Stirling Quartet. Od tego czasu był członkiem wielu grup jazzowych prowadzonych przez tak znanych muzyków jazzowych jak: Don Burrows, Paul MacNamara, Steve McKenna, Steve Brien, Jim Pennell i wielu innych. W latach 90-tych prowadził własny kwintet Improviso, z którym występował na najważniejszych australijskich festiwalach jazzowych. W trakcie swej dotychczasowej działalności współpracował z tak wielkimi światowymi artystami jak choćby Joe Henderson, Nad Adderley, Brandford Marsalis, Joachim Kuhn, Lee Konitz, Mark Levine czy James Williams.
Jego własny kwintet to obecnie jeden z najbardziej pożądanych składów zarówno podczas festiwali jazzowych jak i w australijskich klubach. Kwintet Craiga Scotta założony w 2007 roku nawiązuje do tradycji stylistyki Improviso, tym bardziej iż w składzie zespołu znalazł sie ponownie fenomenalny trębacz Warwick Adler, znany z współpracy z australijskim nestorem saksofonu altowego Bernem McGannem (nagrał z nim m.in.doskonały album ''Wending'', 2012). W repertuarze Craig Scott Quintet znajdują się głównie autorskie kompozycje leadera. Sześć z nich wypełnia płytę zatytułowaną ''Timeline'', która ukazała się w 2012 roku nakładem wytwórni Rufus. To album nagrany na żywo w Konserwatorium Muzycznym w Sydney jeszcze w 2010 roku. Podczas specyficznego koncertu zagranego z myślą o płycie poproszono publiczność o nie oklaskiwanie poszczególnych solówek, dzięki czemu słuchając ''Timeline'' odnieść można złudzenie iż jest to płyta studyjna.
Płytę otwiera mająca wszelkie atrybuty stania się standardem jazzowym kompozycja ''Jump for Joel'', wielokrotnie wykonywana przez rozliczne konstelacje Scotta, jednak po raz pierwszy zarejestrowana. Doskonale brzmiący utwór odwołujący się do tradycji bebopu, oparty na świetnych chorusowych partiach dętych, przyozdobiony świetnymi solówkami Paula Cutlana (saksofon) i Warwicka Aldera (trąbka). Pianista składu Tim Fisher gra akordowo, w połowie utworu racząc nas również doskonałą klasyczną jazzową solówką. Tim Firth nadaje doskonały rytm, grając bardzo soczyście, zachwycając bogatym brzmieniem zestawu perkusyjnego, a zwieńczeniem solowych ''wizytówek'' każdego z instrumentalistów jest partia Scotta, zakończona przewodnim chorusowym tematem sekcji dętej.
Delikatny, prosty charakter melodii to domena ''Waltz 4'' rozpoczętego przejmującą partią trąbki Warwicka Aldera o pięknym ciepłym dźwięku w dolnych rejestrach. Saksofon początkowo dyskretnie dialoguje z trąbką, by wkrótce przejąć główną partię. Świetne relaksujące solo fortepianu jakie pojawia się w szóstej minucie utworu stanowi przysłowiową ''wisienkę'' tej pięknej ballady. Młody pianista Tim Fisher jakiego Craig Scott pozyskał do składu ma wszelkie predyspozycje ku temu by dołączyć do grona czołowych australijskich muzyków jazzowych. Intymny i nostalgiczny klimat ''Waltz 4'' sprawia, iż niemal 9 minut mija niepostrzeżenie.
W podobnym tempie utrzymane i na podobnym schemacie co ''Jump for Joel'' zbudowane jest trzecie nagranie: ''Fobourfobourthobing''. Tu jednak trafiamy na zdecydowanie bardziej śmiałe partie każdego z muzyków. T.Fisher (fortepian) gra twarde i agresywne akordy, a T.Firth nabija rytm z ogromną energią i żywiołowością, prowokując w połowie utworu długą i rozbudowaną solówkę perkusyjną, jakiej nie powstydziłby się sam Art Blakey.
Kolejne muzyczne wytchnienie przynosi ''Ballada'' (''Ballade'') oparta na czarujących dialogach saksofonu z trąbką. Paul Cutlan i Warwick Alder tworzą doprawdy doskonały tandem malując pastelowe klimaty kojarzące się z opustoszałym nad ranem klubem jazzowym. Również fortepian Toma Fishera po raz kolejny na płycie błyszczy pełnym blaskiem w trakcie cudownie rozbudowanej partii.
Craig Scott Quintet to formacja niezwykle demokratyczna, dająca możliwość równoprawnego udziału każdego z instrumentalistów składu. Nie należy jednak zapominać, iż leaderem składu jest kontrabasista. Właśnie w trakcie odwołującego się do tradycji jazzu lat 50-tych i 60-tych ''You Stepped Under A Trane'' mamy do czynienia z większą niż w pozostałych nagraniach dominacją kontrabasu. Nie staje to jednak na przeszkodzie P.Cutlanowi, T.Fisherowi i T.Firthowi, by po raz kolejny zachwycili nas swą wirtuozerią i fantazją budując rozbudowane partie solowe w trakcie utworu.
Płytę kończy ''PABDL'' -żwawy, rytmiczny utwór zbudowany podobnie jak ''Jump for Joel'' i ''Fobourfobourthobing'', jednak charakteryzujący się mrocznym i tajemniczym klimatem, potęgowanym przez niskie akordy fortepianu.
''Timeline'' to jedna z niewielu współczesnych płyt, która już w momencie ukazania się ma wszelkie predyspozycje stania się klasyczną ponadczasową pozycją jazzową, jaka po upływie wielu lat wywoływać będzie te same emocje i wrażenia. Co ciekawe; Craig Scott nie sięga na płycie ''Timeline'' po standardy i dokonania jazzowych mistrzów, udowadniając iż potrafi stworzyć materiał wyśmienity, bez kompleksów mogący konkurować z największymi dokonaniami muzyki improwizowanej.
Polecam z całego serca.
skład:
Warwick Adler - trąbka, flugelhorn
Paul Cutlan - saksofony
Tim Fisher - fortepian
Craig Scott - kontrabas
Tim Firth - perkusja
opis innej płyty wydanej przez Rufus:
__________________________________________________

Na koniec sierpnia niemiecka wytwórnia ACT przygotowała kilka ciekawych premier. Oto trzy spośród nich:
BUGGE & HENNING: Last Spring /CD 2012, ACT/
Blamann; Om Kvelden; Margit Hjukse; Stevtone; Hej hu; Jeg lagde meg sa slide; Lilja; Last Spring; Byssan Lull; Den fyrste song; Gjendines Badnlat; Maria durch ein Dornwald ging; Saeterjentens Sondag; La Folia; Til Ungdommen; Wiegenlied
Duet Bugge & Henning czyli dwóch wybitnych muzyków z dwóch muzycznych światów - Bugge Wesseltoft -pianista jazzowy i Henning Kraggerud -klasyczny skrzypek. To płyta czarująca minimalizmem brzmieniowym w klimacie medytacji, tęsknoty... Muzyka w równej mierze mogąca być sklasyfikowana jako klasyczna, dzięki kunsztowi Kraggeruda jak i jako album jazzowy dzięki improwizacyjnemu temperamentowi Wesseltofta. To wybór szesnastu krótkich i zwartych, wykwintnych melodii, znakomicie zaaranżowanych na dwa instrumenty.
Repertuar jaki muzycy wzięli na warsztat to w większosci tradycyjne norweskie kompozycje ludowe, ale także miniaturki takich klasyków jak Edvard Grieg (tytułowe ''Last Spring'') czy Johannes Brahms (piękna kołysanka ''Wiegenlied'' kończąca płytę).
Płyta nagrana została w Norwegii, a ukazała się 27 sierpnia 2012 nakładem wytwórni ACT.
skład:
Bugge Wesseltoft - fortepian
Henning Kraggerud - skrzypce, wiolonczela
*****
Jacob KARLZON 3: More /CD 2012, ACT/
Running; Nilha; Dirty; Between; Departure; The Riddle; Fool's Good; Here To Stay; Epiphany; Rhododendron Rites
Nowa płyta tria szwedzkiego pianisty i kompozytora Jacoba Karlzona znanego w Polsce m.in. dzięki płycie ''Imaginary Room'' (2012) Adama Bałdycha & The Baltic Gang (o której w tym miejscu napiszę wkrótce) doskonale łączy w sobie akustyczne klimaty instrumentalne tria z elektroniką oraz brzmieniem charakterystycznym dla muzyki rockowej. Oprócz nagrań będących własnymi kompozycjami Karlzona, pianista włącza do swego repertuaru często dość zaskakujące transkrypcje kompozycji ze świata dość odległych od jazzu gatunków muzycznych.
Na nowej płycie znalazła się jego własna oryginalna 7-minutowa interpretacja utworu z repertuaru bardzo popularnego w latach 80-tych popowego piosenkarza Nika Kershawa (''The Riddle''), oraz przeróbka utworu amerykańskiej nu metalowej grupy KoRn (''Here To Stay'').
W utworach z płyty ''More'' znajdziemy przestrzeń, melancholię, ciepło i pasję a więc to za co świat pokochał skandynawską muzykę improwizowaną. Wszystko to podane jest z właściwą dla Jacoba Karlzona techniczną błyskotliwością i doskonałym wyczuciem formy jakie charakteryzują jego solowe płyty już od 20 lat.
''More'' jest już drugim albumem nagranym w trio wraz z kontrabasistą Hansem Anderssonem i perkusistą Jonasem Holgerssonem.
W programie płyty, gęsto i bogato zaaranżowane utwory jak choćby otwierający całość ''Running'' z powodzeniem sąsiadują z bardziej kameralniej brzmiącymi numerami w rodzaju ''Between Us'' i ''Rhododendron Rites''. ''Between Us'' ponadto bardzo wyraźnie nawiązuje do brytyjskiej pieśni ludowej "The Snows They Melt The Soonest" ukazując po raz kolejny jak ważnym elementem dla muzyki Karlzona od lat jest folklor.
Mimo iż chwilami poprzez wykorzystanie elektroniki w nagraniach, muzyka robić może wrażenie mechanicznej, nie brak jej ciepła i dostrzegalnego ducha właściwego wielkim dokonaniom wybitnych współczesnych twórców muzyki jazzowej, do których Jacob Karlzon niewątpliwie należy.
skład:
Jacob Karlzon - instr.klawiszowe
Hans Andersson - kontrabas
Jonas Holgersson - perkusja
*****
Jessica PILNAS: Norma Deloris Egstrom -A Tribute to Peggy Lee /CD 2012 (2011) ACT/
There 'll Be Another Song; Do I Love You; Blue Prelude; Smile; Fever; This Is A Very Special Day; It Never Entered My Mind; What's New; Boston Beans; I Wound It Up; I'm Gonna Go Fishin'; The Folks Who Live On The Hill; The Gold Wedding Ring
Szwedzka piosenkarka Jessica Pilnas wraz z triem jazzowym (wibrafon, trąbka i kontrabas) oraz kwartetem smyczkowym oddała hołd jednej z najsłynniejszych amerykańskich gwiazd piosenki -Peggy Lee upamiętniając przypadającą w roku 2012 dziesiątą rocznicę jej śmierci. Powstała płyta czarująca swym kameralnym, niemal intymnym klimatem, która urzeka delikatnością i subtelnością brzmienia. Doskonałe predyspozycje wokalne J.Pilnas poparte dyskretnym akompaniamentem tria jazzowego zachwycają innowacją interpretacji popartą wyśmienitymi, klimatycznymi solówkami zarówno wibrafonu (Mattias Stahl) jak i trąbki (Karl Olandersson) i kontrabasu (Fredrik Jonsson). Sekcja smyczkowa The Fleshquartet pojawia się tylko w niektórych utworach, i to w sposób równie subtelny i niemal okazjonalny.
Wspaniały jest równiez dobór repertuaru jaki składa się na ten album. Z bogatego dorobku piosenek po jakie w róznych okresach swej kariery sięgała Peggy Lee wybrano trzynascie, pośród których prawdziwym blaskiem lśnią nowe wersje takich przebojów jak ''Smile'' Charliego Chaplina, nieśmiertelna ''Fever'' Cooleya i Davenporta czy najsłynniejsza piosenka napisana przez samą Lee: ''This Is A Very Special Day''. Warto pamiętać iż Peggy Lee oprócz talentu wokalnego i aktorskiego, była też doskonałą autorką piosenek, spośród których na nowej płycie Jessiki Pilnas znalazły się też: ''There'll Be Another Spring'', ''Boston Beans'', ''I Wound It Up'', ''The Gold Wedding Ring'' i ''I'm Gonna Go Fishin''' do muzyki Duke'a Ellingtona.
Wspaniała płyta, która może okazać się dla J.Pilnas płytą jaka zdyskontuje sukces jej poprzedniego albumu ''Bitter and Sweet'' (2011), a zarazem doskonały hołd dla jedynej w swoim rodzaju Peggy Lee.
Płyta nagrana została w ciągu trzech dni grudnia 2011 roku, a wydana 31 sierpnia 2012 roku przez wytwórnię ACT.
skład:
Jessica Pilnas - wokal
Mattias Stahl - wibrafon
Karl Olandersson - trąbka
Fredrik Jonsson -kontrabas
oraz:
the Fleshquartet:
Sebastian Oberg - instrumenty smyczkowe
Orjan Hogberg - instrumenty smyczkowe
Mattias Hellden - instrumenty smyczkowe
Christian Olsson - instrumenty smyczkowe
*****
opis innej płyty wydanej przez ACT:
Dystrybutorem płyt wytwórni ACT jest GiGi
__________________________________________________
skany: R.R.





