Mimo iż rok tak naprawdę dopiero się zaczął, już dziś mogę stwierdzić iż początek 2019 roku to okres owocujący w bardzo dużą ilość interesujących nowości płytowych, zarówno w Kraju jak na Świecie i zarówno w muzyce jazzowej, jak klasycznej. Stąd większość dzisiejszego wpisu poświęcona jest zaledwie krótkim notkom o nieustannie docierających do nas nowościach i dopiero zapowiadanych płytach, które szerzej omówione zostaną w tym miejscu w najbliższym czasie. Wyjątkowo dużo muzyki dotarło do nas w ciągu ostatnich dni z USA, w tym nowy album genialnego saksofonisty Erniego Wattsa i zapowiadany na luty, piąty album pianisty Alfredo Rodrigueza. Z Austrii dotarła do nas solowa płyta perkusisty Rudiego Fischerlehnera, a cały przegląd nowych płyt spinają klasyczne akcenty: z Polski -płyta Dominiki Glapiak poświęcona muzyce Szymona Laksa, zza Oceanu -nagrany z kwartetem smyczkowym album kontrabasisty Pablo Aslana. Przedtem jednak więcej uwagi poświęcam rekomendowanej w ub.tygodniu płycie czeskiej wokalistki i songwriterki Marty Kloučkovej,
* Loving Season
"Loving Season" to fonograficzny debiut czeskiej piosenkarki, autorki tekstów i kompozytorki Marty Kloučkovej, która ma za sobą sukcesy odniesione w ramach wielu prestiżowych festiwali i przeglądów, jak m.in. Międzynarodowy Konkurs Wokalistów Jazzowych Voicingers 2017, czy Riga Jazz Stage 2018, oraz gorąco przyjmowane koncerty nie tylko w Czechach, ale też Słowacji, Turcji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Węgrzech, Bułgarii, Tajwanie i Australii. Poza własnym kwartetem, który firmuje ten album, wokalistka współtworzy popularny sekstet wokalny Skety, oraz współpracuje z Concept Art Orchestra i Barborą Polákovą. Album firmowany jako Marta Kloučková Quartet nagrany został wraz z pianistą Vítem Křištanem, kontrabasistą Janem Fečo i perkusistą Markiem Urbánkiem. Gościnnie w nagraniach udział wzięli również gitarzysta David Dorůžka, flecista Oto Reiprich i zespół Clarinet Factory.
Dust; Jewels; Za oknem; After love; Rainfall; Interlude; Bliz; Pouštim tě; The Nearness of you; Morning; Mařenka; Vzpominky.
Marta Kloučková - głos; Vit Křištan - instr. klawiszowe, glockenspiel, głos; Jan Fečo - kontrabas; Marek Urbánek - perkusja; oraz: David Dorůžka - gitara; Clarinet Factory (Jindřich Pavliš, Luděk Boura, Vojtěch Nýdl, Petr Valašek - klarnety); Oto Reiprich - flet
12 utworów wypełniających album to autorskie piosenki wokalistki, jej własna wersja standardu "The Nearness of you" N.Washingtona i H.Carmichaela, dwie kompozycje przygotowane przez pianistę i aranżera Víta Křištana, oraz "Song for Albert" Davida Dorůžki z tekstem Kloučkovej, tutaj pod tytułem "Blíž".
Płyta zawiera napisane w ciągu ostatnich pięciu lat piosenki dotyczące miłości i jej rozmaitych postaci. Dwujęzyczne teksty piosenek Marta Kloučková oparła na wierszach amerykańskiej poetki Sary Teasdale, której twórczość jest jej bardzo bliska.
Nasączone jazzowym duchem, śpiewane ciepłym lecz mocnym głosem piosenki stwarzają wyjątkowy klimat. Jedną z najpiękniejszych jest zaśpiewana w duecie z Vojtěchem Nýdlem, poetycko-rozmarzona "Pouštim tě". Wyjątkowym pięknem urzeka też "Morning" ozdobione znakomitymi partiami kwartetu Clarinet Factory, oraz ponownie głosem jej muzyka, Vojtěcha Nýdla.
Ogromne znaczenie ma znakomita oprawa instrumentalna, o którą zadbali najwybitniejsi muzycy młodej czeskiej i słowackiej sceny jazzowej.
Bardzo duży wkład w ostateczny kształt debiutanckiego albumu Marty Kloučkovej należy do znanego w Polsce m.in. z festiwali Jazz Juniors, Krokus Jazz i Jazz Nad Odrą, oraz występów w składzie międzynarodowej formacji Afropean Project i współpracy z Markiem Kądzielą, pianisty, kompozytora i aranżera Víta Křištana. Muzyk jest absolwentem Konserwatorium Jazzowego im. Jaroslava Jezka w Pradze, ale kształcił się także na Wydziale Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach.
Płyta zawiera napisane w ciągu ostatnich pięciu lat piosenki dotyczące miłości i jej rozmaitych postaci. Dwujęzyczne teksty piosenek Marta Kloučková oparła na wierszach amerykańskiej poetki Sary Teasdale, której twórczość jest jej bardzo bliska.
Nasączone jazzowym duchem, śpiewane ciepłym lecz mocnym głosem piosenki stwarzają wyjątkowy klimat. Jedną z najpiękniejszych jest zaśpiewana w duecie z Vojtěchem Nýdlem, poetycko-rozmarzona "Pouštim tě". Wyjątkowym pięknem urzeka też "Morning" ozdobione znakomitymi partiami kwartetu Clarinet Factory, oraz ponownie głosem jej muzyka, Vojtěcha Nýdla.
Ogromne znaczenie ma znakomita oprawa instrumentalna, o którą zadbali najwybitniejsi muzycy młodej czeskiej i słowackiej sceny jazzowej.
Bardzo duży wkład w ostateczny kształt debiutanckiego albumu Marty Kloučkovej należy do znanego w Polsce m.in. z festiwali Jazz Juniors, Krokus Jazz i Jazz Nad Odrą, oraz występów w składzie międzynarodowej formacji Afropean Project i współpracy z Markiem Kądzielą, pianisty, kompozytora i aranżera Víta Křištana. Muzyk jest absolwentem Konserwatorium Jazzowego im. Jaroslava Jezka w Pradze, ale kształcił się także na Wydziale Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach.
* nowe płyty
- z Kraju
Szymon Laks (1901-1983) to kompozytor, ale też utalentowany skrzypek, tłumacz i pisarz, który przeżył obóz zagłady w Oświęcimiu dzięki pełnieniu funkcji kapelmistrza orkiestry. Po jego twórczość co jakiś czas siegają rozmaici muzycy, wskrzeszając tkwiące w nich wartości i przybliżając jego wartościowe kompozycje nowym rzeszom melomanów. W roku 2017 ukazała się m.in. płyta z jego kwartetami smyczkowymi nagrana przez Messages Quartet ("Szymon Laks String Quartets"). Najnowszą płytą, wypełniona muzyką tego niewystarczajaco dziś docenianego kompozytora jest album "Simon Laks In Between", nagrany przez gdańską pianistkę Dominikę Glapiak wraz z dwunastoma zaangażowanymi w przedsięwzięcie muzykami. Pianistka ma za sobą współpracę z tak znakomitymi artystami jak m.in. Eugene Indjic czy Đang Thái Son, a w roku 2016 oczarowała nas swą grą na znakomitej płycie: "Double Concertos: Mendelssohn-Bartholdy / Chausson". Na nowym albumie artystki znajdziemy Sonatę na wiolonczelę i fortepian, "Polish Suite" na skrzypce i fortepian, balladę "Hommage a Chopin", oraz po raz pierwszy opublikowane w formie fonograficznej, nagrane w dużym składzie "Concerto da camera" Szymona Laksa.
Powstały w 2017 roku na Ukrainie międzynarodowy kwartet The Cuban Latin Jazz, to formacja bezprecedensowo łącząca w swej muzyce jazz, salsę, rytmy latynoskie i afrokubańskie. Twórcą zdecydowanej większości repertuaru grupy jest urodzony na Kubie kontrabasista Roland Abreu. Pozostali muzycy grupy to: ukraiński saksofonista Taras Bakovskyi (znany z współpracy z m.in. Frankiem Parkerem, Vitoldem Rekiem i Marcusem Stricklandem), oraz muzycy o polskim rodowodzie: pianista Paweł Kukuła i perkusista Dominik Jaske. The Cuban Latin Jazz nagradzany był jak dotąd podczas takich krajowych festiwali jak Jazz nad Odrą, Tarnów Jazz Contest, czy Blue Note Poznań Competition. Pierwszy album zespołu "Juntos Por Siempre", ukazuje się nakładem wytwórni V-Records 20 stycznia.
- ze Świata
Austriacki perkusista, kompozytor i producent muzyczny Rudi Fischerlehner znany jest m.in. z takich formacji jak Pinx, Grid Mesh, The Simon Vincent's Occasional Trio, XENOFOX, Julie Sasson Quartet, czy przede wszystkim okrzyknięte mianem jedno z najciekawszych zjawisk ostatnich lat europejskiej sceny jazzowej, znakomite trio Gorilla Mask. Kreatywny perkusista ma za sobą współpracę z wieloma artystami związanymi z muzyką improwizowaną, oraz angażuje się w niezliczoną ilość rozmaitych projektów. 1 lutego nakładem niezależnej wytwórni Not Applicable Records ukaże się pierwsza płyta nagrana solo przez perkusistę. "15 8 SLUM" to polirytmiczny eksperyment oparty na improwizacjach w rytmie 15/8, zainspirowany książką Rene Pollescha "www-slums".
"Move On: A Sondheim Adventure" to już czwarty album młodej francuskiej piosenkarki Cyrille Aimee, wydany przez wytwórnię Mack Avenue. Określany mianem gypsy jazz, styl preferowany przez artystkę, łączy estetykę cygańską, amerykański jazz i muzykę o charakterze brazylijskim. Z każdym rokiem piosenkarka zyskuje coraz silniejszą markę zarówno jako autorka i wykonawczyni własnych piosenek, jak interpretatorka utworów wybranych z dorobku swych ulubionych twórców. Swój nowy album, który ukaże się 22 lutego, Cyrille Aimme w całości poświęciła właśnie piosenkom jednego z nich, amerykańskego kompozytora musicalowego oraz autora tekstów piosenek, Stephena Sondheima. Artystce w poszczególnych nagraniach towarzyszy grupa aż 19 muzyków, indywidualnie dobranych do każdego z utworów.
Odkryty kilka lat temu przez Quincy Jonesa, kubański pianista Alfredo Rodriguez, dziś powszechnie postrzegany jest jako jeden z najbardziej cenionych muzyków jazzowych na świecie. Swój piąty album Rodriguez postanowił zrealizować tym razem w kameralnej konwencji akustycznego duetu z wirtuozem instrumentów perkusyjnych Pedrito Martinezem. Album wymownie zatytułowany "Duologue", który ukaże się nakładem wytwórni Mack Avenue 1 lutego, przynosi 11 utworów opartych na wyjątkowym porozumieniu muzycznym obu artystów, oraz jest przykładem zupełnie nowej jakości brzmieniowej. Poza autorskimi utworami obu muzyków, na płycie znajdziemy też wyjatkowe opracowania m.in. słynnego przeboju Michaela Jacksona "Thriller", oraz tematu Kouji Kondou pochodzącego z kultowej gry "Super Mario Bros 3".
Pochodzący z Jamajki smooth jazzowy gitarzysta, kompozytor i producent Norman Johnson to nie tylko ceniony za Oceanem sideman, nagrywający wraz z takimi muzykami jak perkusista Steve Gadd, pianista Bill Mays, czy basista Harvie Swartz, ale też muzyk mający w swą biografię wpisaną współpracę m.in. z Dave'm Brubeckiem i Jerry Bergonzim. Od roku 2010 Norman Johnson publikuje również w pełni autorskie albumy, wydawane przez zacną wytwórnię Pacific Coast Jazz. "The Art Of Life" to już trzecia po "If Time Stood Still" (2010) i "Get It While You Can" (2013), płyta firmowana przez gitarzystę własnym nazwiskiem. Sześć utworów zamieszczonych na 25-minutowym krążku to zestaw melodyjnych i przebojowych utworów zarówno instrumentalnych, jak nagranych z udziałem wokalistów: Graysona Hugha, Atly DeChamplain i June Bisantz. Płyta ukazała się 18 stycznia.
"Resonance" to debiut fonograficzny perkusisty Dave'a Rudolpha z Florydy, w roli lidera własnego kwintetu. Ceniony sideman pozyskał do współpracy czterech znakomitych muzyków: saksofonistę tenorowego Zacha Bornheimera, gitarzystę LaRue Nickelsona, pianistę Pablo Arencibię i kontrabasistę Alejandro Arenasa. Na płycie znajdziemy dziewięć oryginalnych kompozycji perkusisty, w których znajdziemy liczne nawiązania do twórczości takich muzykow jak m.in Kenny Wheeler, Wayne Shorter, Michael Brecker, Pat Metheny czy Bill Frisell. Mieniące się rozmaitymi barwami i nastrojami utwory Dave Rudolph Quintet nawiązują zarówno do be bopu i swingu, jak nowoczesnego jazzu. Muzycy śmiało improwizują tworząc zgrany i świetnie funkcjonujący kolektyw.
The Ebony Hillbilies to niecodzienna formacja kultywująca tradycję amerykańskiego dziedzictwa kulturowego. W repertuarze zespołu znajdziemy utwory oscylujące wokół jazzu, pop, country, bluegrassu i folku, a instrumentarium tworzą: skrzypce, banjo, gitara, cymbały, kontrabas i perkusja. Na płycie zatytułowanej "5 Miles From Town", znani z występów zarówno na ulicach Manhattanu, jak tak prestiżowych sal jak Carnegie Hall i Lincoln Center The Ebony Hillbilies, proponują zestaw tradycyjnych kompozycji odwołujących się do historii amerykańskiej muzyki, oraz przedstawione w wyjątkowych interpretacjach utwory m.in. Williego Dixona i Smokeya Robinsona, ale też Mike'a Reida i Prince'a.
Od czasu wydania pod własnym nazwiskiem, pierwszej płyty światowej sławy saksofonisty Erniego Wattsa minęło 50 lat. Wybitny amerykański muzyk miał w międzyczasie okazję współpracować z największymi jazzmanami świata jak m.in. Charlie Hadden, Buddy Rich, Donald Byrd, Stanley Clarke, Billy Cobham czy Blue Mitchell, ale też artystami spoza środowiska jazzowego jak: Paul Anka, Carole King, John Mayall, Frank Zappa, czy wreszcie The Rolling Stones, z którymi odbył światowe tournee: ''Let's Spend The Night Together'' w roku 1981. W 2000 roku wraz z żoną Patricią, Ernie Watts powołał do życia własną firmę płytową Flying Dolphin Records, której nakładem ukazują się kolejne albumy saksofonisty. Najnowszym jest "Home Light" zrealizowany w stabilnym od lat składzie Ernie Watts Quartet, współtworzonym z doskonałym niemieckim pianistą Christofem Sangerem, kontrabasistą Rudim Engelem i doskonałym perkusistą Heinrichem Koebberlingiem. To kolejny album Wattsa jaki trafił do nas po nagranej w identycznym składzie, płycie ''A Simple Truth'' (2014).
Nagrany w Buenos Aires i Nowym Jorku album "Contrabajo. Works for Bass and String Quartet" to zacierająca granice pomiędzy jazzem a muzyką klasyczną płyta firmowana przez argentyńskiego kontrabasistę, kompozytora, aranżera i producenta Pablo Aslana. W nagraniach obejmujących zarówno słynną "La cumparsitę" Gerardo Matosa Rodrigueza, oraz utwory z dorobku zarówno Heitora Villi-Lobosa ("Preludio No1") jak Duke'a Ellingtona ("Come Sunday"), kontrabasowi Pablo Aslana towarzyszy znakomity kwartet smyczkowy Cuarteto Petrus, oraz wyjątkowi goście w osobach światowej sławy muzyków: Paquito D'Rivery (klarnet) i Raula Jaureny (bandoneon).
teksty i skany: Robert Ratajczak
fot.: Hevhetia
fot.: Hevhetia