│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

01 lutego 2019

2019/12: Prasa, nowości, premiery i zapowiedzi płytowe





*Hi-Fi i Muzyka 1/2019

Część muzyczna pierwszego tegorocznego numeru Hi-Fi i Muzyka (1/2019) przynosi obszerne artykuły Hanny Milewskiej: "Inscenizacja niepodległości' i "Swiridow - sierp, młot i krzyż", oraz "Od jazzu do klasyki - i z powrotem" Bogdana Chumury i "Cugowski bez Budki" Grzegorza Walendy.
Na czterech stronach Magazynu znajdziemy doroczne podsumowanie: Płyty roku 2018, przygotowane przez współpracujących z Hi-Fi i Muzyka recenzentów, w których gronie ponownie miałem zaszczyt się znaleźć. Z dumą informuję, iż tytuł Płyty Roku 2018 w kategorii: klasyka przypadł wydanemu pod patronatem LongPlay.blox.pl albumowi:Ewa Iżykowska Live in Poznań: H.M.Górecki - Symphony No.3, op.36. Pośród wyróżnień natomiast znajdziemy komentowane na LongPlayu płyty: "Zygmunt Krauze - Folk music", Angela Brownridge "Claude Debussy - Preludes, Book 1 & 2" (recenzowany przez mnie w nr 2/2018 HFM), oraz Paweł Pudlo "War Horns" - w kategorii: klasyka; Al Di Meola "Opus" (recenzowany przeze mnie w nr 7-8/2018 HFM) - w kategorii: winyl; Alfredo Rodriguez "The Little Dream" - kategoria: jazz (recenzowany przeze mnie w nr 4/2018 HFM); oraz w kategorii pop/rock: Wojciech Ciuraj "Ballady bez romansów" (recenzowany przez mnie w nr 3/2018 HFM).
W dziale recenzji płytowych znajdziemy opisywaną również w tym miejscu płytę: "Hugo Reinhold - Utwory wybrane", oraz aż pięć opisów albumów wydanych pod patronatem LongPlay.blox.pl, które miałem przyjemność przygotować dla Hi-Fi i Muzyka: Paweł Gusnar "Saxophone Varie Vol.3", Leszek Lorent "Dariusz Przybylski Percussion Works" i Iwona Glinka "Two Minutes", wypełniające str.81, oraz Dawid Kostka Trio+ "Progression" (str.82) i Weezdob Collective "Star Cadillac" (str.84).
Na str.83 natomiast znajdziemy informację o omawianych na LongPlay.blox.pl nowościach płytowych wytwórni DUX, w tym o wydanym pod naszym patronatem albumie Antoniego Wojnara "The Nochats' Dance".


*Jazz Forum 1-2/2019

Styczeń to okres rozmaitych podsumowań i zestawień. W pierwszym tegorocznym numerze Jazz Forum (1-2/2019) znalazło się jak zwykle bardzo obszerne podsumowanie sporządzone na podstawie ankiety czytelników Magazynu, obejmujacej wyłącznie polski jazz. W pierwszej 30-tce w kategorii: Album Roku znalazło się 14 płyt omawianych w ciągu roku na LongPlay.blox.pl.
Pośrod recenzowanych nowych albumów znajdziemy również tytuły opisywane w tym miejscu: Piotr Schmidt Quartet feat. Wojciech Niedziela "Tribute To Tomasz Stańko", Krzysztof Herdzin "Concerto and Concertino", a także dwie płyty wydane pod patronatem LongPlay.blox.pl: Wojciech Karolak / Adam Czerwiński "In A Sentimental Mood" oraz Weezdob Collective "Star Cadillac".
Ja przygotowałem przeglądy nowych albumów: Chuco Valdes "Jazz Bata 2" (str.67) i Ida Sand "My Soul Kitchen" (str.68).
Do niniejszego numeru Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów dołączona została płyta "PJPO Plays Weezdob", której ukazanie się sygnalizowałem kilka tygodni temu, a wewnątrz czasopisma znajdziemy 3-stronicowy materiał wypełniony opowieścią Piotra Scholza zarówno dotyczącą PJPO (Poznań Jazz Philharmonic Orchestra), jak grupy Weezdob Collective.




* Duologue

Odkryty kilka lat temu przez Quincy Jonesa, kubański pianista Alfredo Rodriguez, dziś powszechnie postrzegany jest jako jeden z najbardziej cenionych muzyków jazzowych na świecie. Świat usłyszał o artyście, kiedy jako zaledwie 21-latka okrzyczano go sensacją Montreux Jazz Festival 2006. Opiekuńczy mentor pianisty zadbał o to by otoczyć go doprawdy wyjątkowymi muzykami jak: Esperanza Spalding, Richard Bona, czy Ibrahim Maalouf, którzy towarzyszyli mu na dotychczasowych albumach. Quincy Jones będąc producentem każdej z pięciu dotychczasowych płyt Kubańczyka, pozostawił mu jednocześnie dużą swobodę w zakresie instrumentarium i doboru muzyków potrafiących w pełni oddać brzmienie jego dźwiękowych wizji. O skłonnościach pianisty do zawężania grona towarzyszących mu w studio muzyków, mogliśmy przekonać się już przy okazji ubiegłorocznej płyty: "The Little Dream" nagranej w trzyosobowym składzie z gitarzystą Munirem Hossnem i perkusistą Michaelem Oliverą. Swój piąty album Alfredo Rodriguez postanowił zrealizować w jeszcze bardziej kameralnej konwencji, a mianowicie jako duet z wirtuozem instrumentów perkusyjnych Pedrito Martinezem, podobnie jak on - emigrantem z Kuby. Wychowany na ulicach Hawany perkusista, przybył do USA 10 lat wcześniej niż Rodriguez, szybko zdobywając szerokie uznanie jako znakomity muzyk sesyjny i koncertowy, współpracując z m.in. Paquito D'Riverą i Paulem Simonem, oraz współtworząc cenioną formację Yerba Buena. Z Alfredo Rodriguezem miał okazję współpracować już wcześniej (m.in. podczas pracy nad albumem: "The Invasion Parade", 2014).


PREMIERA TYGODNIA
Alfredo RODRIGUEZ - Pedrito MARTINEZ: Duologue
CD 2019, Mack Avenue MAC 1145

Africa; Estamos Llegando; Thriller; Cosas Del Amor; Duologue; El Punto Cubano; Flor; Jardin Sonador; Super Mario Bros 3; Mariposa; Yo Volvere.

Alfredo Rodriguez - fortepian, Rhodes, instr. klawiszowe, wokal
Pedrito Martinez - instr. perkusyjne, wokal
- fortepian


Nowa płyta zatytułowana "Duologue", przynosi 11 utworów opartych na wyjątkowym porozumieniu muzycznym obu artystów, oraz jest przykładem zupełnie nowej jakości brzmieniowej. Poza autorskimi utworami obu muzyków, na płycie znajdziemy też oryginalne opracowania słynnego przeboju Michaela Jacksona "Thriller", tematu Kouji Kondou pochodzącego z kultowej gry "Super Mario Bros 3", oraz starego kubańskiego przeboju "El Punto Cubano" z repertuaru zapomnianego dziś duetu Celina Y Reutilio.
Obaj muzycy wzbogacają poszczególne utwory śpiewem w swym ojczystym języku, co zdecydowanie sprzyja afrokubańskiemu nastrojowi płyty. Bardzo rozbudowane perkusjonalia Martineza, dodają muzyce specyficznego nasyconego gorącymi rytmami klimatu, a charakterystyczny "twardy" styl pianisty, zdaje się być idealnie dopasowanym do tej formuły.
Umieszczenie pośród pełnych kubańskiego ducha kompozycji utworów "z innej bajki" (wspomniane: "Thriller" i "Super Mario Bros 3"), jest z kolei dowodem nadzwyczajnych możliwości aranżacyjnych duetu (aczkolwiek w pierwszym przypadku, zapewne nie obyło się bez sugestii Mr Q).
Wyrafinowane harmonie, melodyczna wyrazistość i charakterystyczny kubański temperament artystów, w połączeniu ze sztuką improwizacji i znakomitego porozumienia, zaowocowały bardzo oryginalnym, świetnie wyprodukowanym albumem, łączącym południowe korzenie muzyków z idiomem współczesnego jazzu
.


* 15 8 SLUM

Austriacki perkusista, kompozytor i producent muzyczny Rudi Fischerlehner znany jest m.in. z takich formacji jak Pinx, Grid Mesh, The Simon Vincent's Occasional Trio, XENOFOX, Julie Sasson Quartet, czy przede wszystkim okrzyknięte mianem jednego z najciekawszych zjawisk ostatnich lat europejskiej sceny jazzowej, znakomite trio Gorilla Mask. Kreatywny perkusista ma za sobą współpracę z wieloma artystami związanymi z muzyką improwizowaną, oraz angażuje się w niezliczoną ilość rozmaitych projektów.


PREMIERA
Rudi FISCHERLEHNER: 15 8 SLUM
CD 2019, Not Applicable NOT042

Semta; Stasia; Nur Spielen; Klessheim; Prozess; Ghost..

Rudi Fischerlehner - perkusja


Genezy pełnej ekspresji, drapieżności i siły stylu Rudiego Fischerlehnera, możemy doszukiwać się w jego wczesnej działalności. Muzyk będący dziś nie tylko znakomitym instrumentalistą, ale też cenionym kompozytorem i producentem muzycznym, już jako nastolatek angażował się w latach 90-tych w rozmaite projekty, oscylujące między improwizowaną muzyką eksperymentalną a rockiem. Dał się też poznać jako leader i wyłączny twórca repertuaru kwartetu Pinx tworzonego wraz z trębaczem Nikolausem Neuserem, saksofonistą Sebastianem Borkowskim i basistą Fabianem Kalbitzerem, którego płyty: ''Pinx'' (2005) oraz ''milieu'' (2007) okazały się wizytówką bardzo dojrzałego artysty, doskonale odnajdującego się w nasyconych improwizacjami utworach. W kolejnych latach, poza aktywną działalnością w ramach Gorilla Mask, Rudi miał okazję współpracować m.in. z saksofonistką Ingrid Laubrock, tworzonym wraz z Andreasem Willersem i Frankiem Paulem Schubertem triem Grid Mesh (m.in. album ''coordinates'' 2010), a przede wszystkim z oryginalnym gitarzystą niemieckim Olafem Ruppem (nagrany w trio z puzonistą Matthiasem Müllerem album "TAM" 2013, oraz zrealizowane w duecie płyty: "Live At Lydfestival Aarhus" 2015 i "XENOFOX" 2016).
Pierwsza płyta nagrana solo przez perkusistę "15 8 SLUM", wydana nakładem niezależnej wytwórni Not Applicable Records, to polirytmiczny eksperyment oparty na improwizacjach w rytmie 15/8, zainspirowany książką "www-slums" niemieckiego dramaturga i reżysera teatralnego René Pollescha (w Polsce znanego m.in. z przedstawień "Ragazzo dell’Europa", "Jackson Pollesch" i "Kalifornia/Grace Slick", wystawianych w TR Warszawa).
René Pollesch opracował swój własny specyficzny język sceniczno-literacki, oparty na nieustannym potoku słów, będącym wyzwaniem zarówno dla odbiorcy jak, w przypadku przedstawień teatralnych, także wykonawcy. Podobnym eksperymentem jest album Rudiego Fischerlehnera grającego solo w skomplikowanym metrum 15/8. Oparte na tym schemacie utwory wypełniające płytę "15 8 SLUM", to jednak nie tylko okazja do zachwycenia się
perkusyjnym kunsztem austriackiego muzyka. Każdy z sześciu utworów stanowi bowiem pieczołowicie skonstruowaną kompozycję o określonym klimacie i dramaturgii.


* nowe płyty

Jeff Morris to producent muzyczny, kompozytor i performer. Jego występy, instalacje i spektakle muzyczne odbywają się w rozmaitych miejscach na świecie, integrując się z otoczeniem, architekturą i klimatem. Jego koncerty i instalacje zdobywają uznanie na całym świecie. Jak dotąd z rozmaitymi projektami pojawiał się m.in. w takich miejscach jak Centrum Kultury Onassis (Ateny), Triennale Museum (Mediolan), D-22 (Pekin), Międzynarodowe Sympozjum Sztuki Elektronicznej (Vancouver, Kanada), Biblioteka Prezydencka Lyndona B. Johnsona i Museum (Austin), czy Foundation House (Chicago) i Microtonal Society (Boston). Swój pierwszy album "Interfaces" Jeff Morris zrealizował wraz z muzykami jazzowymi: wibrafonistą i pianistą Karlem Bergerem i perkusistą Joe Hertensteinem. Drugi album artysty "Jeff Morris with Strings - Live Sampling In Countertown" ukaże się nakładem wytwórni Ravello Records 8 lutego, a międzynarodowym dystrybutorem płyty jest Naxos. Tym razem artysta buduje muzyczne tekstury oparte na dźwiękach wiolonczeli (Ulrich Maiss) i skrzypiec (Eric KM Clark).


Od 2017 roku pod szyldem: Chopin University Press, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina rozpoczęło wydawanie niezależnych płyt CD i DVD. Działalność skoncentrowana jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą. Od grudnia 2017 roku w katalogu Chopin University Press pojawiło się już 10 tytułów wydanych pod patronatem LongPlay.blox.pl.
Z prawdziwą dumą i radością przedstawiam kolejne 3 albumy, które ukazały się nakładem tego wydawnictwa z naszym logo.

Album "Młodzi kompozytorzy warszawscy" jest zbiorem pięciu utworów orkiestrowych bardzo młodych kompozytorów, studentów oraz absolwentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Aleksandry Chmielewskiej, Dominika Lasoty, Marcina Jachima, Jacka Sienkiewicza i Macieja Sułeckiego. Materiał nagrany został podczas premierowych koncertów przez Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, zespół instrumentalny i chóralny, oraz solistów. Starannie dobrane dzieła stworzyli artyści, którzy mimo młodego wieku (poniżej 25 lat), mając już na swym koncie liczne nagrody i wyróżnienia zdobyte podczas rozmaitych przeglądów i konkursów kompozytorskich. Każdy z zamieszczonych na płycie utworów charakteryzuje wyjątkowa dojrzałość i ogromna wyobraźnia. Album wraz z dołączoną książeczką zawierającą biogramy kompozytorów oraz ich komentarze do przedstawionych utworów, stanowi znakomitą wizytówkę Uczelni, a zarazem przegląd najnowszych nurtów obowiązujących w muzyce klasycznej. Poza wyżej wymienionymi atrybutami płyty, całości po prostu znakomicie się słucha.

"Stojowski, Różycki -Sonaty" to kameralna płyta prezentująca dwa utwory z dorobku wybitnych kompozytorów przełomu XIX i XX wieku: Zygmunta Stojowskiego i Ludomira Różyckiego. Sonata A-dur na fortepian i wiolonczelę op. 18 Stojowskiego, to pełen rozmachu, wirtuozowski a zarazem bardzo melodyjny utwór. Wypełniająca drugą cześć płyty Sonata a-moll na wiolonczelę i fortepian op. 10 Różyckiego, to z kolei kompozycja bardziej stonowana, w swym klimacie nawiązująca do polskiego folkloru. Nagrań dokonał duet tworzony przez znakomitych artystów: wybitnego wiolonczelistę Tomasza Strahla, którego pamiętamy m.in. z genialnego albumu "Chopin - Transcriptions For Cello & Piano" (2016) nagranego z Januszem Olejniczakiem, oraz wyśmienitą pianistkę Agnieszkę Przemyk-Bryłę. Artyści od lat ze sobą współpracują, czego owocem był m.in. głośny album "Fryderyk Chopin - Chamber Works" (2014), nagrany wraz z Konstantym Andrzejem Kulką. Zestawione na płycie Sonaty Stojowskiego i Różyckiego, w wykonaniu tych dwojga znakomitych instrumentalistów to ponad trzy kwadranse muzyki na najwyższym światowym poziomie.

Utwory organowe takich kompozytorów jak m.in.: Johann Sebastian Bach, César Franck, Wolfgang Amadeusz Mozart i Johann Pachellbel, znajdziemy na płycie "Organy miasta Siedlce". Album prezentuje brzmienie siedmiu różnych instrumentów znajdujących się w różnych miejscach Siedlc. Dołączona do płyty starannie wydana i opracowana książeczka zawiera m.in. najważniejsze informacje o poszczególnych organach i zdjęcia instrumentów. Za przedsięwzięciem stoi związana z Siedlcami od 2000 roku organistka, organoznawca, konserwator i zabytkoznawca Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa, która współpracując z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków, Kurią Diecezjalną Siedlecką i Zespołem Szkół Muzycznych w Siedlcach, doprowadziła do zgromadzenia w mieście, imponującej na skalę światową kolekcji 11 organów o odmiennych brzmieniach i budowie. Do wykonania poszczególnych utworów zgromadzonych na płycie, dobrane zostały najbardziej pasujące pod względem brzmienia i charakteru siedleckie instrumenty, a podczas drugiej części otwierającego ten niezwykły recital Koncertu F-dur J.S.Bacha, do organów dołącza wiolonczela (Mark Caudle) i klawesyn (Marek Toporowski).

teksty i skany: Robert Ratajczak
fot.: Mack Avenue