* Simon Laks In Between
Sonata na wiolonczelę i fortepian; Suita polska; Hommage a Chopin; Concerto da camera.
Dominika Glapiak - fortepian; Błażej Goliński - wiolonczela; Robert Kwiatkowski - skrzypce; oraz: Dorota Kowalska - flet, piccolo; Alicja Szymczyk - obój, rożek angielski; Andrzej Wojciechowski - klarnet; Wojciech Koliński - klarnet, klarnet basowy; Mirosław Pachowicz - fagot; Ewa Naczk-Jankowska - fagot, kontrafagot; Zbigniew Kaliciński, Ewa Ciechańska - waltornie; Kamil Kruczkowski - trąbka; Mateusz Wiczyński - perkusja
Na nowym albumie poświęconym utworom Szymona Laksa znajdziemy: zagraną wraz z Błażejem Golińskim, a dedykowaną przez kompozytora francuskiemu wiolonczeliście Maurice Maréchalowi młodzieńczą Sonatę na wiolonczelę i fortepian; nagraną w duecie z Robertem Kwiatkowskim, silnie nasyconą folklorem "Polish Suite" na skrzypce i fortepian (to z kolei dedykacja dla Karola Szymanowskiego); stylizowaną na estetykę Fryderyka Chopina, zagraną solo balladę "Hommage a Chopin", oraz po raz pierwszy opublikowane w formie fonograficznej, nagrane w dużym składzie monumentalne: "Concerto da camera".
Zestawione w ramach spójnego programu płyty dwa utwory z okresu przedwojennego i dwa utwory z okresu mniej intensywnej działalności kompozytorskiej Szymona Laksa po zakończeniu II wojny światowej, obrazują twórczy dualizm artysty, z jednej strony: silnie zakorzenionego w polskiej tradycji, z drugiej: będącego pod wpływem tzw. "Szkoły Paryskiej", ruchu tworzonego przez kompozytorów osiadłych wówczas w stolicy Francji, takich jak m.in. Bohuslav Martinů czy Marcel Mihalovici.
W obu przypadkach mamy do czynienia z wyraźnie zarysowanym osobistym stylem, rozwijanym na przestrzeni lat przez kompozytora, łączącego w swej twórczości różne gatunki muzyczne i nieustającego w poszukiwaniu nowej jakości muzycznej, z jednoczesnym zachowaniem ogromnej dbałości o formę.
Ogrom włożonej pracy i determinacji pianistki, która doprowadziła przy wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca, do realizacji projektu "Simon Laks In Between" zdecydowanie się opłacił. Niniejszy album to wyjątkowo wartościowa pozycja polskiej fonografii, zarówno pod względem artystycznym, jak dokumentującym twórczość wyjątkowego kompozytora.
Zestawione w ramach spójnego programu płyty dwa utwory z okresu przedwojennego i dwa utwory z okresu mniej intensywnej działalności kompozytorskiej Szymona Laksa po zakończeniu II wojny światowej, obrazują twórczy dualizm artysty, z jednej strony: silnie zakorzenionego w polskiej tradycji, z drugiej: będącego pod wpływem tzw. "Szkoły Paryskiej", ruchu tworzonego przez kompozytorów osiadłych wówczas w stolicy Francji, takich jak m.in. Bohuslav Martinů czy Marcel Mihalovici.
W obu przypadkach mamy do czynienia z wyraźnie zarysowanym osobistym stylem, rozwijanym na przestrzeni lat przez kompozytora, łączącego w swej twórczości różne gatunki muzyczne i nieustającego w poszukiwaniu nowej jakości muzycznej, z jednoczesnym zachowaniem ogromnej dbałości o formę.
Ogrom włożonej pracy i determinacji pianistki, która doprowadziła przy wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca, do realizacji projektu "Simon Laks In Between" zdecydowanie się opłacił. Niniejszy album to wyjątkowo wartościowa pozycja polskiej fonografii, zarówno pod względem artystycznym, jak dokumentującym twórczość wyjątkowego kompozytora.
* Baculewski String Quartets
Komplet wszystkich czterech Kwartetów smyczkowych jednego z najciekawszych polskich kompozytorów współczesnych, pedagoga, krytyka muzycznego i eseisty, związanego z Warszawskim Uniwersytetem Muzycznym Krzysztofa Baculewskiego, znajdziemy na najnowszym albumie belgijskiej grupy kameralnej Tana String Quartet.
Urodzony w 1950 roku w Warszawie kompozytor, znany m.in. z łączenia estetyki muzyki dawnej z współczesnymi technikami, oraz współpracy z zespołem wokalnym Camerata Silesia i specjalizującym się w interpretacjach muzyki dawnej, składem Il Tempo.
Urodzony w 1950 roku w Warszawie kompozytor, znany m.in. z łączenia estetyki muzyki dawnej z współczesnymi technikami, oraz współpracy z zespołem wokalnym Camerata Silesia i specjalizującym się w interpretacjach muzyki dawnej, składem Il Tempo.
Kwartety smyczkowe I-IV.
Antonie Maisonhaute, Ivan Lebrun - skrzypce
Maxime Desert - altówka
Jeanne Maisonhaute - wiolonczela
Maxime Desert - altówka
Jeanne Maisonhaute - wiolonczela
Pierwsze trzy Kwartety smyczkowe Baculewskiego powstały jeszcze w latach 80-tych. To utwory wielokrotnie nagradzane podczas rozmaitych festiwali i przeglądów, m.in. I Kwartet w 1984 roku otrzymał nagrodę w ramach Konkursu Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich, na którym dwa lata później wyróżniono III Kwartet, a w tzw. międzyczasie podczas Festiwalu "Poznańska Wiosna Muzyczna” w 1985 wyróżnienie otrzymał II Kwartet smyczkowy. Ostatni IV Kwartet jest utworem powstałym blisko 30 lat później, w roku 2014.
Tworząc pierwsze trzy Kwartety kompozytor nie zamierzał sięgnąć w przyszłości po tę formułę. Stąd Kwartety I-III, mogą robić wrażenie konceptualnej cyklicznej formy, tworzącej symetryczny pod względem budowy tryptyk.
Przygotowany przez Krzysztofa Baculewskiego po wielu latach 4-częściowy IV Kwartet smyczkowy, zestawiony z wcześniejszą trylogią pozwala dostrzec zmiany w kompozytorskim warsztacie twórcy, oraz rozliczne wpływy jakim artysta uległ w ciągu niemal 30 lat dzielących dzieła. To także utwór robiący wrażenie bardziej swobodnego formalnie i mniej ograniczonego formułą gatunku.
Kwartety Baculewskiego mienią się różnorodnością, przejrzystością faktury i emanują ogromną energią, a belgijski kwartet, zdaje się być idealnie dopasowanym do ich specyfiki składem. Zaprezentowane na płycie interpretacje, dalekie są od powielających schematy wersji, znanych z niektórych wcześniejszych wykonań. To muzyka pełna współczesnego ducha i nowoczesnego rozmachu. Nic wszak dziwnego, bowiem Tana String Quartet jest grupą mającą w swym repertuarze również kompozycje tak "pomnikowych" współczesnych twórców jak Steve Reich, czy interpretacje utworów muzyki elektronicznej. Jednym z symboli nowoczesnego podejścia do muzyki przez instrumentalistów Kwartetu, jest fakt iż Tana String Quartet jest pierwszym europejskim zespołem kameralnym, który korzystając z iPadów całkowicie zrezygnował z tradycyjnych partytur.
Tworząc pierwsze trzy Kwartety kompozytor nie zamierzał sięgnąć w przyszłości po tę formułę. Stąd Kwartety I-III, mogą robić wrażenie konceptualnej cyklicznej formy, tworzącej symetryczny pod względem budowy tryptyk.
Przygotowany przez Krzysztofa Baculewskiego po wielu latach 4-częściowy IV Kwartet smyczkowy, zestawiony z wcześniejszą trylogią pozwala dostrzec zmiany w kompozytorskim warsztacie twórcy, oraz rozliczne wpływy jakim artysta uległ w ciągu niemal 30 lat dzielących dzieła. To także utwór robiący wrażenie bardziej swobodnego formalnie i mniej ograniczonego formułą gatunku.
Kwartety Baculewskiego mienią się różnorodnością, przejrzystością faktury i emanują ogromną energią, a belgijski kwartet, zdaje się być idealnie dopasowanym do ich specyfiki składem. Zaprezentowane na płycie interpretacje, dalekie są od powielających schematy wersji, znanych z niektórych wcześniejszych wykonań. To muzyka pełna współczesnego ducha i nowoczesnego rozmachu. Nic wszak dziwnego, bowiem Tana String Quartet jest grupą mającą w swym repertuarze również kompozycje tak "pomnikowych" współczesnych twórców jak Steve Reich, czy interpretacje utworów muzyki elektronicznej. Jednym z symboli nowoczesnego podejścia do muzyki przez instrumentalistów Kwartetu, jest fakt iż Tana String Quartet jest pierwszym europejskim zespołem kameralnym, który korzystając z iPadów całkowicie zrezygnował z tradycyjnych partytur.
* nowe płyty
Projekt Minimal Blood to przedsięwzięcie oparte na fascynacji tradycyjnymi polskimi balladami i pieśniami dziadowskimi, których historia sięga XVI wieku. Tematyka pieśni zamieszczonych na płycie "Tradycyjne pieśni o kobietach i krwi" dotyczy kobiet, które z różnych przyczyn zdecydowały się na popełnienie zbrodni. Za projektem kryje się specjalizująca się w grze na instrumentach historycznych improwizująca flecistka Maja Miro-Wiśniewska, folkowy śpiewak Paweł Grochocki (laureat XX Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja), perkusistka, wibrafonistka i performerka Kasia Kadłubowska (znana m.in. z współpracy z Dominikiem Bukowskim i znakomiego albumu "Transient", 2015), oraz altowiolista, kompozytor, aranżer i producent muzyczny Paweł Odorowicz. Fakt iż nagrań dokonano w zabytkowym XVI-wiecznym kościele, dodaje muzyce Minimal Blood niepowtarzalnego brzmienia i specyficznego posmaku.
Gitarzysta Julian Lage już jako 16-latek pojawił się w składzie Kwartetu Gary'ego Burtona zastępując samego Pata Metheny. Dziś jako jeden z najciekawszych gitarzystów jazzowych młodego pokolenia ostatnich lat, ma na swoim koncie kilka autorskich płyt i udział w wielu konstelacjach z udziałem wielkich gwiazd. Rok 2014 przyniósł wyśmienity album "Room" nagrany przez Lage'a w gitarowym duecie z Nelsem Cline, a w roku 2016 doczekaliśmy się płyty "Arclight", nagranej w konwencji tria z basistą Scottem Collleyem i perkusistą Kennym Wollesenem. Na 22 lutego wytwórnia Mack Avenue zaplanowała premierę kolejnej płyty znakomitego gitarzysty. Album "Love Hurts" Julian Lage nagrał z kontrabasistą Jorge Roederem i perkusistą Davem Kingiem, a wypełnia go 10 utworów, pośród obok autorskich kompozycji gitarzysty znajdziemy też jego własne aranżacje utworów m.in. Ornette Colemana ("Tomorrow Is The Question"), Keitha Jarretta ("The Windup" i "Encore (A)") i ...Roya Orbisona ("Crying").
Po zaskakującej płycie "You're Drivin Me Crazy" nagranej z Vanem Morrisonem, kolejnym albumem w dyskografi amerykańskiego pianisty, hammondzisty, ale też trębacza Joeya DeFrancesco, jest album będący powrotem do estetyki, dzięki której artysta postrzegany jest dziś jako jeden z najwybitniejszych muzyków jazzowych na świecie. Utwory zgromadzone na zapowiadanym na 1 marca albumie "In The Key Of The Universe" nagrane zostały w konwencji tria, kwartetu i kwintetu, z towarzyszeniem saksofonistów Pharoaha Sandersa i Troya Robertsa, oraz Billy'ego Harta (perkusja) i Sammy'ego Figueroay (instr. perkusyjne). Płytę wypełnia 9 premierowych kompozycji Joeya DeFrancesco, oraz utwór Sandersa i Leona Thomasa: "The Creator Has A Master Plan".
teksty i skany: Robert Ratajczak
fot.: CD Accord, DUX
fot.: CD Accord, DUX