Od grudnia 2017 roku w katalogu Chopin University Press pojawiło się już 10 tytułów wydanych pod patronatem LongPlay.blox.pl. O wyjątkowości publikowanych przez Wydawnictwo pozycji płytowych niech świadczą choćby tegoroczne nominacje Akademii Fonograficznej do 25. edycji Fryderyków, pośród których znajdziemy trzy albumy wydane nakładem Chopin University Press pod patronatem naszego portalu: Paweł Gusnar: "Saxophone Varie Vol. 3" - w kategorii Album Roku: Muzyka Współczesna, oraz Leszek Lorent: "Dariusz Przybylski "Percussion Works" i "Pergolessi: Stabat Mater / Łukaszewski: Luctus Mariae" - w kategorii Album Roku - Muzyka Kameralna. Trzymamy kciuki! Tymczasem ponizej przedstawiam 3 nowe albumy, które ukazały się nakładem wydawnictwa Chopin University Press z logo LongPlay.blox.pl.
* Stojowski, Różycki - Sonaty
"Stojowski, Różycki -Sonaty" to kameralna płyta prezentująca dwa utwory z dorobku wybitnych kompozytorów przełomu XIX i XX wieku: Zygmunta Stojowskiego i Ludomira Różyckiego. Poza specyficzną kameralną formą i instrumentarium, oba dzieła łączy też wielki patriotyzm obu kompozytorów, którym dane było tworzyć w trudnych dla Ojczyzny czasach przełomu XIX i XX wieku, oraz ich walka o zachowanie polskości w muzyce. Tym samym album z Sonatami Stojowskiego i Różyckiego znakomicie wpisuje się w obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, stanowiąc wartościowy dokument czasu, w którym powstały. Nagrań dokonał duet tworzony przez znakomitych artystów: wybitnego wiolonczelistę Tomasza Strahla, którego pamiętamy m.in. z genialnego albumu "Chopin - Transcriptions For Cello & Piano" (2016) nagranego z Januszem Olejniczakiem, oraz wyśmienitą pianistkę Agnieszkę Przemyk-Bryłę. Artyści od lat ze sobą współpracują, czego owocem był m.in. głośny album "Fryderyk Chopin - Chamber Works" (2014), nagrany wraz z Konstantym Andrzejem Kulką.
NOWOŚĆ
Tomasz Strahl / Agnieszka Przemyk-Bryła:
Stojowski, Różycki - Sonaty
CD 2018, Chopin University Press UMFC CD 117
Tomasz Strahl / Agnieszka Przemyk-Bryła:
Stojowski, Różycki - Sonaty
CD 2018, Chopin University Press UMFC CD 117
Zygmunt Stojowski: Sonata A-dur na fortepian i wiolonczelę op.17(18);
Ludomir Różycki: Sonata a-moll na wiolonczelę i fortepian op 10.
Ludomir Różycki: Sonata a-moll na wiolonczelę i fortepian op 10.
Tomasz Strahl – wiolonczela
Agnieszka Przemyk-Bryła – fortepian
Agnieszka Przemyk-Bryła – fortepian
Poza specyficzną kameralną formą i instrumentarium, oba dzieła łączy też wielki patriotyzm obu kompozytorów, którym dane było tworzyć w trudnych dla Ojczyzny czasach przełomu XIX i XX wieku, oraz ich walka o zachowanie polskości w muzyce. Tym samym album z Sonatami Stojowskiego i Różyckiego znakomicie wpisuje się w obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, stanowiąc wartościowy dokument czasu, w którym powstały.
Nagrań dokonał duet tworzony przez znakomitych artystów: wybitnego wiolonczelistę Tomasza Strahla, którego pamiętamy m.in. z genialnego albumu "Chopin - Transcriptions For Cello & Piano" (2016) nagranego z Januszem Olejniczakiem, oraz wyśmienitą pianistkę Agnieszkę Przemyk-Bryłę. Artyści od lat ze sobą współpracują, czego owocem był m.in. głośny album "Fryderyk Chopin - Chamber Works" (2014), nagrany wraz z Konstantym Andrzejem Kulką.
Sonata A-dur na fortepian i wiolonczelę op. 18 Stojowskiego, to rozbudowany, pełen rozmachu, wirtuozowski a zarazem bardzo melodyjny utwór. Tworzona w Paryżu podczas studiów kompozytora trzyczęściowa forma, dedykowana jest jednemu z nauczycieli Stojowskiego, Ignacemu Janowi Paderewskiemu. Nic wszak dziwnego, że w utworze dostrzeżemy liczne nawiązania do formy łączenia typowo polskiej melodyki z powszechnie na świecie stosowanym stylem harmonii, stosowanej we wczesnych kompozycjach przez Mistrza Paderewskiego. Uwagę zwracają bardzo rozbudowane partie fortepianu w części pierwszej oraz utrzymany w estetyce niemal orkiestrowej, wzniosły finał.
Wypełniająca drugą cześć płyty Sonata a-moll na wiolonczelę i fortepian op. 10 Różyckiego, to z kolei kompozycja bardziej stonowana, lecz w swym klimacie również silnie nawiązująca do polskiego folkloru. Odnajdziemy tu echa fascynacji twórczością rosyjskich mistrzów Aleksandra Skriabina i Siergieja Rachmaninowa, ale przede wszystkim silnie zarysowany indywidualny charakter, właściwy emanującej romantyzmem muzyce Ludomira Różyckiego.
Sonaty Stojowskiego i Różyckiego, w wykonaniu dwojga znakomitych instrumentalistów: Tomasza Strahla i Agnieszki Przemyk-Bryły, to ponad trzy kwadranse muzyki na najwyższym światowym poziomie. Zestawione obok siebie tworzą znakomicie ułożony program.
Nagrań dokonał duet tworzony przez znakomitych artystów: wybitnego wiolonczelistę Tomasza Strahla, którego pamiętamy m.in. z genialnego albumu "Chopin - Transcriptions For Cello & Piano" (2016) nagranego z Januszem Olejniczakiem, oraz wyśmienitą pianistkę Agnieszkę Przemyk-Bryłę. Artyści od lat ze sobą współpracują, czego owocem był m.in. głośny album "Fryderyk Chopin - Chamber Works" (2014), nagrany wraz z Konstantym Andrzejem Kulką.
Sonata A-dur na fortepian i wiolonczelę op. 18 Stojowskiego, to rozbudowany, pełen rozmachu, wirtuozowski a zarazem bardzo melodyjny utwór. Tworzona w Paryżu podczas studiów kompozytora trzyczęściowa forma, dedykowana jest jednemu z nauczycieli Stojowskiego, Ignacemu Janowi Paderewskiemu. Nic wszak dziwnego, że w utworze dostrzeżemy liczne nawiązania do formy łączenia typowo polskiej melodyki z powszechnie na świecie stosowanym stylem harmonii, stosowanej we wczesnych kompozycjach przez Mistrza Paderewskiego. Uwagę zwracają bardzo rozbudowane partie fortepianu w części pierwszej oraz utrzymany w estetyce niemal orkiestrowej, wzniosły finał.
Wypełniająca drugą cześć płyty Sonata a-moll na wiolonczelę i fortepian op. 10 Różyckiego, to z kolei kompozycja bardziej stonowana, lecz w swym klimacie również silnie nawiązująca do polskiego folkloru. Odnajdziemy tu echa fascynacji twórczością rosyjskich mistrzów Aleksandra Skriabina i Siergieja Rachmaninowa, ale przede wszystkim silnie zarysowany indywidualny charakter, właściwy emanującej romantyzmem muzyce Ludomira Różyckiego.
Sonaty Stojowskiego i Różyckiego, w wykonaniu dwojga znakomitych instrumentalistów: Tomasza Strahla i Agnieszki Przemyk-Bryły, to ponad trzy kwadranse muzyki na najwyższym światowym poziomie. Zestawione obok siebie tworzą znakomicie ułożony program.
* Młodzi kompozytorzy warszawscy
Album "Młodzi kompozytorzy warszawscy" jest zbiorem pięciu utworów orkiestrowych bardzo młodych kompozytorów, studentów oraz absolwentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Aleksandry Chmielewskiej, Dominika Lasoty, Marcina Jachima, Jacka Sienkiewicza i Macieja Sułeckiego. Materiał nagrany został podczas premierowych koncertów przez Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, zespół instrumentalny i chóralny, oraz solistów. Starannie dobrane dzieła stworzyli artyści, którzy mimo młodego wieku (poniżej 25 lat), mają już na swym koncie liczne nagrody i wyróżnienia zdobyte podczas rozmaitych przeglądów i konkursów kompozytorskich. Każdy z zamieszczonych na płycie utworów charakteryzuje wyjątkowa dojrzałość i ogromna wyobraźnia.
Aleksandra Chmielewska: Fantastic scenes; Dominik Lasota: Miniatury dla 16 wykonawców; Marcin Jachim: Fantazmaty; Jacek Sienkiewicz: Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową; Maciej Sułecki: My River runs to Thee.
Agata Partyka, Jan Gralla – perkusja; Mateusz Rajkowski – klarnet; Zespół chóralny; Zespół instrumentalny; Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (dyrygenci: Jan Miłosz Zarzycki, Marek Wroniszewski, Mateusz Gwizdałła)
Otwierający płytę wybór dwóch części z cyklu "Fantastic scenes" Aleksandry Chmielewskiej roztacza przed nami malowany brzmieniem orkiestry symfonicznej świat wyobraźni. Ulotna melodyka, kolorystyka poszczególnych motywów i bogactwo spływających na nas partii poszczególnych instrumentów robią wrażenie snutych dźwiękami opowieści i prowokują wyobraźnię. Warto wspomnieć, iż kompozytorkę inspirują sztuki plastyczne, a poza twórczością muzyczną, Aleksandra Chmielewska jest też autorką powieści "Uczeń Czarnoksiężnika", która ukazała się w formie książki w 2014 roku. Tak rozległe podejscie artystki do sztuki zapewne nie jest bez znaczenia wobec "obrazowej" muzyki z jaką mamy do czynienia podczas pierwszych 12 minut tej płyty.
Kolejny kompozytor, którego "muzyczną wizytówkę" poznajemy na płycie to Dominik Lasota. Twórca mający na swym koncie wykonanie ponad 70 swoich utworów (w tym zaśpiewany przez 1200-osobowy chór z towarzyszeniem orkiestry hymn "Da pacem, Domine"), przygotował 4 Miniatury, których jednym z atrybutów jest obsada i ustawienie instrumentów. W bogatym instrumentarium znajdziemy wibrafony, czelestę, harfy, klarnety, organy, fortepiany i instrumenty smyczkowe.
Swego rodzaju przerywnikiem pomiędzy dłuższymi i złożonymi formami są "Fantazmaty" Marcina Jachima na perkusję i orkiestrę smyczkową. Utwór przechodzący od formy preludium do dynamicznej, ekstatycznej fugi, jest znakomitym przykładem niczym nieposkromionej kompozytorskiej fantazji.
Do inspiracji jednym z najwspanialszych dzieł muzycznych XX wieku "Kwartetem na koniec czasu" francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena, przyznaje się Jacek Sienkiewicz, którego Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową znajdziemy na płycie pod nr 4. W złożonej, wielowątkowej kompozycji odnajdziemy zarówno tajemniczość, jak elementy groteski i pastiszu.
Album "Młodzi kompozytorzy warszawscy" zamyka kwadrans muzyki Macieja Sułeckiego, stworzony do wiersza Emily Dickinson "My River runs to Thee" ("Ma rzeka biegnie ku tobie"), którego tekst w oryginalnym języku śpiewany przez 16-osobowy chór pojawia się w trakcie utworu. Kompozytor nawiązuje tu do estetyki muzyki kontemplacyjnej, programowej i minimalizmu, koncentrując się na budowaniu klimatu poprzez nachodzące na siebie warstwy dźwiękowe.
Opisany powyżej album wraz z dołączoną książeczką zawierającą biogramy kompozytorów oraz ich komentarze do przedstawionych utworów, stanowi znakomitą wizytówkę Uczelni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, a zarazem przegląd najnowszych nurtów obowiązujących w muzyce klasycznej. Poza wyżej wymienionymi atrybutami, płyty jako całości po prostu znakomicie się słucha.
Kolejny kompozytor, którego "muzyczną wizytówkę" poznajemy na płycie to Dominik Lasota. Twórca mający na swym koncie wykonanie ponad 70 swoich utworów (w tym zaśpiewany przez 1200-osobowy chór z towarzyszeniem orkiestry hymn "Da pacem, Domine"), przygotował 4 Miniatury, których jednym z atrybutów jest obsada i ustawienie instrumentów. W bogatym instrumentarium znajdziemy wibrafony, czelestę, harfy, klarnety, organy, fortepiany i instrumenty smyczkowe.
Swego rodzaju przerywnikiem pomiędzy dłuższymi i złożonymi formami są "Fantazmaty" Marcina Jachima na perkusję i orkiestrę smyczkową. Utwór przechodzący od formy preludium do dynamicznej, ekstatycznej fugi, jest znakomitym przykładem niczym nieposkromionej kompozytorskiej fantazji.
Do inspiracji jednym z najwspanialszych dzieł muzycznych XX wieku "Kwartetem na koniec czasu" francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena, przyznaje się Jacek Sienkiewicz, którego Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową znajdziemy na płycie pod nr 4. W złożonej, wielowątkowej kompozycji odnajdziemy zarówno tajemniczość, jak elementy groteski i pastiszu.
Album "Młodzi kompozytorzy warszawscy" zamyka kwadrans muzyki Macieja Sułeckiego, stworzony do wiersza Emily Dickinson "My River runs to Thee" ("Ma rzeka biegnie ku tobie"), którego tekst w oryginalnym języku śpiewany przez 16-osobowy chór pojawia się w trakcie utworu. Kompozytor nawiązuje tu do estetyki muzyki kontemplacyjnej, programowej i minimalizmu, koncentrując się na budowaniu klimatu poprzez nachodzące na siebie warstwy dźwiękowe.
Opisany powyżej album wraz z dołączoną książeczką zawierającą biogramy kompozytorów oraz ich komentarze do przedstawionych utworów, stanowi znakomitą wizytówkę Uczelni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, a zarazem przegląd najnowszych nurtów obowiązujących w muzyce klasycznej. Poza wyżej wymienionymi atrybutami, płyty jako całości po prostu znakomicie się słucha.
* Organy miasta Siedlce
Utwory organowe takich kompozytorów jak m.in.: Johann Sebastian Bach, César Franck, Wolfgang Amadeusz Mozart i Johann Pachellbel, znajdziemy na płycie "Organy miasta Siedlce". Album prezentuje brzmienie siedmiu różnych instrumentów znajdujących się w różnych miejscach Siedlc. Dołączona do płyty starannie wydana i opracowana książeczka zawiera m.in. najważniejsze informacje o poszczególnych organach i zdjęcia instrumentów. Za przedsięwzięciem stoi związana z Siedlcami od 2000 roku organistka, organoznawca, konserwator i zabytkoznawca Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa, która współpracując z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków, Kurią Diecezjalną Siedlecką i Zespołem Szkół Muzycznych w Siedlcach, doprowadziła do zgromadzenia w mieście, imponującej na skalę światową kolekcji 11 organów o odmiennych brzmieniach i budowie.
NOWOŚĆ
Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa: Organy miasta Siedlce
CD 2018, Chopin University Press UMFC CD 106
Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa: Organy miasta Siedlce
CD 2018, Chopin University Press UMFC CD 106
J.S.Bach: Koncert F-dur, Liebster Jesu, wir sind hier; Canzonaprimitoni; Aria 50; Sub Elevatione; D.Buxtehude: Preludium, fuga i ciaccona C-dur; W.Żeleński: Preludium G op. 38 nr 17; L.Boëllmann: Sortie in G; C.Franck: Preludium, fuga i wariacje op. 18; W.A.Mozart: Adagio; J.Pachelbel: Chaccone in f; G.Frescobaldi: Fiori musicali op. 12. Messa della Domenica; D.Zipoli: Pastorale; P.D.da Bergamo: Suonatina; J.Boyvin: Suite du premier ton; F.C.de Arauxo: Tiento de medio registro de dos tiples de segundo tono; A,de Cabezón: Pavana con su Glosa; Johann Pachelbel: Toccata in g.
Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa - organy
O ile głęboka wiara i religia niejednokrotnie są na świecie przyczyną wielu zupełnie niepotrzebnych konfliktów i wojen, w Świecie Muzyki od lat obfituje w wyjątkowej wartości dzieła. Muzyka odwołująca się do religii i kompozycje inspirowane Boską Potegą zdominowały dużą część twórczości organowej. Stąd też w repertuarze niniejszego albumu sporo utworów o charakterze sakralnym.
Jednym z najbardziej imponujących siedleckich instrumentów są organy umieszczone w zabytkowym Domu Biskupa Siedleckiego. To instrument zbudowany w 1745 roku przez sławnego berlińskiego mistrza Joachima Wagnera. Przeznaczone dla nieustalonego dotąd miejsca organy odnalezione zostały w 2002 roku na strychu wiejskiego kościoła w Pruszynie, po czym pieczołowicie wyremontowane. Warto wspomnieć, iż nadzwyczajne walory instrumentu sprawiają, iż do Siedlc przybywają rozmaici wirtuozi, którzy zachwyceni ich brzmieniem i tonem, poświęcają im całe płyty. Jedną z nich jest album wypełniony 6 Sonatami J.B.Bacha ("Organy Joachima Wagnera w Siedlcach III", 2016), nagrany przez doskonałego organistę, klawesynistę i dyrygenta Marka Toporowskiego.
Od muzyki J.S.Bacha granej na tym szczególnym instrumencie rozpoczyna się też niniejsza płyta. Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa gra trzyczęściowy Koncert F-dur, w którego drugiej części do organów dołącza wiolonczela (Mark Caudle) i klawesyn (wspomniany wcześniej Marek Toporowski), oraz chorałowe opracowanie "Liebster Jesu, wirsindhier" ("Najdroższy Jezu, jesteśmy tutaj"). W drugim przypadku słuchamy już jednak organów o specyficznym, liturgicznym brzmieniu, zainstalowanych w kościele św.Stanisława, a zrekonstruowanych w 1970 roku. Do wykonania poszczególnych utworów zgromadzonych na płycie, dobrane zostały bowiem najbardziej pasujące pod względem brzmienia i charakteru oraz czasu powstania kompozycji, siedleckie instrumenty.
Dzięki tak pieczołowicie przygotowanemu programowi, udało się najbardziej jak to tylko możliwe, odtworzyć pierwotne brzmienie, a co z tym się wiąże również oryginalny przekaz muzyczny i duchowy każdej kompozycji.
Album "Organy miasta Siedlce" to nie tylko płyta, wypełniona znakomitymi, niejednokrotnie bardzo rzadko rejestrowanymi kompozycjami (jak choćby utwory Dietricha Buxtehude, czy Girolamo Frescobaldiego), stanowiącymi same w sobie wyjątkowy rarytas dla miłośników muzyki organowej. To także bardzo wartościowa pozycja fonograficzna pod względem historycznym, a zamieszczone w książeczce opisy i dokładne specyfikacje poszczególnych organów, to nieocenionej wartości materiał instrumentologiczny.
Jednym z najbardziej imponujących siedleckich instrumentów są organy umieszczone w zabytkowym Domu Biskupa Siedleckiego. To instrument zbudowany w 1745 roku przez sławnego berlińskiego mistrza Joachima Wagnera. Przeznaczone dla nieustalonego dotąd miejsca organy odnalezione zostały w 2002 roku na strychu wiejskiego kościoła w Pruszynie, po czym pieczołowicie wyremontowane. Warto wspomnieć, iż nadzwyczajne walory instrumentu sprawiają, iż do Siedlc przybywają rozmaici wirtuozi, którzy zachwyceni ich brzmieniem i tonem, poświęcają im całe płyty. Jedną z nich jest album wypełniony 6 Sonatami J.B.Bacha ("Organy Joachima Wagnera w Siedlcach III", 2016), nagrany przez doskonałego organistę, klawesynistę i dyrygenta Marka Toporowskiego.
Od muzyki J.S.Bacha granej na tym szczególnym instrumencie rozpoczyna się też niniejsza płyta. Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa gra trzyczęściowy Koncert F-dur, w którego drugiej części do organów dołącza wiolonczela (Mark Caudle) i klawesyn (wspomniany wcześniej Marek Toporowski), oraz chorałowe opracowanie "Liebster Jesu, wirsindhier" ("Najdroższy Jezu, jesteśmy tutaj"). W drugim przypadku słuchamy już jednak organów o specyficznym, liturgicznym brzmieniu, zainstalowanych w kościele św.Stanisława, a zrekonstruowanych w 1970 roku. Do wykonania poszczególnych utworów zgromadzonych na płycie, dobrane zostały bowiem najbardziej pasujące pod względem brzmienia i charakteru oraz czasu powstania kompozycji, siedleckie instrumenty.
Dzięki tak pieczołowicie przygotowanemu programowi, udało się najbardziej jak to tylko możliwe, odtworzyć pierwotne brzmienie, a co z tym się wiąże również oryginalny przekaz muzyczny i duchowy każdej kompozycji.
Album "Organy miasta Siedlce" to nie tylko płyta, wypełniona znakomitymi, niejednokrotnie bardzo rzadko rejestrowanymi kompozycjami (jak choćby utwory Dietricha Buxtehude, czy Girolamo Frescobaldiego), stanowiącymi same w sobie wyjątkowy rarytas dla miłośników muzyki organowej. To także bardzo wartościowa pozycja fonograficzna pod względem historycznym, a zamieszczone w książeczce opisy i dokładne specyfikacje poszczególnych organów, to nieocenionej wartości materiał instrumentologiczny.
teksty i skany: Robert Ratajczak
fot.: Chopin University Press
fot.: Chopin University Press