* nowe płyty
Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce klasycznej. Recenzje płyt wydanych przez DUX na naszym portalu (na dzień dzisiejszy: 216 albumów!) znajdziecie: TUTAJ. Poniżej pierwsza porcja tegorocznych nowości tej wytwórni i klika słów o każdej z płyt (ich dokładne omówienia pojawią się w tym miejscu wkrótce).
Pochodząca z Korei Południowej pianistka Sunhwa Park, jest laureatką tak prestiżowych amerykańskich konkursów i festiwali jak Międzynarodowy Konkurs Muzyki Romantycznej American Protégé, Bradshaw czy Buono. Jest też stypendystką University of Texas oraz Manhattan School of Music Scholarship. Jej talent i wrażliwośćć połączone z genialnym warsztatem instrumentalnym, doprowadziły do gorąco oklaskiwanych występów na całym świecie (poza USA także we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Czechach i Bułgarii). Drugim albumem w dyskografii młodej pianistki po wydanej na Węgrzech płycie "Memories" z Koncertami Mozarta i Griega, jest "Dreaming". Album wypełniają XIX-wieczne utwory fortepianowe skomponowane przez kobiety: Fanny Mendelssohn, Clarę Schuman i Amy Beach.
Muzyka organowa przechodzi w ostatnim czasie prawdziwy renesans popularności. Wydana w stylowej okładce płyta "Bach - Transcriptions for Trumpet and Organ" jest dziełem przygotowanym przez związanych z wrocławską Akademią Muzyczną: trębacza Igora Cecocho i organistę Piotra Rojka. Muzycy podjęli się twórczej reinterpretacji najbardziej znanych utworów Johanna Sebastiana Bacha dostosowując je do możliwości obu instrumentów. Szczególne znaczenie ma fakt, iż takie kompozycje jak Toccata i fuga d-moll, Preludium d-moll, czy "Jesu, meine Freunde", wykonane zostały na zabytkowych organach kościoła Św. Wawrzyńca w Wołowie, zbudowanych w latach 1715-1717, których konstruktorem był Adam Horatio Casparini.
Pod figlarnym tytułem "Drrrum dana dam" kryje się 27-minutowa płyta przygotowana przez Chór Kameralny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod dyrekcją kierownika artystycznego powstałego w 2017 roku zespołu, Krzysztofa Kusiel-Moroza. Album zawiera przeplatające się w programie płyty utwory na chór mieszany a capella pochodzące z dwóch cykli inspirowanych folklorem kurpiowskim: "Pieśni kurpiowskie" Romana Maciejewskiego oraz "6 pieśni kurpiowskich" Karola Szymanowskiego. Oba cykle należą dziś do kanonu muzyki klasycznej inspirowanej polskim folklorem. Przypomnienie ich w nowej jednolitej formie, zaowocowało bardzo wartościowym programem.
Płyta "Eclats Romantiques" nagrana została przez duet francuskiego oboisty oraz rogisty Davida Waltera i znakomitej polskiej pianistki Magdaleny Duś. W programie albumu znajdziemy blisko 30-minutową transkrypcję na fortepian, obój oraz rożek angielski Sonaty skrzypcowej A-dur Cesara Francka, oraz krótsze formy w postaci utworów Gabriela Faure, Franza Schuberta, Antonio Pasculliego, Fryderyka Chopina, Stanislasa Verrousta, oraz współczesnej rosyjskiej kompozytorki Mariny Dranishnikovej. Wszystkie utwory zgromadzone na tej kameralnej płycie przedstawione zostały w oryginalnych wersjach, bądż poddane autorskim aranżacjom przez Davida Waltera.
Niezwykle uzdolniony, urodzony w 1981 roku pianista, laureat II nagrody I Europejskiego Konkursu Pianistycznego Halina Czerny-Stefańska in memoriam w Poznaniu Radosław Sobczak, oklaskiwany był już m.in. Niemczech, Francji, Czechach, Włoszech, Rosji, Szwajcarii, ale też w USA i Australii, Izraelu, Palestynie, Arabii Saudyjskiej, Korei i Chinach, wszędzie propagując twórczość wybitnych polskich kompozytorów. W 2018 roku nakładem wytwórni DUX ukazały się dwie płyty pianisty: "Karol Szymanowski Piano Music", oraz "Paderewski Piano Works". Po tych dwóch albumach pianista postanowił zaprezentować materiał współczesny pod postacią albumu "Marcin T.Łukaszewski - Piano Etudes", zawierającego trzy cykle Etiud fortepianowych Marcina Tadeusza Łukaszewskiego: "Cztery pory roku", "12 Etiud koncertowych" i "Trzy ediuty akademickie". Wszystkie zgromadzone na płycie utwory to premiery fonograficzne.
100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości zaowocowała w świecie muzyki niezliczoną ilością rozmaitych koncertów, ale też nagrań i wydawnictw fonograficznych. Ważnym wydarzeniem związanym z odzyskaniem niepodleglości był wybuch powstania wielkopolskiego, a album "Symfonia Wielkopolska, Pieśni Powstańcze" przypomina zarówno pieśni śpiewane przez powstańców, jak skomponowane w dwudziestoleciu międzywojennym w celu upamiętnienia patriotycznego zrywu, oraz przygotowaną specjalnie na przypadającą w 2018 roku rocznicę przez związanego z Poznaniem Marka Sewena, monumentalną Symfonię wielkopolską 1918 op. 43. Wykonawcami materiału tworzącego konceptualny program płyty są: Poznański Chór Kameralny pod dyr. Bartosza Michałowskiego, oraz Poznańskie Słowiki i Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyr. Łukasza Borowicza.
Znakomita pianistka Anna Miernik jest absolwentką Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie Andrzeja Pikula, oraz wychowanką takich mistrzów jak Paul Badura Skoda i Dina Yoffe. Koncertuje zarówno jako solistka jak kameralistka, a o jej nieprzeciętnym talencie przekonali się melomani z 5 kontynentów. W 2013 roku artystka wystąpiła na scenie słynnej Opery w Sydney, a w dwa lata później zagrała w prestiżowej nowojorskiej Carnegie Hall. W swojej działalności koncertowej Anna Miernik skupia się przede wszystkim na muzyce polskich kompozytorów, od lat propagując ją na całym świecie. Częścią misji pianistki jest też utrwalanie swych pianistycznych dokonań na płytach, a najnowszym jej albumem jest płyta "My Polish Reflection", będąca zbiorem 10 utworów takich kompozytorów jak m.in. Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski, Ignacy Jan Paderewski czy Feliks Nowowiejski.
Nagrania utworów Mikołaja Góreckiego, znajdziemy na płycie przygotowanej przez połączone siły Silesian Trio (Roman Widaszek - klarnet, Tadeusz Tomaszewski - róg i Joanna Domańska - fortepian) i jednej z najciekawszych orkiestr kameralnych, powstałej w 1998 roku, a tworzonej przez absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach - Aukso pod dyrekcją Marka Mosia. Program płyty "Górecki Mikołaj - Chamber Music" tworzą 3 utwory: programowy, powstały pod wpływem wiersza poety przełomu XIV i XV wieku Tochihuitzina "Zan Tontemiquico", pełne silnie wyodrębnionych planów dźwiękowych "Trio concerto", oraz inspirowane dramatyczną historią Titanica "Trio Titanic". Zestawione obok siebie utwory ukazują róznorodność stylistyczną właściwą twórczości urodzonego w 1970 roku Mikołaja Góreckiego, ale też znakomity warsztat instrumentalny obu zespołów.
Utwory na wiolonczelę i fortepian, powstałe na przestrzeni blisko 40 lat działalności kompozytorskiej, zmarłej w 2011 roku rosyjskiej kompozytorki i wiolonczelistki Victorii Yagling, wypełniają album kreatywnego wrocławskiego duetu Reger Duo. Swą nazwę duet zawdzięcza nazwisku niemieckiego kompozytora, dyrygenta, pianisty i organisty Maxa Regera, którego twórczością fascynują się tworzący kameralny skład: wiolonczelista Krzysztof Karpeta i pianista Michał Rot. "Reger Duo Plays Yagling", to program złożony z Sonat wiolonczelowych No.2-4, przedzielonych miniaturami "Siciliana" i "Vocalise". Materiał nagrany został w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
Stanisław Radwan to jeden z najbardziej znanych i cenionych polskich kompozytorów muzyki teatralnej i filmowej. W swoim dorobku zwiazany z Krakowem artysta ma kilkaset utworów przygotowanych na zamówienie najlepszych polskich teatrów i czołowych reżyserów teatralnych, oraz owocną współpracę z kultowym kabaretem Piwnica pod Baranami. Na monograficznym albumie "Stanisław Radwan - Muzyka teatralna i filmowa" otwierającej nową serię płytową wytwórni DUX: "Muzyczny ślad Krakowa", znajdziemy wybór kilkunastu utworów, tematów i motywów, takich jak "Spis cudzołożnic", "Szklane domy", czy "Z biegiem lat". Nagrania dokonane zostały przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty.
Działające na polskim rynku fonograficznym od 1994 roku wydawnictwo Requiem Records, ma w swym katalogu już ok 200 tytułów, obejmujących zarówno muzykę klasyczną, jak jazz, elektronikę i awangardę. Publikowane przez Requiem Records płyty ukazują się w kilku różnych seriach wydawniczych jak: Archive Series, Opus Series, Elk Series, czy Lydian Series. Omówienia płyt firmowanych przez Requiem Records znajdziecie na LongPlay.blox.pl: TUTAJ. Poniżej natomiast kilka słów o czterech płytach Wydawnictwa, które do nas dotarły w ciągu ostatnich dni.
Kwartet Cup of Time powstał w 2008 roku z inicjatywy flecisty i saksofonisty Ryszarda Borowskiego, skrzypaczki Agnieszka Cypryk, akordeonisty Rafała Grząki i znanego również ze skladu Atom String Quartet oraz solowych projektów, wiolonczelisty Krzysztofa Lenczowskiego. Założeniem zespołu jest tworzenie muzyki łączącej elementy klasyki z jazzem. Dotychczasowy dorobek fonograficzny grupy to trzy znakomite albumy: "Cup of Time plays Namysłowski" (2014), "Baroque Revisited" (2015) i "HAIKU" (2018). Na 22 lutego zaplanowana jest premiera kolejnej płyty. Tym razem będą to kameralne transkrypcje utworów Ignacego Jana Paderewskiego. Na albumie "Cup of Time plays Paderewski" znajdziemy m.in. fragmenty Tatra Album, op.12, Nokturn op.1 i Menuet op.14. Płyta ukaże się nakładem wytwórni Requiem Records.
Wciąż jeszcze cieszymy się wydaną w grudniu płytą "Globulus" znakomitego akordeonisty Pawła Zagańczyka. Tymczasem dotarła do nas kolejna płyta, w której nagraniu uczestniczył ten wyjątkowo aktywny instrumentalista. To album firmowany szyldem A Tre, pod którym kryją się poza Zagańczykiem grający również na akordeonach Krzysztof Olczak i Elżbieta Rosińska, oraz perkusjonalista Mirosław Adrjańczyk. "Bargielski, Krzanowski, Moryto" to program ułożony z powstałych w latach 1975-1991 utworów na akordeon i perkusję: Zbigniewa Bargielskiego ("Ptak ze snu" i "Egad"), Andrzeja Krzanowskiego ("Audycja IV") i Stanisława Moryto ("A tre"). Płytę muzycy dedykują zmarłemu w ubiegłym roku wybitnemu kompozytorowi, muzykowi i animatorowi życia muzycznego, związanemu z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Stanisławowi Moryto.
Bardzo starannie wydana płyta "Łomża Chamber Players" jest już trzynastym albumem w dorobku orkiestry Łomża Chamber Philharmonic, po znakomitych krążkach nominowanych do Nagrody Fryderyk, oraz International Classical Music Awards. To płyta jubileuszowa, bowiem jej wydanie zbiega się z 40-leciem łomżyńskiej orkiestry oraz 600-leciem miasta Łomża. W jej programie znajdziemy popularne kompozycje takich twórców jak Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Wolfgang Amadeusz Mozart, czy Fryderyk Chopin, ale też utwory Wojciecha Kilara i łomżyńskiej kompozytorki Marii Pokrzywińskiej. W nagraniach wzięła udział cała rzesza wybitnych solistów współpracujących z Łomżyńskimi Filharmonikami oraz na co dzień wchodzącymi w jej skład, jak: Kamil Borusiewicz (trąbka), Cezary Gójski (skrzypce), Edyta Moskwa (wiolonczela), Piotr Sawicki (skrzypce), Adrian Stanciu (altówka), Mikhail Vshkevich (obój), Jacek Szymański (tenor), czy Kornel Wolak (klarnet).
Utwory czwórki zafascynowanych możliwościami akordeonu młodych warszawskich kompozytorów, związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, przynosi płyta "Bellows Shapes". Album opatrzony podtytułem "Polish Contemporary Accordion Music Vol.1", sugeruje iż mamy do czynienia z pierwszą odsłoną cyklu dedykowanego współczesnym utworom akordeonowym. W programie antologii znalazły się zarówno utwory solowe, jak przewidziane jako duet z altówką, czy konstelację: dwóch akordeonów, akordeonu basowego i samplera. 42 minuty płyty odsłaniają przed nami rozmaite możliwości ekspresyjno-wyrazowe instrumentu, oraz nieprzeciętną kreatywność młodych kompozytorów: Rafała Janiaka, Żanety Rydzewskiej, Mikołaja Majkusiaka i Teoniki Rożynek.
teksty i skany: Robert Ratajczak