│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

05 marca 2019

2019/19: Muzyczna Gazeta





Art Post 2/2019

Jak zwykle wyjątkowo punktualnie trafił do nas nowy numer dwumiesięcznika ArtPost.
Na 40 stronach Magazynu znajdziemy jak zwykle ciekawe felietony, wywiady i informacje dotyczące rozmaitych dziedzin sztuki, ze szczególnym akcentem na muzykę klasyczną. Pośród wielu materiałów zamieszczonych w nowym ArtPost, uwagę zwraca obszerny felieton Zbigniewa Białasa "Azjaci" i "Ci z Zachodu", tekst Jana Bobaka "Historia polskiego lutnictwa", artykuł Dionizego Piątkowskiego "Mam grać?" nawiązujący do nadchodzącej wiosennej edycji Ery Jazzu, a w dodatku "Meloman Style'': materiał "Legendarne wytwórnie i ich fonograficzne arcydzieła" autorstwa Mieczysława Stocha.
Moim wkładem do nowego numeru ArtPost jest zamieszczony na stronach 28-30 "Przegląd płytowy: Nowości Chopin University Press", w którym komentuję wydane pod patronatem LongPlay.blox.pl albumy: "Młodzi kompozytorzy warszawscy","Stojowski, Różycki - Sonaty""Organy miasta Siedlce", oraz "J.S.Bach - 6 Sonat na skrzypce i klawesyn".
Elektroniczna wersja nowego numeru ArtPost dostępna jest: TUTAJ, a prawdziwe, pachnące świeżym drukiem papierowe egzemplarze Magazynu dostępne są w rozmaitych związanych z muzyką miejscach w całym kraju. W Poznaniu ArtPost dostępny jest bezpłatnie m.in. podczas koncertów odbywających się pod patronatem LongPlay.blox.pl. Najbliższy z nich (JazZamek#21: Staroniewicz North Park) odbędzie się 22 marca w Sali Wielkiej CK Zamek.

JazZamek to trwający od kilku już lat cykl koncertów odbywających się w Sali Wielkiej CK Zamek w Poznaniu. Dzięki przedsięwzięciu koncentrującemu się na najciekawszych zjawiskach muzyki jazzowej, podczas dotychczasowych edycji mieliśmy okazję usłyszeć w Poznaniu m.in. tak znakomitych artystów jak Adam Bałdych & Helge Lien Trio, Marcin & Bartłomiej Oleś, Stanisław Słowiński, Jazzpospolita, Mateusz Smoczyński, Jorgos & Antonis Skolias, Kasia Pietrzko, czy Trio Marcina Wasilewskiego.
Kolejny rok trwania tego całorocznego festiwalu rozpoczął się 26 stycznia koncertem Raczkowski / Kostka Duo.
Niespełna miesiąc po tym wydarzeniu podczas już 20. koncertu JazZamek wystąpiła formacja tworzona przez braci Wójcińskich (Maurycy - trąbka, Ksawery- kontrabas i Szymon - fortepian), oraz perkusistęKrzysztofa Szmańdę. Skład ten, funkcjonujący pod szyldem Wójciński / Szmańda Quartet, już w roku 2016 opublikował ciepło przyjęty przez miłośników jazzu i krytyków, album "Delusions", a zamkowy koncert był premierą nowej płyty Kwartetu: "With All Due Respect", nagranej we wrześniu ub.roku w warszawskim Quality Studio.
Najbardziej aktywnym, a zarazem wszechstronnym z braci Wócińskich wydaje się kontrabasista Ksawery Wójciński, przed laty jeden z filarów znakomitej formacji Hera, współpracujący z tak znakomitymi artystami światowego kalibru jak m.in. Nicole Mitchell, Uri Caine, Klaus Kugel czy Charles Gayle, później m.in. współtworzący formację Polmuz i folkowy duet Maniucha i Ksawery.
Trójka braci wraz z jednym z najbardziej błyskotliwych krajowych perkusistów Krzysztofem Szmańdą, zaproponowała muzykę ambitną i opartą na określonej koncepcji. Długie, rozbudowane utwory Kwartetu ewoluują podczas każdego koncertu przyjmując niespodziewane kształty i formę. Panujące między artystami porozumienie stwarza z kolei okazję do wzajemnych dialogów i instrumentalnych przekomarzań.
Utwory jakie zabrzmiały podczas poznańskiego koncertu okazały się być muzyką wyzwoloną z jakichkolwiek gatunkowo-stylistycznych ram, a indywidualne doświadczenia każdego z instrumentalistów, stworzyły nową samoistną jakość i formę zespołowej wypowiedzi.
Kolejnym koncertem w ramach JazZamek będzie kolejna płytowa premiera. Dokładnie miesiąc po koncercie Wójciński Szmańda Quartet, 22 lutego w Sali Wielkiej CK Zamek wystąpi międzynarodowa formacja trójmiejskiego saksofonisty, kompozytora i producenta muzycznego Wojciecha Staroniewicza: North Park. Koncert ten odbędzie się również pod patronatem LongPlay.blox.pl.
JazZamek #20: Wójciński Szmańda Quartet, 22.02.2019 - Poznań, Sala Wielka CK Zamek
Maurycy Wójciński – trąbka
Ksawery Wójciński – kontrabas
Szymon Wójciński – fortepian
Krzysztof Szmańda – perkusja
A tre

Wciąż jeszcze cieszymy się płytą "Globulus" znakomitego akordeonisty Pawła Zagańczyka, a tymczasem dotarła do nas kolejna płyta, w której nagraniu uczestniczył ten wyjątkowo aktywny instrumentalista. To album "A tre. Bargielski, Krzanowski, Moryto", nagrany przez trójkę akordeonistów: Pawła ZagańczykaKrzysztofa Olczaka i Elżbietę Rosińską, oraz perkusjonalistę Mirosława Adrjańczyka.
NOWOŚĆ
A tre. Bargielski, Krzanowski, Moryto
CD, Requiem - Opus Series 28-2018

Zbigniew Bargielski: Ptak ze snuEgadAndrzej Krzanowski: Audycja IV; Stanisław Moryto: A tre.
Elżbieta Rosińska, Krzysztof Olczak, Paweł Zagańczyk - akordeon;
Mirosław Adrjanczyk - instr.perkusyjne, recytacja
Program płyty ułożony został z powstałych w latach 1975-1991 utworów na akordeon i perkusję: Zbigniewa Bargielskiego ("Ptak ze snu" i "Egad"), Andrzeja Krzanowskiego ("Audycja IV") i Stanisława Moryto ("A tre"). Album muzycy zadedykowali wybitnemu kompozytorowi, muzykowi i animatorowi życia muzycznego, związanemu z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Stanisławowi Moryto, którego kompozycja wieńcząca album dała tytuł całemu projektowi.
Urodzony w 1947 roku, a zmarły w 2018 roku Stanisław Moryto, to postać wyjątkowo wszechstronna artystycznie. Profesor Moryto był bowiem także współtwórcą narodowych instytucji kultury oraz skupionym na polskiej muzyce organowej wydawcą. Całkiem niedawno światło dzienne ujrzała monograficzna płyta będąca przeglądem twórczości orkiestrowej kompozytora ("Stanisław Moryto", 2016), na której znalazły się miniatury smyczkowe, cykl pieśni nawiązujących do folkloru kurpiowskiego, suita smyczkowa orazKoncert na perkusję, harfę i orkiestrę smyczkową. Zamieszczona na niniejszej płycie kompozycja z 1984 roku na dwa akordeony i instr. perkusyjne, stanowić może doskonałe uzupełnienie tamtego zbioru.
Muzyka wypełniająca album "A tre" intryguje, porusza, prowokuje wyobraźnię i wzbudza rozmaite emocje. Utwory w wyjątkowy sposób eksponują potencjał tkwiący w zestawieniu z sobą partii akordeonu i instrumentów perkusyjnych (szczególnie wibrafonu), a dyskretne wykorzystanie efektów elektronicznych (szczególnie dostrzegalne podczas "Audycji IV" Andrzeja Krzanowskiego, ozdobionej dramatyczną recytacją wiersza"Sofrosine" Zbigniewa Doleckiego), dodaje tej muzyce futurystycznego posmaku.
Zawarty na płycie wybór polskich kompozycji na akordeon i perkusję stanowi zarazem reprezentatywny przekrój literatury na oba instrumenty z lat 1975–1991. Utwory charakteryzuje wykorzystanie pełnej palety możliwości sonorystycznych, wyrafinowana konstrukcja, ogromny ładunek emocjonalny. To nie tylko bardzo ważna pozycja w dyskografii muzyki akordeonowej, ale też polskiej muzyki współczesnej, której rozmaite oblicza poznajemy podczas słuchania tego albumu.



Łabędzi śpiew
W 1828 roku u schyłku życia, Franz Schubert stworzył poruszający cykl lirycznych pieśni skomponowanych do poezji Ludwiga Rellstaba, Heinricha Heinego i Johanna Gabriela Seidla. Zbiór ten, który wydany został już po śmierci kompozytora wydawca opatrzył tytułem "Schwanengesang"("Łabędzi śpiew"), tradycyjnie oznaczającym ostatnie dzieło artysty. Pieśni przetransponowane później przez Franciszka Liszta w formę instrumentalnych utworów fortepianowych, odsłoniły ogromne pokłady na nowo odkrywanej przez melomanów muzyki, pełnej rozmaitych emocji i uniesień. Wyzwolona z ciężaru tekstów muzyka Schuberta przemówiła własnym językiem, bardziej niż kiedykolwiek przedtem poruszając emocje i wyobraźnię. Związana z Akademią Muzyczną w Gdańsku i ZSM w Gdańsku - Wrzeszczu pianistka Zuzanna Lisiecka, w ramach przewodu doktorskiego nagrała całość tego znakomitego cyklu, który po pozytywnie zakończonej obronie dzieła artystycznego, postanowiła wydać w formie płyty "Schubert/Liszt - Schwanengesang".

NOWOŚĆ
Zuzanna LISIECKA: Schubert / Liszt - Schwanengesang
CD

Die Stadt; Das Fischermädchen; Aufenthalt; Am Meer; Abschied; In der Ferne; Ständchen; Ihr Bild; Frühlingssehnsucht; Liebesbotschaft; Der Atlas; Der Doppelgänger; Die Taubenpost; Kriegers Ahnung.
Album czaruje klimatem, roztaczając niesamowitą dźwiękową aurę i tworząc jedyny w swoim rodzaju klimat. Pianistka doskonale oddała zarówno fragmenty pełne dramatyzmu i niepokoju, jak motywy pełne kojącej łagodności. Każda z 14 części cyklu wymaga od pianisty wyjątkowego warsztatu, wyczucia klimatu, ale też zaangażowania pierwiastka własnej artystycznej osobowości. Tylko głębokie zanurzenie się wykonawcy w genialnym połączeniu lisztowskiej wirtuozerii i schubertowskiej wrażliwości, gwarantować może tak wyśmienite wykonanie, z jakim mamy do czynienia na tej płycie.
My Polish Reflections

Znakomita pianistka Anna Miernik jest absolwentką Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie Andrzeja Pikula, oraz wychowanką takich mistrzów jak Paul Badura Skoda i Dina Yoffe. Koncertuje zarówno jako solistka jak kameralistka, a o jej nieprzeciętnym talencie przekonali się melomani z 5 kontynentów. W 2013 roku artystka wystąpiła na scenie słynnej Opery w Sydney, a w dwa lata później zagrała w prestiżowej nowojorskiej Carnegie Hall. W swojej działalności koncertowej Anna Miernik skupia się przede wszystkim na muzyce polskich kompozytorów, od lat propagując ją na całym świecie. Częścią misji pianistki jest też utrwalanie swych pianistycznych dokonań na płytach, a najnowszym jej albumem jest płyta "My Polish Reflections",będąca zbiorem 10 utworów takich kompozytorów jak m.in. Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski, Ignacy Jan Paderewski czy Feliks Nowowiejski.
NOWOŚĆ
Anna Miernik: My Polish Reflections
CD 2018, DUX 1496
Fryderyk Chopin: Wariacje B-dur op. 12; Karol Szymanowski: Etiuda b-moll op. 4 nr 3; Ignacy Jan Paderewski: Kaprys-Walc op. 10 nr 5; Zygmunt Stojowski: Śpiew Miłości; Roman Statkowski: Idylla; Maurycy Moszkowski: Kaprys hiszpański; Ignacy Friedman: Mazurek op. 49 nr 2; Feliks Nowowiejski: Kartka z albumu; Alexander Tansman: Sonatina transatlantycka; Michał Papara: Strange Flowers… or Maybe Bizarre Thoughts?
Anna Miernik - fortepian
Nagrany w Sali Koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach album przynosi prawdziwy kalejdoskop polskiej muzyki fortepianowej: od dzieł Chopina, przez Paderewskiego, Szymanowskiego, Tansmana, aż do współczesnego kompozytora Michała Papary, którego utwór "Strange Flowers... or Maybe Bizarre Thoughts?" kończący płytę, przygotowany został specjalnie dla potrzeb tej właśnie płyty.
Wydana w okładce ozdobionej grafikami nawiązującymi do estetyki pop artu płyta "My Polish Reflection", stanowić może doskonałą wizytówkę polskiej muzyki fortepianowej na świecie. Zamieszczone na niej utwory emanują różnorodnością zarówno w zakresie formy jak klimatu. Z kolei duch patriotyzmu towarzyszący twórczości takich kompozytorów jak Paderewski, Stojowski czy Nowowiejski, doskonale wpisuje się w nurt obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. "My Polish Reflection” to również bardzo udana antologia polskich utworów fortepianowych w pigułce, a zarazem przykład bardzo ciekawych, pełnych zaangażowania i wrażliwości, twórczych interpretacji.


nowe płyty

Wielokrotnie nagradzany saksofonista i kompozytor Wojciech Lichtański, to mimo młodego wieku muzyk niezwykle doświadczony i mogący poszczycić się współpracą z wieloma światowej klasy jazzmanami. Już w roku 2013 mieliśmy okazję poznać go jako znakomitego lidera własnej formacji Sound Lab, z którą zrealizował ciepło przyjęty przez krytykę i słuchaczy album "Live". W tak zwanym międzyczasie współtworzył formację Piotr Budniak Essential Group, oraz współpracował z Triem Marka Walarowskiego i Big Bandem Małopolski. 22 lutego ukazała się płyta jego nowej formacji Wojciech Lichtański Questions, wypełniona jego nowymi kompozycjami oraz autorską aranżacją tematu "On Green Dolphin Street"Bronisława Kapera. Na płycie zatytułowanej "Iga" wraz z liderem grają: Mateusz Pałka (fortepian, akordeon), Kuba Dworak (kontrabas) i Patryk Dobosz (perkusja). Album ukazał się nakładem wytwórni Audio Cave.
teksty i skany: Robert Ratajczak
fot.: R.R., Requiem Records, Z.Lisiecka (cover fot.), DUX
poniedziałek, 25 lutego 2019, longplay_2010