│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

05 marca 2019

2019/20: Z katalogu wytwórni DUX (2019/3)




Bach na trąbkę i organy

Muzyka organowa przechodzi w ostatnim czasie prawdziwy renesans popularności. Wydana w stylowej okładce płyta "Bach - Transcriptions for Trumpet and Organ" jest dziełem przygotowanym przez związanych z wrocławską Akademią Muzyczną: trębacza Igora Cecocho i organistę Piotra Rojka. Muzycy podjęli się twórczej reinterpretacji najbardziej znanych utworów Johanna Sebastiana Bacha dostosowując je do możliwości obu instrumentów. Szczególne znaczenie ma fakt, iż takie kompozycje jak Toccata i fuga d-mollPreludium d-moll, czy "Jesu, meine Freunde", wykonane zostały na zabytkowych organach kościoła Św. Wawrzyńca w Wołowie, zbudowanych w latach 1715-1717, których konstruktorem był Adam Horatio Casparini.
NOWOŚĆ
Igor Cecocho / Piotr Rojek:
Bach - Transcriptions for Trumpet and Organ

CD 2018, DUX 1297

Arioso; Preludium nr 12; Preludium nr 17; Nun komm, der Heiden Heiland; Preludium nr 9; Ich ruf’ zu dir, Herr Jesu Christ; Jesu, meine Freude; Herr Jesu Christ, dich zu uns wend’; Toccata i fuga d-moll; Nun komm, der Heiden Heiland; An Wasserflüssen Babylon; Preludium d-moll; Herzlich tut mich verlangen; Wachet auf, ruft uns die Stimme; Preludium nr 8; Preludium nr 22.
Igor Cecocho - trąbka, flugelhorn; Piotr Rojek - organy
Muzyka odwołująca się do religii i inspirowane Boską Potęgą wybitne utwory organowe zdominowały dużą część twórczości Johanna Sebastiana Bacha. Niniejsza płyta doskonale obrazuje wyjątkowość muzyki powstałej dzięki pokorze i wierze. Aranżacje oparte na współbrzmieniu trąbki i monumentalnych wołowskich organów, odkrywają cały ogrom piękna i melodyjną wielobarwność każdego z zamieszczonych tu utworów.
Mamy do czynienia z muzyką powstałą wiele lat temu, kiedy świat wyglądał zupełnie inaczej. Jednak dwóch wybitnych muzyków jakimi są Igor Cecocho i Piotr Rojek, ukazują uniwersalność tych utworów, które przedstawione są we współczesnej, łatwo dostępnej konwencji. Artyści zachowali przy tym ogromny szacunek wobec genialnych bachowskich pierwowzorów.
Każda z zamieszczonych na płycie twórczych reinterpretacji przygotowana została wyjątkowo starannie i pieczołowicie, a szeroki rozrzut stylistyczny sprawia, iż album jako całość stanowi genialnie ułożony program pełen rozmaitych muzycznych smaczków. To znakomita okazja dla miłośników twórczości słynnego lipskiego kantora, do przypomnienia sobie m.in. preludiów chorałowych ze zbioru "Orgenbuchlein", czy kultowej Toccaty i fugi d-moll, w arcyciekawych najnowszych opracowaniach. Dla wszystkich pozostałych: to po prostu godzina znakomitej muzyki najwyższych lotów, malowanej kojącymi dźwiękami trąbki i wzniosłymi partiami organowymi.


Eclats Romantiques
Płyta "Eclats Romantiques" nagrana została przez duet francuskiego oboisty oraz rogisty Davida Waltera i znakomitej polskiej pianistki Magdaleny Duś. W programie albumu znajdziemy blisko 30-minutową transkrypcję na fortepian, obój oraz rożek angielskiSonaty skrzypcowej A-dur Cesara Francka, oraz krótsze formy w postaci utworów Gabriela Faure, Franza Schuberta, Antonio Pasculliego, Fryderyka Chopina, Stanislasa Verrousta, oraz współczesnej rosyjskiej kompozytorki Mariny Dranishnikovej. Wszystkie utwory zgromadzone na tej kameralnej płycie przedstawione zostały w oryginalnych wersjach, bądż poddane autorskim aranżacjom przez Davida Waltera.
NOWOŚĆDavid Walter / Magdalena Duś: Eclats RomantiquesCD 2018, DUX 1546
Cesar Franck: Sonata A-durGabriel Fauré: Les berceaux Op. 23Franz Schubert:Impromptu op. 142 nr 3Marina Dranishnikova: PoemaAntonio Pascull: Amelia;Fryderyk Chopin: Preludium op. 28 nr 15Stanislas Verroust: Solo de concert op. 85 nr 11.
David Walter - obój, rożek angielski; Magdalena Duś - fortepian

To muzyka, której głównymi instrumentami są obój i rożek angielski, stąd dość marginalna rola przypadła bądź co bądź znakomitej pianistce Magdalenie Duś. Warto wspomnieć, iż wielokrotnie nagradzana kameralistka ma za sobą nagranie znakomitego albumu z muzyką Johannesa Brahmsa, a wraz saksofonistą Bartłomiejem Dusiem tworzy muzyczny tandem Mag-Duś Duo, specjalizujący się w kameralnych aranżacjach utworów fortepianowych, skrzypcowych, wiolonczelowych i orkiestrowych.
Charakter niniejszego albumu zdominowany jednak został osobowością laureata konkursów m.in. w Anconie, Pradze, Monachium, Belgradzie i Genewie, Davida Waltera. To on odpowiedzialny jest za dobór i opracowanie utworów wypełniających album. Utworów, mimo iż nie należących do ścisłego kanonu najpopularniejszych dzieł kameralnych, to w dużej mierze eksponujących partie oboju i rożka angielskiego, a więc instrumentów, których absolwent Paryskiego Wyższego Konserwatorium Muzycznego, jest błyskotliwym i pełnym kreatywnej inwencji wirtuozem.
Nasycone romantyzmem utwory Francka, Schuberta czy Chopina eksponują pełnię możliwości wyrazowej oboju, w zakresie harmonii, tonalności i melodyki. Mimo iż obojowi niejednokrotnie powierzano w przeszłości wiele ważnych partii orkiestrowych, jako instrument solowy często był wręcz ignorowany przez kompozytorów. Stąd literatura obojowa nie obfituje w dużą ilość kompozycji, jak ma to miejsce w przypadku wielu innych instrumentów. Tym bardziej więc, niniejszy album stanowi dla miłośników specyficznego brzmienia tego instrumentu, nie lada atrakcję.


Drrrum dana dam

Pod figlarnym tytułem "Drrrum dana dam" kryje się 27-minutowa płyta przygotowana przez Chór Kameralny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod dyrekcją kierownika artystycznego powstałego w 2017 roku zespołu, Krzysztofa Kusiel-Moroza. Album zawiera przeplatające się w programie płyty utwory na chór mieszany a capella pochodzące z dwóch cykli inspirowanych folklorem kurpiowskim: "Pieśni kurpiowskie"Romana Maciejewskiego oraz "6 pieśni kurpiowskich" Karola Szymanowskiego.
NOWOŚĆ
Drrrum dana dam - Pieśni kurpiowskie
CD 2018, DUX 1548
Hej, wółki moje; A cemu; Niech Jezus Chrystus bandzie pochwaluny; A chtóz tam puka; Wyrzundzaj sie dziwce moje; Nie mój ogródusek; Bzicem kunia; Panie muzykancie, prosim zagrać walca; Powolniak; Kozak kurpiowski.
Aleksander Słojewski, Kacper Szemraj - tenor; Adrianna Zołnierczuk, Irena Gulewicz - sopran; Chór Kameralny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina; dyrygent: Krzysztof Kusiel-Moroz
Oba cykle należą dziś do kanonu muzyki klasycznej inspirowanej polskim folklorem. Przypomnienie ich w nowej jednolitej formie, zaowocowało bardzo wartościowym programem. O atrakcyjności zamieszczonego na płycie materiału, w dużej mierze decyduje właśnie owo zestawienie obok siebie poszczególnych pieśni obu kompozytorów. Powstały one często do tych samych słów, lecz wyposażone zostały w zupełnie inną warstwę melodyczną, np. "Panie muzykancie prosim zagrać walca" Szymanowskiego i "Powolniak"Maciejewskiego skomponowane zostały do tego samego tekstu. Zestawione obok siebie tworzą zupełnie nową dwuczęściową formę, będącą zarazem doskonałym przykładem różnego temperamentu kompozytorskiego obu twórców.
Klasyczna chóralna forma, w jakiej zaprezentowane zostały oba cykle, wynosi ten album poza typowy folkowy program, kojarzący się z agresywną ludową ornamentyką i przysłowiowym "przytupem". Zachowanie na płycie szacunku wobec chóralnego charakteru Pieśni kurpiowskich, podkreśla fakt, iż zbiory Szymanowskiego i Maciejewskiego są autentyczną perłą polskiej literatury chóralnej.




Symfonia Wielkopolska 1918 i Pieśni Powstańcze

100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości zaowocowała w świecie muzyki niezliczoną ilością rozmaitych koncertów, ale też nagrań i wydawnictw fonograficznych. Ważnym wydarzeniem związanym z odzyskaniem niepodległości był wybuch Powstania Wielkopolskiego.
NOWOŚĆ
Symfonia Wielkopolska 1918 / Pieśni Powstańcze
CD 2018, DUX 1473

Pieśni Powstania Wielkopolskiego;
Marek Sewen: Symfonia Wielkopolska 1918 op. 43.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej; Poznański Chór Kameralny ; Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki; dyrygenci: Łukasz Borowicz, Bartosz Michałowski
Pierwsza część niniejszego albumu przypomina, zarówno utwory m.in. Ignacego Jana Paderewskiego i Feliksa Nowowiejskiego śpiewane przez powstańców, jak pieśni skomponowane w dwudziestoleciu międzywojennym w celu upamiętnienia patriotycznego zrywu.
Druga część omawianego albumu to skomponowana specjalnie z myślą o przypadającej w 2018 roku rocznicy monumentalna Symfonia Wielkopolska 1918 op. 43, której autorem jest związany z Poznaniem Marek Sewen. Jest to zarazem premiera fonograficzna utworu, którego prawykonanie miało miejsce 29 grudnia 2018 roku podczas specjalnego koncertu w Filharmonii Poznańskiej.
Wykonawcami materiału tworzącego konceptualny program płyty są: Poznański Chór Kameralny pod dyr. Bartosza Michałowskiego, oraz Poznańskie Słowiki i Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyr. Łukasza Borowicza.
Urodzony w 1930 roku w Poznaniu Marek Sewen, to kompozytor wyjątkowo wszechstronny, którego spektrum zainteresowań obejmuje zarówno muzykę symfoniczną, dzieła solowe, kameralne, pieśni, ale też muzykę filmową i teatralną, a nawet popularne przeboje, które włączyli do swego repertuaru m.in. Czesław Niemen, Anna German, Stan Borys, Wojciech Skowroński czy Zdzisława Sośnicka. Kompozytor od dawna nosił się z zamiarem przygotowania utworu dotyczącego swego rodzinnego miasta, a 100-rocznica wybuchu Powstania Wielkopolskiego to znakomita ku temu okazja.
Powstało dzieło monumentalne, a zarazem utwór niezwykle energetyczny, choć zawierający także nutę nostalgii i zadumy. W finałowej części, wykorzystany został tekst przemówienia wygłoszonego przez Ignacego Jana Paderewskiego z okien Bazaru Poznańskiego, zaśpiewany przez Poznańskie Słowiki. Całość o narracyjno-ilustracyjnym charakterze, utrzymana jest w przystępnej i czytelnej stylistyce.
Wyjątkowo atrakcyjny album fonograficzny wyposażony został w obszerną książeczkę, w której obok informacji o utworach, ich kompozytorach i wykonawcach, znalazł się także tekst o Powstaniu Wielkopolskim, jego przebiegu i znaczeniu w dziejach Polski oraz archiwalne zdjęcia sprzed stu lat.

teksty i skany: Robert Ratajczak
fot.: DUX
środa, 27 lutego 2019, longplay_2010