* Jazz Forum 10-11/2019
W numerze dedykowanym Manfredowi Eicherowi i jego wytwórni ECM obchodzącej w tym roku jubileusz 50-lecia istnienia znajdziemy m.in. wywiady z amerykańskim krytykiem jazzowym Thomasem Conradem, wizjonerem jazzu Wadada Leo Smithem, Marcinem Wasilewskim, Maciejem Obarą i Krzystofem Herdzinem, oraz obszerne materiały poświęcone Manfredowi Eicherowi (ECM) i Janowi Erikowi Kongshaugowi (Rainbow Studio).
W dziale recenzji płytowych zamieszczono m.in. opisy omawianych również na portalu LongPlay albumów E.S.T. "Live in Gothenburg", Lawaai "Densinties, Forces, Intiesities", Wojtczak / Piotrowicz "Plastic Poetry" i Marcin Wądołowski "Standards".
Moim wkładem w październikowo-listopadowy numer Jazz Forum są recenzje albumów: Carsten Dahl Trinity "Painting Music" (str.83/84), Francesco Bruno Quartet "Blue Sky Above The Dreamers" (str.84), Tomasz Dąbrowski FREE4ARTS "When I Come Across" (str.85/86) i Arek Czernysz Trio "Breath" (str.91/92).
Na str.89 znajdziemy też informacje o wydanych pod patronatem LongPlay płytach wytwórni Soliton: Joanna Bejm "Jesteś", Michał Ciesielski "Share Location". Tercet Kamili Drabek "Muzyka Naiwna", Dominik Bukowski Quartet "Transatlantyk" i "Quartado 2".
Do czasopisma w wersji dla prenumeratorów dołączona została składankowa płyta będąca wizytówką wytwórni Howard Records.
_______________________________________
Rasmus Kjær
Turist
(Wetwear)
22 listopada nakładem niezależnej wytwórni Wetwear wyłącznie w wersji winylowej ukaże się album "Turist”, nagrany przez eksperymentującego kopenhaskiego pianistę i producenta muzycznego Rasmusa Kjæra. Artysta tworząc album przyjął motto: "Nie ważne jakie środki masz do dyspozycji. Liczy się to co potrafisz dzięki nim osiągnąć”. Z pomocą jedynie tanich i archaicznie brzmiących syntezatorów muzyk tworzy kolorowy kolaż pełen reggae, odgłosów 8-bitowych gier komputerowych, afro-beatu, dźwięków chińskiej cytry i medytacyjnych śpiewów. "Turist" to koncepcyjny album będący opowieścią tytułowego bohatera podróżującego po nieznanych terytoriach, zarówno w sensie geograficznym jak duchowym. Pomysł nagrania takiej płyty pojawił się już w 2007 roku, kiedy Rasmus Kjær podczas trasy koncertowej po Ameryce Północnej ze znaną duńską grupą rockową Under Byen, zabijał czas podróży między występami podłączając przenośny syntezator do swojego komputera i tworząc dźwiękowe obrazy ilustrujące napotykane po drodze krajobrazy i sytuacje. Kjær kilkakrotnie odkładał projekt na bok, koncentrując się na innych działaniach, w tym nagraniu albumów "Broken Bow” i "Orgelimprovisationer” (2016), oraz współpracy z zespołami Frisk Frugt, SVIN i Klimaforandringer. Po 12 latach z pomocą przyjaciół i producenta Rune Borupa, artysta osiągnął wynik, który postanowił opublikować w formie płyty.
___________________________________________
The Niro featuring Gary Lucas
The Complete Jeff Buckley & Gary Lucas Songbook
(Esordisco)
Jedynym albumem studyjnym przedwcześnie zmarłego w 1997 roku w wieku zaledwie 30 lat, amerykańskiego wokalisty, gitarzysty i songwritera Jeffa Buckleya była legendarna już dziś płyta "Grace" z 1994 roku. Współodpowiedzialnym za sukces albumu był muzyczny partner Buckleya, gitarzysta i kompozytor Gary Lucas, z którym artysta współpracował jeszcze w zespole Gods and Monsters. Jeff i Gary napisali wspólnie dwanaście piosenek, spośród których pięć nigdy nie zostało opublikowanych. Z okazji 25-lecia wydania jednej z najważniejszych płyt rockowych lat 90-tych jakim jest album "Grace", przygotowano specjalne reedycje nie tylko tego albumu, ale też oraz wydanych już po tragicznej śmierci artysty "Sketches for My Sweathheart The Drunk" oraz "Mystery White Boy". Wyjątkowym przedsięwzięciem jest jednak album "The Complete Jeff Buckley & Gary Lucas Songbook" zwierający wszystkie wspólne kompozycje Buckleya i Lucasa w nowych wersjach nagranych przez Gary'ego Lucasa wraz z zespołem The Niro, prowadzonym przez lidera włoskiej sceny indie-rockowej Davide Combusti. Album, który ukazał się 8 listopada to wielka gratka dla miłośników Jeffa Buckleya, a zarazem wyjątkowy hołd dla artysty złożony przez Lucasa i The Niro.
___________________________________________
Laura Noejovich
Laura Has New Standards
(Enchanted Meadow)
Albumem "Laura Has New Standards" debiutuje fonograficznie młoda wokalistka Laura Noejovich. Na płycie znajdziemy 14 doskonale znanych standardów jak: "Somewhere Over The Rainbow" Harolda Arlena, "Summertime" George'a Gershwina, czy "The Fool On The Hill" Lennona i McCartneya. Laura Noejovich studiowała neuronaukę w Skidmore College, a obecnie pracuje w laboratorium. Pierwotnie jednak miała zamiar zostać śpiewaczką operową, gdyż dysponuje znakomitym głosem, w którym wielu miłośników muzyki klasycznej pokładało wielkie nadzieje. Laura nie zrezygnowała jednak ze śpiewania, a dowodem na to jest własnie niniejsza płyta, na której słuchamy 14 ukochanych przez nią piosenek. Artystce akompaniuje znakomity pianista, znany z wielu doskonałych albumów firmowanych własnym nazwiskiem, Takeshi Asai. Ten wykwintny tandem zapewnia pełną pięknych ujmujących dźwięków kameralną ucztę muzyczną obejmującą zarówno utwory Gershwina, Errolla Garnera i Andrew Lloyd Webera, jak The Beatles i Queen.
___________________________________________
Bernie Mora & Tangent
No Agenda
(Rhombus)
Amerykański gitarzysta Bernie Mora i jego znakomita grupa Tangent proponują kolejny po "Transformation" (2016) album wypełniony pełną ognia i mocy mieszanką jazzu, fusion, funk i rocka. Na płycie "No Agenda" znajdziemy dziewięć nowych utworów zespołu, który wraz z liderm tworzą: kreatywny saksofonista i flecista Doug Webb, trębacz i puzonista Lee Thornburg, klawiszowiec Corey Allen, oraz nowa sekcja rytmiczna: Daniel Becker (gitara basowa) i Charles Godfrey (perkusja). Bernie Mora mieszka w San Antonio, ale często współpracuje z najlepszymi muzykami z Los Angeles, a formację Tangent powołał do życia klika lat temu, zyskując ogromne uznanie pośród miłośników muzyki fusion, do której zespół wniósł powiew prawdziwej świeżości. "No Agenda" potwierdza ogromny potencjał muzycznej formuły, którą wielu krytyków muzycznych do niedawna uważało za archaiczną i od lat wyeksploatowaną.
___________________________________________
Nick Dunston
Atlantic Extraction
(Out Of Your Head)
Wydany przez niezależną amerykańską wytwórnię Out Of Your Head album "Atlantic Extraction" jest debiutem kontrabasisty, kompozytora i band leadera z Brooklynu, Nicka Dunstona. Muzyk dotąd koncertował i nagrywał z takimi muzykami jak Vijay Iyer, Marc Ribot, Ingrid Laubrock, Matt Wilson, czy Jeff „Tain” Watts. Na nagranym w kwintecie z Louną Dekker-Vargas (flety), Ledahem Finckem (skrzypce, altówka), Talem Yahalomem (gitara) i Stephenem Boegeholdem (perkusja) albumie, znajdziemy muzykę stylistycznie nawiązującą do dokonań takich artystów jak Anthony Braxton czy Art Ensemble of Chicago. Mieszanka free jazzu i klasycznej muzyki współczesnej z domieszką etniczną zawiera potężną dawkę improwizacji, dzięki czemu słuchając płyty jesteśmy niejako świadkami procesu powstawania muzyki i kreatywnych narodzin dźwiękowych struktur. Wyjątkowe instrumentarium składające się z basu, fletu, skrzypiec, gitary i perkusji, zapewnia muzyce Nicka Dunstona oryginalne brzmienie i niepowtarzalny charakter.
___________________________________________
Howard Records
(Howard Records)
Howard Records to wytwórnia założona przez jednego z czołowych pianistów młodego jazzu Kamila Piotrowicza. Celem oficyny jest popularyzacja oryginalnych, nietuzinkowych projektów muzycznych. Już w roku ubiegłym nakładem nowo powstałej wytwórni ukazał się album "Product Placement" Sekstetu Kamila Piotrowicza, a tegorocznej jesieni Howard Records firmuje trzy kolejne tytuły: Wojtczak / Piotrowicz "Plastic Poetry", Lawaai "Densities, Forces, Intensities", oraz: RASP Lovers: "Romantic Alternative Schizophrenic Punk". Nagrany w Monochrom Studio materiał wypełniający album RASP Lovers to muzyka łamiąca jakiekolwiek schematy i formy, będąca fuzją na pozór bardzo odległych od siebie gatunków jak: z jednej strony: jazz, awangarda i improwizacja, z drugiej: elektronika, rock alternatywny i punk. Wydany w stylowej, jednoznacznie kojarzącej się z jesienią okładce album "Plastic Poetry" jest z kolei zapisem improwizowanej sesji znakomitego saksofonisty Irka Wojtczaka i Kamila Piotrowicza, jaka miała miejsce w listopadzie 2018 roku w Bielsku-Białej, a album międzynarodowego tria Lawaii obala schematy typowego jazzowego tria fortepianowego, proponując odbiorcy zanurzenie się w środowisku dźwiękowym eksplorującym muzyczny minimalizm podany w stylowej akustycznej formule. Nagrania wybrane z czterech dotychczas wydanych przez Howard Records albumów wypełniły płytę przygotowaną z myślą o Czytelnikach magazynu Jazz Forum, która dołączona została do numeru 10-11/2019 w wersji dla prenumeratorów.
teksty: Robert Ratajczak