│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

02 grudnia 2019

2019/61: nowe płyty z Phasma-Music


* nowe płyty

Założona w 2016 roku przez greckiego kompozytora, urodzonego w 1950 roku Michaila Travlosa Fundacja Phasma-Music, od roku 2018 regularnie publikuje płyty koncentrujące się na twórczości współczesnych kompozytorów. Dotychczasowy katalog wytwórni to już kilkanaście starannie nagranych i wydanych albumów płytowych zawierających nietuzinkową muzykę w najlepszym wykonaniu.
Działalność Fundacji Phasma-Music to nie tylko atrakcyjne płyty, ale też koncerty, festiwale i konkursy muzyczne. W tym roku już po raz trzeci w Kwidzynie odbył się pięciodniowy Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna.
Poniżej krótkie opisy pięciu najnowszych płyt wydanych przez Phasma-Music. Pierwsza z nich ukazała się w listopadzie, pozostałe pojawią się w sprzedaży na początku 2020 roku.

PATRONAT
Iwona Glinka, Kontantinos Giovanis,
Grammenos Chalkias, Ioannis Evangelatos
Four Minutes
(Phasma-Music)
Jednym z albumów jaki ukazał się w roku 2019 dzięki fonograficznej działalności Phasma-Music, była płyta "Two Minutes (solo flute)", nagrana przez flecistkę Iwonę Glinkę zawierająca 36 form muzycznych skomponowanych przez 35 twórców z 14 krajów. Zarejestrowany w Atenach solowy recital stanowił rozwinięcie formuły zapoczątkowanej płytą "One Minute" (2017), a kontynuowaną w roku 2018 dwupłytowym albumem "Two Minutes". Na kolejnej płycie, zatytułowanej z kolei "Four Minutes", znajdziemy 18 ok. 4-minutowych utworów przygotowanych przez 18 kompozytorów (Giovanni Albini, Aaron Alter, Jerome de Bromhead, Ricky Chaggar, James C. Danly, Lars Fetzek, Martin Lennartz, Chan Wing Lun, Allen Molineux, Claudio Passilongo, Andrew Sigler, Randall Snyder, José Jesus de Azevedo Souza, Stamatia Statherou, Alan Terricciano, William Toutant, Michail Travlos i Douglas Wagoner) z 9 krajów. Program prezentuje rozmaite stylistyki zakorzenione w różnych muzycznych trendach XXI wieku. Materiał zarejestrowany został w maju i kwietniu br. w Atenach przez Iwonę Glinkę, z udziałem muzyków tworzących skład Arundos Trio (Kontantinos Giovanis - obój, rożek angielski; Grammenos Chalkias - klarnety i Ioannis Evangelatos - fagot).

PATRONAT
Iwona Glinka / Gdańskie Trio Stroikowe
Witold Szalonek International Composer's Competition,
Kwidzyn 2018
(Phasma-Music)
Na 3 stycznia planowana jest premiera handlowa albumu dokumentującego konkurs Witold Szalonek International Composer's Competition, jaki odbył się w ramach sezonu koncertowego II Międzynarodowej Kwidzyńskiej Wiosny Muzycznej w 2018 roku. Płyta zawiera nagrodzone kompozycje z ostatniego etapu konkursu, który stanowi projekt popularyzujący muzykę współczesną i kultywujący pamięć o polskim kompozytorze Witoldzie Szalonku (1927-2001), jednym z najważniejszych przedstawicieli europejskiego nurtu awangardy, a także odkrywcy tzw. "dźwięków kombinowanych", czyli wielodźwięków uzyskiwanych podczas gry na instrumentach dętych drewnianych. Poza utworami siedmiu finalistów konkursu: Franciszka Araszkiewicza (Polska), Christophera Bochmanna i George'a Hollowaya (Wielka Brytania), Aliego Afshary'ego (Iran), Jaime Belmonte Caparrós (Hiszpania), Konga Zhixuana (Chiny) i Dimitrisa Mantzirakisa (Grecja), na płycie zamieszczona została też kompozycja Szalonka "Haupt der Medusa I". Wykonawcami zamieszczonego na płycie materiału jest inicjatorka konkursu, flecistka Iwona Glinka oraz Gdańskie Trio Stroikowe (Gdańsk Reed Trio) w składzie: Marta Różańska (obój), Andrzej Wojciechowski (klarnety) i Mirosław Pachowicz (fagot).

PATRONAT
Iwona Glinka / Vicky Stylianou
Zayin
(Phasma-Music)
Również 3 stycznia w sprzedaży pojawi się kolejna odsłona spektakularnego fonograficznego przedsięwzięcia jakim jest cykl albumów muzycznie ilustrujących poszczególne znaki alfabetu fenickiego. Alfabet fenicki to najstarszy zachowany alfabet, powstały ok.1050 roku p.n.e., pierwotnie służący do zapisu używanego w starożytności na terenie dzisiejszego Libanu. Pod koniec XIX wieku francuscy archeologowie odkopali inskrypcje alfabetu w ruinach fenickich miast-państw: Tyrze, Byblos i Kartaginie, a indeks wpisany został na listę UNESCO "Pamięć Świata". Ten składający się z 22 znaków, odczytywany od prawej do lewej strony spółgłoskowy alfabet zapoczątkował wszystkie inne stosowane do dziś w Europie. Poszczególne litery alfabetu fenickiego oznaczają również całe wyrazy (np. aleph to wół, beth - dom, gimel - wielbłąd, a daleth to drzwi), jednak ich znaczenie na przestrzeni wieków ulegało wielu zmianom. Zainspirowana magią alfabetu fenickiego flecistka Iwona Glinka, postanowiła zadedykować mu cykl albumów, z których każdy przypisany będzie innemu znakowi. Na program płyt składają się utwory przygotowane przez rozmaitych kompozytorów, w których instrumentem przewodnim jest flet. Pojawia się on jednak w rozmaitych odmianach (flet altowy, basowy, piccolo), oraz występuje w różnych konfiguracjach: solo, z fortepianem, klarnetami, harfą czy wibrafonem. "Zayin" to już trzecia (po "Aleph" i "He") płyta w tym cyklu, nagrana przez Iwonę Glinkę wraz ze znakomitą pianistką z Aten, Vicky Stylianou.

PATRONAT
Alkis Baltas
Intimate Dialogues
(Phasma-Music)
Alkis Baltas to jeden z najwybitniejszych greckich kompozytorów współczesnych. Urodzony w 1948 roku w Salonikach artysta, już w 1970 roku doczekał się pierwszego wykonania swego dzieła na orkiestrę (Thessaloniki State Orchestra pod dyrekcją Solona Michaelidisa). W kolejnych latach współpracował ze stacją radiową Macedonia (1979–1983), był dyrektorem artystycznym Thessaloniki State Symphony Orchestra (1983-1992) oraz zespołów muzycznych greckiego państwowego radia i telewizji - ERT (1997-1999), a także profesorem w State Conservatory of Thessaloniki (1980-1984). Jest dyrektorem artystycznym festiwalu na wyspie Patmos, dyrektorem Konserwatorium Muzycznego w Salonikach i Greckiego Konserwatorium Muzycznego i Sztuki w Atenach. W trakcie swej wieloletniej działalności dyrygenckiej prowadził orkiestry zarówno w Europie jak w USA, Australii czy Argentynie i Turcji. We wrześniu br. ukazał się album "Sacred Choral Works" nagrany przez Narodowy Chór Kameralny Armenii pod dyrekcją Roberta Mlkeyana, zawierający kompozycje sakralne powstałe w latach 1978-2010. Z kolei płyta "Intimate Dialogues", której premiera przewidziana jest na początku przyszłego roku to zbiór pięciu utworów Alkisa Baltasa rozpisanych na trzy różne składy instrumentalne (zespół kameralny, dwoje skrzypiec, skrzypce i taśma oraz fortepian solo). Wykonawcami materiału są zespoły ALEA III pod dyrekcją Theodore Antoniou i dissonArt pod dyrekcją Nikosa Athineosa, oraz Spyros Gikontis, Eleni Petridou i Costas Anastassopoulos (skrzypce), a także znana z dwóch innych wymienionych w tym wpisie płyt, Vicky Stylianou (fortepian).

PATRONAT
Iwona Glinka / Angelos Botsis / Vicky Stylianou
Heth
(Phasma-Music)
Wspólne dokonania Iwony Glinki i Vicky Stylianou charakteryzuje nadzwyczajne porozumienie i starannie wypracowany język muzyczny. Od 1995 roku zamieszkała w Atenach Iwona Glinka, specjalizuje się w nowych formach muzycznych oraz wykonawstwie muzyki współczesnej. Jest założycielką powstałego w 2016 roku zespołu Phasma-Music Ensemble i ma za sobą gorąco przyjmowane koncerty z orkiestrami i zespołami kameralnymi w obu Amerykach, Europie i Azji. Flecistka ma za sobą ponad sto prawykonań utworów kameralnych dedykowanych fletowi, a jej dyskografia obejmuje ok. 30 albumów płytowych wydanych zarówno w Grecji jak w Polsce. Z kolei Vicky Stylianou to urodzona w Atenach pianistka, która już jako nastolatka została laureatką I nagrody Panhelleńskiego Konkursu Pianistycznego „K. Papaioannou”. Od lat z powodzeniem koncertuje specjalizując się w formach solowych i kameralnych (m.in. z flecistką Virginie Bove, klarnecistami Georgem Georgiou i Yannisem Samprovalakisem, czy altwiolistą Andreasem Georgotasem). Siedem utworów na płycie to duety Iwony Glinki z gitarzystą Angelosem Botsisem, dwa nagrane zostały z Vicky Stylianou, a pozostałe dwie formy to kompozycje dedykowane fletowi solo. 'Heth" jest już ósmą płytą cyklu dedykowanego alfabetowi fenickiemu i ukaże się na początku 2020 roku.

teksty: Robert Ratajczak