│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

08 grudnia 2019

2019/62: nowe płyty


* nowe płyty

PATRONAT
Filatura di Musica
Canzony znane i nieznane
(RecArt) 
Filatura di Musica to zespół tworzony przez znakomitych instrumentalistów i pasjonatów muzyki dawnej. Grupę tworzą absolwenci najbardziej prestiżowych uczelni muzycznych na świecie, takich jak: Schola Cantorum Basiliensis, Koninklijk Conservatorium w Hadze, Musikhochschule w Trossingen czy Conservatoire de Musique w Grenoble. Repertuar zespołu stanowi zachowana w oryginalnej formie brzmieniowej muzyka renesansowa i wczesnobarokowa, oraz utwory późnego baroku i wczesnego klasycyzmu wykonywane na wiernych kopiach instrumentów XVIII-wiecznych. Zespół z powodzeniem wykonuje zarówno utwory tak znanych kompozytorów jak J.S.Bach, P.Telemann i A.Vivaldi, jak kompozycje mniej znanych twórców, które niejednokrotnie stanowią prawdziwe odkrycie dla melomanów. Podstawowowe instrumentarium Filatura di Musica to: flety podłużne, flety traverso, skrzypce, pozytyw organowy i viola da gamba. Pod koniec lipca br. zespół Filatura di Musica pracował nad nagraniem debiutanckiej płyty, która pod patronatem LongPlay ukaże się nakładem wydawnictwa RecArt już 13 grudnia! Na płycie zatytułowanej "Canzony znane i nieznane" znajdują się zabytki muzyczne z Tabulatury Pelplińskiej oraz wybrane utwory Adama Jarzębskiego ze zbioru „Canzoni e concerti”. Tabulatura pelplińska to odnaleziony w roku 1957, podczas prac porządkowych w katedrze pelplińskiej 6-cio tomowy zbiór kompozycji, zawierający 892 utwory. Zbiór ten, uznawany za  jeden z najcenniejszych zabytków muzycznych Europy XVII-wiecznej. pochodzi z lat 1620-1680 i zawiera transkrypcje kompozycji m.in.Orlando di Lasso, Lucy Marenzio, Andrei i Giovanniego Gabrieli, Andreasa Hakenbergera oraz polskiego kompozytora i poety epoki baroku Adama Jarzębskiego. Wydanie tych muzycznych skarbów, zarejestrowanych w możliwie najdokładniej odtworzonej oryginalnej formie brzmieniowej przez zespół Filtaura di Musica, stanowi nie lada gratkę nie tylko dla melomanów, ale też historyków muzycznych.
___________________________________________

Szymon Sutor Jazz Septet & String Orchestra
(Sutor Music)
Działalność kompozytora, aranżera, dyrygenta i pianisty Szymona Sutora obejmuje swym szerokim spektrum zarówno muzykę kameralną i symfoniczną, jak jazzową. Muzyk angażuje się w rozmaite projekty współpracując z artystami związanymi z nurtem muzyki klasycznej, jazzowej i pop. Laureat IX oraz X Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im.K.Komedy, oraz zdobywca tytułu: Osobowość roku 2015 w kategorii: Kultura w plebiscycie Dziennika Bałtyckiego, z powodzeniem prowadzi założoną przez siebie orkiestrę rozrywkową, a od roku 2016 jest też pracownikiem dydaktycznym Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku w katedrze Jazzu i Muzyki Estradowej. Swój debiutancki album wypełniony autorskimi kompozycjami, a firmowany jako: Szymon Sutor Jazz Septet & String Orchestra, nagrał z orkiestrą smyczkową, oraz gronem znakomitych muzyków jazzowych jak: gitarzysta Maciej Grzywacz, akordeonista Cezary Paciorek, czy gość specjalny Adam Pierończyk (saksofony). Stylistycznie album stanowi znakomite połączenie brzmienia orkiestry klasycznej z jazzowymi improwizacjami.
___________________________________________

The Beat Freaks
Stay Calm
(The Beat Freaks)
Szczeciński zespół The Beat Freaks powstał w 2014 roku z inicjatywy gitarzysty Michała Starkiewicza. Wraz z liderem formację tworzą: Tomasz Licak (saksofon), Paweł Grzesiuk (gitara basowa) i doskonale znany z rozmaitych projektów perkusista Radek Wośko. W 2016 roku The Beat Freaks zadebiutowali albumem "Leon" wydanym przez duńską wytwórnię Gateway Music, która doczekała się szeregu znakomitych opinii w rozmaitych prestiżowych periodykach (jak m.in. DownBeat), a rok 2019 przyniósł drugą płytę formacji: "Stay Calm". Zafascynowani tajemnicą XVIII-wiecznej pierwszej maszyny różnicowej i kulturą steampunk muzycy, postanowili przenieść swą pasję na język muzyczny. Łącząc swe doświadczenia zdobyte w różnych projektach wypracowali własne brzmienie i styl, czego efektem jest, mieniąca się ogromem improwizacji, nasycona wyrazistym rytmem muzyka. Na drugiej płycie zespołu znajdziemy 13 premierowych kompozycji, będących kolejnym konsekwentnym krokiem na drodze, którą zespół obrał przed pięciu laty.
___________________________________________

Claudio Scolari Project
Upside Down
(CSDC)
Włoski kompozytor i perkusista Claudio Scolari jest muzykiem starannie wykształconym, którego artystyczne horyzonty obejmują zarówno muzykę klasyczną jak współczesny jazz i awangardę. Współpracuje zarówno z prestiżowymi orkiestrami symfonicznymi (m.in. Scala Philarmonic Orchestra of Milano czy Narodowa Orkiestra Symfoniczna RAI w Turynie) oraz klasycznymi zespołami kameralnymi (m.in. Carme i Gruppo Musica Insieme di Cremona), jak muzykami ze świata jazzu (Steve Gadd, Chad Wackerman). Na polu muzyki jazzowej, Scolari realizuje się poszukując i odkrywając nowe brzmienia i dźwiękowe kreacje, które prowadzą do innowacyjnych rozwiązań. Jako lider ma na koncie kilka wyśmienitych albumów, które doczekały się bardzo pochlebnych recenzji w tak znaczących periodykach jak All About Jazz czy Jazz Review. Muzyczne poszukiwania doprowadziły artystę do współpracy w rozmaitych konfiguracjach instrumentalnych. W roku 2018 ukazał się album "Natural Impulse", zrealizowany wraz z multiinstrumentalistą i producentem muzycznym Danielem Cavalca i awangardowym trębaczem Simonem Scolari. Kolejną pozycją w dyskografii artysty jest płyta "Upside Down" firmowana szyldem Claudio Scolari Project, na której do składu dołączył jeszcze jeden muzyk: basista Michele Scavalca.

teksty: Robert Ratajczak