* Hi-Fi i Muzyka 1/2020
Przez dwa lata (od czerwca 2017 do maja ub. roku) miałem przyjemność współpracować z miesięcznikiem Hi-Fi i Muzyka, w którym publikowane były moje opisy i komentarze dotyczące wybranych, aktualnie ukazujących się płyt. W kolejnych numerach czasopisma recenzje płytowe zaczęły zajmować coraz mniej miejsca, a w pierwszym tegorocznym wydaniu całkowicie z nich zrezygnowano. Trochę szkoda, bowiem magazyn poświęcony nowościom sprzętowym skierowanym do najbardziej wymagającej grupy audiofilów na swych ostatnich stronach komentował płyty, nie tylko pod kątem artystycznym ale też technicznym.
Jednak jak co roku Hi-Fi i Muzyka opublikowało listę najwyżej ocenionych przez recenzentów płyt, jakie ukazały się w minionym roku.
W kategorii: klasyka, Płytą Roku został album "Kobiety muzyki. Pieśni" nagrany przez mezzosopranistkę Urszulę Krygier i pianistkę Agatę Górską-Kołodziejską, a wśród Wyróżnień Roku znalazła się płyta akordeonisty Adama Maksymienko: "Reminiscence of the Future". Oba albumy wydała wytwórnia DUX i oba zostały omówione również na naszym portalu.
Z kolei wyróżnienia w kategorii: jazz otrzymały dwa inne wydawnictwa komentowane także w tym miejscu: wydana pod patronatem LongPlay płyta winylowa Wojciecha Karolaka i Adama Czerwińskiego "In A Sentimental Mood", do której miałem zaszczyt przygotować umieszczony wewnątrz rozkładanej okładki tekst wstępny, oraz wydany przez wytwórnię ACT album "Travesuras" formacji Daniel Garcia Trio.
Poza podsumowaniem "Płyty roku 2019" w części muzycznej pierwszego tegorocznego numeru Hi-Fi i Muzyka znajdziemy artykuł Hanny Milewskiej "Siedemnaście sezonów Wilka", "Jeff Tweedy z Wilco (i nie tylko)" Grzegorza Walendy, rozprawę "Jazz na ekranie" autorstwa Bogdana Chmury oraz całostronicowy graficzny informator o nowościach płytowych wytwórni DUX.
__________________
Dariusz Mazurowski / Paweł Zagańczyk
Fall of Icarus
(Requiem Records - Opus Series)
Gdański akordeonista i kompozytor Paweł Zagańczyk jest absolwentem Gdańskiej Akademii Muzycznej, po której ukończeniu w czasie pierwszej dekady działalności artystycznej został laureatem wielu prestiżowych konkursów i festiwali akordeonowych, oraz zdobywcą rozmaitych nagród i wyróżnień. Poza akordeonem, artysta chętnie sięga też po pokrewny mu bandoneon, który idealnie sprawdza się w konwencji tanga. W swojej działalności artystycznej zdaje się być muzykiem swobodnie czującym się zarówno w tangu, stylistyce folkowej, jazzie i muzyce klasycznej, niejednokrotnie niemal niezauważalnie scalając wszystkie cztery bieguny. Muzyk jest też znakomitym wykładowcą oraz pedagogiem, o czym świadczą sukcesy odnoszone przez jego wychowanków podczas międzynarodowych konkursów, oraz animatorem życia muzycznego w Trójmieście. Pawła Zagańczyka znamy m.in. z dokonań prowadzonej przez niego formacji Zagan Acoustic, grupy Adam Wendt Acoustic Set, oraz autorskiej płyty "Tango". Jednym z przedsięwzięć Zagańczyka jest Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej - projekt, w ramach którego podczas dorocznych cykli koncertów prezentowane są nowe nurty muzyki akordeonowej, oraz najciekawsze opracowania klasycznych utworów. Podsumowaniem dziesięciu edycji tego wyjątkowego festiwalu był wydany w 2018 roku album "Globulus" nagrany z towarzyszeniem zespołu smyczkowego oraz grupy NeoQuartet, zawierający kompozycje Cezarego Paciorka, Macieja Zimki, Krzysztofa Olczaka i Krzesimira Dębskiego. 7 stycznia br. ukazał się kolejny album Pawła Zagańczyka, tym razem przygotowany wraz z kompozytorem muzyki elektroakustycznej, producentem i wykonawcą, Dariuszem Mazurowskim. Artyści współpracują od 2017 roku, mają za sobą kilkadziesiąt koncertów, podczas których z powodzeniem łączą brzmienie akordeonu z elektroniką. Poza instrumentami muzycy wykorzystują przedmioty codziennego użytku oraz rozmaite obiekty jak np. kamienie, pędzle, stare mechanizmy, czy kawałki drewna. Na płycie "Fall of Icarus" znajdziemy materiał złożony z kompozycji powstałych z myślą o tym projekcie, oraz nowe aranżacje utworów Krzysztofa Olczaka, Magdaleny Długosz i Jacka Grudnia. Zarówno tytuł albumu jak kompozycja Dariusza Mazurowskiego "Soundscape with the Fall of Icarus" ("Pejzaż z upadkiem Ikara"), którą znajdziemy na płycie, stanowią nawiązanie do obrazu Pietera Bruegla z 1557 roku, który znajduje się w Królewskim Muzeum Sztuk Pięknych w Brukseli.
____________________________________
Stanisław Słowiński / Aukso
Visions - Violin Concerto
(InfraArt)
Laureat Nagrody Publiczności I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta i Grand Prix 39. Międzynarodowego Konkursu Młodych Zespołów Jazzowych Jazz Juniors Stanisław Słowiński, po świetnie przyjętych przez środowisko jazzowe albumach "Lanscapes Too Easy To Explain" (2016) i "Visions. Between Love and Death" (2017), podjął się realizacji przedsięwzięcia z udziałem orkiestry kameralnej Aukso pod batutą wybitnego dyrygenta, skrzypka, kameralisty Marka Mosia. Album obejmujący płyty CD i DVD jest zapisem występu septetu Słowińskiego (lider - skrzypce, Zbyszek Szwajdych – trąbka, Marta Wajdzik – saksofon, Szymon Mika – gitara, Kuba Płużek – fortepian, Justyn Małodobry – kontrabas, Dawid Fortuna – perkusja) oraz orkiestry, podczas Festiwalu Bukovina w Krakowie jaki odbył się 20 października 2018 roku i zawiera premierowe wykonanie I Koncertu skrzypcowego "Visions”. Kompozycja łączy w sobie klasyczną formę koncertu skrzypcowego z estetyką jazzowej improwizacji. Album ukazał się nakładem własnej oficyny wydawniczej artysty, InfraArt.
____________________________________
Agnieszka Marucha
Joachim Kaczkowski - Works for Violin and orchestra
(Acte Prealable)
Znakomita skrzypaczka, kameralistka i ceniony pedagog Agnieszka Marucha, absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, oraz Hochschüle der Künste w Bernie znana jest m.in. z działalności w ramach Tria Galant i Opium String Quartet. Solowa dyskografia artystki obejmuje płyty z utworami m.in. Zygmunta Stojowskiego, Ryszarda Siedlickiego, Naji Hakim i Hansa Hubera. Na początku 2019 roku nakładem wytwórni Acte Prealable ukazał się album zawierający zachwycające wykonanie Koncertu skrzypcowego A-dur op. 84 Raula Koczalskiego ("Raul Koczalski - String Concertos", 2018), a koniec roku przyniósł album z pierwszym w historii fonografii nagraniem Koncertów skrzypcowych (no.1 i no.2) innego niesłusznie zapomnianego polskiego kompozytora, skrzypka i pedagoga, Joachima Kaczkowskiego (1789-1829). Podobnie jak na poprzedniej płycie Agnieszki Maruchy, solistce towarzyszy Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie pod dyrekcją Wojciecha Rodka.
teksty: Robert Ratajczak