│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

15 stycznia 2021

2021/2: Nowości z wytwórni DUX


 
fot.DUX
Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych europejskich wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce.
W pierwszych dniach stycznia dotarło do nas 9 nowych płyt jakie znalazły się w katalogu DUX pod koniec ub.roku.
Współpraca portalu LongPlay z wytwórnią zaowocowała jak dotąd blisko 20 tytułami objętymi patronatem. Także w najnowszej ofercie DUX znajdziemy album z naszym logo, od którego rozpoczyna się poniższy przegląd nowości. Z kolei już 21 stycznia pojawi się kolejna bardzo interesująca płyta patronacka, tym razem z muzyką
uważanego za pierwszego twórcę muzyki filmowej w Niemczech, od lat zamieszkałego w USA Polaka o żydowskich korzeniach Karola Rathausa.
 
PATRONAT
Wiesław Ochwat
Between Paths

(DUX)
Akordeonista Wiesław Ochwat jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, a w roku 2018 obronił doktorat na tejże uczelni. W 2016 roku muzyk ukończył
odbywający się we Włoszech i Holandii dwuletni projekt Italian Accordion Accademy dedykowany sztuce akordeonowej. Głównym nurtem zainteresowań wielokrotnie nagradzanego akordeonisty, jest wykonywanie i promowanie muzyki współczesnej. Jednak poza tym nurtem muzyk preferuje również klasykę, improwizację i muzykę rozrywkową. Wiesław Ochwat ma na koncie kilkadziesiąt prawykonań nowych utworów, zarówno solowych jak i kameralnych, które niejednokrotnie powstawały z jego inicjatywy. Jest laureatem rozmaitych europejskich konkursów i festiwali akordeonowych (m.in. IBLA Grand Prize Competition 2019 i Castelfidardo International Accordion Prize we Włoszech, Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Słowacji czy Konkurs Akordeonowy im.A.Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach i Międzynarodowy Festiwal Muzyki Narodowej w Przemyślu). Pierwsza solowa płyta artysty zatytułowana "Between Paths" to wynik kilkuletnich poszukiwań oraz badań nad polską solową literaturą akordeonową powstałą na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Znakomity warsztat techniczny poparty ogromną wiedzą teoretyczną oraz aktywną pracą z kompozytorami, umożliwiły zgromadzenie wartościowego materiału wypełniającego album. Na płycie znajdziemy siedem kompozycji na akordeon solo lub z towarzyszeniem mediów elektronicznych, które przygotowane zostały przez Pawła Janasa, Wojciecha Blechacza, Macieja Zimkę, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Olczaka, Przemysława Schellera i Piotra Peszata.
____________________________________________
 
Zbigniew Bargielski
Panopticum

(DUX)
Zamieszkały w Wiedniu znakomity polski kompozytor, pedagog i publicysta Zbigniew Bargielski urodził się w Łomży w 1937 roku. Szerokie spektrum twórcze Bargielskiego obejmuje rozmaite kompozycje jak m.in. opery, utwory symfoniczne, kwartety smyczkowe czy pieśni, ale też dzieła dedykowane akordeonowi. Do ostatniej z wymienionych grup zaliczają się dwie kompozycje na akordeon i perkusję: "Ptak ze snu" i "Egad", które zamieszczone zostały na wydanej w 2019 roku płycie "A tre" nagranej przez trójkę akordeonistów: Pawła Zagańczyka, Krzysztofa Olczaka i Elżbietę Rosińską, oraz perkusjonalistę Mirosława Adrjańczyka. Po dorobek kompozytorski Zbigniewa Bargielskiego sięga wielu wybitnych instrumentalistów zarówno z Europy jak USA, Australii i Ameryki Południowej. Ważnym elementem twórczości kompozytorskiej tego wszechstronnego twórcy są utwory fortepianowe. Tej właśnie gałęzi muzycznych dokonań obchodzącego 21 stycznia tego roku 84-urodziny kompozytora, dedykowany jest 2-płytowy album monograficzny nagrany przez wielokrotnie nagradzaną pianistkę Marię Murawską. Pierwszą płytę albumu "Panopticum" wypełniają utwory na fortepian solo, a na drugim dysku znajdziemy utwory fortepianowe na cztery ręce nagrane przez pianistkę z Pawłem Wakarecym.
____________________________________________
 
Cracow Golden Quintet
Polish Wind Quintets

(DUX)
Cracow Golden Quintet to zespół tworzony przez wybitnie uzdolnionych młodych instrumentalistów, których połączyła radość wspólnego muzykowania i odkrywania rozmaitych barw zaklętych w ukochanych przez nich utworach. Repertuar Krakowskiego Kwintetu obejmuje szerokie spektrum gatunkowe: od epoki klasycyzmu poprzez muzykę współczesną, a na interpretacjach przebojów muzyki popularnej zakończywszy. Zespół ma za sobą liczne sukcesy w postaci nagród i wyróżnień zdobytych podczas licznych europejskich konkursów, festiwali i przeglądów, jak np. London International Music Competition, Rome International Chamber Music Competition, Madrid Music Competition for Winds, International Competition Davorin Jenko w Belgradzie, Enkor Competition w Dusseldorfie czy Międzynarodowy Konkurs Zespołów Kameralnych w Jaworze i Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. S.Moniuszki w Rzeszowie. Wyjątkowe brzmienie zapewnia instrumentarium Cracow Golden Quintet tworzone przez: flet, obój, klarnet, fagot i waltornię. W aktualnym składzie zespołu za partie fletu odpowiedzialna jest należąca do elitarnego grona instrumentalistów potrafiących stosować technikę oddechu permanentnego Natalia Jarząbek. Artystka uważana za jedno z największych odkryć muzycznych ostatnich lat, w duecie z belgijską pianistką Emmy Wils nagrała znakomity album "Infinity", który w roku 2019 ukazał się pod patronatem LongPlay. Wydany przez wytwórnię DUX album Cracow Golden Quintet "Polish Wind Quintets" zawiera zestaw rozpisanych na instrumenty dęte kwintetów pięciu współczesnych polskich kompozytorów: Michała Spisaka, Grażyny Bacewicz, Tadeusza Paciorkiewicza, Wojciecha Kilara i Józefa Świdra.
 ____________________________________________
 
 Ivan Shemchuk
Rachmaninoff Piano Transcriptions

(DUX)
Urodzony w 1994 roku ukraiński pianista Ivan Shemchuk gra na fortepianie od trzeciego roku życia. Z powodzeniem koncertuje w całej Europie, a jego talent dostrzegli melomani m.in. na Ukrainie, w Polsce, Slowacji, Danii, Włoszech, Rosji, Czechach, Litwie, Mołdawii i Rumunii, gdzie artysta z powodzeniem występuje, wykonując utwory solowe, kameralne i orkiestrowe. To właśnie jego interpretacjie tranksrypcji utworów fortepianowych przygotowanych przez Sergiusza Rachmaninowa, wypełniają program płyty jaka pojawiła się w sprzedaży pod koniec ubiegłego roku. Recital znajdujący się na płycie "Rachmaninoff Piano Transcriptions" obejmuje aranżacje słynnego rosyjskiego kompozytora, pianisty i dyrygenta, popularnych tematów wybranych z dorobku J.S.Bacha, Bizeta, Kreislera, Mendelssohna-Bartholdy, Musorgskiego, Rimskiego-Korsakowa, Schuberta i Czajkowskiego, a także osiem autorskich utworów Rachamaninowa. Wieńczący płytę cykl Sześciu utworów na fortepian na 4 ręce op. 11 Ivan Shemchuk nagrał wraz z mołdawską pianistką młodego pokolenia Aliną Andriuti.
 ____________________________________________
 
Michał Bergson
Concerto symphonique pour piano / Music from "Luisa di Montfort"

(DUX)
Polski kompozytor i pianista żydowskiego pochodzenia Michał Bergson (1820-1898) działał głównie we Włoszech i Szwajcarii. Artysta pozostawił po sobie  m.in. opery "Luisa di Montfort" i "Salvator Rosa", operetkę "Qui va a la chasse, perd sa place", pieśni, koncerty i rozmaite utwory fortepianowe (m.in. mazurki i etiudy), oraz utwory symfoniczne. Po 120 latach od śmierci Michała Bergsona, jego muzyka odkrywana jest przez wielu artystów na całym świecie. Znakomity brytyjski pianista Jonathan Plowright, w londyńskim antykwariacie odnalazł rękopis Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62. Utwór tak zafascynował muzyka, iż postanowił zarejestrować go wraz z dużym składem orkiestry. Ponieważ Plowright wielokrotnie współpracował z Filharmonią Poznańską, projektem zainteresował właśnie poznańską orkiestrę. Filharmonia zakupiła historyczny rękopis, a niniejszy koncert fortepianowy został nagrany w Auli Uniwersytetu im. A.Mickiewicza w Poznaniu. Tak powstała płyta, której program uzupełniono innymi utworami Michała Bergsona. Obok tytułowego Concerto symphonique znalazły się też mazurki (nr 1 i 4 z op.1, Polonia! Mazurka pour piano), Grand polonaise héroique oraz fragmenty opery "Luisa di Monfort". W nagraniach poza Jonathanem Plowrightem i Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza, wzięli udział: klarnecista Jakub Drygas i sopranistka Aleksandra Kubas-Kruk.
____________________________________________
 
 Marek Polański
Duranowski & Kaczkowski - First Polish Caprices for Violin

(DUX)
Pod koniec ub.roku w szerokiej i atrakcyjnej ofercie, specjalizującej się w muzyce klasycznej wytwórni DUX, znalazła się płyta zawierająca światowe premiery fonograficzne pierwszych w historii polskich kaprysów skrzypcowych. Zbliżone stylistycznie do etiudy utwory skrzypcowe o charakterze popisowym, które wypełniają album są dziełami dwóch nieco dziś zapomnianych kompozytorów: Augusta Fryderyka Duranowskiego (1770-1834, znanego też jako August Durand) i Joachima Kaczkowskiego (1789-1829). Pierwszy z nich (syn Polki i francuskiego emigranta) był dysponującym niezwykłą techniką, jednym z najwybitniejszych skrzypków swych czasów, którego kunszt i warsztat wykonawczy zachwycił samego Nicolo Paganiniego. Drugi z twórców zamieszczonych na płycie kaprysów był cenionym warszawskim skrzypkiem, kompozytorem (utworów na skrzypce solo i z orkiestrą, na trio i kwartet smyczkowy oraz na fortepian), ale też pedagogiem, a jego utworami zachwycał się m.in. Fryderyk Chopin. Wykonania wirtuozowskich cykli kaprysów Augusta Fryderyka Duranowskiego i Joachima Kaczkowskiego podjął się związany z Akademią Muzyczną w Krakowie, urodzony w 1986 roku znakomity skrzypek Marek Polański.
 ____________________________________________
 
Witold Wilczek
A Journey Into The Abyss. Alexei Stanchinsky Piano Music

(DUX)
Rosyjski kompozytor Alexei Stanchinsky (Aleksiej Stanczinski, 1888-1914) był Złotym Dzieckiem swej epoki komponując i wykonując swoje pierwsze utwory już w wieku sześciu lat. Jak się miało okazać cierpiący na urojenia, halucynacje i problemy nerwowe artysta miał przed sobą krótkie życie, bowiem zmarł w tajemniczych okolicznościach w wieku zaledwie 26 lat. Mimo to pozostawił po sobie szereg utworów fortepianowych, które do dziś zyskują uznanie wśród kolejnych pokoleń melomanów i wykonujących je artystów. Pośród nich znajdziemy mazurki, sonaty, nokturny, etiudy, preludia i cykl pieśni do wierszy Roberta Burnsa. W pracach Stanczinskiego dostrzeżemy wpływy takich kompozytorów jak Skriabin, Grieg czy Musorgski. Jednak stworzone w ostatnich latach jego krótkiego życia utwory, odsłaniają własny indywidualny styl i oryginalną koncepcję. Po utwory fortepianowe zwanego Zapomnianym Geniuszem Rosyjskiej Srebrnej Ery Aleksieja Stanczinskiego, sięgnął urodzony w 1988 roku, wielokrotnie nagradzany krakowski pianista Witold Wilczek, mający w swej dotychczasowej dyskografii płyty z utworami m.in. Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza. Pracując nad nagraniem płyty "A Journey Into The Abyss. Alexei Stanchinsky Piano Music" i zagłębiając się w arkana muzyki Stanczinskiego, artysta konsultował się z wybitną rosyjską pianistką Ekateriną Derzhaviną oraz odbył kwerendę biblioteczną w Moskwie. W programie albumu nagranego w Sali Koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, znajdziemy wybrane z dorobku rosyjskiego kompozytora: Humoreskę, Mazurki, Nokturn, Preludia, Sonatę, Preludium i Fugę oraz Kanon.
 ____________________________________________
 
Stanisław Kierner / Michał Rot
Paderewski, Koczalski, Szymanowski - Songs

(DUX)
Wyśmienity pianista Michał Rot, ma na koncie wiele nagród i wyróżnień jak choćby II nagroda i nagroda specjalna podczas XVII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej czy Nagroda dla Najlepszego Pianisty w ramach XVII Międzynarodowego Konkursu im. J. Brahmsa w Pörtschach (Austria). Od 2008 roku pianista tworzy duet ze swą małżonką, cenioną mezzosopranistką Joanną Rot, a z wiolonczelistą i gambistą Krzysztofem Karpetą tworzy wrocławski projekt Reger Duo, który całkiem niedawno zachwycił nas płytą "Reger Duo Plays Yagling" (2018) zawierającą utwory skomponowane na przestrzeni blisko 40 lat przez Victorię Yagling. Z kolei wraz z wiolonczelistą Wojciechem Fudalą, Michał Rot zarejestrował album "Mieczysław Wajnberg - Sonatas for cello and piano" (2019). Występujący na scenie od 18 roku życia śpiewak Stanisław Kierner, podobnie jak Rot, jest absolwentem Łódzkiej Akademii Muzycznej i poszczycić się może takimi wyróżnieniami w swej biografii jak: I nagroda i trzy specjalne w Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (2003), I nagroda Międzynarodowego Konkursu  Kameralnego w Łodzi (2004) czy I nagroda i nagrody specjalne na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej w Nowym Sączu (2005 i 2007). Artysta ma za sobą wiele kreacji operowych jak choćby Escamillo w "Carmen" Bizeta, czy Ramiro w "Godzinie hiszpańskiej" Ravela. Obaj muzycy zachwycili nas wspaniałą płytą z nagraniem cyklu "Winterreise" (2014) Franza Schuberta do poezji Wilhelma Müllera. W roku 2020 minęło 10 lat owocnej i pełnej sukcesów współpracy Stanisława Kiernera i Michała Rota tworzących wzajemnie się uzupełniający i doskonale dopasowany tandem. Artyści postanowili uświetnić ten jubileusz szczególną płytą. Album zawiera zbiór trzech cykli pieśni skomponowanych do wierszy Rainera Marii Rilkego, Dmitriego Davydova i Catulle Mendesa przez Raula Koczalskiego, Karola Szymanowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.
 ____________________________________________
 
Paderewski
Symphony "Polonia"

(DUX)
Ignacy Jan Paderewski to postać mogąca kojarzyć się zarówno z polityką i patriotyzmem jak muzyką. Jednym z najwybitniejszych i najbardziej spektakularnych jego dzieł jest łączących wszystkie te aspekty jest monumentalna Symfonia h-moll, op.24 "Polonia". Powstała w latach 1903-1907, 3-częściowa kompozycja stworzona z okazji obchodów 40-lecia Powstania Styczniowego muzycznie ilustruje wiarę i nadzieję na odzyskanie wolności przez Ojczyznę. Symfonia ta okazała się utworem proroczym nie tylko dla Polski, ale także dla samego kompozytora. Na wydanej przez wytwórnię DUX płycie znajdziemy wyjątkową i pełną instrumentalno-brzmieniowego rozmachu rejestrację tego dzieła, będącą zarazem dokumentem współpracy znakomitego polskiego dyrygenta Bohdana Boguszewskiego z Orkiestrą Symfoniczną Lwowskiej Filharmonii Narodowej.
 
teksty: Robert Ratajczak