Założona w 2016 roku przez greckiego kompozytora Mihaila Travlosa Fundacja Phasma-Music, od roku 2018 regularnie publikuje płyty koncentrujące się na twórczości współczesnych kompozytorów.
Dotychczasowy katalog wytwórni to już ponad 30 starannie nagranych i wydanych albumów płytowych zawierających nietuzinkową muzykę w najlepszym wykonaniu.
Działalność Phasma-Music to nie tylko atrakcyjne płyty, ale też koncerty, festiwale i konkursy muzyczne. W roku 2019 już po raz trzeci w Kwidzynie odbył się pięciodniowy Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna.
Niemal od początku działalności fonograficznej Phasma-Music, patronat nad wydawanymi płytami sprawuje LongPlay.
Dotychczasowy katalog wytwórni to już ponad 30 starannie nagranych i wydanych albumów płytowych zawierających nietuzinkową muzykę w najlepszym wykonaniu.
Działalność Phasma-Music to nie tylko atrakcyjne płyty, ale też koncerty, festiwale i konkursy muzyczne. W roku 2019 już po raz trzeci w Kwidzynie odbył się pięciodniowy Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna.
Niemal od początku działalności fonograficznej Phasma-Music, patronat nad wydawanymi płytami sprawuje LongPlay.
Poniżej informacje o sześciu tytułach jakie ukazały się pod koniec ub.roku.
PATRONAT
Christos Samaras
Aphorisms
(Phasma-Music)
Urodzony w 1956 roku Christos Samaras w latach 1969-1976 studiował teorię muzyki i harmonię w Państwowym Konserwatorium w Salonikach. Następnie kontynuował studia na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Pięknych w Wiedniu, a w latach 1982–1984 odbył podyplomowe studia z kompozycji na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Berlinie. Swój warsztat kształcił też pod okiem m.in. Karlheinza Stockhausena i Witolda Lutosławskiego. Szerokie spektrum twórczości kompozytorskiej Christosa Samarasa obejmuje m.in.: cztery symfonie, operę "I Gioconda tou Olokaftomatos”, oratorium "Byzantine Passions", koncerty na fortepian, flet, skrzypce, wiolonczelę oraz muzykę chóralną, a także pieśni na głos i fortepian. Liczne sukcesy kompozytora obejmują nagrody zdobyte w ramach prestiżowych konkursów w Grecji, Niemczech i USA, a w roku 2018 został uhonorowany nagrodą Karolos Koun Unii Greckich Krytyków Teatralnych i Muzycznych. Artysta jest obecnie profesorem kompozycji na Wydziale Nauk Muzycznych i Sztuk Pięknych Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach, a działalność edukacyjną prowadzi również w ramach rozmaitych kursów mistrzowskich, na które wielokrotnie jest zapraszany (m.in. Georgia States University w Atlancie - USA). Nakładem Phasma-Music w kwietniu ub. roku ukazał się pierwszy album, inaugurujący cykl monograficznych płyt poświęconych twórczości Christosa Samarasa "Peace Is When...". To płyta zawierająca spięte w cykliczne formy pieśni kultywujące tradycję folkloru greckiej Macedonii. Kilka miesięcy później wydana została kolejna płyta z muzyką greckiego kompozytora: "Aphorisms". Tym razem mamy do czynienia z kompozycjami kameralnymi przewidzianymi na rozmaite składy instrumentalne, od duetów, poprzez tria i kwartety.
Christos Samaras
Aphorisms
(Phasma-Music)
Urodzony w 1956 roku Christos Samaras w latach 1969-1976 studiował teorię muzyki i harmonię w Państwowym Konserwatorium w Salonikach. Następnie kontynuował studia na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Pięknych w Wiedniu, a w latach 1982–1984 odbył podyplomowe studia z kompozycji na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Berlinie. Swój warsztat kształcił też pod okiem m.in. Karlheinza Stockhausena i Witolda Lutosławskiego. Szerokie spektrum twórczości kompozytorskiej Christosa Samarasa obejmuje m.in.: cztery symfonie, operę "I Gioconda tou Olokaftomatos”, oratorium "Byzantine Passions", koncerty na fortepian, flet, skrzypce, wiolonczelę oraz muzykę chóralną, a także pieśni na głos i fortepian. Liczne sukcesy kompozytora obejmują nagrody zdobyte w ramach prestiżowych konkursów w Grecji, Niemczech i USA, a w roku 2018 został uhonorowany nagrodą Karolos Koun Unii Greckich Krytyków Teatralnych i Muzycznych. Artysta jest obecnie profesorem kompozycji na Wydziale Nauk Muzycznych i Sztuk Pięknych Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach, a działalność edukacyjną prowadzi również w ramach rozmaitych kursów mistrzowskich, na które wielokrotnie jest zapraszany (m.in. Georgia States University w Atlancie - USA). Nakładem Phasma-Music w kwietniu ub. roku ukazał się pierwszy album, inaugurujący cykl monograficznych płyt poświęconych twórczości Christosa Samarasa "Peace Is When...". To płyta zawierająca spięte w cykliczne formy pieśni kultywujące tradycję folkloru greckiej Macedonii. Kilka miesięcy później wydana została kolejna płyta z muzyką greckiego kompozytora: "Aphorisms". Tym razem mamy do czynienia z kompozycjami kameralnymi przewidzianymi na rozmaite składy instrumentalne, od duetów, poprzez tria i kwartety.
PATRONAT
Iwona Glinka
Iwona Glinka
Vicky Stylianou / Konstantionos Giovanis / Evangelia Kiosoglou
Yodh
(Phasma-Music)
"Yodh" to już dziewiąta płyta nagrana przez znakomitą flecistkę, członkinię prestiżowego Hellenic Contemporary Music Ensemble Theodora Antoniou oraz pierwszą flecistkę Ateńskiej Orkiestry Symfonicznej Iwonę Glinkę, w ramach cyklu dedykowanego najstarszemu zachowanemu alfabetowi, jakim jest powstały ok.1050 roku p.n.e. alfabet fenicki. Ten składający się z 22 znaków, odczytywany od prawej do lewej strony spółgłoskowy alfabet zapoczątkował wszystkie inne stosowane do dziś w Europie. Na program płyt składają się utwory przygotowane przez współczesnych kompozytorów, w których instrumentem przewodnim jest flet. Pojawia się on jednak w rozmaitych odmianach (flet altowy, basowy, piccolo), oraz występuje w różnych konfiguracjach: solo, z fortepianem, klarnetem, obojem, harfą, gitarą, czy wibrafonem. Nagrany w Subway Recording Studios w Grecji album "Yodh" zawiera premierowe nagrania 17 kompozycji współczesnych twórców z całego świata. Poza pomysłodawczynią, grającą na kilku odmianach fletu Iwoną Glinką, w poszczególnych nagraniach udział wzięli: Vicky Stylianou (fortepian), Konstantionos Giovanis (obój, rożek angielski) i Evangelia Kiosoglou (harfa).
Yodh
(Phasma-Music)
"Yodh" to już dziewiąta płyta nagrana przez znakomitą flecistkę, członkinię prestiżowego Hellenic Contemporary Music Ensemble Theodora Antoniou oraz pierwszą flecistkę Ateńskiej Orkiestry Symfonicznej Iwonę Glinkę, w ramach cyklu dedykowanego najstarszemu zachowanemu alfabetowi, jakim jest powstały ok.1050 roku p.n.e. alfabet fenicki. Ten składający się z 22 znaków, odczytywany od prawej do lewej strony spółgłoskowy alfabet zapoczątkował wszystkie inne stosowane do dziś w Europie. Na program płyt składają się utwory przygotowane przez współczesnych kompozytorów, w których instrumentem przewodnim jest flet. Pojawia się on jednak w rozmaitych odmianach (flet altowy, basowy, piccolo), oraz występuje w różnych konfiguracjach: solo, z fortepianem, klarnetem, obojem, harfą, gitarą, czy wibrafonem. Nagrany w Subway Recording Studios w Grecji album "Yodh" zawiera premierowe nagrania 17 kompozycji współczesnych twórców z całego świata. Poza pomysłodawczynią, grającą na kilku odmianach fletu Iwoną Glinką, w poszczególnych nagraniach udział wzięli: Vicky Stylianou (fortepian), Konstantionos Giovanis (obój, rożek angielski) i Evangelia Kiosoglou (harfa).
PATRONAT
Iwona Glinka / Yaroslav Tokarev / Ilias Sdoukos / Renato Ripo
Iwona Glinka / Yaroslav Tokarev / Ilias Sdoukos / Renato Ripo
Teth
(Phasma-Music)
Album "Teth" jest kolejną płytą jaka ukazała się w serii dedykowanej alfabetowi fenickiemu. Tym razem pomysłodawczyni i inicjatorka projektu flecistka Iwona Glinka, zaprosiła do nagrań znakomite międzynarodowe trio smyczkowe tworzone przez Yaroslava Tokareva (skrzypce), Iliasa Sdoukosa (altówka) i Renato Ripo (wiolonczela). Program płyty wypełniają kompozycje 13 współczesnych kompozytorów z różnych stron świata. Są to: Alessandro Aldrovandi, Aaron Alter, Scott Brickman, Jerome de Bromhead, Daniele Ciminiello, Lars Fetzek, Alessandro Giannotti, Robert Herschbach, Richard Pressley, David W Pyke, Louis Sauter, José Jesus de Azevedo Souza i Rodney Waschka II. Podobnie jak w przypadku poprzednich płyt cyklu, wszystkie utwory to światowe premiery fonograficzne.
ÉxQuartet jest zespołem złożonym z muzyków ze Szczecina, Wrocławia i Warszawy, na co dzień związanych z Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza: Moniki Sawczuk i Łukasza Górewicza (skrzypce), Grzegorza Sadowskiego (altówka) i Tomasza Szczęsnego (wiolonczela). Wszyscy instrumentaliści tworzący ÉxQuartet bardzo intensywnie koncertują jako kameraliści, soliści i koncertmistrzowie, oraz udzielają się w zespołach artystów spoza nurtu muzyki klasycznej jak: Kasia Nosowska, Tymon Tymański czy Ecstasy Project. Wszystko to sprawia iż działalność kwartetu poparta jest dużym doświadczeniem muzyków zdobywanym w wielu zespołach i orkiestrach. Celem tworzonego przez czworo tak wyjątkowych artystów składu ÉxQuartet, jest prezentacja dzieł muzycznych z nową formą ekspresji połączoną z wyrafinowanym stylem wykonawczym. W repertuarze ÉxQuartet znajdziemy kompozycje takich twórców jak m.in. Stanisław Moniuszko, Mieczysław Weinberg, Antonio Vivaldi i Modest Musorgski, ale też Carl Loewe, Philip Glass i Edward Elgar. Spektakularnym przedsięwzięciem fonograficznym ÉxQuartet jest cykl trzech płyt, zawierających premierowe rejestracje nowych kompozycji na kwartet smyczkowy 17 współczesnych kompozytorów z całego świata.
PATRONAT
ÉxQuartet
New Music for String Quartet Vol.1
(Phasma-Music)
Na nagranej w Akademii Muzycznej w Szczecinie pod czujnym uchem Grzegorza Steca płycie "New Music for String Quartet Vol.1", znajdziemy 6 premierowych kompozycji: Aarona Altera, Scotta Brickmana, Connora Gibbsa (USA), Nikosa Athanassakisa (Grecja), Arisa Carastathisa (Kanada) i Dorothee Eberhardt (Niemcy). Pierwsza pozycja z płytowej trylogii zespołu ÉxQuartet prezentującej nowe kompozycje na kwartet smyczkowy, tworzy zwarty koncepcyjnie i stylistycznie, a jednocześnie bardzo urozmaicony program.
New Music for String Quartet Vol.1
(Phasma-Music)
Na nagranej w Akademii Muzycznej w Szczecinie pod czujnym uchem Grzegorza Steca płycie "New Music for String Quartet Vol.1", znajdziemy 6 premierowych kompozycji: Aarona Altera, Scotta Brickmana, Connora Gibbsa (USA), Nikosa Athanassakisa (Grecja), Arisa Carastathisa (Kanada) i Dorothee Eberhardt (Niemcy). Pierwsza pozycja z płytowej trylogii zespołu ÉxQuartet prezentującej nowe kompozycje na kwartet smyczkowy, tworzy zwarty koncepcyjnie i stylistycznie, a jednocześnie bardzo urozmaicony program.
PATRONAT
ÉxQuartetNew Music for String Quartet Vol.2
(Phasma-Music)
Drugi album cyklu "New Music for String Quartet" to również bardzo zróżnicowany repertuar zawierający sześć utworów autorstwa: Frederica Glessera, Alana Terricciano i Connora Gibbsa (USA), Athiny Pavlaki-Pirounii i Yioli Voustiny-Papagiannidi (Grecja) oraz Ssu-Yu Huang (Tajwan). Rozmaite wpływy i inspiracje oraz pochodzenie urodzonych na trzech różnych kontynentach kompozytorów, sprawia iż mamy do czynienia z programem łączącym odległe od siebie kultury i tradycje. Całość spaja z kolei wyjątkowy kunszt każdego z instrumentalistów tworzących ÉxQuartet.
PATRONAT
ÉxQuartetNew Music for String Quartet Vol.3
(Phasma-Music)
Płyta jest ostatnią częścią trylogii zespołu ÉxQuartet, prezentującej premierowe kompozycje na kwartet smyczkowy kompozytorów z różnych stron świata. Na płycie "New Music for String Quartet Vol.3" znajdziemy kwartety smyczkowe Briana Fielda, Richarda Pressleya, Grega A Steinke i Neila Stippa (USA) oraz Manosa Panayiotakisa i Giorgosa Papamitrou (Grecja). Trylogia "New Music for String Quartet" to jedno z najbardziej atrakcyjnych przedsięwzięć wytwórni, a zarazem jedne z najciekawszych płyt z kameralną muzyką smyczkową jakie ukazały się na całym świecie w ciągu ostatnich kilku lat.
teksty: Robert Ratajczak