│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

18 lutego 2021

2021/8: Nowości i zapowiedzi z wytwórni ACT

 
 
Diego Pinera
Odd Wisdom

(ACT)
Urodzony w 1981 roku w Montevideo perkusista i kompozytor Diego Pinera opuścił Urugwaj jako nastolatek. W ciągu kolejnych kilkunastu lat wypracował sobie markę muzyka doskonale odnajdującego się w formule współczesnego jazzu, co udowodnił m.in. albumem "My Picture" nagranym z Markiem Turnerem i Benem Streetem, czy wydanym w 2018 roku nakładem wytwórni ACT albumem własnego składu "Despertando". Jako muzyk i bandleader Pinera dysponuje własnym stylem i sposobem wyrażania emocji wypracowanymi poza swą ojczyzną, w których mimo to odnajdziemy mnóstwo nawiązań do pochodzenia artysty, jego korzeni i muzycznego dziedzictwa. Latynoski rodowód perkusisty daje o sobie znać nie tylko w budowie własnych kompozycji, ale również w sposobie aranżacji i instrumentacji. Na nowym albumie perkusisty zdominowanym jego własnymi kompozycjami, poza nim usłyszymy trójkę znakomitych instrumentalistów: znanego z albumu Braci Wasserfuhr "Landed in Brooklyn" (2017) saksofonistę Donny'ego McCaslina, gitarzystę Bena Mondera którego grę mogliśmy niedawno podziwiać m.in. na płytach Franka Woeste ("Pocket Rhapsody", 2016) i Yeleny Eckemoff ("Better Than Gold and Silver", 2018), oraz kontrabasistę Scotta Colleya, którego z kolei znać możemy z Kwartetu Gary'ego Burtona ("Guided Tour", 2013) i zespołów m.in. Steve'a Slagle ("Dedication", 2017) oraz Juliana Lage (albumy "Arclight", 2016 i "Modern Lore", 2018). Na płycie "Odd Wisdom", która podobnie jak poprzedni album perkusisty ukazała się nakładem wytwórni ACT, zestaw 9 autorskich kompozycji Diego Pinery uzupełnia oryginalne opracowanie tematu Theloniousa Monka: "Blue Monk".
____________________________________
 
 Janne Mark
Kontinent

(ACT)
Na co dzień śpiewającą w kościele Brorsons w Kopenhadze duńską wokalistkę i songwriterkę Janne Mark, znamy z wydanej w 2018 roku przez wytwórnię ACT płyty "Pilgrim". Artystka preferuje muzykę o tematyce religijnej umiejscowioną w głównym nurcie jazzu z domieszką skandynawskiego folkloru. Jej repertuar obejmuje zarówno autorskie piosenki jak adaptacje tradycyjnych utworów chrześcijańskich, a jej głosowi najczęściej wtóruje trąbka. Na kolejnym albumie śpiewającej w języku norweskim i angielskim Janne Mark, podobnie jak na poprzedniej płycie towarzyszy znakomity norweski trębacz Arve Hendriksen, który jest też producentem płyty i kompozytorem dwóch instrumentalnych miniaturek zamieszczonych w programie ("Psalm For A Tree I/II"), ale też jej stali współpracownicy: Henrik Gunde Pedersen (fortepian, harmonium, melotron i wibrafon) i Esben Eyermann (kontrabas) oraz skrzypek Nils Okland, kontrabasista Esben Eyermann i perkusista Bjorn Heeboll.
 ____________________________________
 
Frank Woeste
Pocket Rhapsody II

(ACT)
Pochodzący z muzykalnej rodziny, urodzony w 1976 roku w Hanowerze, a od roku 1997 osiadły w Paryżu pianista i kompozytor Franka Woeste jest laureatem rozlicznych nagród i wyróżnień, jak choćby te zdobyte podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Steinway w Montreux, Jazz Hoeilaart w Belgii czy Europejskim Konkursie Jazzowym Getxo w Hiszpanii. Współpracował z takimi artystami jak m.in.: Dave Douglas, Michel Portal, Mark Turner, Larry Grenadier, Clarence Penn czy Jeff Ballard, a swój wyjątkowy styl gry zawdzięcza wpływom rozmaitych kultur z jakimi zetknął się podczas swych podróży m.in. po krajach arabskich i azjatyckich. W roku 2016 Frank Woeste zadebiutował pod flagą wytwórni ACT albumem "Pocket Rhapsody" zawierającym udaną mieszankę jazzowej improwizacji, awangardy muzyki etnicznej i stylistyki właściwej rockowi progresywnemu. Kontynuacją projektu jest album konsekwentnie zatytułowany "Pocket Rhapsody II", na którym słuchamy 11 autorskich utworów grającego w 5-osobowym składzie pianisty. W nowych utworach Franka Woeste słyszymy fortepian, trąbkę, puzon, kontrabas i perkusję, ale też wieloosobowy chór dziecięcy.
 ____________________________________
 
ZAPOWIEDŹ
Larry Coryell & Philip Catherine
The Last Call. Jazz at Berlin Philharmonic XI
(ACT)
Obchodzący w ubiegłym roku 78-urodziny belgijski gitarzysta Philip Catherine zadebiutował na początku lat 60-tych u boku Dextera Gordona i Stephane'a Grappelliego. Krótko później występował m.in. wraz z Joachimem Kuhnem w Kwintecie Jeana-Luca Ponty'ego, a lata 70-te to m.in. formacja Pork Pie a następnie wstąpienie gitarzysty do legendarnej grupy rockowej Focus. Philip Catherine mimo statusu gitarowego weterana, ciągle otwarty jest na nowe wyzwania, czego dosadnym dowodem są ostatnie poczynania muzyka, ciągle przecierającego kolejne muzyczne szlaki jak choćby współpraca z kontrabasistą Martinem Windem (album ''New Folks'', 2014), czy płyta nagrana wraz z własnym kwintetem oraz orkiestrą smyczkową Royal de Chambre de Wallonie pod dyrekcją Franka Braleya ("The String Project - Live in Brussels", 2015).  W trakcie trwającej od ponad pół wieku kariery, Philip Catherine współpracował z tak wielkimi muzykami jak choćby: Chet Baker, Charlie Mariano, Charles Mingus, Alphonse Mouzon, Miroslav Vitous, czy zmarły w 2017 roku wyśmienity gitarzysta Larry Coryell. Właśnie zapis ostatniego koncertu Coryella, którym był wspólny występ legendarnego gitarzysty z Philipem Catherine 24 stycznia 2017 roku w Berlińskiej Filharmonii, znalazł się na wydanym przez wytwórnię ACT albumie "The Last Call". Dwójce znakomitych gitarzystów w kilku utworach towarzyszyli na scenie specjalni goście: Jan Lundgren (fortepian), Lars Danielsson (kontrabas) i Paolo Fresu (trąbka), a w programie koncertu poza własnymi kompozycjami, muzycy sięgneli też po utwory m.in. George'a Gershwina, Milta Jacksona i Oscara Petersona. Album ukaże się 19 lutego, a jego recenzję znajdziecie w marcowym numerze Jazz Forum.
 ____________________________________
 
ZAPOWIEDŹ
Joachim Kühn
Touch the Light

(ACT)
Materiał wypełniający najnowszy album znakomitego niemieckiego pianisty Joachima Kühna (kolejny w jego dyskografii po ubiegłorocznej płycie "Speaking Sound" nagranej z Mateuszem Smoczyńskim) , złożony został z nagrań dokonanych we własnym studio artysty na Ibizie w sierpniu 2019 roku oraz maju i październiku 2020 roku, a jedynym partnerem muzyka był duży koncertowy fortepian Steinway. "Touch the Light" to album wypełniony ulubionym tematami Kühna zarówno jazzowymi, jak pochodzącymi ze świata muzyki klasycznej i pop, podanymi w konwencji złożonych, kunsztownie zaaranżowanych fortepianowych ballad. Obok siebie na równych prawach egzystują kompozycje Joe Zawinula ("A Remark You Made") i Billa Evansa ("Peace Piece") oraz Allegretto z 7-Symfonii Ludwiga van Beethovena, a także utwory z dorobku Prince'a ("Purple Rain") i Boba Marleya ("Redemption Song"). W tym niecodziennym zestawie znajdziemy też dwie własne kompozycje Joachima Kühna: "Sintra" i "Touch the Light". Piękny, kameralny i bardzo intymny album jednej z największych na świecie ikon jazzowego fortepianu, to celebracja prostoty i czerpania radości z prostych lecz pełnych piękna melodii. Płyta ukaże się 26 lutego, a omówiona zostanie w nr 3/2021 magazynu Jazz Forum.
 ____________________________________
 
ZAPOWIEDŹ
Willeitner - Breinschmid - Jenner
First Strings on Mars

(ACT)
Wiedeński projekt First Strings on Mars mieliśmy okazję poznać podczas koncertu w ramach poznańskiego Enter Enea Festival w roku 2018, kiedy to trójka tworzących go muzyków przedstawiła widowiskowy i pełen wręcz ekwilibrystycznej wirtuozerii program oparty na muzyce klezmerskiej. W roku 2021 trafi do nas album złożony z nagrań zespołu zarejestrowanych w Austrii, Niemczech, oraz podczas wspomnianego koncertu w Polsce. Projekt powstał z inicjatywy kontrabasisty Georga Breinschmida, artysty który w ramach Enter Enea Festival 2016 wystąpił w składzie formacji radio.string.quartet.vienna. Muzyk pozyskał do składu dwóch znakomitych skrzypków: wywodzącego się z tej formacji Igmara Jennera, oraz znanego polskiej publiczności z II Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta, Floriana Willeitnera. Na płycie znajdziemy pełne, nie tylko zapierającej dech w piersi wirtuozerii ale i osobliwego humoru i pomysłowych pastiszy utwory, oparte na solidnym warsztacie tria smyczkowego. Poza kompozycjami Willeitnera i Breinschmida, w programie albumu znajdziemy też udana przeróbkę przeboju Stinga: "Fragile". Album ukaże się 26 lutego.
 ____________________________________
 
 ZAPOWIEDŹ
David Helbock
The New Cool

(ACT)
26 marca ukaże się kolejny album austriackiego pianisty i kompozytora Davida Helbocka, który podążając samodzielnie wytyczoną ścieżką zaciera jakiekolwiek muzyczne granice zmieniając tym samym wszelkie definicje dotyczące kompozycji i improwizacji. W swej wyrafinowanej grze Helbock stosuje rozmaite techniki gry i zabiegi akustyczne: tłumi struny fortepianu dłonią, gra bezpośrednio na strunach lub używa ramy instrumentu jako instrumentu perkusyjnego. Po płytach: "Into the Mystic" (2016), "Tour d'Horizon" (2018) i nagranej solo "David Helbock playing John Williams" (2019), czas na album zrealizowany w trio. Muzycznymi partnerami pianisty są trębacz Sebastian Studnitzky i gitarzysta Arne Jansen, a artyści poza własnymi kompozycjami pochylają się nad dorobkiem tak różnych artystów jak m.in. Benny Golson, Cyndi Lauper, Jack Bruce, czy ...Fryderyk Chopin. Nowa płyta Davida Helbocka nosi stosowny do jej muzycznej zawartości tytuł: "The New Cool".
____________________________________
 
ZAPOWIEDŹ
Romantic Freedom - Blue in Green

(ACT)
W katalogu wytwórni ACT od czasu do czasu pojawiają się ciekawe składanki. Kompilacje złożone z wybranych z rozmaitych płyt utworów, tworzą nową jakość odbioru, a często skłaniają słuchacza do ponownego sięgnięcia po wcześniej wydane płyty. Utwory dobierane są zawsze według przemyślanego klucza, dzięki czemu muzyka trafia do nas w formie koncepcyjnego programu o własnym charakterze i dramaturgii. Najnowszą tego rodzaju pozycją fonograficzną jest album "Romantic Freedom - Blue in Green", który ukaże się 26 lutego. Na płycie znajdziemy nagrania m.in. Joachima Kuhna, Esbjorna Svenssona, Paolo Fresu, Larsa Danielssona, Michaela Wollny'ego, oraz związanych z niemiecką wytwórnią polskich artystów: Adama Bałdycha i Leszka Możdżera.
 
teksty: Robert Ratajczak