Od 2017 roku Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina rozpoczęło wydawanie niezależnych płyt CD i DVD. Działalność skoncentrowana jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą.
Od grudnia 2017 roku wszystkie płyty wydawane przez Chopin University Press ukazują się pod patronatem LongPlay.
Od grudnia 2017 roku wszystkie płyty wydawane przez Chopin University Press ukazują się pod patronatem LongPlay.
Poniżej krótkie opisy dwóch albumów jakie ukazały się w październiku ub.roku, a które dopiero teraz do nas dotarły.
PATRONAT
Klaudiusz Baran
Ignacy Zalewski - Accordion Works
(Chopin University Press)
Kompozytor i dyrygent Ignacy Zalewski należy dziś do ścisłej czołówki najwybitniejszych polskich twórców muzycznych młodego pokolenia. Urodzony w 1990 roku artysta i pedagog jest doktorem habilitowanym sztuki muzycznej, ma w dorobku liczne utwory symfoniczne i kameralne oraz kompozycje teatralne i radiowe. Jest współzałożycielem i kierownikiem artystycznym Chopin University Modern Ensemble, zespołu koncentrującego się na wykonywaniu muzyki 2-połowy XX wieku, oraz zupełnie nowych utworów, których prawykonanie powierza zespołowi wielu wybitnych współczesnych kompozytorów. To właśnie pod batutą Ignacego Zalewskiego nagrana została płyta zawierająca premierowe wykonania utworów Pawła Łukaszewskiego, Marcina Jachima, Żanety Rydzewskiej i Krzysztofa Kiciora ("Debiut", 2020). Kompozycje Zalewskiego na orkiestrę wykonują m.in. Trondheim Symphony Orchestra, Orkiestra Radia i Telewizji Słowenii, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie i Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, a po kameralne utwory artysty sięgają tacy muzycy jak Paweł Gusnar, Leszek Lorent, Paweł Janas czy duet Karolina Mikołajczyk - Iwo Jedynecki. Po utwory akordeonowe Ignacego Zalewskiego sięgnął znakomity wirtuoz Klaudiusz Baran, nagrywając monograficzny album zawierający 4 kompozycje, w których akordeon pojawia się w różnych konfiguracjach: z perkusją i orkiestrą smyczkową, z saksofonem, ze skrzypcami, oraz w trio akordeonowym. Inicjator przedsięwzięcia i główny wykonawca zgromadzonych na płycie utworów, profesor sztuk muzycznych, urodzony w 1971 roku Klaudiusz Baran, to wybitny akordeonista i bandoneonista, od 2016 pełniący stanowisko rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Poza współpracą z wieloma orkiestrami (m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia AMADEUS, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą AUKSO czy Dresdner Philharmoniker), artysta chętnie angażuje się w projekty artystów spoza kręgu muzyki klasycznej, dzięki czemu usłyszymy go również na płytach m.in. Ireny Santor, Michała Bajora, Edyty Geppert, Ryszarda Rynkowskiego, Kory, Kayah, Kazika, czy zespołu Szwagierkolaska. Na płycie "Ignacy Zalewski - Accordion Works", Klaudiusza Barana słyszymy wraz z saksofonistą Pawłem Gusnarem, skrzypaczką Justyną Baran, perkusistą Leszkiem Lorentem, zespołem Chopin University Chamber Orchestra, oraz w składzie Chopin University Accordion Trio tworzonym przez muzyka z Rafałem Grząką i Grzegorzem Palusem.
PATRONAT
Stanisław Moryto In Memoriam
(Chopin University Press)
W czerwcu 2018 roku odszedł wybitny współczesny kompozytor, organista i pedagog prof.Stanisław Moryto. Był osobą wyjątkowo wszechstronną artystycznie a także współtwórcą narodowych instytucji kultury oraz skupionym na polskiej muzyce organowej wydawcą. W latach 2005–2012 pełnił stanowisko rektora Akademii Muzycznej i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W dorobku kompozytorskim urodzonego w 1947 roku Stanisława Moryto znajdziemy m.in. utwory smyczkowe, pieśni i koncerty na orkiestrę. W roku 2017 nakładem wytwórni DUX ukazała się monograficzna płyta nagrana z muzykami Filharmonii Kameralnej w Łomży pod dyr. Jana Miłosza Zarzyckiego przez sopranistkę Annę Mikołajczyk-Niewiedział, harfistkę Annę Sikorzak-Olek i perkusistę Stanisława Skoczyńskiego, ukazująca ogromną wszechstronność kompozytora ("Stanisław Moryto", 2016). Z kolei na początku 2019 roku nakładem wytwórni Requiem Records wydany został album "A tre" dedykowany artyście przez akordeonistów Elżbietę Rosińską, Krzysztofa Olczaka i Pawła Zagańczyka oraz perkusistę Mirosława Adrjanczyka. Dwa lata po śmieci Stanisława Moryto światło dzienne ujrzała wyjątkowa płyta nagrana przez Warszawski Chór Chłopięcy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod dyr. Jakuba Michała Hutka i organistę Adama Kowalskiego. Na płycie "Stanisław Moryto In Memoriam" znajdziemy cykle mszalne "Missa brevis pro defunctis" i "Msza legnicka", oraz motet-lamentację "O mors crudelis" i utwór organowy "Cantio polonica". Album ukazał się w 30 rocznicę istnienia założonego przez Krzysztofa Kusiel-Moroza Warszawskiego Chóru Chłopięcego przy UMFC.
_______________________________________
Andrzej Przybielski & Oleś Brothers
Short Farewell
(Audio Cave)
Short Farewell
(Audio Cave)
Przypadająca 9 lutego 10-rocznica śmierci legendarnego trębacza Andrzeja Przybielskiego, jest znakomitą okazją do przypomnienia sobie jego barwnej postaci. Począwszy od pierwszego ważnego sukcesu w 1968 roku (Jazz nad Odrą) muzyk był czynnym artystą ozdabiając partiami trąbki utwory takich wykonawców jak choćby: Helmut Nadolski, Andrzej Kurylewicz, Czesław Niemen, Tomasz Stańko, Stanisław Sojka czy Józef Skrzek. Podczas swej ponad 40-letniej kariery współtworzył różne formacje muzyczne, spośród których najbardziej znaną była założona przez niego Asocjacja Andrzeja Przybielskiego. Nazwisko artysty pojawiło się na kilkudziesięciu różnych okładkach płyt. Perkusista Bartłomiej Oleś z odnalezionych po latach, nieuporządkowanych nagrań improwizacji Braci Oleś z Andrzejem Przybielskim, stworzył spójny 28-minutowy program, będący nieocenionej wartości muzycznym dokumentem spotkania muzyków z legendarnym trębaczem sprzed blisko 18 lat. Nagrania, które wypełniają płytę "Short Farewell. The Lost Session" pochodzą z 2003 roku, a zarejestrowane zostały podczas spontanicznych improwizowanych sesji w nieistniejącym już dziś HH Poland Studio.
_______________________________________
ZAPOWIEDŹ
Robert Keßler Trio
Bloodline
(GLM Music)
Robert Keßler Trio
Bloodline
(GLM Music)
19 marca ukaże się album "Bloodline" nagrany przez trio niemieckiego gitarzysty Roberta Keßlera. Urodzony w Jenie w 1984 roku artysta jest absolwentem Hanns Eisler Music Academy i Berlińskiego Instytutu Jazzowego, gdzie studiował pod kierunkiem Kurta Rosenwinkela i Jiggsa Whighama. Pierwszym albumem firmowanym jego nazwiskiem był wydany w 2008 roku "Jasmin”, na którym Keßler jednoznacznie zadeklarował miłość do jazzu. W kolejnych latach otworzył się też na bluesa, oraz muzykę etniczną. W ramach tria Klezmeyers nagrał albumy "Emilias Lächeln” (2015) i "Moravica” (2017) oraz odbył europejską trasę koncertową. W międzyczasie gitarzysta współpracował też z wieloma artystami jak m.in. Jocelyn B.Smith, New York Voices, Udo Lindenberg, Felix Jaehn czy Herbert Grönemeyer, oraz tworzył muzykę dla potrzeb berlińskich teatrów. Od 2017 roku uczy gry na Uniwersytecie SRH w Berlinie. Ogrom zajęć zawodowych i wychowywanie trójki potomstwa, sprawiły iż "Bloodline" jest dopiero drugim w pełni autorskim albumem Roberta Keßlera po debiucie z 2008 roku. Wraz z nim trio tworzą basista Andreas Henze i znany z zespołu Edwarda Macleana (m.in. albumy "Adoque", 2012 i "Me & You", 2017) perkusista Tobias Backhaus. Płytę "Bloodline" wypełniają premierowe kompozycje Keßlera, oraz interpretacja klasycznego tematu Benny'ego Golsona "Along Came Betty".
_______________________________________
Quartet Ajaton
Early Music in the Latest Way
(Alba)
Early Music in the Latest Way
(Alba)
Urodzony w 1973 roku fiński pianista i kompozytor Kari Ikonen, należy do grona najbardziej aktywnych i wszechstronnych europejskich muzyków jazzowych. Artysta mający za sobą staranne wykształcenie muzyczne jest też wykładowcą w Akademii Muzycznej im. J.Sibeliusa w Helsinkach oraz w Estońskiej Akademii Muzycznej w Tallinie. Ikonen oprócz własnych projektów znany jest też z działalności w takich formacjach jak: Ahava, gnomus, Kolhoz, czy Markus Holkko Quartet. W roku 2020 ukazały się trzy albumy nagrane z udziałem pianisty: firmowany szyldem: Orchestra Nazionale Della Luna, pod którym wraz z nim kryją się: saksofonista oraz flecista Manuel Hermia, perkusista Teun Verbruggen i kontrabasista Sebastien Boisseau "There's Still Life On Earth", solowa płyta "Impressions, Improvisations and Compositions", oraz album nagrany w składzie formacji Quartet Ajaton: "Early Music in the Latest Way". Oryginalne instrumentarium Quartet Ajaton składa się z bandoneonu (Henrik Sandås), syntezatora Moog (Ikonen) oraz violi da gamba (Mikko Perkola), a wokalistka Mia Simanaiden zapewnia grupie zmysłowy syreni śpiew, za pośrednictwem którego docierają do nas wiersze m.in. Janet Frame, Nahuma Tate i Edmunda Wallera. Na płycie znajdziemy m.in. kompozycje takich twórców jak John Dowland i Henry Purcell, podane w fascynującej stylistycznie i brzmieniowo konwencji.
_______________________________________
Sudden Meeting
Second Occasion
(LJ Records)
Second Occasion
(LJ Records)
Aktywna na muzycznej scenie od połowy lat 70-tych improwizująca szwedzka pianistka Susanna Lindeborg tworzy muzykę opartą na mieszance brzmień akustycznych z elektronicznymi instrumentami. Zarówno pod szyldem prowadzonej wraz z saksofonistą Ove Johanssonem grupy Mwendo Dawa, żeńskiej formacji jazzowej Salamander, jak i solo, oklaskiwana była niemal na wszystkich kontynentach, każdorazowo wzbudzając swą muzyką wielkie emocje. W roku 2013 w Goteborgu miało miejsce wyjątkowe spotkanie Lindeborg i Johanssona z muzykami, z którymi współpracowali już w latach 80-tych: basistą Thomasem Fanto i perkusistą Michaelem Anderssonem. Efektem trzech sesji nagraniowych był 2-płytowy album "Sudden Meeting". W lipcu 2019 roku, trójka muzyków wśród których zabrakło zmarłego w 2015 roku Ove Johanssona, spotkała się ponownie w studio nagrywając album zatytułowany "Second Occasion", który ukazał się kilkanaście miesięcy później nakładem założonej przez Lindeborg i Joahnssona wytwórni LJ Records.
_______________________________________
Julo Fujak
kaleidoSONICope!
(Hevhetia)
kaleidoSONICope!
(Hevhetia)
Słowackiego multiinstrumentalistę i kompozytora, zwanego też "szamanem preparowanych dźwięków" Julo Fujaka, możemy pamiętać z wyjątkowego albumu "Live in Brussels" (2013), nagranego z austriackim trębaczem Franzem Hautzingerem i węgierskim eksperymentatorem i performerem Zsoltem Soresem. Nowym dziełem artysty jest konceptualny, awangardowy program wypełniający album "kaleidoSONICope!". Tym razem grającemu m.in. na gitarach, perkusji, instrumentach klawiszowych i syntezatorach Fujakowi, w poszczególnych utworach zebranych w cztery cykle, towarzyszy kilkunastu różnych muzyków i recytatorów. Nowy album artysty pomyślany jest w ten sposób, iż 44 (!) utworów zawartych w jego programie słuchać można w dowolnej kolejności, za każdym razem odkrywając zupełnie nowy obraz dźwiękowy.
_______________________________________
Romanovská Tichý Hrubý
Bylo to právě
(Hevhetia)
Bylo to právě
(Hevhetia)
W roku 2018 nakładem słowackiej wytwórni Hevhetia ukazał się album "Romanovská Tichý Hrubý" zawierający kompozycje i improwizacje występujących pod tym szyldem trojga muzyków. Muzyka zespołu łączy w sobie partie skrzypiec i japońskiej 13-strunowej cytry koto (Anna Romanovská), kontrabasu (Petr Tichý) oraz klarnetów, saksofonu i fletu (Michal Hrubý), w jedynej w swoim rodzaju estetyce łączącej odważne, zahaczające o awangardę jazzowe improwizacje z elementami orientu, klasyki i muzyki współczesnej. Ta intrygująca mieszanka skutkuje oryginalnością formy i niepowtarzalnym klimatem. Nic dziwnego iz twórczość tria Romanovská Tichý Hrubý, spotkała się z wielkim zainteresowaniem odbiorców. Naprzeciw niemu wychodzi kolejna płyta zespołu "Bylo to právě", na której znajdziemy cykl złożony z dziewięciu nowych utworów tej oryginalnej formacji.
teksty: Robert Ratajczak