│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

08 października 2021

2021/34: Zapowiedzi płytowe z Niemiec i Francji oraz nowości z Audio Cave

 
* nowe płyty
 
ZAPOWIEDŹ
Landeck / Grau / Bonica
Guerilla Jazz
(JazzHaus Musik)
Niemiecki puzonista, kompozytor i pedagog, urodzony w 1964 roku Detlef Landeck grał m.in. w LandesjugendJazzOrchester Hessen, Hannover Jazz Orchestra z Albertem Mangelsdorffem i NDR Bigband, oraz w grupach Mörfiye New Jazz Sextet, Marstatts Blow Up, Hannover Calling, Out-Point i formacjach Ekkeharda Josta i Wollie Kaisera. Prowadził też big bandy Jazz or Nie i Göttingen XY JazZ. W roku 2011 wraz z młodym saksofonistą Svenem Grau i amerykańskim jazz-rockowym perkusistą Joe Bonicą (rocznik 1960), Landeck utworzył koncertowe trio GBL - Guerilla Jazz, którego oparty na własnych kompozycjach, repertuar utrzymany jest w klimacie energetycznego, nasyconego rytmem jazzu. Zespół regularnie koncertuje zdobywając coraz większą rzeszę zwolenników i fanów. Poza tradycyjnymi miejscami występów jak kluby jazzowe, sale koncertowe, czy sceny festiwalowe, trio występuje też w nietypowych miejscach jak opuszczone sklepy, deptaki, parkingi a nawet wieże kościołów, przez co muzycy zyskali miano jazzowych partyzantów. Po dziesięciu latach od utworzenia składu trzej improwizatorzy postanowili udokumentować swą wspólną działalność firmowanym jako Landeck / Grau / Bonica albumem "Guerilla Jazz". Na płycie znajdziemy siedem autorskich kompozycji, oraz opracowanie na puzon, saksofon i perkusję utworu "Frankenstein" legendarnego amerykańskiego puzonisty free jazzowego Grachana Moncura III. Album ukaże się 14 października.
_________________________________________

ZAPOWIEDŹ
Jürgen Kupke / Hannes Zerbe
Monalisa. Ballads and more

(JazzHaus Musik)
Album jest kontynuacją działalności duetu klarnecisty Jürgena Kupke i grającego na fortepianie kompozytora, aranżera, dyrygenta i pianisty Hannesa Zerbe. Po znakomitej płycie "Alles hat seine Zeit" (2019), na której obok kompozycji obu muzyków, znalazły się utwory Hannsa Eislera, Carli Bley, oraz Francoisa Jeanneau, nestor niemieckiego jazzu i wywodzący się ze składu prowadzonej przez niego Jazz Orchester Berlin klarnecista, tym razem proponują zestaw wyłącznie własnych kompozycji, utrzymanych w estetyce nastrojowych lirycznych ballad. Odnoszący sie do słynnego obrazu Leonarda da Vinci tytuł albumu, to nie tylko jedna z kompozycji Hannesa Zerbe którą znajdziemy w tym zestawie, ale też nawiązanie do prowadzonego przez Jürgena Kupke klarnetowego tria Stereo Lisa. Obu muzyków łączy miłość nie tylko do jazzu, ale też muzyki klasycznej, co sprawia iż trudno stylistycznie zdefiniować zawartość płyty. Kupke i Zerbe posługują się własnym, niepowtarzalnym językiem w muzyce kameralnej, łącząc estetykę nastrojowej ballady z formą klasyczną i elementami klezmerskimi. Premiera płyty 14 października.
_________________________________________
 
ZAPOWIEDŹ
Clover
Paradigme

(Yolk Records)
Trio Clover tworzą: Alban Darche (saksofon tenorowy), Jean-Louis Pommier (puzon) i Sébastien Boisseau (kontrabas). Trójka muzyków kolektywnie tworzy repertuar oparty w równej mierze na zamkniętych kompozycjach, jak rozbudowanych improwizacjach. Każdy z muzyków tworzących Clover realizuje się równolegle w ramach rozmaitych projektów: saksofonista i klarnecista Alban Darche współpracował z m.in. Timem Berne, Marcem Ducretem, Kennym Wheelerem i Phillipem Catherine; grający na puzonie Jean-Louis Pommier z Louisem Sclavisem i Geoffroyem Tamiserem, a kontrabasista Sébastien Boisseau przez dziesięć lat był partnerem Daniela Humaira w grupie Baby Boom oraz ma za sobą  kolaboracje z takimi muzykami jak Martial Solal, Uri Caine, Dave Liebman, Joachim Kuhn, Hans Ludemann, Manu Codja, Tome Arthurs czy Kari Ikonen. Trzej zaprzyjaźnieni z sobą artyści wielokrotnie współpracowali razem w ramach rozmaitych projektów (m.in. Qüntet, Hyprcub, L'Orphicube, JASS), jednak to właśnie Clover zdaje się być zespołem scalającym w formie akustycznego tria aspiracje i w pełni eksponującym artystyczne osobowości każdego z nich. W sierpniu ub. roku Clover zadebiutowali znakomitym albumem "Vert émeraude", a 15 października ukaże się drugi album formacji zatytułowany "Paradigme". Program płyty wypełnia dziesięć utworów, w których jazz przeplata się z muzyką kameralną, impresjonizmem i improwizacją. Wydawcą płyty jest założona w 1999 roku przez Sébastiena Boisseau francuska wytwórnia płytowa Yolk Records, koncentrująca się wartościowych zjawiskach francuskiej muzyki jazzowej oraz międzynarodowych kolaboracjach artystów, a "Paradigme" jest kolejną pozycją w jej tegorocznym katalogu po wydanej we wrześniu płycie "Red Sisters" duetu NoSax NoClar.
_________________________________________
 
ZAPOWIEDŹ
Mulo Francel
Mountain Melody
(Fine Music)
Niemiecki saksofonista, klarnecista i kompozytor Mulo Francel to artysta znany przede wszystkim jako założyciel i lider, specjalizującej się w world music, a działającej już od ćwierćwiecza grupy Quadro Nuevo. Artysta chętnie współpracuje z rozmaitymi muzykami, czego dowodem są choćby jego kolaboracje z zespołem Echoes Of Swing, czy duetem gitar flamenco Café del Mundo. Mulo Francel regularnie publikuje też płyty firmowane własnym nazwiskiem, jak choćby dedykowany swingowi album "Mocca Swing" (2017), czy nagrany w gronie dziesięciu wywodzących się z różnych krajów europejskich muzyków, koncepcyjny  "Crossing Life Lines" (2020), dedykowany 75-rocznicy zakończenia II wojny światowej. 
Mulo Francel to artysta wszechstronny i ciągle poszukujący nowych brzmień i rozwiązań, ale też zapalony podróżnik i wędrowca. Najnowsza płyta artysty powstała w nietypowy sposób. Podczas podróży jakie wraz z zaprzyjaźnionymi muzykami Mulo Francel odbył na przestrzeni kilku ostatnich lat zdobywając górskie szczyty i zwiedzając kratery wulkanów, zarejestrował specjalnie przygotowane kompozycje. Nagrane w Norwegii, Włoszech, Grecji, Iranie, Chinach i Egipcie utwory, częściowo uzupełnione zostały w warunkach studyjnych, a całość przyjęła formę kolejnego concept albumu, zatytułowanego "Mountain Melody", który ukaże się 29 października. W nagraniach poza grającym na saksofonie i klarnetach inicjatorem i autorem przedsięwzięcia, wzięło udział ponad 20 artystów. Są wśród nich m.in. zaprzyjaźnieni z muzykiem i znani z poprzednich jego albumów: gitarzysta Philipp Schiepek, akordeonista Andreas Hinterseher, pianista Chris Gall, wibrafonista Tim Collins, basista D.D. Lowka, czy grająca na szklanej harfie Izabella Effenberg.
_________________________________________ 
 
ZAPOWIEDŹ
Th
éo Girard
Pensées Rotatives

(Discobole Records)
Urodzony w 1978 roku w rodzinie artystów (matka: projektantka kostiumów, ojciec: skrzypek) francuski kontrabasista, kompozytor i band leader Théo Girard, lekcje gry pobierał u takich znakomitości jak m.in. Miroslav Vitouš, Mark Dresser, Vijay Iyer i Dave Douglas. Jest wszechstronnym muzykiem z równym powodzeniem realizującym się jako lider własnych projektów, jak zapraszany przez rozmaitych artystów sideman. Na przestrzeni lat kreatywny instrumentalista prowadził takie formacje jak Bulle, Trans Kabar i Sibiel, a w roku 2019 powołał do życia 15-osobowy skład Pensées Rotatives (Wirujące Myśli), którego instrumentarium tworzy 5 trąbek, 8 saksofonów, kontrabas i perkusja. Ze względu na pandemię grupa nie mogła w pełni rozwinąć skrzydeł podczas koncertów, jednak znakomity występ zespołu podczas dorocznego festiwalu Jazz sous les pommiers w Coutances w maju 2019 roku został zarejestrowany i zmiksowany przez Oliviera Gascoina. Ten właśnie, oparty na własnych kompozycjach Girarda materiał, wypełnia album "Pensées Rotatives", który 5 listopada nakładem prowadzonej przez muzyka wytwórni Discobole ukaże się w formie 75-minutowego albumu. 
 _________________________________________
 
W katalogu prężnie działającej wytwórni Audio Cave we wrześniu i październiku pojawiły się dwa nowe tytuły:
 
 Bastarda & Chór Uniwersytetu SWPS
Kołowrót
(Audio Cave)
Bastarda
to formacja tworzona przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Nazwa zespołu odnosi się do wirtuozerskiego stylu kompozycji lub doraźnego wykonania, a także do zmienionych brzmień stworzonych w celu zmaksymalizowania zdolności graczy do grania w tym stylu, zwanego viola bastarda. Dzięki zestawieniu brzmienia klarnetu i
specyficznego klarnetu kontrabasowego z partiami wiolonczeli, muzyka zespołu charakteryzuje się głębokim, medytacyjnym charakterem oraz silnie zarysowaną harmonią i rytmem. Od maja cieszymy się albumem "Fado" nagranym przez zespół wraz z portugalskim gitarzystą i wokalistą i Joao de Sousą, będącym hołdem dla tradycyjnej muzyki fado.
Tymczasem 1 października ukazała się kolejna płyta zespołu, tym razem nagrana z udziałem 34-osobowego Chóru Uniwersytetu SWPS. Tym razem trio proponuje muzykę opartą na folklorze i estetyce średniowiecza w formie 4-częściowej suity "Kołowrót", nawiązującej do obrzędowości i rytuałów związanych z porami roku, cyklicznością natury i przemian zachodzących w naturze oraz kulturze. 
 
The Intuition Orchestra
Summa intuitiva
(Audio Cave)
Po kilku latach przerwy przypomina o sobie, łącząca improwizację, awangardę i muzykę współczesną, efemeryczna formacja The Intuition Orchestra. Zespół, którego skład od 35 już lat niezmiennie tworzą: saksofonista i klarnecista Ryszard Wojciul, pianista Bolesław Błaszczyk i perkusista Jacek Alka,  ma za sobą wspólne dokonania z takimi artystami jak m.in. Grażyna Auguścik, Zdzisław Piernik, Marcin Olak, oraz kilka gorąco przyjętych przez miłośników polskiego jazzu albumów. W muzyce zespołu od zawsze obecne są elementy jazzu, klasyki, elektroniki, psychodelii, awangardy i world music. Taki jest też nowy album zespołu o intrygującym tytule: "Summa intuitiva", tradycyjnie już nagrany z udziałem grona zaproszonych gości jak m.in. grająca na suce biłgorajskiej i skrzypcach Maria Pomianowska, czy perkusista Krzysztof Szmańda.
 
teksty: Robert Ratajczak