* nowe płyty
* z Kraju
PATRONAT
Oriana Masternak / Justyna Danczowska
Parallels
(DUX)
Skrzypaczkę Orianę Masternak
znamy przede wszystkim ze składu, istniejącej od 2014 roku znakomitej
formacji Messages Quartet, specjalizującej się w wykonywaniu mniej
spopularyzowanych dzieł polskich kompozytorów i odkrywaniu ich dla
szerszego odbiorcy. W roku 2019 pod patronatem LongPlay
ukazał się album zespołu z nagraniami kwartetów smyczkowych Andrzeja
Panufnika, Stanisława Moniuszki i Krzysztofa Pendereckiego ("Messages", DUX 2019), a rok później płyta z muzyką Andrzeja Karałowa "De invitatione mortis" (Chopin University Press 2020, patronat LongPlay), nagrana ze znaczącym udziałem Messages Quartet. Jednak
związana z Akademią Muzyczną im.Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Oriana Masternak, poza działalnością w tym znakomitym kwartecie,
angażuje się też w inne projekty, jak m.in. duet z pianistą Sławomirem
Cierpikiem w ramach którego artystka nagrała dwa albumy, czy praca nad
płytą Antoniego Wojnara "The Nochats' Dance" (DUX 2018, patronat LongPlay). Grająca
na instrumencie Sebastiana Lang z 1738 roku skrzypaczka, podjęła też
współpracę ze znakomitą krakowską pianistką kameralistką Justyną Danczowską
(córką słynnej skrzypaczki Kai Danczowskiej), a w dniach 10-11 maja w
Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach miała
miejsce sesja nagraniowa obejmująca utwory na skrzypce i fortepian
Wolfganga Amadeusa Mozarta, Maurice'a Ravela, Józefa Elsnera, Karola
Szymanowskiego i Aleksandra Tansmana. Efektem jest płyta zatytułowana "Parallels".
________________________________________
RGG
Mysterious Monuments On The Moon
(Music Corner Records)
Kiedy istniejące od 2001 roku trio RGG
w 2013 roku opuścił pianista Przemysław Raminiak, wielu miłośników
jazzu z niepokojem postrzegało przyszłość jednej z najciekawszych
formacji jazzowych polskiego jazzu ostatnich lat. Tymczasem
kontrabasista Maciej Garbowski i perkusista Krzysztof Gradziuk wraz z
nowym muzykiem Łukaszem Ojdana,
wzięli przysłowiowy "drugi oddech", a kolejne ich projekty pod
niezmienionym szyldem RGG potwierdziły nieustający potencjał i siłę
muzyki RGG. Najpierw był album inspirowany twórczością Karola
Szymanowskiego ("Szymanowski", 2013), później wydana przez prestiżową wytwórnię Okeh Records płyta "Aura" (2015), a w 2019 roku w ramach kultowej serii „Polish Jazz” pod numerem 81 ukazał się album:"Memento". W
tzw. międzyczasie zespół miał okazję współpracować z taki artystami jak
saksofonista Evan Parker, puzonista Samuel Blaser, trębacz Verneri
Pohjola czy wokalistka Anna Gadt, a każdy z muzyków RGG z powodzeniem
realizował również poza ramami tria, własne autorskie projekty. W roku bieżącym przypada 20-lecie działalności RGG, a wydany w ubiegłym miesiącu album "Mysterious Monuments On The Moon" jest znakomitym uczczeniem tego jubileuszu. Ze
względu na charakter płyta znakomicie wpisuje się w obchody 100-lecia
urodzin zmarłego w 2006 roku Stanisława Lema i ogłoszeniu roku 2021,
rokiem wybitnego pisarza science-fiction. 15 nagrań wypełniających
koncepcyjny program albumu to zarówno rozbudowane kilkuminutowe utwory,
jak będące rodzajem przerywników krótkie impresje, a centralną częścią
płyty jest 8-częściowy cykl "Monuments".
_____________________________________
Piotr Scholz
Birds From Another Planet
(Audio Cave)
Poznański gitarzysta, kompozytor, aranżer i dyrygent Piotr Scholz
w ciągu kilku lat z młodego obiecującego muzyka, przeistoczył się w
jedną z najważniejszych postaci poznańskiego środowiska jazzowego. Jest
pomysłodawcą i założycielem tworzonej przez grono znakomitych muzyków z
Wielkopolski Poznań Jazz Philharmonic Orchestra, współtworzy założoną w
2014 roku grupę Weezdob Collective, a także realizuje liczne autorskie
projekty. W roku 2016 pod patronatem LongPlay ukazał się pierwszy firmowany nazwiskiem artysty album "Suite The Road", nawiązujący w swym klimacie do kanonicznych orkiestrowo-jazzowych dokonań Gila Evansa i Counta Basiego. Drugim w pełni autorskim dziełem Piotra Scholza jest album "Birds From Another Planet",
tym razem będący odniesieniem do twórczości francuskiego kompozytora
Oliviera Messiaena (1908-1992) i stworzonego przez niego języka
harmonicznego opartego na systemie siedmiu skal zbudowanych z następstw
interwałów powtarzanych po dwa lub trzy razy. Messiaen
zwany kompozytorem-ornitologiem przybliżył melomanom śpiew ponad stu
gatunków ptaków. Spacerując po lasach, polach i parkach nagrywał ptasie
trele, a następnie cytował je w swoich kompozycjach. Najbardziej znane kompozycje w dorobku Oliviera Messiaena to oparty na ptasim śpiewie fortepianowy cykl "Catalogue d'oiseaux" ("Katalog ptaków") i miniatura na flet i fortepian "Le merle noir" ("Czarny kos"). Na
albumie wypełnionym utworami utrzymanymi w siedmiu symetrycznych
skalach (modi), Piotr Scholz łączy filozofię dźwięków Messiaena z
estetyką jazzowego big bandu. Album
zarejestrowany został przez 17-osobowy skład pod dyrekcją kompozytora, w
którym znaleźli się tak znakomici muzycy jak m.in. saksofoniści Maciej Kociński i Kuba Marciniak, czy gitarzysta Dawid Kostka.
________________________________________
* ze Świata
Paulina Owczarek & Peter Orins
You Never Know
(Circum-Disc)
Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie Paulina Owczarek to wirtuoz zarówno saksofonu altowego jak barytonowego. Poza
muzyką improwizowaną zajmuje się także współczesną kameralistyką i
widowiskami łączącymi improwizowany taniec i muzykę współpracując z
m.in. Teatrem Starym, Teatrem Sztuk i Operą Krakowską. W roku 2012 podczas festiwalu Art of Improvisation
we Wrocławiu z inicjatywy Pauliny Owczarek i Tomasza Gadeckiego powstał
awangardowy duet SAMBAR - odważny projekt oparty na spontanicznym
kreowaniu improwizacji przy pomocy dwóch saksofonów barytonowych. Po
rozlicznych, owacyjnie przyjmowanych koncertach (m.in. podczas
Krakowskiej Jesieni Jazzowej) projekt doczekał się dokumentacji
fonograficznej w postaci albumu zatytułowanego ''Melt!'' (2013). Z kolei francuski perkusista Peter Orins
to jeden z założycieli kolektywu Muzzix i szef wytwórni Circum-Disc,
równolegle prowadzący kilka zespołów, jak: Kaze, Toc i trio
Abdou/Dang/Orins. Petera Orinsa w Polsce znać możemy m.in. z wydanej w 2018 roku płycie "Lines of Flux"
nagranej wraz z gitarzystą Ivannem Cruz i kontrabasistą Maciejem
Garbowskim, oraz współpracy z lubelską formacją Tatvamasi (album "The Third Ear Music", 2020). Artyści
spotkali się już w 2015 roku przy okazji współpracy w składzie Satoko
Fujii Orchestra Berlin, odkrywając łączący ich wspólny język muzyczny i
postrzeganie improwizacji. Ich
ponowne spotkanie w 2019 roku w Krakowie zaowocowało rozpoczęciem
regularnej współpracy w ramach improwizującego duetu opartego na
całkowitej i nieograniczonej swobodzie i eksperymentowaniu z dźwiękiem. Na początku 2021 roku w Lille (Francja) Peter Orins i Paulina Owczarek zarejestrowali materiał, który pod postacią albumu "You Never Know" w październiku tego roku ukazał się nakładem wytwórni Orinsa, Circum-Disc.
_____________________________________
Adrien Chicot
Babyland
(Gaya Music Production)
Urodzony w Paryżu pianista, kompozytor i aranżer Adrien Chicot
jest muzycznym samoukiem, od dzieciństwa zafascynowanym muzyką takich
artystów jak McCoy Tyner, Herbie Hancock, Ahmad Jamal, czy Red Garland. Jego
wyjątkowy talent, muzyczny instynkt i improwizacyjne predyspozycje
sprawiły, iż dziś jest jedną z najjaśniej świecących gwiazd młodej
francuskiej sceny jazzowej. Zarówno jako muzyk Kwartetu Samy
Thiebault i Kwintetu Julien Alour, jak w ramach własnych projektów z
powodzeniem występuje zarówno w najważniejszych klubach jazzowych
Francji, jak w całej Europie oraz USA, Afryce i Azji, dzieląc scenę z takimi znakomitościami jak m.in. Avishai Cohen czy Seamus Blake. W roku 2014 ukazał się pierwszy autorski album Adriena Chicota "All In",
nagrany w trio z Sylvainem Romano i Jean-Pierre Arnaudem, który został
bardzo gorąco przyjęty zarówno przez miłośników jazzu, jak przez
najbardziej wymagających krytyków muzycznych. Podobnie było z kolejnymi albumami francuskiego pianisty: "Playing in the Dark” (2017) i "City Walk” (2018). Rok 2021 przyniósł czwarty autorski album Adriena Chicota "Babyland", nagrany w formule kwintetu w prestiżowym Midilive Studio w Villetaneuse w styczniu br. Na płycie wypełnionej ośmioma premierowymi kompozycjami Chicota, do pianisty dołączają saksofonista Ricardo Izquierdo, trębacz Julien Alour, basista Sylvain Romano i perkusista Antoine Paganotti. Podobnie jak poprzednia płyta artysty, "Babyland" ukazała się nakładem wytwórni Gaya Music Production.
_____________________________________
The Multiple Joy[ce] Orchestra
works by Carl Ludwig Hübsch
(Impakt)
works by Carl Ludwig Hübsch
(Impakt)
W roku 2010 saksofonista Matthias Schubert i tubista Carl Ludwig Hübsch zrealizowali wspólny album ''The creators bend a master plan''. Kolejnym przedsięwzięciem obu kreatywnych artystów jest album zawierający opracowania na wielki skład instrumentalny kompozycji Hubscha: "The Multiple Joy[ce] Orchestra works by Carl Ludwig Hübsch". To niezwykły album nagrany w wielkim 39-osobowym składzie z udziałem tak znakomitych muzyków jak m.in. trębacz Thomas Heberer, pianista Philip Zoubek, kontrabasista Sebastian Gramss czy perkusista Jonas Burgwinkel The Multiple Joy[ce] Orchestra to formacja będąca kontynuacją prowadzonej przez Matthiasa Schuberta efemerydy The Multiple Joy[ce]Ensemble jaką pamiętamy z albumu "9 Compositions for The Multiple Joy[ce]Ensemble by Matthias Schubert" (2013). The Multiple Joy[ce] Orchestra charakteryzuje duża otwartość wobec okazjonalnych instrumentalistów zapraszanych często na jednorazowe koncerty, dzięki czemu przez skład tej niezwykłej orkiestry przewinęła się cała rzesza instrumentalistów wywodzących się z takich środowisk jak: jazz, muzyka klasyczna, współczesna i eksperymentalna. Na płycie "works by Carl Ludwig Hübsch" znajdziemy 5 utworów Hübscha, których zaskakujące opracowania na potężny improwizujący skład, odsłaniają nieznany dotąd potencjał tkwiący w kompozycjach niemieckiego tubisty.
teksty: Robert Ratajczak