Poniższy wpis jest pierwszym opublikowanym na głównej stronie portalu LongPlay na platformie Blogspot.com.
Likwidacja dotychczasowego miejsca portalu, jakim była platforma Blox.pl stworzyła konieczność przeniesienia po 9 latach funkcjonowania, wszystkich blogów wchodzących w skład portalu LongPlay w nowe miejsce.
Wszystkie treści zostały zarchiwizowane i są dostępne w nowym miejscu. Dużo pracy kosztowało przeniesienie wszystkich treści znajdujących się na blogach i przeniesienie ich pod nowy adres. Forma (grafika, układ) archiwalnych wpisów odbiega co prawda od dotychczas publikowanych, jednak ich treść została zachowana.
Już od początku marca działa LongPlay-serwis, gdzie każdego dnia pojawiają się nowe wpisy. Funkcjonuje też LongPlay-recenzje, gdzie pojawiać się będą opisy i komentarze do najnowszych płyt. Wkrótce powrócą też pozostałe trzy blogi.
Dotychczasowy adres portalu jest już nieaktualny, a więc subskrybcje, powiadomienia o nowych wpisach i skróty najlepiej przekierować na nowy adres: longplay1.blogspot.com
Oby wysiłek i upór jaki towarzyszył tej pracy opłacił się, a LongPlay nadal funkcjonował będzie jako źródło wielu cennych informacji o tym co dla nas najważniejsze: Muzyce.
____________________________
* Hi-Fi i Muzyka 2/2019
Z dużym opóźnieniem trafił do nas nr 2/2019 miesięcznika Hi-Fi i Muzyka. W drugim tegorocznym numerze magazynu wypełnionego w większości artykułom poświęconym sprzętowi hi-fi, znalazła się jak zwykle obszerna część poświęcona muzyce. Na 24 stronach tego działu znajdziemy artykuły: "Arthur Honegger - nieustannie początkujący" Hanny Milewskiej, oraz "Rozchwytywany Mark Ronson" i "Procol Harum i muzyka Brookera" Grzegorza Walendy.
Całą stronę 73 wypełnia informacja o płycie "Polonaises" Zuzanny Budzyńskiej (skrzypce) i Szymona Ogryzka (fortepian), wydanej pod patronatem LongPlay (okładka płyty pojawia się również na str.69).
W części poświęconej recenzjom płytowym znajdziemy komentarze do albumów odnotowanych także na naszym portalu: Hashtag Ensemble "#Witkacy", Wojciech Łukaszweski "Pieśni księżyca", Yarosh Organ Trio "Altetrakcje", Wojtek Justyna TreeOh! "Get That Crispy" i Poznańska Piętnastka "Big Club Band".
Na str.72 natomiast znalazły się dwie recenzje, pod którymi miałem przyjemność się podpisać. Obie dotyczą płyt firmowanych przez znakomitą flecistkę Iwonę Glinkę: "Gimel" (nagrana z Anną Sikorzak-Olek i Adamem Eljasińskim) i "Daleth" (nagrana z Leszkiem Lorentem i Adamem Eljasińskim).
____________________________
* nowe płyty
- z Kraju
PATRONAT Dominik Bukowski Quartet: Transatlantyk
Czołowy polski wibrafonista Dominik Bukowski, swój nowy album dedykuje emocjom i doświadczeniom związanymi z polską emigracją. Konceptualny zestaw premierowych utworów tworzący płytę zatytułowaną "Transatlantyk" dotyka rozmaitych uczuć związanych z emigracją. W nowej muzyce Bukowskiego odnajdziemy zarówno smutek i tęsknotę jak radość i nadzieję, a wszystko to podane jest za pomocą dźwięków wibrafonu i kalimby (Dominik Bukowski), oraz trąbki (Emil Miszk), kontrabasu (Adam Żuchowski) i perkusji (Patryk Dobosz). Poza premierowymi kompozycjami, w programie albumu znalazła się też ciekawa aranżacja kompozycji Andrzeja Panufnika "Dreamscape”, a w utworze "Polok" wykorzystano fragmenty wypowiedzi Witolda Gombrowicza pochodzące z francuskiego programu telewizyjnego. Album Dominik Bukowski Quartet "Transatlantyk" ukaże się nakładem wytwórni Soliton, a premierę płyty zaplanowano na 17 marca podczas festiwalu Jazz Jantar. LongPlay jest jednym z partnerów medialnych wydawnictwa.
Wydaniu płyty towarzyszyć będzie seria koncertów, której częścią będzie prezentacja utworów z "Transatlantyk" w poznańskim klubie Blue Note 29 marca (piątek). Warto też wspomnieć, iż dokładnie tydzień wcześniej (22 marca, piątek) Dominik Bukowski wystąpi w Poznaniu z międzynarodowym składem Staroniewicz North Park w Sali Wielkiej CK Zamek (koncert odbędzie się pod patronatem LongPlay.blox.pl - szczegóły: TUTAJ).
_______________________________________
Krystyna STAŃKO: Aquarius - The Orchestral Album
Jedna z najwybitniejszych i najbardziej aktywnych polskich wokalistek jazzowych Krystyna Stańko, po albumach dedykowanych muzyce Petera Gabriela (''Secretly'', 2010), poezji Szymborskiej i Poświatowskiej (''Kropla słowa'', 2012), folklorowi Kaszub ("Snik") i piosenkom latynoskim ("Novos Anos", 2016), tym razem postanowiła zmierzyć się z wielkimi standardami jazzowymi, instrumentalnie opracowanymi na orkiestrę. Aranżacje utworów zgromadzonych na albumie "Aquarius - The Orchestral Session" przygotował Krzysztof Herdzin, a w nagraniach wzięła udział orkiestra kameralna Sinfonia Viva pod dyrekcją samego aranżera, oraz od lat współpracujący z Krystyną Stańko muzycy: Dominik Bukowski (wibrafon, marimba), Marcin Wądołowski (gitary), Piotr Lemańczyk (kontrabas) i Cezary Konrad (perkusja), a także gość: Mateusz Smoczyński (skrzypce), którego słyszymy w dwóch utworach. Poza wielkimi światowymi standardami jak "All The Things You Are", "My Favourite Things", czy "You Don't Know What Love Is" wybranymi z dorobku takich twórców jak Antonio Carlos Jobim, Chick Corea, czy spółka Jerome Kern - Oscar Hammerstein II, na albumie "Aquarius" znajdziemy też znakomitą wersję piosenki Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego "Zmierzch”. Dysponująca specyficznym kontraltem Krystyna Stańko, znana jest z niebywałej wszechstronności i zdolności przekazania własnym jazzowym językiem rozmaitych muzycznych barw. "Aquarius" to kolejny dowód na wszechstronność tej jedynej w swoim rodzaju artystki nieustannie poszerzającej swój repertuar i konwencję.
_________________________________________
Zuzanna CAŁKA: Warsaw Concerto
Pianistka i kompozytorka Zuzanna Całka jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a swe muzyczne wykształcenie doskonaliła także w Akademie der Künste w Berlinie. Artystka jest laureatką wielu prestiżowych europejskich konkursów pianistycznych, oraz finalistką Transatlantyk Instant Composer Contest. Oklaskiwana m.in. w Czechach, Francji, Niemczech, Norwegii, Grecji, Rosji, Ukrainie, Litwie, Szwajcarii, Słowacji i Wielkiej Brytanii pianistka proponuje album złożony z utworów nawiązujących do romantycznej historii swego rodzinnego miasta, Warszawy. Na płycie "Warsaw Concerto" znajdziemy kompozycje Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, oraz utwór Richarda Addinsella, od którego płyta wzięła swój tytuł. Zgrabnie ułożony program i znakomite możliwości pianistki w zakresie nie tylko oszałamiającej techniki, ale też nadania utworom osobistego wydźwięku, sprawiają że jej debiutancki album "Warsaw Concerto", to płyta po którą sięgnąć winien każdy miłośnik muzyki fortepianowej.
_________________________________________
- z USA
Herlin RILEY: Perpetual Optimism
Amerykański perkusista Herlin Riley zasłynął w latach 80-tych jako muzyk koncertujący i nagrywający z pianistą Ahmedem Jamalem. W kolejnych latach pojawiał się na scenie w składach z udziałem takich muzyków jak m.in. Wynton Marsalis, Harry Connick Jr. czy Dr. John. Kolejną pozycją w dyskografii szczycącego się wieloletnim doświadczeniem w formacjach największych tuzów jazzu Herlina Rileya, po znakomitym albumie "New Direction" (2016) nagranym z gościnnym udziałem Marka Whitfielda i Pedrito Martineza, jest płyta "Perpetual Optimism". Perkusiście towarzyszy stabilny międzynarodowy skład znany z poprzedniego albumu: Bruce Harris (trąbka), Haitańczyk Godwin Louis(saksofon), Emmet Cohen (fortepian) i Jamajczyk Russell Hall (kontrabas). Na "Perpetual Optimism" znajdziemy pięć premierowych kompozycji lidera, oraz wyjątkowe interpretacje tak słynnych tematów jak m.in. "You Don't Know What Love Is" Dona Raye i Gene'a De Paula, czy "Stella By Starlight" Victora Younga i Neda Washingtona.Bruce Harris i Godwin Louis idealnie sprawdzają się w ramach melodyjnych solówek kreowanych indywidualnie, ale też w partiach chorusowych i fantastycznych dialogach pomiędzy sobą. Kapitalny pianista Emmet Cohen w niezrównany sposób scala brzmienie zespołu i jest sprawcą wielu wyjątkowych partii solowych. Z kolei basista Russell Hall zapewnia nie tylko wspaniałe wsparcie dla Rileya tworząc z nim wyśmienitą sekcję rytmiczną, ale też zapewnia brzmieniu składu wyjątkową głębię.Skład tworzony od kilku lat przez Herlina Rileya, jest dziś jedną z najznakomitszych formacji jazzowych za Oceanem. Premiera albumu planowana jest na 12 kwietnia.
_________________________________________
Doug MacDONALD Quartet: Organisms
Swój specyficzny styl gry gitarzysta Doug MacDonald oparł na tradycji sięgającej dokonań takich muzyków jak Herb Ellis, Wes Montgomery, czy Joe Pass. Muzyk dorastał w Honolulu, następnie osiadł w Los Angeles, jednak od 1990 roku jego stałą bazą jest Nowy Jork. To tam właśnie miał okazję występować u boku takich gwiazd jak Stan Getz, Sarah Vaughan, Buddy Rich, czy Hank Jones. Tam też działa do dziś nagrywając i występując z własnym trio i kwartetem, a także z 13-osobowym zespołem The Jazz Coalition. Dziś Doug MacDonald ma na koncie kilkanaście albumów firmowanych własnym nazwiskiem, a zrealizowanych w rozmaitych konfiguracjach. Najnowszym przedsięwzięciem gitarzysty jest kwartet tworzony z nim wraz z saksofonistą Bobem Sheppardem, grającym na stylowych organach Hammonda Careyem Frankiem, oraz perkusistą Benem Scholzem. Znakomitego saksofonistę Boba Shepparda znamy od lat z albumów nagrywanych z takimi muzykami jak Joe La Barbera, Tom Warrington, Brian Bromberg, Dave Slonaker, Freda Payne, Ron King, Carol Robbins czy Ken Wiley, oraz składu Clare Fischer Big Band, a z jego usług w roli sidemana korzystali tak znakomici artyści jak Chick Corea, Freddie Hubbard, bracia Brecker, Joni Mitchell i grupa Steely Dan. Nadający ton całemu albumowi Carey Frank, to jedna z najjaśniej świecących wschodzących gwiazd organów Hammonda za Oceanem. Muzyk prowadzi własne składy, oraz stale współpracuje z Erickiem Marienthallem. Z kolei perkusista Ben Scholz może poszczycić się współpracą z m.in. Royem Hargroovem, Esperanzą Spalding i ..Buddy Guyem. Nic dziwnego, iż Doug MacDonald otaczając się tak wybornymi muzykami, zrealizował jeden z najlepszych albumów w swej dotychczasowej karierze. "Organisms" to siedem znakomicie opracowanych standardów i trzy autorskie kompozycje gitarzysty.
_________________________________________
Lyn STANLEY: London Calling - A Toast to Julie London
W roku 2010 znakomity pianista Paul Smith zapraszając do swego tria bliżej nieznaną wówczas wokalistkę Lyn Stanley wywołał niemałe zamieszanie pośród miłośników jazzu, recenzentów i krytyków muzycznych. Głos i manierę wokalną zmysłowej blondynki określano jako ''seksowną i uwodzicielską'', a jej interpretacje klasycznych tematów zaczarowały bywalców klubów jazzowych i festiwali. Po wielkim sukcesie albumów "Lost in Romance" (2013) i ''Potions'' (2014), rok 2017 przyniósł kolejne dwie płyty Lyn Stanley wydane pod wspólnym tytułem: "The Moonlight Sessions" ("Volume One" i "Volume Two"). Na płytach artystce towarzyszyli muzycy ze ścisłej czołówki amerykańskiego jazzu jak m.in. pianiści Mike Garson, Tamir Hendelman i Christian Jacob, mistrz harmonijki Hendrik Meurkens, harfistka Carol Robins, czy nieoceniony Joe La Barbera za perkusją. Większość z nich zaangażowana jest też nagranie nowego albumu Lyn Stanley: "London Calling - A Toast To Julie London". Płytę wypełnia 17 utworów, z których większość przed laty włączyła do swego repertuaru, szalenie popularna w latach 50-tych amerykańska piosenkarka i aktorka Julia London (1926-2000). Repertuar ten zdaje się być idealnym, dla obdarzonej zmysłowym głosem i wyjątkowym stylem interpretacyjnym wokalistki. Wśród utworów zgromadzonych na płycie znajdziemy m.in. tak słynne piosenki jak "As Time Goes By", "Blue Moon", "Bye Bye Blackbird", "Cry Me A River", czy "Summertime".
_________________________________________
Urbanity by URBANITY
Pochodzący z Maroka a osiadły w Australii gitarzysta i kompozytor Albare (Albert Dadon) w roku 2012 zachwycił nas albumem ''Long Way'' firmowanym jako Albare iTD (International Travel Diary) odwołującym się do kultury Afryki, Bliskiego Wschodu i Europy połączonych z tradycjami i dziedzictwem światowego jazzu. Tymczasem już od 27 lat wraz z grającym na instrumentach klawiszowych Philem Turcio, gitarzysta współtworzy duet Urbanity. Projekt łączący elektroniczne brzmienia z dźwiękami gitary zyskał szerokie uznanie początkowo tylko w Australii, lecz już album duetu "Urban Soul" (2016) zwrócił uwagę na Urbanity również w Stanach Zjednoczonych i Europie. Nowa płyta zatytułowana jest przewrotnie "Urbanity by Urbanity" i przynosi 10 autorskich kompozycji obu artystów, oraz prawdziwą niespodziankę w postaci oryginalnej aranżacji wielkiego przeboju grupy The Eagles: "Desperado".
_________________________________________
Carol SUDHALTER Quartet: Live at Saint Peter's Church
Carol Sudhalter to aktywna w świecie jazzu już od wczesnych lat 70-tych, saksofonistka, flecistka, lider big-bandu, producent i pedagog. Jako saksofonistka zdecydowanie preferuje specyficzny instrument barytonowy, co stawia ją w doprawdy niewielkim gronie kobiet grających na tego rodzaju saksofonie. Z kolei jako flecistka dysponuje charakterystycznym, wypracowanym przez lata brzmieniem. Ma na swym koncie ponad 10 albumów firmowanych własnym nazwiskiem oraz niezliczoną ilość płyt nagranych w rozmaitych konstelacjach. Urodzona w Wielkiej Brytanii, a od 1978 roku osiadła w Nowym Jorku Carol Sudhalter, poza występami w najważniejszych tamtejszych klubach jazzowych, regularnie koncertuje we Włoszech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii, a w jej CV znajdziemy nazwiska tak znakomitych artystów, z którymi miała okazję współpracować jak: Chico Freeman, Etta Jones, czy Jimmy Cobb. Początek 2019 roku przyniósł nowy album Carol Sudhalter, zawierający zapis występu jej kwartetu w zwanym "pierwszym kościołem jazzowym" Saint Peter's Church. Skład kwartetu tworzą: Carol Sudhalter (saksofon, flet), Patrick Poladian (fortepian), Kevin Hailey (kontrabas) i Mike Campenni (perkusja), a w programie płyty znajdziemy m.in. oryginalne aranżacje tematów Benny'ego Golsona, Billa Evansa, Hanka Mobleya, Sonny'ego Rollinsa czy Antonio Carlosa Jobima.
teksty i skany: Robert Ratajczak