│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

20 marca 2019

2019/23: Przegląd płytowy





* Jazz Forum 3/2019


Na okładce marcowego numeru Jazz Forum trio RGG. Formacja, z której kontrabasistą Maciejem Garbowskim znajdziemy wewnątrz numeru obszerny wywiad, w dużej części poświęcony nowej płycie tria "Memento". Promując ten album, już 6 kwietnia w ramach objętego patronatem przez LongPlay cyklu JazZamek, RGG wystąpi w Poznaniu. Kilka tygodni później (19 maja) w ramach tego samego cyklu wystąpi w Poznaniu Adam Bałdych z programem "Sacrum Profanum". O tej płycie, w najnowszym numerze Jazz Forum na dwóch stronach opowiada sam muzyk, a koncertowy "rozkład jazdy" cyklu JazZamek na najbliższe miesiące znajdziecie w dziale "Tu się gra jazz" (str.9/10). Tam też znajduje się informacja o objętych patronatem przez LongPlay XIII Ogólnopolskich Dniach Artystycznych z Gitarą w Mosinie. Informacja o tym wydarzeniu w formie graficznego baneru znajduje się również na str.79.
Pośród wywiadów, znajdziemy też rozmowę z Michałem Jarosem związaną z jego albumem "Floating Bridges".
W dziale recenzji płytowych komentarze do płyt odnotowanych również na Longplay: Marcin Wądołowski & Piotr Lemańczyk"Preludes For Guitar And Double Bass", Krystyna Stańko"Aquarius - The Orchestral Album", Michał Jaros "Floating Bridges" i Adam Bałdych Quartet "Sacrum Profanum".
Ja przygotowałem dla Jazz Forum trzy teksty, dotyczące tegorocznych albumów: Joey DeFrancesco "In The Key Of The Universe" (str.71), The Gil Evans Orchestra "Hidden Treasures Volum One - Monday Night" (str.71/72), oraz Caecilie Norby "Sisters In Jazz" (str. 74).
Do magazynu w wersji dla prenumeratorów dołączona została płyta "Chrarumimia" grupy Skicki-Skiuk, o której dużo informacji znajdziemy również wewnątrz numeru.  
____________________________


Hi-Fi i Muzyka 3/2019


W części muzycznej marcowego numeru Hi-Fi i Muzyka(3/2019) znajdziemy artykuł Grzegorza Walendy "Płyty nie całkiem filmowe""Polifoniczne życie Mieczysława Tomaszewskiego" Hanny Milewskiej, oraz "Cztery żywioły w manufakturze platynowych hitów Queen" Michała Dziadosza.
W skromniejszej niż zwykle części poświęconej recenzjom płytowym zamieszczony został m.in. przegląd omawianego również w tym miejscu albumu Urszuli Krygier i Agaty Górskiej-Kołodziejskiej "Women Of Music. Songs", oraz komentarz do wydanej pod patronatem LongPlay winylowej płyty Wojtek Karolak / Adam Czerwiński "In A Sentimental Mood".
Marta Ratajczak przygotowała tekst dotyczący winylowej edycji albumu Gralak "Ganga", a ja miałem przyjemność opisać płyty CD: Aldona Nawrocka "AVE" -patronat LongPlay (str.76) i Macy Gray "Ruby" (str.77), oraz nową edycję longplaya Eltona Johna "Rock Of The Westies" z roku 1975 (str.79).
Na str.69 natomiast znajdziemy informacje o nowościach płytowych wytwórni DUX, w tym o wydanym pod naszym patronatem albumie "C.F.Abel - Sonatas from the Maltzan Collection".
____________________________

nowe płyty

...Di Chiesa e di Camera.
Muzyka skrzypcowa na polskim dworze Wazów

Bardzo atrakcyjną pozycją fonograficzną w najnowszym katalogu wytwórni RecArt jest album "...Di Chiesa e di Camera. Muzyka skrzypcowa na polskim dworze Wazów". Na płycie znajdziemy utwory pięciu XVII-wiecznych kompozytorów na skrzypce, sopran i organy, które grywane były na dworze Zygmunta III Wazy. Muzyka została starannie zrekonstruowana na podstawie nielicznych zachowanych materiałów. W celu osiągnięcia najlepszego z możliwych efektów, nagranie zrealizowano w Bazylice św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu, z wykorzystaniem tamtejszych zabytkowych organów z 1633 roku. Instrument ten, będący dziełem Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego, to jeden z największych polskich skarbów muzycznych, który całkiem niedawno został starannie odrestaurowany. Wykonawcami zamieszczonych na płycie utworów są znakomici artyści: skrzypaczka Teresa Piech (współzałożycielka składów Harmonia Sacra i Ensemble Hildebrandt 1719), znana z współpracy z Capellą Cracoviensis sopranistka Joanna Radziszewska-Sojka, oraz wielokrotnie nagradzany organista, organoznawca i pedagog Krzysztof Urbaniak.Wyjątkową atrakcją płyty jest światowa premiera fonograficzna zamykającego album utworu "Ave sanctissima Maria", pochodzącego z dorobku Jacka Różyckiego (1635-1703), który ok.1645 roku został zaangażowany do kapeli Władysława IV Wazy początkowo jako sopranista, a następnie ok.1657 roku, mianowany królewskim kapelmistrzem. Płyta dostępna będzie od 5 kwietnia.

_______________________________________

SILBERMAN Quartet: Asanisimasa

Kwartet występującego pod pseudonimem Silberman perkusisty, aranżera i kompozytora Łukasza Stworzewicza, tworzą z liderem muzycy znani już z poprzednich albumów artysty: zjawiskowej płyty z muzyką osnutą wokół poezji Krystyny Miłobędzkiej "Silberman and Three of a Perfect Pair" (2016), oraz albumu "Silberman New Quintet" (2017): pianista Mateusz Gawęda i kontrabasista Jakub Mielcarek, oraz pochodząca z Bielska-Białej pianistka, kompozytorka, aranżer i producent Dorota Zaziąbło, która współtworzyła Silberman Trio. Łukasz Stworzewicz otoczył się więc muzykami doskonale znanymi i sprawdzonymi w ramach swych poprzednich projektów. Album "Asanisimasa" jest już piąta płytą firmowaną pseudonimem Silberman, jednak pierwszą zrealizowaną w formule kwartetu. Trzy kwadranse nowej muzyki Silbermana dzięki wyeksponowaniu partii fortepianu i śmielszemu niż dotychczas wykorzystaniu możliwości tkwiących w syntezatorach, tworzy klimat prowokujący wyobraźnię i przywołujący wyimaginowane obrazy, niczym ścieżka muzyczna do nieistniejącego filmu. Poza autorskimi kompozycjami Stworzewicza i muzyków kwartetu, na płycie znajdziemy dwa tajemnicze utwory (nr 3 i 6) bez tytułów. W drugim z nich wykorzystano fragment Koncertu na skrzypce i orkiestrę rosyjskiej kompozytorki pochodzenia tatarskiego Sofii Gubajduliny, po której twórczość sięgnął też na swym nowym albumie Adam Bałdych.
_______________________________________

Andrzej KARAŁOW / Pablo Sanchez-Escariche Gasch:
After all

Nowym projektem pianisty i kompozytora Andrzeja Karałowa jest album "After all". Artystę znamy m.in. dzięki wydanym w ub. roku płytom "Wir" (nagranej w duecie z Jerzym Przeździeckim) i wydanej pod patronatem LongPlay: "Dariusz Przybylski Percussion Works" Leszka Lorenta, oraz znakomitym kompozycjom, które włączyli do swego repertuaru m.in. Paweł Gusnar i duet Karolina Mikołajczyk - Iwo Jedynecki. Tym razem wszechstronny artysta przedstawia nam efekt współpracy z urodzonym w Sewilli saksofonistą Pablo Sanchez-Escariche Gaschem. Konceptualny cykl "After all" zawiera Sonatę na saksofon altowy i fortepian Williama Albrighta, transkrypcje na saksofon i fortepian utworów wybranych z dorobku Paula Hindemitha i Karola Szymanowskiego, oraz kompozycję Karałowa "Geometria Nocy" i utwór jaki posłużył za tytuł całego albumu, przygotowany przez młodą kompozytorkę i klarnecistkę Żanetę Rydzewską.

teksty i skany: Robert Ratajczak