│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

03 kwietnia 2019

2019/25: Dominik Bukowski Quartet w Blue Note





* Dominik Bukowski Quartet ,29.03.2019

Wibrafonista Roku 2018 wg ankiety miesięcznika Jazz Forum Dominik Bukowski, swój nowy album "Transatlantyk" (wydany pod patronatem LongPlay) zadedykował emocjom i doświadczeniom związanymi z polską emigracją. W nowej muzyce Bukowskiego odnajdziemy zarówno smutek i tęsknotę jak radość i nadzieję. Zestawienie z sobą skrajnych emocji spowodowanych koniecznością emigracji przez wielu Polaków, stworzyło cykl utworów doskonale obrazujących to zjawisko. Premierze albumu towarzyszyła seria koncertów promocyjnych, z których jeden odbył się poznańskim klubie Blue Note w ostatni piątek (29 marca). Do Poznania Dominik Bukowski przybył w towarzystwie muzyków, którzy nagrali z nim konceptualny album "Transatlantyk": Emilem Miszkiem (trąbka) i Adamem Żuchowskim (kontrabas), a także ze znakomitym perkusistą Romanem Ślefarskim (zastępującym znanego z płyty Patryka Dobosza).

Przyznam się, że nieco obawiałem się jak nowa muzyka Bukowskiego, pełna wysublimowanych smaczków i wielu stylowych wyciszonych momentów zabrzmi w klubowych warunkach i jak zostanie przyjęta przez zasiadających przy stolikach słuchaczy. Okazało się że poznańska publiczność świetnie zareagowała na wyszukaną formę muzycznego spektaklu jaką jest "Transatlantyk", o czym świadczyły głośne owacje i domaganie się bisów po zakończeniu programu.
Zespół zagrał perfekcyjnie, a zarazem z naturalną swobodą. Wiele utworów, dzięki kreatywności składu i zachodzących w trakcie gry interakcji pomiędzy instrumentalistami, ewoluowało podczas występu owocując zaskakującymi (niejednokrotnie także samych muzyków) rozwiązaniami.
Znane z płyty wypowiedzi pięciu polskich emigrantów (m.in. Witolda Gombrowicza i Stanisława Mrożka) wplecione w muzykę, stanowiły podczas koncertu równie przekonujący dodatek jak w nagraniach studyjnych.
Podobnie jak w programie płyty, tak i podczas koncertu, obok własnych kompozycji pomysłodawcy projektu, kompozytora i lidera Dominika Bukowskiego, znalazła się kompozycja Andrzeja Panufnika "Dreamscape”. Utwór ten, pierwotnie rozpisany na głos i fortepian, zespół zagrał w ciekawej i rozbudowanej brzmieniowo aranżacji.
Świetnie wypadł w konfrontacji z resztą zespołu perkusista Roman Ślefarski (uczeń samego Czesława "Małego" Bartkowskiego), któremu przypadła dość niewdzięczna rola zastępowania znanego z płyty Patryka Dobosza. Muzyk doskonale odnalazł się w Kwartecie Bukowskiego. Nic dziwnego, wszak Roman Ślefarski to perkusista wszechstronny i uniwersalny, który z powodzeniem gra zarówno jazz z artystami z najwyższej półki (jak np. Scott Hamilton, Mack Goldsbery, Michał Urbaniak, czy Charles Gayle), jak współpracuje z wykonawcami z kręgu muzyki rockowej jak Kazik Staszewski, czy Olga Jackowska.

fot. Marta Ratajczak
Na koniec koncertu Kwartet Dominika Bukowskiego zagrał temat "Oberek" pochodzący z poprzedniego albumu "Sufia", a na bis muzycy zaprezentowali w dużej mierze improwizowany utwór, skupiony wokół zmodyfikowanych fragmentów wypowiedzi Gombrowicza z utworu "Polok". To taki rodzaj "bonus track" do całego programu, a zarazem znakomite zwieńczenie całego występu.

Dominik Bukowski Quartet: "Transatlantyk", 29.03.2019 - Blue Note Poznań
Dominik Bukowski - wibrafon, kalimba
Emil Miszk - trąbka
Adam Żuchowski - kontrabas
Roman Ślefarski - perkusja

LINK: relacja Marty Ratajczak
_______________________________


* Era Jazzu 2019

2 kwietnia w CK Zamek odbyła się konferencja prasowa z udziałem zaproszonych dziennikarzy i krytyków muzycznych dotycząca zbliżającej się wiosennej edycji festiwalu Era JazzuPierwsza tegoroczna odsłona Ery Jazzu odbędzie się w Poznaniu w dniach 12-14 kwietnia. Tym razem twórca i szef funkcjonującego już od 20 lat Festiwalu Dionizy Piątkowski, przygotował program, którego motywem przewodnim jest muzyka Krzysztofa Komedy, którego 50. rocznica tragicznej śmierci przypada właśnie w kwietniu. W ciągu trzech wieczorów w trzech różnych poznańskich obiektach będziemy mieli możliwość usłyszenia czterech koncertów, z których każdy reprezentować będzie odmienny nurt muzyki jazzowej.

12 kwietnia (piątek) w klubie Blue Note wystąpi zespół znanego już poznańskiej publiczności amerykańskiego basisty Reggie Washingtona, z senegalskim gitarzystą i wokalistą Herve Sambem i znakomitym perkusistą i perkusjonalistą Ulri Yul Edorhem. Klubowy wieczór z formacją Afroistic Trio, będzie okazją usłyszenia muzyki opartej na połączeniu funku z afrykańskim brzmieniem.
Drugi wieczór (13 kwietnia, sobota) to złożony z dwóch części galowy koncert w Sali Wielkiej CK Zamek pod hasłem "Czas Komedy". Jego pierwsza część będzie okazją zaprezentowania nowego programu wielokrotnie nagradzanego poznańskiego kompozytora, dyrygenta i gitarzysty, Piotra Scholza. Jak zapowiada muzyk, program dedykowany Krzysztofowi Komedzie wypełni muzyka inspirowana jego twórczością, której towarzyszyć będzie pokaz multimedialny. W drugiej części programu gościć będziemy znakomity wirtuozerski zespół smyczkowy radio.string.quartet, specjalizujący się w przeróbkach utworów jazzowych w ramy muzyki klasycznej i odwrotnie. Grupa mająca w dorobku m.in. albumy dedykowane muzyce grup Weather Report i Mahavishnu Orchestra Johna McLaughlina, w specjalnie przygotowanym programie pochyli się również nad utworami Komedy.
Finałem tegorocznej wiosennej Ery Jazzu będzie niedzielny (14 kwietnia) koncert w Auli UAM, jednej z najbardziej oryginalnych skandynawskich wokalistek Rebekki Bakken. Kompozytorka, autorka tekstów, piosenkarka jazzowa, a także utalentowana skrzypaczka i pianistka, specjalizuje się muzyce jazzowej silnie zabarwionej folkiem i rhythm'n'bluesem.
Festiwal Era Jazzu, którym cieszymy się w Polsce już od 20 lat, to okazja usłyszenia na krajowych scenach zarówno największych gwiazd, jak artystów prezentujących wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju projekty. Pod flagą Ery Jazzu gościliśmy tak znakomitych artystów jak m.in. Al Di Meola, John Scofield, Ron Carter, Wayne Shorter, Herbie Hancock, Marcus Miller, Jan Garbarek, John McLaughlin, Joe Zawinul czy grupa Oregon.
Tej wiosny jak zwykle Era Jazzu proponuje program wyjątkowo urozmaicony stylistycznie i niezwykle atrakcyjny dla każdego miłośnika muzyki jazzowej.
Era Jazzu to także wyjątkowe okazjonalne albumy płytowe. O najnowszym z nich: płycie winylowej "Poznań Jazz Project" przeczytacie poniżej w części: nowe płyty.
_______________________________

nowe płyty

- klasyka

PATRONAT
Alina Ratkowska:
Goldberg - Complete Solo Harpsichord Works

Związana z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie klawesynistka i pianistka Alina Ratkowska, jest niezwykle aktywną artystką znaną m.in. z założonego przez siebie zespołu Esperanto, prowadzenia zespołu wokalno-instrumentalnego Musica Maxima, oraz współpracy z specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, Goldberg Baroque Ensemble. Jest też pomysłodawcą i dyrektorem dorocznego Festiwalu Goldbergowskiego, odbywającego się w Gdańsku od 2006 roku. Pierwsza solowa płyta Aliny Ratkowskiej poświęcona Wariacjom Goldbergowskim J.S. Bacha. w 2011 roku otrzymała dwie nominacje do Fryderyka. Z kolei w roku 2016 klawesynistka opublikowała album "Le Clavecin Moderne", wypełniony współczesnymi utworami na klawesyn solo z dorobku takich polskich kompozytorów jak m.in. Dariusz Przybylski i Paweł Łukaszewski. Całkiem niedawno natomiast artystkę słyszeliśmy na nominowanym do tegorocznego Fryderyka, wydanym pod patronatem LongPlay albumie Pawła Gusnara: "Saxophone Varie Vol.3" (2018). Najnowszym wydawnictwem, na którym podziwiać możemy precyzję, a jednocześnie niebywałą wirtuozerię i wyczucie instrumentu Aliny Ratkowskiej, jest dwupłytowy album wypełniony kompletem utworów na klawesyn solo ukochanego przez nią kompozytora Johanna Gottlieba Goldberga. Twórczość żyjącego zaledwie 29 lat (1727-1756) znanego głównie dzięki bachowskim Wariacjom Goldbergowskim urodzonego w Gdańsku niemieckiego kompozytora, nie jest dziś wystarczająco popularyzowana, a jego utwory trudno zaliczyć do powszechnie znanych szerokiemu odbiorcy. Tym bardziej więc album "Goldberg - Complete Solo Harpsichord Works", na którym gdańska klawesynistka prezentuje komplet odnalezionych utworów solowych Goldberga, stanowi wyjątkowo atrakcyjną pozycję fonograficzną. Szczególnej wagi skarbem pośród utworów zamieszczonych na dwóch starannie wydanych płytach, jest nigdy wcześniej nie publikowana 3-częściowa Sonata f-moll, odnaleziona przez Alinę Ratkowską w prywatnym zbiorze zdeponowanym w Bach-Archiv w Lipsku. Album ukaże się 12 kwietnia pod patronatem LongPlay nakładem wydawnictwa Chopin University Press.
_______________________________________

PATRONAT
Bartosz Jakubczak / Miłosz Pękala:
Patmos. Music for Organ & Percussion

Kolejnym tytułem w katalogu wydawnictwa Chopin University Press wydanym pod patronatem LongPlay jest album firmowany przez dwóch wyjątkowych i wielokrotnie nagradzanych muzyków, absolwentów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie: organistę Bartosza Jakubczaka i znanego m.in. z projektów Kwadrofonik i Mitch&Mitch, perkusistę Miłosza Pękalę. Duet organów i perkusji to formuła nieczęsto spotykana, a i dobór repertuaru z jakim mamy do czynienia na płycie zatytułowanej "Patmos. Music for Organ & Percussion" to także zestaw wyjątkowy. Główną część płyty wypełnia pięcioczęściowa forma czeskiego kompozytora muzyki współczesnej, zmarłego w 2017 roku Petra Ebena: "Landscapes of Patmos". Poza tym, w koncepcyjnym programie albumu znajdziemy utwory: "Ground II" francuskiego organisty i improwizatora Thierry’ego Escaicha, oraz dwie premiery fonograficzne: "Psalmodia" związanego ze Szczecinem kompozytora i pedagoga Marka Jasińskiego (1949–2010), oraz specjalnie przygotowany z myślą o tej płycie "Letter from Faraway Island" młodej warszawskiej kompozytorki i powieściopisarki Aleksandry Chmielewskiej.
_______________________________________

PATRONAT
Paweł Łosakiewicz / Lilianna Stawarz:
J.S.Bach - 6 Sonat na skrzypce i klawesyn

Owego czasu cykl 6 Sonat Johanna Sebastiana Bacha, uznano za utwory nowatorskie i wyznaczające nowe kierunki gatunku. W kompozycjach tych bowiem, Bach zerwał z tradycją nadawania klawesynowi wyłącznie roli basso continuo, powierzając obu instrumentom autonomiczne, wzajemnie uzupełniające się partie. Dziś Sonaty na skrzypce i klawesyn oznaczone numerami BWV 1014-1019, stanowią jedne z najbardziej cenionych utworów literatury skrzypcowej baroku. Pośród miłośników twórczości Johanna Sebastiana Bacha krąży opinia, iż Sonaty na skrzypce i klawesyn to najbardziej uczuciowe instrumentalne dzieła z całego dorobku niemieckiego kompozytora. Nie bez znaczenia jest zapewne fakt, że utwory powstały krótko po śmierci ukochanej żony Bacha, Marii Barbary. Stąd poruszające, przepełnione smutkiem spokojne fragmenty (np Adagio z Sonaty nr 1, czy przepiękne Adagio ma non tanto z Sonaty nr 3). W sonatach tych nie znajdziemy właściwego innym utworom J.S.Bacha mistycyzmu i swego rodzaju programowej surowości. Tutaj grają przede wszystkim uczucia, ekspresja i emocje, którymi od początku do końca przepełniona jest muzyka. Nic wszak dziwnego, iż nieustannie po utwory te sięga wielu znakomitych muzyków. W ubiegłym roku cieszyliśmy się znakomitą płytą zawierającą nagranie trzech pierwszych sonat, którego podjął się duet Aleksandry Bryły (skrzypce) i Marii Banaszkiewicz-Bryły (klawesyn) ("Johann Sebastian Bach - 3 Sonatas for violin and harpsichord"). Rok 2019 przyniósł natomiast pięknie wydany przez Chopin University Press 2-płytowy album z kompletem wszystkich 6 Sonat na skrzypce i klawesyn, w mistrzowskim wykonaniu współtwórcy legendarnego kwartetu smyczkowego Wilanów Pawła Łosakiewicza (skrzypce), i ubiegłorocznej laureatki Nagrody Fryderyk, Lilianny Stawarz (klawesyn). Po albumie "Telemann - 12 Fantazji na skrzypce solo" (2017), to już druga płyta znakomitego skrzypka Pawła Łosakiewicza wydana przez Chopin University Press.
_______________________________________

- jazz

Poznań Jazz Project

Festiwal Era Jazzu, którym cieszymy się w Polsce już od 20 lat, to okazja usłyszenia na krajowych scenach zarówno największych gwiazd, jak artystów prezentujących wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju projekty. Pod flagą Ery Jazzu gościliśmy tak znakomitych artystów jak m.in. Al Di Meola, John Scofield, Ron Carter, Wayne Shorter, Herbie Hancock, Marcus Miller, Jan Garbarek, John McLaughlin, Joe Zawinul czy grupa Oregon. Era Jazzu to także specjalne projekty przygotowywane przez światowe gwiazdy z polskimi muzykami, oraz wyjątkowe okazjonalne albumy płytowe będące nie lada gratką dla kolekcjonerów. Wydana w 2019 roku z myślą o wiosennej odsłonie Ery Jazzu płyta winylowa "Poznań Jazz Project" przynosi unikatowe koncertowe nagrania światowych gwiazd: kontrabasisty Rona Cartera, saksofonisty Chico Freemana, skrzypka Jean-Luc Ponty'ego i formacji Tingvall Trio, pochodzące z ich wspólnych występów z muzykami wywodzącymi się z poznańskiego środowiska jazzowego. Starannie wydany kolekcjonerski longplay, wytłoczony został w limitowanym nakładzie na ciężkim czerwonym winylu.
_______________________________________

Sendecki & Spiegel: Two In The Mirror

Nasz znakomity pianista i kompozytor, od lat działający głównie poza granicami kraju Vladyslav Sendecki, w latach 70-tych współtworzył tak znakomite formacje jak Extra Ball i Sunship. Po emigracji do Szwajcarii w 1981 roku, Sendecki został cenionym muzykiem sesyjnym i koncertowym współpracującym z takimi artystami jak m.in.: Billy Cobham, Michael i Randy Brecker, Marcus Miller czy Jaco Pastorius, oraz stałym muzykiem znakomitej orkiestry NDR Big Band. Warto wspomnieć iż prestiżowy ''New York Village Voice'' uznał muzyka jednym z pięciu najlepszych pianistów na świecie. Po świetnym albumie "Le Jardin Oublié / My Polish Heart" nagranym z Atom String Quartet, Vladyslav "Adzik" Sendecki tym razem proponuje płytę nagraną w Hamburgu w duecie z perkusistą Jürgenem Spiegelem, znanym przede wszystkim z 15-letniej już działalności w ramach formacji Tingvall Trio. Klimatyczny album "Two In The Mirror" przynosi 11 pełnych przestrzeni muzycznych opowieści, skomponowanych przez obu artystów, w tym jeden z utworów pochodzący jeszcze z czasów współpracy "Adzika" Sendeckiego z Jarkiem Śmietaną: "Lucky But Unhappy". "Two In The Mirror" to album pełen przepięknych linii melodycznych i dźwiękowej przestrzeni, muzyka ujmująca ogromem twórczych interakcji i roztaczająca wyjątkową magię.
_______________________________________

Adam Jarzmik Quintet featuring Mike Moreno:
On The Way Home

Po znakomitym albumie "Euphoria" i koncertowym krążku "Live at Radio Katowice" (obie płyty ukazały się w 2017 roku), kwintet pianisty i kompozytora Adama Jarzmika powraca albumem "On The Way Home", nagranym w maju 2018 roku, a zrealizowanym przez Ignacego Gruszeckiego w Monochrom Studio. Istniejący od 2015 roku Adam Jarzmik Quintet to zespół mający za sobą tak znaczące sukcesy jak choćby 1. miejsca zdobyte podczas Blue Note Poznań Competition_2016 i 19. Bielskiej Zadymki Jazzowej, oraz Grand Prix Jazz nad Odrą 2017. Wraz z liderem, pianistą i autorem repertuaru, zespół tworzą: Jakub Łępa (saksofon), Paweł Palcowski (flugelhorn), Maciej Kitajewski (kontrabas) oraz znany z autorskiego projektu Essential Group, perkusista Piotr Budniak. Tym razem skład formacji poszerzony został o udział w przedsięwzięciu znakomitego amerykańskiego gitarzysty Mike'a Moreno, znanego m.in. ze współpracy z takimi tuzami współczesnego jazzu jak Kenny Garrett, Terence Blanchard, czy Wynton Marsalis.
"On The Way Home" wypełnia sześć premierowych kompozycji Adama Jarzmika, będących wynikiem (jak sam autor pisze na okładce płyty): "konfrontacji z uczuciem tęsknoty i próbą jej świadomego zrozumienia".
_______________________________________

Non Violent Communication: Obserwacje

NVC, czyli Non Violent Communication to projekt tworzony przez muzyków znanych z takich grup jak Merkabah, So Slow, Bad Light District, Sanity Control, Czerń i Latające Pięści: saksofonistę Rafała Wawszkiewicza, basistę Łukasza Lembasa, perkusistę Arka Lercha, oraz odpowiedzialnego za elektronikę Michała Głowackiego. Rozmaite doświadczenia muzyków i ich różne osobowości artystyczne, skutkują na płycie "Obserwacje" muzyką narracyjną, swym klimatem oscylującą wokół improwizacji i transu. Mimo iż wiodącą rolę gra tu saksofon Rafała Wawszkiewicza - jego partie stanowią na płycie  tylko jeden z elementów konceptualnej opowieści jaką są "Obserwacje". Mimo iż mamy do czynienia z muzyką nietuzinkową, jej przekaz zdaje się być bardzo czytelny i komunikatywny. Chwilami nostalgiczne, innym razem podszyte hipnotycznym rytmem cztery rozbudowane utwory tworzące album, to kolejna wyjątkowo ciekawa tegoroczna propozycja fonograficzna prężnie działającej wytwórni Audio Cave.

teksty i skany: Robert Ratajczak
fot.: M.R., oraz materiały Ery Jazzu