│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

16 kwietnia 2019

2019/27: Era Jazzu


* Hi-Fi i Muzyka 4/2019


Kwietniowy (4/2019) numer miesięcznika Hi-Fi i Muzyka w części muzycznej proponuje artykuł poświęcony postaci zmarłego w lutym tego toku Marka Hollisa z grupy Talk Talk, obszerny materiał Marka Romańskiego: "Tomasz Stańko - Pocztówki znad krawędzi", publikację autorstwa Michała Dziadosza: "Wielcy producenci: Trevor Horn", oraz artykuły: "Księżyc na adapterze" (Hanna Milewska) i "Ariana Grande. Do góry nogami" (Grzegorz Walenda).
W dziale recenzji osiem tytułów, w tym omawiane również na LongPlay albumy z katalogu wytwórni DUX: Henryka Januszewska / Marek Drewnowski "Chopin - Songs, Op.74", Maksym Rzemiński "Maximus. The Greatest Movie Soundtracks", oraz wydana pod patronatem LongPlay płyta Antoniego Wojnara: "The Nochats' Dance". Ja miałem przyjemność napisać parę słów o albumach: Walfad "Colloids" (str.87), oraz dwóch płytach winylowych: Adam Czerwiński MAP Trio: "Kiedy byłem" i "Poznań Jazz - Young & Power" (str.88).
___________________________________

* Era Jazzu, 12-14.04.2019

Tegoroczna wiosenna odsłona Ery Jazzu to trzy wieczory w trzech różnych, lecz mieszczących się vis a vis punktach Poznania: klubie Blue Note, Sali Wielkiej CK Zamek, oraz Auli UAM.

Festiwal rozpoczął się klubowym koncertem "Afro Roots & Funky Jazz" formacji Afroistic Trio, znanego już z Ery Jazzu basisty i kompozytora Reggie Washingtona. Artysta należący do czołówki najbardziej zapracowanych muzyków sesyjnych na świecie, w ciągu ostatnich lat pojawił się na płytach takich artystów jak m.in.: George Duke, Archie Shepp, Wallace Roney, Brandford Marsalis czy Cassandra Wilson. Muzyk współpracując z największymi postaciami dzisiejszego jazzu, równolegle realizuje też własne projekty i właśnie najnowszy z nich poznaliśmy 12 kwietnia w poznańskim klubie Blue Note.
Reggie Washington wystąpił wraz z senegalskim gitarzystą i wokalistą Herve Sambem i perkusistą Ulri Yul Edorhem. Klubowy wieczór był okazją usłyszenia muzyki opartej na połączeniu funku z afrykańskim brzmieniem. Podzielony na dwie części koncert zdominowała muzyka nawiązująca zarówno do plemiennych afrykańskich rytmów, jak współczesnych rozwiązań brzmieniowych. Mimo iż mieliśmy do czynienia z muzyką daleką od przebojowości i niełatwą w odbiorze, poznańska publiczność zdawała sie być zachwycona występem, wyjątkowo żywo reagując na występ formacji. Przekaz muzyczny całego projektu podkreślała nie tylko muzyka, ale też odtworzone fragmenty słynnego przemówienia Martina Luthera Kinga z 1963 roku dotyczącego równouprawnienia rasowego.

Głównym punktem tegorocznego wiosennego Festiwalu Ery Jazzu był dwuczęściowy koncert, który odbył się w dysponującej znakomitymi warunkami akustycznymi Sali Wielkiej CK Zamek.

Jego pierwsza część to "Czas Komedy", występ młodych poznańskich muzyków pod wodzą znakomitego gitarzysty i kompozytora Piotra Scholza, na co dzień tworzących formację Weezdob Collective. Młodzi jazzmani (Kuba Marciniak -saksofon, Kacper Smoliński -harmonijka, Piotr Scholz -gitara, Damian Kostka -kontrabas i Adam Zagórski -perkusja) zaprezentowali utwory inspirowane twórczośćią Krzysztofa Komedy, ilustrowane wyświetlanymi w tle fotografiami Marka Karewicza, oraz czytanymi przez Pawła Sztompke pomiędzy utworami, fragmentami książki Dionizego Piątkowskiego: "Czas Komedy". Warto wspomnieć, iż specjalna festiwalowa wersja niniejszej książki rozdawana była bezpłatnie podczas koncertu.

Drugą część wieczoru wypełnił recital znakomitej wiedeńskiej grupy radio.string.quartet.
Związany z prestiżową wytwórnią płytową ACT kwartet smyczkowy, znany z niekonwencjonalnego sposobu łączenia rozmaitych stylów muzycznych jak jazz, muzyka klasyczna, folk, rock i pop, zasłynął m.in. projektami dedykowanymi muzyce Mahavishnu Orchestra Johna McLaughlina (''Celebrating the Mahavishnu Orchestra'', 2007) i Weather Report Joe Zawinula ("Posting Joe", 2013). W specjalnie przygotowanym z myślą o Erze Jazzu programie "Komeda & More": Bernie Mallinger i Igmar Jenner (skrzypce), oraz Cynthia Liao (altówka) i Sophie Abraham (wiolonczela), zaprezentowali swój najnowszy repertuar uzupełniony o autorskie opracowania słynnych komedowskich tematów, takich jak m.in. "Sleep Safe and Warm" i "Kattorna". Podczas koncertu zachwycała nie tylko wyjątkowa prezyzja, zmysł twórczy i wirtuozeria muzyków, ale też świetne brzmienie i reżyseria dźwięku. Ze swego miejsca miałem możliwość obserwować również pracę, przybyłego do Poznania wraz z grupą, realizatora przy konsoli, który robił wrażenie piątego członka radio.string.quartet; niewidocznego na scenie, lecz całym sobą zaangażowanego w genialnie zrealizowany koncert.
Mimo, iż nie pierwszy raz już miałem okazję słyszeć wiedeńskich kameralistów na żywo, występ radio.string.quartet podczas tegorocznej Ery Jazzu zapamiętam jako najjaśniejsze wydarzenie całego Festiwalu.

Trzeci dzień wiosennej Ery Jazzu, to koncert "Scandinavian Touch of Jazz" nieznanej mi dotąd wokalistki Rebekki Bakken, rekomendowanej jako: "melancholijnie ujmująca jak Marianne Faithfull, jazzująca jak Diana Krall, charyzmatyczna jak Joni Mitchell i folkowo przekonująca jak Norah Jones”. Kompozytorka, autorka tekstów, wokalistka, a także utalentowana skrzypaczka i pianistka, specjalizuje się muzyce silnie zabarwionej folkiem i rhythm'n'bluesem. Podczas poznańskiego koncertu, publiczność miała okazję wysłuchać utworów wybranych z dwóch ostatnich jej albumów. Artystka potrafiła nawiązać wyjątkowy kontakt z publicznością, pomiędzy poszczególnymi utworami opowiadając anegdoty i serwując dowcipy wywołujące gromkie salwy śmiechu zachwyconej publiczności. Uwagę zwracał znakomity warsztat muzyków towarzyszących artystce.

Era Jazzu, 12-14.04 2019, Poznań