│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

06 czerwca 2019

2019/34: nowe płyty


* nowe płyty

- z Kraju


Potężną dawkę muzyki, obejmującej rozmaite gatunki przygotowała dla nas wytwórnia DUX. Poniżej kilkanaście nowych albumów.
PATRONAT
A.Firlus / K.Firlus / T.Pokrzywiński:
C.F.Abel - Sonatas from the Maltzan Collection
(DUX)
Muzyczne małżeństwo specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej Krzysztofa (viola da gamba) i Anny (klawesyn, organy) Firlus, znamy dzięki rozmaitym projektom skupiającym się wokół muzyki dawnej, wykonywanej w możliwie najbardziej oryginalnej formie. Doświadczeni i wszechstronni instrumentaliści zaangażowani są w działalność takich formacji jak m.in. katowicki zespół {oh!} Orkiestra Historyczna (m.in. albumy: "Schreyfogel / Schaffrath / Visconti", 2015 i "Music Of French Masters", 2017), tworzone wraz ze skrzypaczką Małgorzatą Malke a istniejące od 2007 roku trio Extempore (znakomita płyta "Telemann Solos & Trios", 2018), czy Ensemble Chimerique. Krzysztof i Anna Firlus realizują też rozmaite projekty w duecie. Takim była wydana w ub.roku płyta "Gamba Sonatas" ukazująca twórczość dwóch muzycznych rodzin: rodu Bachów i Podbielskich, oraz potwierdzająca fenomen violi da gamba uważanej w owym czasie za idealny i nie mający sobie równych instrument. Viola da gamba pojawiła się na muzycznych salonach u schyłku XV wieku, stając się jednym z najpopularniejszych instrumentów epoki renesansu i baroku, wykorzystywanym zarówno jako instrument orkiestrowy, jak i solowy. Warto wspomnieć, iż Krzysztof Firlus gra na wiernej kopii violi da gamba z 1693 roku. Płyta "Gamba Sonatas" nominowana była do tegorocznej nagrody Fryderyk w kategorii muzyki dawnej. Najnowszym przedsięwzięciem Krzysztofa i Anny Firlus jest album "C.F.Abel - Sonatas from the Maltzan Collection" nagrany z grającym na barokowej wiolonczeli Tomaszem Pokrzywińskim, znanym m.in. ze składu Arte dei Suonatori i współpracy z duńską flecistką Bolette Roed (album ''Telemann", 2015). Wydana przez wytwórnię DUX płyta "C.F.Abel - Sonatas from the Maltzan Collection", jest zbiorem odnalezionych w 2015 roku w Bibliotece Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu sonat niemieckiego kompozytora i wirtuoza violi da gamba Carla Friedricha Abla (1723-1787), powstałych podczas pobytu kompozytora w Londynie.
______________________________________

Muzyka kameralna stanowi bardzo ważny element działalności artystycznej urodzonego w 1950 roku w Warszawie Krzysztofa Baculewskiego, znanego m.in. z łączenia estetyki muzyki dawnej z współczesnymi technikami, oraz współpracy z zespołem wokalnym Camerata Silesia i specjalizującym się w interpretacjach muzyki dawnej, składem Il Tempo. Wytwórnia DUX sukcesywnie publikuje monograficzne płyty przybliżające ten nurt twórczości wybitnego polskiego kompozytora, ale też pedagoga i publicysty. Właśnie ukazały się kolejne dwa albumy wypełnione kameralną muzyką Krzysztofa Baculewskiego.

Krzysztof Baculewski - Chamber and Piano Works
(DUX)

Po płycie "Baculewski - String Quartets" (2018) nagranej przez Tana String Quartet, ukazał się kolejny album nagrany z udziałem tej belgijskiej grupy kameralnej, mającej w swym repertuarze również kompozycje tak "pomnikowych" współczesnych twórców jak Steve Reich, czy interpretacje utworów muzyki elektronicznej. Na płycie "Baculewski - Chamber and Piano Works" (2019) muzyków Tana String Quartet słyszymy w Kwartecie fortepianowym wypełniającym środkową część płyty, firmowanej przez znakomitą pianistkę Julię Samojło. Część pierwsza to Partita II na skrzypce i fortepian nagrana z udziałem Marii Machowskiej (skrzypce), a głównym punktem programu jest zagrane solo 12 Etiud na fortepian.

Krzysztof Baculewski - Flute Solo and Chamber Works
(DUX)

Na drugiej z wydanych właśnie płyt z utworami kameralnymi Krzysztofa Baculewskiego znajdziemy kompozycje na flet solo, flet i harfę, 2 harfy, oraz flet, fortepian i kwintet smyczkowy. W nagraniach wzięli udział: znany m.in. z współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Sinfoniettą Pomeranią, Filharmonią Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, oraz działalności kameralnej w ramach duetu tworzonego wraz ze swą małżonką Agatą Kielar-Długosz, znakomity flecista Łukasz Długosz,  jeden z najbardziej aktywnych w Polsce zespołów smyczkowych, jakim jest działający nieprzerwanie od 2006 roku NeoQuartet, harfiści Carlos Robert Pena Montoya i Agata Gawlik, oraz Jędrzej Kacprzyk (kontrabas) i Piotr Nowicki (fortepian).
...i jeszcze jedna właśnie wydana płyta, w której powstanie zaangażowany jest Krzysztof Baculewski

Stanisław Moniuszko - Beata
(DUX)
Mniej znaną gałęzią operowej twórczości Stanisława Moniuszki były swawolne jednoaktówki, dalece odbiegające od schematów z jakimi kojarzą się jego najsłynniejsze dzieła ze "Strasznym Dworem" i "Halką" na czele. "Beata" to jedna z zapomnianych oper komicznych Moniuszki, która za życia kompozytora nie doczekała się szerszej aprobaty ze względu na swój lekki przekaz i prosty, pozbawiony ciężaru narodowego dzieła i patriotycznego przesłania charakter. Akcja zrekonstruowanego na podstawie wyciągu fortepianowego przez Krzysztofa Baculewskiego utworu, pełna jest rozmaitych intryg i miłosnych przygód tytułowej bohaterki. Nagrań dokonał Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka, oraz grono znakomitych solistów związanych z Operą Krakowską.
______________________________________


Małgorzata Zarębińska: George Crumb - Chamber Music
(DUX)

Opisaną powyżej "Beatę" Moniuszki i niniejszą płytę łączy udział w nagraniu obu albumów związanej z Operą Krakowską znakomitej sopranistki Katarzyny Oleś-Blachy, słyszanej w 2017 roku również na płytach  "Per Due Donne" i "Alfred Schnittke - Requiem". Obchodzący w tym roku 90-te urodziny amerykański kompozytor muzyki współczesnej George Crumb, to jeden z największych innowatorów i eksperymentatorów muzycznych. To własnie Crumb w 1962 roku w skomponowanym z myślą o pianiście D. Burge'u cyklu "Five Pieces for Piano" po raz pierwszy wykorzystał technikę gry wewnątrz fortepianu. Kompozytor często też wplata w swe sonorystyczne utwory cytaty z Bacha, Debussy'ego, czy Bartóka, stosując je jako uzupełnienie własnej wypowiedzi artystycznej. Na niniejszej płycie ze złożonością materii tkwiącej w twórczości Crumba zmierzyła się pianistka Małgorzata Zarębińska, a w poszczególnych nagraniach towarzyszą jej wspomniana wcześniej Katarzyna Oleś-Blacha ("Three Early Songs"), flecista Jan Krzeszowiec i wiolonczelista Marcin Misiak ("Vox Balaenae"), oraz pianista Piotr Grodecki (zagrany na dwa instrumenty cykl "Celestial Mechanics").
______________________________________


Głowicka & The Airport Society: Unknown, I Live With You
(DUX / Bółt)

Katarzyna Głowicka w swej twórczości kompozytorskiej łączy tradycyjny aparat wykonawczy z ambientem i muzyką elektroniczną. Płyta firmowana przez Airport Society przedstawia projekt Głowickiej inspirowany wierszami afgańskich poetek, powstałych w okresie najsilniejszej politycznej dominacji reżimu Talibów. Autorki, tworzyły w ramach podziemnych, nielegalnych kursów kreatywnego pisania, biorąc udział w nowojorskim programie Afghan Women’s Writing Project. Na podstawie tekstów powstała opera "Nieznana, żyję z Tobą" w reżyserii Krystiana Łady, wystawiona w inscenizowanej instalacji operowej w architekturze dawnej kaplicy w Brukseli - Les Brigittines, a niniejsza płyta przynosi muzykę pochodzącą z owego dzieła.
______________________________________

Iza Połońska: Pejzaż bez Ciebie
(DUX)

Płyta "Pejzaż bez Ciebie" jest zbiorem piosenek z Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego pochodzących z Kabaretu Starszych Panów w stylowych aranżacjach Leszka Kołodziejskiego. Utwory wybrzmiewają w interpretacjach wokalistki i kameralistki Izy Połońskiej, akordeonisty Leszka Kołodziejskiego i Polish Cello Quartet. W ostatnim czasie pojawiło się bardzo dużo pozycji fonograficznych dedykowanych piosenkom Starszych Panów, jednak niniejszy album przynosi interpretacje dalece wybiegające poza znane dotychczas wykonania. Takie piosenki jak "Ja dla Pana czasu nie mam", "Jesienna dziewczyna", czy "Dla Ciebie jestem sobą", zyskały zupełnie nową formę, która jednocześnie nie burzy ich specyfiki i zaklętego w tych ponadczasowych piosenkach uroku.
______________________________________

Piotr Banasik:
Mieczysław Karłowicz - Complete Works for Piano
(DUX)

Znakomity pianista, urodzony w 1982 roku, a związany z Akademią Muzyczną w Katowicach Piotr Banasik, ma w swym repertuarze szereg utworów takich kompozytorów jak m.in. J.S.Bach, Mozart, Beethoven, Haydn, Chopin, czy Liszt. Jego grę cechuje nie tylko perfekcyjna wirtuozeria, ale też interpretacyjny polot i znakomite wyczucie faktury. Najnowszy album pianisty jest zbiorem wszystkich dzieł fortepianowych Mieczysława Karłowicza. Zestaw obejmujący takie formy jak walc, rondo, fuga, czy sonata, odkrywa ogromny potencjał tkwiący w mało rozpowszechnionej gałęzi kompozytorskiej Karłowicza znanego przede wszystkim jako twórca form orkiestrowych. Piotr Banasik wielokrotnie odkrywał dla nas mniej oczywiste dzieła polskich kompozytorów, że wspomnę tu choćby album "Aleksander Kulikowski - Koncerty" z 2014 roku nagrany z Polską Orkiestrą Radiową oraz Konstantym Andrzejem Kulką i Anną Wróbel. Tym razem pianista prezentuje zachwycający recital solowy wypełniony utworami jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, Mieczysława Karłowicza.
______________________________________

Sara Águeda & Javier Nunez: Stravaganza
(DUX)

Utwory włoskich kompozytorów przełomu XVI i XVII wieku, nagrane w formule kameralnego duetu znajdziemy na płycie "Stravaganza". Album będący rodzajem małej antologii włoskiej muzyki z lat 1550-1700, nagrany został przez grającą na harfie podwójnej Sarę Águedę i klawesynistę Javiera Nuneza. Specyficzne polifoniczne brzmienie uzyskane przez połączenie partii harfy i klawesynu, było bardzo rozpowszechnione w okresie powstawania zamieszczonych w programie utworów i w takiej własnie formie często grywano je na włoskich salonach. Hiszpańską harfistkę Sarę Águedę znamy z wydanej przez DUX w 2017 roku znakomitej płyty "The Harp's Theatre". Zafascynowana swym instrumentem artystka od lat prowadzi badania nad historycznym znaczeniem harfy. Regularnie występuje na rozmaitych festiwalach muzyki dawnej, mając za sobą cieszące się ogromnym zainteresowaniem recitale m.in. we Francji, Portugalii, Niemczech, Włoszech, USA, Belgii, Polsce, Kolumbii, Meksyku, Boliwii, Hiszpanii, Szwecji, Łotwie, Indiach, Perú, Argentynie i Urugwaju.
______________________________________

Witold Janiak: Noesis
(DUX)

Pianista i kompozytor Witold Janiak współpracuje ze ścisłą czołówką polskich muzyków jazzowych jak m.in.: Zbigniew Namysłowski, Krzysztof Ścierański, Piotr Baron czy Cezary Konrad. Od lat prowadzi też własne składy: Mainstreet Quartet i Witold Janiak Trio. W ostatnim czasie pianista pretenduje do miana jednego z najbardziej wszechstronnych artystów związanych ze środowiskiem jazzu. W trzyosobowych składach prowadzonych przez Janiaka zrealizowane zostały albumy: "Cinema Meets Jazz" (2013) z jazzowymi transkrypcjami tematów filmowych, oraz "Zagrajcie swoją muzykę" (2015), będący z kolei zbiorem przetransponowanych na język jazzu sieradzkich i łęczyckich tematów ludowych. Kolejną płytą artysty była nagrana w duecie z wokalistą Adamem Rymarzem "Stabat Mater Dolorosa" zawierająca polskie pieśni pasyjne, a więc muzykę religijną, głęboko uduchowioną i sytuującą się bardzo daleko od stricte jazzowych poczynań pianisty. Najnowszy projekt Witolda Janiaka, który ujrzał światło dzienne pod postacią starannie wydanego albumu to program "Noesis" nagrany z udziałem kwartetu smyczkowego.
______________________________________

Zofia Antes / Aleksandra Batog:
Brahms - Sechs Klavierstucke / Sonate fur Klavier und Viola
(DUX)

Jedną z najciekawszych płyt z muzyką klasyczną wydanych w ubiegłym roku, był album zawierający dwa cykle pieśni Roberta Schumanna nagrane przez pianistkę Zofię Antes wraz z tenorem Leszkiem Świdzińskim ("Robert Schumann - Liederkreis, Op.39 / Dichterliebe, Op.48", 2018). W roku bieżącym trafia do nas kolejna płyta Zoffi Antes, tym razem nagrana z alcistką Aleksandrą Batog. To program złożony z dwóch, uznawanych przez pianistów za najtrudniejsze technicznie, późnych utworów Johannesa Brahmsa. Cykl Sechs Klavierstücke op.118 zdominował smutek i melancholia. Z kolei skomplikowana harmonicznie Sonata na fortepian i altówkę f-Moll op.120 Nr.1, jest typowym przykładem kompozycji reprezentującej okres późnego romantyzmu. Zestawione obok siebie utwory tworzą znakomity w odbiorze program.
______________________________________

Anna Radziejewska & Ensemble Cordaeola: Rime
(DUX)

Gitarzysta i kompozytor Maurizio Grandinetti to wszechstronny muzyk, którego działalność obejmuje zarówno recitale solowe, wykonawstwo muzyki XVII i XVIII wieku, jak utwory współczesne, improwizacje i eksperymenty z elektroniką. Na płycie "Rime" usłyszymy zarówno własne utwory artysty, jak rekompozycje barokowych i renesansowych dzieł takich twórców jak Antonio Vivaldi, Alessandro Stradella, czy Giovanni Pierluigi Da Palestrina. W większości nagrań zamieszczonych na płycie, zespołowi Maurizio Grandinettiego Ensemble Cordaeola, towarzyszy znana m.in. z interpretacji pieśni Ignacego Jana Paderewskiego i Oskara Kolberga, oraz festiwalu Musica Sacromontana, dysponująca zjawiskową barwą głosu mezzosopranistka Anna Radziejewska.
______________________________________


Krakowski Kwintet Dęty i goście
(DUX)

Krakowski Kwintet Dęty to formacja tworzona przez muzyków związanych z Akademiami Muzycznymi w Krakowie i Katowicach, działająca nieprzerwanie od 1998 roku. Zespół ma za sobą niezliczoną ilość koncertów wypełnionych różnorodnym repertuarem, obejmującym dzieła takich twórców jak W.A.Mozart, F.Poulenc, czy współcześni twórcy Zbigniew Bargielski i Mikołaj Górecki. Krakowski Kwintet Dęty to grupa współpracująca z wieloma artystami, jak choćby Beata Bilińska, Paweł Gusnar, czy krakowska orkiestra kameralna Capella Cracoviensis. Na nowej płycie zespołu znajdziemy m.in. kompozycje Pawła Łukaszewskiego, Mikołaja Góreckiego, Krzesimira Dębskiego i Dariusa Milhauda, a Kwintetowi w nagraniach towarzyszą Paweł Gusnar (saksofon) i Beata Bilińska (fortepian).
______________________________________

Maciej Staszewski: On The Trail
(DUX)

Kolejnym po "Fantasía Ibérica" (2016) albumem wyśmienitego gitarzysty klasycznego, urodzonego w 1984 roku kompozytora, a także pedagoga związanego z Akademią Muzyczną w Łodzi Macieja Staszewskiego, jest autorska płyta "On The Trail". Album nagrany został z towarzyszeniem Orkiestry Smyczkowej Primuz pod dyrekcją Łukasza Błaszczyka. Program wypełniają utwory skomponowane w latach 2003-2018, co biorąc pod uwagę młody wiek artysty, jest szerokim przekrojem jego twórczości kompozytorskiej. Spoiwem łączącym poszczególne utwory i myślą przewodnią albumu, jest piękno zaklęte w polskich górach.
______________________________________

Tomasz Zając: Joseph Renner's Organ Music
(DUX)

Miłośnicy muzyki organowej w ostatnim czasie nie mogą narzekać na brak nowych płyt zawierających interesujące wykonania, nierzadko również dość wyszukanych utworów. Na płycie nagranej przez Tomasza Zająca na organach Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego pw. św. Mateusza w Łodzi, znajdziemy utwory żyjącego w latach 1868-1934 Josepha Rennera, znanego m.in. dzięki współpracy ze znakomitym kompozytorem i organistą Maxem Regerem. Zamieszczone na płycie Preludia op.41, II Sonata organowa c-moll op.45 i I Suita organiowa op.56, stanowią znakomity przegląd stosowanych przez Josepha Rennera środków harmoniczno-wyrazowych.
______________________________________

Paderewski - Muzyka mojego domu
(DUX)

Idea nagrania tego albumu oparta została na projekcie zgromadzenia grona wybitnych polskich muzyków w jedynej do dziś zachowanej posiadłości Ignacego Jana Paderewskiego w Kąśnej Dolnej.  Zaproszenie do udziału w projekcie przyjęli artyści zajmujący czołowe miejsca pośród wykonawców muzyki polskiej: sopranistka Hanna Samson, baryton Jacek Jaskuła, skrzypaczka Katarzyna Duda,  oraz pianiści: Robert Marat, Robert Morawski i Cezary Karwowski. W programie nagranej w tym zacnym gronie płyty zatytułowanej "Muzyka mojego domu", znajdziemy zarówno drobniejsze utwory, jak i bardziej złożone dzieła Ignacego Jana Paderewskiego, którego postać kojarzy się zarówno z polityką jak muzyką. 100-rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości, okazała się znakomitą okazją do sięgnięcia po muzykę kompozytora i światowej sławy pianisty, który poprzez swój patriotyzm zwracał uwagę na znaczenie niepodległej Polski w Europie.
______________________________________

Penderecki
Double Concerto / Viola Concerto (guitar) / Concerto Grosso No.2
(DUX)

Krzysztof Penderecki w latach 60-tych postrzegany jako przedstawiciel tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej, pozostaje do dziś jednym z niewielu tej klasy czynnych kompozytorów, dyrygentów i pedagogów na świecie. Jego muzyka wykonywana przez rozmaite orkiestry i solistów, ciągle wywołuje niewyobrażalne emocje i zapewnia najwyższą z możliwych jakość muzycznych doznań. Wytwórnia DUX od kilku lat dokumentuje twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów, serią płyt wydawanych w charakterystycznej szacie graficznej. Kolejną z nich jest album zawierający: opracowany przez Piotra Przedborę na gitarę i orkiestrę Koncert altówkowy,  Koncert podwójny na altówkę i wiolonczelę, oraz Concerto Grosso nr 2 na trzy klarnety i dwa rożki basetowe. Nagrania dokonane zostały przez istniejącą od 2008 roku Polską Orkiestrę Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego i Macieja Tworka z udziałem grupy znakomitych solistów, z Bartłomiejem Niziołem (skrzypce), Katarzyną Budnik (altówka) i Piotrem Przedborą (gitara) na czele.
______________________________________

Vivat Rzeczpospolita!
(DUX)

Pod kierunkiem artystycznym Roberta Pożarskiego zrealizowany został program będący rodzajem fantazji na temat oprawy muzycznej uroczystej sumy, mogącej być odprawionej po zawarciu Traktatu Unii Lubelskiej, a złożony z interesujących zabytków polskiej muzyki "Złotego Wieku". W nagraniu 22 utworów znajdujących się na płycie wzięły udział: zespoły Trombastic, Schola Gregoriana Silesiensis, Chór Sarmacki im.Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, oraz soliści. Wiarygodna rekonstrukcja uroczystej muzyki sakralnej z tamtego okresu przygotowana została z okazji 450 rocznicy zawarcia Traktatu Unii Lubelskiej i stanowi spójny program kultywujący tradycje staropolskiej kultury i obyczajów religijnych.
______________________________________

Marcelo Nisiman / Baltic Neopolis Orchestra: 4 AM Tango
(DUX)

Argentyńskie tango to od ponad stu lat wciąż ewoluujący gatunek muzyczny, czerpiący z wpływów muzyki europejskiej, afrykańskiej i latynoamerykańskiej. Jednym z jego odłamów jest tango nuevo, wykreowane przez zmarłego w 1992 roku Astora Piazzollę. To rodzaj tanga dalece wybiegający poza ramy użytkowej, beztroskiej muzyki przeznaczonej do tańca. Tango, którego doskonale się słucha w sposób kontemplacyjny, z swego rodzaju namaszczeniem i uwagą, nawiązujące do estetyki baroku ale również muzyki jazzowej, a dzięki swej konstrukcji mogące kojarzyć się z rodzajem fugi. W muzyce na pozór lekkiej uwypuklono elementy, jakie mogłyby umknąć tańczącym tango na parkietach i uczynić z nich fundament kompozycji. Jednym z najwybitniejszych propagatorów tej muzyki, a zarazem kontynuatorem dzieła Piazzolli, jest argentyński kompozytor i wirtuoz bandoneonu, Marcelo Nisinman. Wraz ze szczecińską orkiestrą kameralną Baltic Neopolis Orchestra, artysta nagrał album wypełniony zarówno własnymi kompozycjami, jak autorskimi opracowaniami utworów nie tylko Astora Piazzolli, ale też mniej znanych kompozytorów gatunku jak: Pedro Data, Enrique Pedro Delfino, Carlos Gardel i Marcel Lattes.
______________________________________

ze Świata

Na koniec tego obszernego przeglądu nowości płytowych, trzy albumy jazzowe które dotarły do nas z USA.

Rebecca DuMaine and The Dave Miller Combo: Chez Nous
(Summit Records)

"The Swingin's Mutual!", taki tytuł nosi legendarna płyta z roku 1961 nagrana przez Nancy Wilson z Kwintetem George'a Shearinga. Do tej właśnie płyty odwołuje się nie tylko stylistycznie, ale też łudząco podobną okładką, czwarty już wspólny album wokalistki Rebecki DuMaine i zespołu jej ojca, pianisty Dave'a Millera: "Chez Nous". Na płycie, która ukaże się 7 czerwca nakładem prestiżowej amerykańskiej wytwórni Summit Records, znajdziemy 14 znakomicie opracowanych utworów,  obejmujących zarówno kompozycje Antonio Carlosa Jobima ("So Danco Samba"), jak Billa Withersa ("Just the Two of Us") i The Beatles ("Yesterday"), ale też standardy spółki Richard Rodgers - Lorenz Hart ("Everything I've Got Belongs to You", "I Didn't Know What Time It Was" i "Do It the Hard Way"). Dave Miller Combo towarzyszące dysponującej zmysłowym i pełnym wdzięku, ale też znakomicie swingującej Rebecce DuMaine śpiewającej w języku angielskim, portugalskim i francuskim, tworzą: Dave Miller (fortepian, lider), Chuck Bennett (kontrabas) i Bill Belasco (perkusja), a gościnnie na płycie słyszymy też znakomitego gitarzystę Brada Buethe.
______________________________________


Mark Morganelli & The Jazz Forum All-Stars: Brasil!
(Jazz Forum Records)

Amerykański trębacz i producent muzyczny Mark Morganelli, swój piąty album wydany pod własnym nazwiskiem w całości poświęcił muzyce brazylijskiej. Dwupłytowe wydawnictwo "Brasil!" przynosi 28 utworów silnie zakorzenionych w tradycji kulturowej tego kraju, słynącego z samby i bossa novy. Morganelli przez 5 lat był dyrektorem muzycznym kultowego klubu Birdland, a także koordynatorem takich festiwali muzycznych jak Sunnyside, Berkshire Jazz Festivals, Tarrytown Arts Festival. Morganelli był także producentem koncertu Dizzy Gillespie 75th Birthday w Carnegie Hall. W roku 2017 wraz z małżonką Ellen Prior, Mark Morganelli w Tarrytown (Nowy Jork) otworzył klub jazzowy o nazwie Jazz Forum. Album "Brasil!" firmowany jako Mark Morganelli & The Jazz Forum All-Stars, nagrany został z gronem artystów, którzy niejednokrotnie gościli już na scenie owego klubu. Na dwóch płytach znalazły się brazylijskie utwory takich kompozytorów jak Baden Powell, Ivan Lins, Claudio Roditi, Joao Donato, Geraldo Pereira, Marcos Valle, Jorge Ben, Luiz Bonfa i Ary Beroso, ale przede wszystkim słynne standardy Antonio Carlosa Jobima, jak: "Desafinado", "So Danco Samba", "Corcovado", czy "Dindi". Album ukaże się 25 czerwca nakładem własnej wytwórni płytowej Marka Morganelli, Jazz Forum Records.
______________________________________


"Sorte!". Music by John Finbury featuring Thalma De Freitas
(Green Flash)

John Finbury już od blisko 40 lat uchodzi za jednego z najciekawszych współczesnych kompozytorów kontynuujących dzieło Antonio Carlosa Jobima, w zakresie popularyzacji bossa novy. W roku 2016 jego piosenkę "A Chama Verde” nominowano do nagrody Latin Grammy, co przyczyniło się do kolejnej fali zainteresowania jego twórczością na całym świecie. O współpracę z Johnem Finbury zabiega wielu wykonawców specjalizujących się w muzyce latynoamerykańskiej. Urodzona w Rio De Janeiro afro-brazylijska aktorka, autorka tekstów i wokalistka Thalma de Freitas wraz z Finburym przygotowała kilka bardzo interesujących piosenek, mogących śmiało konkurować z klasyką gatunku. Opowiadające o szczęściu, podnoszące na duchu, a jednocześnie pełne specyficznej brazylijskiej zadumy piosenki postanowiono zarejestrować i wydać w formie płyty. Efektem jest niespełna 30-minutowy uroczy albumik "Sorte!", którego produkcję wziął na siebie laureat Grammy  Emilio D. Miller. Producent zgromadził w studio prawdziwie gwiazdorski skład muzyków: przy fortepianie lub akordeonie słyszymy Vitora Gonçalvesa, na gitarze gra Chico Pinheiro, na kontrabasie słynny John Patitucci, za perkusją zasiada Duduka da Fonseca, a za bardzo ważne wobec specyfiki utworów perkusjonalia, odpowiedzialni są: legendarny Airto Moreira i Rogerio Boccato. Album ukazał się 25 maja.

teksty: Robert Ratajczak