│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

01 lipca 2019

2019/38: Churnchetz-Teepe-Hart, 26.06.2019


* ArtPost 4 / 2019


Tegoroczny wakacyjny numer (4/2019) dwumiesięcznika ArtPost przynosi wyjątkowo interesujące artykuły. Na 36 stronach starannie wydanego magazynu znajdziemy m.in. teksty: "Błękitna Nutka" Dionizego Piątkowskiego, "Legendarne wytwórnie i ich fonograficzne arcydzieła (3)" Mieczysława Stocha, oraz materiał "Nie gódź się" dotyczący antologii z przekładami piosenek Patti Smith. Znajdziemy tu też wyjątkowo ciekawe wywiady: z Maciejem M.Szczawińskim, autorem książki "Zezowate szczęście. Opowieść o Bogumile Kobieli", z plastykiem Romanem Kalarusem, oraz wibrafonistą i kompozytorem Dominikiem Bukowskim (str. 24/25). Ostatni z wymienionych materiałów miałem przyjemność osobiście przygotować do tego numeru ArtPostu, a rozmowa w dużej mierze dotyczy wydanego pod patronatem LongPlay albumu "Transatlantyk"Poza wymienionym wywiadem, przygotowałem też bardzo obszerny, zajmujący pięć stron materiał dotyczący Jarka Śmietany. Opowieść "Jarek" (str. 8-12) złożona została z wypowiedzi muzyka, pochodzących z rozmów jakie przeprowadziłem z Jarkiem na przestrzeni kilku lat. Ogromnie się cieszę iż materiał ten ukazał się w formie drukowanej w tak szacownym czasopiśmie jakim jest ArtPost. We wrześniu minie sześć lat od czasu śmierci Jarka Śmietany. Publikacja tej opowieści pozwoli przypomnieć nam o tej wyjątkowej postaci polskiego jazzu.
Tradycyjnie już, poza wersją drukowaną nowy numer ArtPost dostępny jest też w wersji elektronicznej, która znajduje się: TUTAJ. Miłej lektury!
__________________________


* Churnchetz-Teepe-Hart, 26.06.2019


26 czerwca okazał się jednym z najbardziej upalnych dni tego roku. Jakże wyjątkowym orzeźwieniem był wieczorny koncert w klubie Blue Note Poznań wiedzą tylko ci, którzy mieli przyjemność być jego świadkami. Orzeźwienie po gorącym dniu, gdy słupki na termometrach niebezpiecznie zbliżały się do 40 stopni przyniósł nie tylko chłodny mikroklimat zamkowych podziemi, w których mieści się poznański klub, ale przede wszystkim znakomita muzyka jaka wybrzmiała tego wieczora.
W ramach zakończenia 21.Sezonu Jazzowego w klubie Blue Note, gościliśmy międzynarodowy skład tworzony przez trójkę znakomitych muzyków: słoweńskiego pianistę Marko Churnchetza, holenderskiego basistę Jorisa Teepe, którego pamiętać możemy z współpracy z Piotrem Wojtasikiem i znakomitej płyty "To Whom It May Concern" (2018), oraz legendarnego amerykańskiego perkusistę, 79-letniego dziś Billy'ego Harta, znanego m.in. z płyt Milesa Davisa, Herbiego Hancocka, a w ostatnim czasie z albumów takich artystów jak Aaron Parks, Joey De Francesco, Richie Beirach czy Yelena Eckemoff.

Koncert oparty był na programie nowego albumu tria: "Brooklyn Sessions”, wydanego przez wytwórnię Zennes Records. Niestety nie miałem możliwości wcześniejszego zapoznania się z muzyką tego składu, dlatego na koncert udałem się z niemałą ciekawością. Nie ukrywam, iż dla mnie głównym magnesem była postać legendarnego perkusisty Billy'ego Harta, który od początku lat 60-tych (!) przez cały czas jest bardzo aktywnym muzykiem, mającym dziś na koncie kilkaset płyt nagranych w rozmaitych składach tworzonych z największymi postaciami światowego jazzu wszech czasów.
Podzielony na dwa sety wyjątkowo długą, blisko godzinną przerwą koncert, okazał się jednym z tych wieczorów spędzonych w klubie Blue Note, które na długo zapadną w pamięci poznańskim miłośnikom jazzu.


Świeże, pełne polotu kompozycje rozbudowanymi solówkami kreatywnie poszerzali, zarówno pianista składu, znany z współpracy z m.in. Seamusem Blakem, Rezem Abbasi, Bobem Mintzerem i Joe Locke, Marko Churnchetz, jak znakomity holenderski kontrabasista Joris Teepe, niczym kameleon dostosowujący barwę swego instrumentu do poszczególnych utworów.


Oczywiście nie mogło zabraknąć też fragmentów wypełnionych solówkami Mistrza Billy'ego Harta. To niezwykłe doświadczenie móc usłyszeć na żywo muzyka, który na przestrzeni wielu dekad swej kariery dzielił scenę m.in. z Wesem Montgomerym, Milesem Davisem, Eddie Harrisem czy Herbiem Hancockiem. Co więcej; przez te wszystkie lata muzyk nie odcinając kuponów z przeszłości, wciąż zachowuje najwyższy z możliwych poziom i angażuje się w coraz to nowe przedsięwzięcia i projekty. Niespełna trzy tygodnie wcześniej w Blue Note Poznań wystąpił pianista Aaron Parks, którego wydana przez ECM płyta "Find The Way" (2017) nagrana została z udziałem Billy'ego Harta. Inne płyty zrealizowane z udziałem perkusisty, jakie ukazały się w ostatnim czasie to m.in. omawiane przeze mnie na tym portalu: "Lions" Tria Yeleny Eckemoff (2014), "Live at Birdland New York" Richiego Beiracha i Gregora Huebnera (2017), czy tegoroczny album Joeya DeFrancesco "In The Key Of The Universe".


Poznański koncert tria Churnchetz-Teepe-Hart zamykał kilkudniową trasę koncertową składu. Środowy koncert stanowił też wyjątkowo udane zamknięcie kolejnego Sezonu Jazzowego w Blue Note Poznań.

Jazz Top w Blue Note: Churnchetz-Teepe-Hart, 26.06.2019 -Blue Note Poznań
Marko Churnchetz - fortepian
Joris Teepe - kontrabas
Billy Hart - perkusja
__________________

* nowe płyty


Antonio Adolfo: Samba Jazz Alley
(AAM)
Obecny na scenie od ponad pięciu dekad pianista, band leader, kompozytor, aranżer, producent i pedagog z Rio de Janeiro, Antonio Adolfo już w latach 60-tych prowadził własne trio oraz współpracował z takimi wykonawcami jak Flora Purim czy Carlos Lyra, a jego kompozycje mają w swym repertuarze m.in. Stevie Wonder, Dionne Warwick i Herb Alpert. Artysta legitymujący się starannym wykształceniem muzycznym (m.in. studia u Eumira Deodato w Rio i w Paryżu u Nadii Boulanger), prowadzi bardzo aktywną działalność, w ostatnim czasie pomagając również jako producent, kompozytor i muzyk, swej śpiewającej córce Carol Saboya ("Carolina", 2016), okrzykniętej mianem Nowego Odkrycia Brazylijskiej Piosenki. Pochodzący z rodziny o muzycznych tradycjach (matka muzyka była skrzypaczką słynnej Brazilian Symphony Orchestra) Antonio Adolfo, jest też cenionym pedagogiem, którego szkoła w Rio de Janerio skupia ponad 1300 studentów, zafascynowanych bossa novą i brazylijskim jazzem. Po albumach "Tropical Infinito" (2016), wypełnionym utworami Wayne'a Shortera "Hybrido" (2017) i "Encontros - Orquestra Atlantica" Antonio Adolfo proponuje płytę "Samba Jazz Alley". W nagraniach pianiście towarzyszy grono sprawdzonych od lat muzyków stanowiących silny fundament brazylijskiej sceny jazzowej, w tym znani z poprzednich albumów artysty: kontrabasista Jorge Helder i perkusista Rafael Barata. Na płycie obok autorskich utworów pianisty (w tym, dedykowanemu Herbie Hancockowi utworowi "Hello, Herbie"), znajdziemy interpretacje utworów m.in. Badena Powella ("So Por Amor") i Antonio Carlosa Jobima ("Passarim", "Corcovado"). Album ukaże się 29 lipca.

*   *   *


Gretje Angell: ...in any key
(Grevlinto Records)

25 lipca ukaże się debiutancki album swingującej wokalistki z Ohio, Gretje Angell. Na płycie "...in any key" nagranej w towarzystwie gitarzysty, aranżera i producenta Dori Amarilio oraz grona znakomitych amerykańskich muzyków (m.in. Chuck Berghofer, Kevin Axt, Gabe Davis, Steve Haas i Kevin Winard) i  60-osobowej orkiestry z Budapesztu, znajdziemy utwory oscylujące wokół bebopu, swingu i brazyliskiegop jazzu. Pośród dziewięciu zaśpiewanych zmysłowym i głębokim głosem przez Gretje Angell piosenek, znajdziemy tak znane tytuły jak m.in.: "Fever", "One Note Samba", czy "Tea For Two". "...in any key" to znakomity debiut osiadłej w Los Angeles wokalistki, mogący okazać się początkiem ogólnoświatowej kariery Gretje Angell, znanej dotychczas z lokalnych klubów, oraz współpracy z grupami Ladd McIntosh Swing Orchestra, Jack's Cats i Glen Garrett's Big Band.

*   *   *

Jelena Jovović: Heartbeat
(Jelena Jovović)
Jelena Jovović jest wokalistką jazzową, kompozytorką i pedagogiem z Serbii. Pochodzi z małej wioski Zabrda w Czarnogórze, jednak obecnie mieszka w Belgradzie. Właśnie ukazał się album "Heartbeat", którego nagranie zainspirowane było wspomnieniami Jeleny z dzieciństwa, życiem na różnych kontynentach, różnymi rytmami i melodiami. Większość materiału artystka przygotowała samodzielnie, jednak płytę uzupełniła o własne interpretacje ukochanych utworów Wayne Shortera, Fridriha Bruneti, Clausa Raible i Dona Grolnicka, do których przygotowała autorskie teksty. Jelena Jovović śpiewa po angielsku i francusku w towarzystwie najlepszych muzyków jazzowych z Serbii: pianisty Vasila Hadzimanova, trębacza Stjepko Guta, perkusisty Vladimira Kostadinovica, saksofonisty Rastko Obradovica i wielu innych, dobranych do charakteru poszczególnych utworów. Tradycja amerykańskiego jazzu połączona z bałkańskimi motywami melodycznymi i znakomite warunki wokalno-interpretacyjne Jeleny Jovović porównywanej m.in. do Dee Dee Bridgewater, Diany Reeves i Sary Vaughn, sprawiają iż "Heartbeat" to album wyjątkowy, tętniący życiem i pełen naturalnych emocji.

teksty, fot i skany: Robert Ratajczak