│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

11 września 2019

2019/47: nowe płyty


* Jazz Forum 9/2019



Wrześniowy (9/2019) numer magazynu Jazz Forum przynosi potężną dawkę relacji z rozmaitych letnich festiwali i wydarzeń koncertowych, a także wywiady z m.in. Adamem Wendtem, Marianną Wróblewską, Piotrem Schmidtem, oraz obszerne teksty poświęcone nieodżałowanym postaciom polskiego jazzu: Mieczysławowi Koszowi którego podobizna zdobi okładkę numeru i Januszowi Skowronowi.
Pośród recenzji nowych płyt, znajdziemy m.in. tekst poświęcony albumowi "Muzyka Naiwna" Tercetu Kamili Drabek, wydanemu pod patronatem LongPlay, oraz omawianej również na tych łamach płycie "onwards and upwards" izraelskiej formacji Shalosh i nowej płycie Atom String Quartet wypełnionej muzyką Krzysztofa Pendereckego, której ukazanie się odnotowane jest w dalszej części niniejszego wpisu.
Ja w tym numerze Jazz Forum miałem okazję skomentować dwa albumy: "Noesis" Witolda Janiaka (str.76/77) i "Rebetiko Poloniko" duetu Skolias & Bester (str.77/78).
Do czasopisma w wersji dla prenumeratorów dołączona została płyta "Live at Radio Katowice" formacji Andrzej Kowalski Quartet, o której przeczytacie poniżej.
_____________________________________________

* nowe płyty

PATRONAT
Natalia Jarząbek / Emmy Wils: Infinity
(DUX)
Flecistka Natalia Jarząbek należy do elitarnego grona instrumentalistów potrafiących płynnie, naturalnie i niemal niesłyszalnie zastosować technikę oddechu permanentnego. Nic dziwnego iż artystka błyskawicznie dostrzeżona została przez miłośników muzyki fletowej, stając się jednym z największych odkryć muzycznych ostatnich lat. Idea zrealizowania projektu eksponującego tę wyjątkową technikę gry narodziła się podczas studiów Natalii Jarząbek w klasie fletu prof. Barbary Świątek-Żelaznej w Akademii Muzycznej w Krakowie. Obie Panie w roku 2017 uhonorowane zostały prestiżową Nagrodą Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi w kategorii: Mistrz-Uczeń, a ich praca nad projektem zwieńczona została nagraniem przez Natalię Jarząbek płyty, która ukazała się 19 sierpnia nakładem wytwórni DUX. Jej tytuł: "Infinity", nawiązuje do zdolności uzyskania dzięki oddechowi permanentnemu niekończącego się dźwięku, oraz nieograniczonych możliwości fletu. Flecistce w nagraniach towarzyszy znana z formacji Sonos Ensemble, wielokrotnie nagradzana belgijska pianistka Emmy Wils, absolwentka Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Brukseli. W programie albumu znajdziemy zarówno utwory skomponowane z myślą o flecie, jak przygotowane przez Natalię Jarząbek transkrypcje utworów przeznaczonych w oryginale na fortepian, skrzypce, lub na oba te instrumenty. Zróżnicowany repertuar recitalu "Infinity" obejmuje m.in. utwory Fryderyka Chopina, Nicollo Paganiniego, ale też słynnego estońskiego kompozytora muzyki współczesnej Arvo Pärta, oraz utwory przygotowane specjalnie z myślą o tej niezwykłej płycie.
__________________________________________

Atom String Quartet: Penderecki
(Filharmonia Szczecin)
23 sierpnia ukazał się kolejny album znakomitej formacji Atom String Quartet. Tym razem Dawid Lubowicz i Mateusz Smoczyński (skrzypce), oraz Michał Zaborski (altówka) i Krzysztof Lenczowski, postanowili zmierzyć się z muzyką jednego z największych polskich kompozytorów przełomu XX i XXI wieku, Krzysztofa Pendereckiego. Album zatytułowany po prostu "Penderecki" nagrany został w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, a jego program w większości wypełniają nowe opracowania utworów kameralnych i solowych pierwotnie rozpisanych na instrumenty dęte, a pochodzących z młodzieńczego okresu twórczości Krzysztofa Pendereckiego. Autorskie aranżacje muzyków Atom String Quartet ukazują zupełnie nowe oblicze utworów, odsłaniając przy tym ich ogromny potencjał jako punkt wyjściowy do tworzenia kreatywnych improwizacji.
__________________________________________

Moniuszko - pragnienia i rozterki
(Music Art Fun)
Rok 2019 został ogłoszony Rokiem Stanisława Moniuszki. Stało się tak dla uczczenia 200. rocznica urodzin tego wybitnego kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga, a przede wszystkim wielkiego twórcy polskiej opery. W ciągu całego roku odbywają się rozmaite koncerty i widowiska upamiętniające dorobek Moniuszki. Do twórczości Stanisława Moniuszki odnoszą się też muzycy jazzowi, prezentując własne spojrzenie na dorobek kompozytorski Polskiego Mistrza Opery. 15 sierpnia ukazał się album nagrany przez skład Michalska-Jarzmik Quintet wypełniony jazzowymi aranżacjami utworów pochodzących z popularnego "Śpiewnika Domowego". Pieśni zyskały zupełnie nowe oblicze, a forma ich przekazu trafi zapewne w gusta także tych odbiorców, którzy na co dzień nie mają styczności z twórczością Moniuszki. Aranżacji takich utworów jak m.in. "Niepogoda", "Dumka" czy "Prząśniczka", które znajdziemy na płycie zatytułowanej "Moniuszko - pragnienia i rozterki", podjął się znakomity gliwicki pianista, kompozytor i band leader Adam Jarzmik, znany z albumów własnego kwintetu: "Euphoria" i "Live at Radio Katowice" (2017), oraz wydanym w maju tego roku "On The Way Home". Wszystkie partie wokalne na płycie należą do wywodzącej się z Kieleckiego Big Bandu, a współpracującej m.in. z warszawskim Teatrem Syrena Patrycji Michalskiej. Pozostali muzycy składu to: znany z Kwintetu Jarzmika, ale też Sekstetu Szymona Klekowickiego i Kwintetu Maćka Wojcieszuka saksofonista Jakub Łępa, wywodzący się z formacji Mów i Early Birds kontrabasista Mateusz Szewczyk, oraz współpracujący z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej Stefan Raczkowski.
_________________________________________


Łukasz Brzezina: Cameral Stories
(Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina)

"Cameral Stories” to projekt akordeonisty, studenta UMFC w Warszawie Łukasza Brzeziny, za który artysta nagrodzony został stypendium Banku Société Générale. Przygotowany przez muzyka program obejmuje utwory Edvarda Griega, Cesara Francka, Witolda Lutosławskiego i Astora Piazzolli opracowane na akordeon, dwa akordeony, oraz duety z fortepianem, saksofonem i wiolonczelą. Nakładem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina jeszcze w roku ubiegłym ukazała się płyta dokumentująca ów projekt, a nagrana przez Łukasza Brzezinę wraz z Bartoszem Kołsutem (akordeon), Wojciechem Kruczkiem (fortepian), Jakubem Murasem (saksofon) i Adamem Mazurkiem (wiolonczela). Mieniący się rozmaitością brzmieniową i ogromem ciekawych rozwiązań aranżacyjnych album, to kolejna po wydanym przez wytwórnię Requiem Records albumie "Bellows Shapes Vol.1 - Polish Contemporary Accordion Music" płyta, na której usłyszeć możemy grę jednego z najbardziej obiecujących polskich akordeonistów.
_________________________________________

Andrzej Kowalski Quartet: Live At Radio Katowice
(Polskie Radio Katowice)
Kwartet młodego poznańskiego gitarzysty jazzowego Andrzeja Kowalskiego w roku 2019 zadebiutował aż dwoma albumami, będącymi owocem zwycięstw w dwóch niezależnych od siebie konkursach. Studyjna płyta "Abstrakt” została nagrana dzięki organizowanemu przez Instytut Muzyki i Tańca programowi „Jazzowy debiut fonograficzny”, natomiast album "Live at Radio Katowice” jest nagrodą za zwycięstwo w konkursie towarzyszącym Lotos Jazz Festival – Bielskiej Zadymce Jazzowej. Zespół tworzą studenci wywodzący się z Akademii Muzycznych we Wrocławiu, Katowicach i Warszawie, a repertuar grupy stanowią przede wszystkim autorskie kompozycje lidera składu, Andrzeja Kowalskiego. Wraz z nim formację tworzą: saksofonista Robert Wypasek, basista Jan Wierzbicki i perkusista Adam Wajdzik. Już 13 października grająca mieszankę współczesnego jazzu, rocka i muzyki klasycznej formacja Andrzej Kowalski Quartet wystąpi w Poznaniu pod patronatem LongPlay w ramach koncertowego cyklu JazZamek.
_________________________________________

Francesco Bruno Quartet: Blue Sky Above The Dreamers
(Hevhetia)
Włoski gitarzysta, kompozytor i aranżer Francesco Bruno już od pierwszej połowy lat 70-tych prowadzi bardzo aktywną działalność na polu muzyki jazzowej. To właśnie w 1974 roku gitarzysta wstąpił do składu grupy Kaleidon, a następnie zespołu legendarnego perkusisty Tony'ego Esposito, z którym wystąpił na Montreaux Jazz Festival w 1976 roku wraz z amerykańskim trębaczem Donem Cherry. W latach 80-tych Bruno nagrywa pierwszy album firmowany własnym nazwiskiem oraz otwiera koncerty projektu Alan Holdsworth - Stanley Clarke, Stinga i Orkiestry Gila Evansa, a także występuje wraz z Paco De Lucią i Johnem Mc Laughlinem. Kolejne dziesięciolecie kariery Francesco Bruno to m.in. współpraca z Richie Havenem i wspólny album "El Lugar” wydany przez wytwórnię Prestige. W ostatnich latach gitarzysta miał okazję współpracować także z polskimi muzykami Piotrem Wojtasikiem i Sylwestrem Ostrowskim, czego efektem był m.in. album "Witam" z 2014 roku, oraz koncert w Warszawie w ramach festiwalu Singer Jazz 2016. Nowy, dziesiąty już album włoskiego gitarzysty "Blue Sky Above The Dreamers" ukazał się 3 września nakładem słowackiej wytwórni Hevhetia. Francesco Bruno Quartet wraz z liderem tworzą: pianista Pierpaolo Principato, kontrabasista Luca Bulgarelli i perkusista Marco Rovinelli, a gościnnie na płycie zagrał również (znany m.in. z albumów "Ballerina", 2014 i "Tango Nuevo Revisited", 2019) znakomity saksofonista Javier Girotto oraz trębacz Aldo Bassi.
_________________________________________

Tasiya / Sammy Lukas: New Old Fairytales
(Hevhetia) 
Duet wokalistki Anastazji Volokitiny (Tasiya) i klasycznie wykształconego pianisty Sammyego Lukasa proponuje płytę, będącą zbiorem utworów nasyconych klimatem muzyki ludowej Rosji i Ukrainy.  Zanim artyści zdecydowali się na wspólny projekt, odnieśli rozmaite sukcesy samodzielnie; Tasiya zdobyła m.in. Nagrodę Jazzową Montreux w 2013 roku i Riga Jazz Stage w 2017 roku, a Sammy Lukas w 2017 roku zdobył prestiżową nagrodę koncernu Yamaha. Na wydanej przez słowacką wytwórnię Hevhetia albumie "New Old Fairytales" znajdziemy zarówno adaptacje tradycyjnych pieśni, jak własne kompozycje dwójki artystów powstałe pod wpływem ukraińsko-rosyjskiego folkloru, ale też twórczości takich kompozytorów jak Rimski-Korsakow, Strawiński, czy Prokofiew. Tasiya dysponuje wyjątkowym głosem i oryginalnym stylem, łączącym rozmaite techniki wokalne, a nasycone nietypowym rytmem utwory pełne są złożonych harmonii i improwizacji, łącząc wschodni folklor z idiomem współczesnego jazzu. Nagrania zabarwione są rozmaitymi efektami elektronicznymi i pętlami, co decyduje o bardzo nowoczesnym brzmieniu płyty.

teksty i skany: Robert Ratajczak