│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

26 września 2019

2019/50: nowe płyty


* nowe płyty

PATRONAT
Witold Friemann - Works for Clarinet & Piano
(DUX)
Witold Friemann to jeden z tych wielkich polskich kompozytorów, których twórczość i dorobek artystyczny nadal pozostają nieodkryte przez wielu melomanów. Wykształcony pod okiem samego Maxa Regera kompozytor, ale też znakomity pianista i ceniony pedagog urodził się 20 sierpnia 1889 w Koninie, a zmarł 22 marca 1977 w Laskach koło Warszawy. Przypadająca w tym roku 130 rocznica urodzin Witolda Friemanna jest doskonałą okazją do przypomnienia sobie postaci artysty, który pozostawił po sobie ok. 400 wykonywanych przed laty przez słynną Adę Sari pieśni, ok. 320 preludiów, ponad 240 mazurków, wiele miniatur, etiud, nokturnów i tańców. Album "Witold Friemann – Works for clarinet & piano" zawiera zbiór utworów opracowanych z myślą o klarnecie i fortepianie. Projekt powstał z inicjatywy znakomitej klarnecistki Barbary Borowicz w ramach Stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury, która do udziału w przedsięwzięciu zaprosiła wybitnego krakowskiego pianistę młodego pokolenia, specjalizującego się w wykonywaniu muzyki polskiej XIX i XX wieku, Marka Szlezera. Pianista jest laureatem wielu prestiżowych konkursów i festiwali oraz ma za sobą występy w tak ważnych miejscach jak m.in.: Carnegie Hall czy St.Martin-in-the-fields. W swej dyskografii ma płyty z utworami m.in. Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Aleksandra Tansmana, Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Meyera, a także album "Sonatas for Cello and Piano" (2017), nagrany w duecie z koreańską wiolonczelistką Joo Yeon Choi. Niniejszy album to unikalny i wartościowy projekt, który przyczyni się do pielęgnowania kultury polskiej i wskrzeszenia w świadomości melomanów postaci kompozytora. Opublikowanie w formie fonograficznej opracowanych na podstawie rękopisów wybranych utworów Witolda Friemanna, w nieoceniony sposób wzbogaci wiedzę dotyczącą polskiej muzyki klasycznej.
___________________________________________

Matthew Snow: Iridescence
(M.Snow)
"Iridescence" to debiutancki album osiadłego w Nowym Jorku basisty i kompozytora Matthewa Snow. Nagraną w sześcioosobowym składzie płytę, która ukaże się 29 listopada, wypełni osiem oryginalnych autorskich kompozycji pośród których znajdziemy zarówno utwory nawiązujące do hard bopu, jak nastrojowe ballady. Do basisty dołączyli: puzonista David Gibson, saksofonista altowy Clay Lyons, wibrafonista Joe Doubleday, gitarzysta Daisuke Abe i perkusista Wayne Smith. Matthew Snow już od siedmiu lat buduje swą pozycję na nowojorskiej scenie jazzowej, jako znakomity basista, kompozytor i band leader. Jego pierwszy album może okazać się prawdziwym przełomem w jego dotychczasowej karierze.
___________________________________________

Ray Blue: Work
(Jazzheads)
12 października nakładem wytwórni Jazzheads wydany zostanie nowy album znakomitego saksofonisty i kompozytora, ale też cenionego pedagoga i założyciela organizacji promującej kulturę jazzową Cross-Cultural Connection, Inc., Raya Blue. Przez ostatnich 20 lat muzyk prowadzi wyjątkowo aktywną działalność, publikując zarówno znakomite albumy autorskich składów, jak współpracując z rozmaitymi artystami, takimi choćby jak: John Gilmore, Art Davis, Benny Powell, Eddie Henderson, Charlie Persip Super Band, Wycliffe Gordon, Steve Turre, Ted Curson, czy The Sun Ra Arkestra. "Work" to bardzo stylowa płyta nawiązująca do jazzowej tradycji, a poza własnymi kompozycjami Raya Blue zawierająca także znakomite wykonania kompozycji m.in. Nata Adderleya, Jimmy'ego Smitha i George'a Colemana. W poszczególnych nagraniach liderowi towarzyszą aż trzej różni pianiści: Sharp Radway, Kirk Lightsey i Benito Gonzalez, oraz Jeff Barone (gitara), Essiet Okon Essiet (kontrabas) i Steve Johns (perkusja), a także puzonista Ron Wilkins, kontrabasista Belden Bullock i perkusjonalista Neil Clark.
___________________________________________

Lyn Stanley's
Favorite Takes London With A Twist Live At Bernies
(A.T.Music)
W roku 2010 pianista Paul Smith zapraszając do swego tria bliżej nieznaną wówczas miłośnikom jazzu wokalistkę Lyn Stanley, wywołał niemałe zamieszanie pośród zwolenników wokalistyki jazzowej, recenzentów i krytyków muzycznych. Głos i manierę wokalną zmysłowej blondynki określano jako ''seksowną i uwodzicielską'', a jej interpretacje klasycznych tematów zaczarowały bywalców klubów jazzowych i festiwali. Po wielkim sukcesie albumów "Lost in Romance" (2013) i ''Potions'' (2014), rok 2017 przyniósł kolejne dwie płyty Lyn Stanley wydane pod wspólnym tytułem: "The Moonlight Sessions" ("Volume One" i "Volume Two"), a w roku 2018 ukazał się znakomity album "London Calling" dedykowany popularnej w latach 50-tych amerykańskiej piosenkarce i aktorce Julii London. Najnowszą pozycją w dyskografii zjawiskowej wokalistki jest album będący zbiorem ukochanych przez Lyn Stanley utworów wybranych z dorobku tak różnych od siebie artystów jak Richard Rogers czy Cole Porter, ale też Chuck Berry i Bruce Springsteen. Wydająca płyty Lyn Stanley wytwórnia A.T.Music, wyjątkową wagę przykłada do jakości dźwięku, skierowując swe albumy do najbardziej wymagających audiofilów. Stąd też wiele albumów ukazujących się nakładem oficyny, wydawanych jest w formie hybrydowej płyty CD zawierającej ścieżkę SACD i tradycyjną, odczytywaną przez popularne odtwarzacze. Dostępne są też limitowane edycje albumów wytłoczone na płytach winylowych. W przypadku niniejszego albumu zastosowano rzadką metodę nagrania jaką jest: direct to disc, a więc system polegający na bezpośrednim zapisie dźwięku na matrycy. Zatem to czego słuchamy z płyty stanowi w 100 procentach wierny zapis, w którym nie dokonano najmniejszych powtórek, wycięć czy poprawek.
___________________________________________


Diana Panton: A Cheerful Little Earful
(Hamilton)

Kanadyjska wokalistka Panton rozpoczęła swoją karierę muzyczną jako członkini zespołu Hamilton All Star Jazz. Wówczas właśnie dostrzegł ją ceniony multiinstrumentalista Don Thompson, co zaowocowało trwającą już ponad 10 lat współpracą. Pośród albumów będących efektem wspólnych działań artystki z Thompsonem warto wymienić wysoko notowane w zestawieniach Billboardu: bestsellerowy "To Brazil with Love" (2011), świąteczny "Christmas Kiss" (2012), płytę "Solstice / Equinox" (2017) koncentrującą się wokół zmieniających się pór roku i ich wpływie na nasze życie i uczucia, ale też wypełniony repertuarem skierowanym dla dzieci znakomity album "I Believe in Little Things" (2015) wyróżniony prestiżową nagrodą JUNO. Kontynuacją ostatniej z wymienionych płyt jest nowy album Diany Panton, który ukaże się 18 października. Na "A Cheerful Little Earful" znajdziemy starannie dobrane klejnoty Great American Songbook, zestawione z piosenkami pochodzącymi z filmów Disneya czy programu "Ulica Sezamkowa", a wszystko to podane jest w jazzowej konwencji. Znakomitej wokalistce w nagraniach towarzyszą: Reg Schwager (gitara), oraz Don Thompson (kontrabas, fortepian, wibrafon).
___________________________________________

Simon Vincent's The Occasional Trio: Live in Berlin
(Vision of Sound)

Simon Vincent to znany z niekonwencjonalnych projektów muzycznych, kompozytor, pianista i wykonawca eksperymentalnej muzyki elektronicznej, obecny na muzycznej scenie od początku lat 90-tych. Znamy go m.in. z dokonań ekscentrycznego duetu Charlotte & Mr.Stone, albumu nagranego z trębaczem Tomem Arthursem: "Real-Time Sound Sculpture" (2016), wyjątkowej płyty "Stations Of The Cross" (2016) stanowiącej przeniesienie na język muzyczny emocji i uniesień związanych z Drogą Krzyżową, czy albumu "Autumn Revelations" (2018) inspirowanego twórczością Karlheinza Stockhausena. Jednym z projektów wszechstronnego muzycznego innowatora jest formacja Simon Vincent's The Occasional Trio, której album "Opening Lines" (2015) odsłonił inspiracje Vincenta zarówno twórczością jazzowych gigantów, jak muzyką klasyczną. Kolejną pozycją w dyskografii The Occasional Trio jest płyta koncertowa "Live in Berlin", złożona z fragmentów koncertów zespołu w Kunstfabrik Schlot z listopada 2018 i kwietnia 2019 roku. Poza grającym na fortepianie Simonem  Vincentem, w 11 utworach wypełniających energetyzujący album usłyszymy: wywodzącego się z formacji Gorilla Mask basistę Rolanda Fideziusa, oraz perkusistę Kaya Lubke. Płyta ukaże się 18 października nakładem Vision of Sound.
___________________________________________

Longboard: Being Wild
(Yolk)

Francuska wytwórnia płytowa Yolk Records założona została w 1999 roku przez kontrabasistę, kompozytora i producenta nagraniowego, Sebastiena Boisseau. Swój program wydawniczy Yolk koncentruje się wartościowych zjawiskach francuskiej muzyki jazzowej oraz międzynarodowych kolaboracjach artystów. 18 października nakładem oficyny ukaże się album niecodziennego tria Longboard, w swych autorskich utworach łączącego jazz z rozmaitymi muzycznymi gatunkami jak punk, pop, czy muzyka relaksacyjna. Troje multiinstrumentalistów tworzących formację to artyści o szeroko otwartej wyobraźni i twórczej fantazji. Na płycie zatytułowanej "Being Wild" słyszymy: grającego na perkusji, gitarze, oraz obsługujacego elektronikę Meivelyana Jacquota, jednego z najbardziej błyskotliwych francuskich saksofonistów Matthieu Donariera, oraz znanego m.in. z grup JASS, Qüntet i L'Orphicube saksofonistę, klarnecistę i pianistę Albana Darche.
___________________________________________

Carlos Averhoff Jr.: IQba - Jazz Meets Cuban Timba
(Inner Circle Music)
Za projektem IQba stoi saksofonista Carlos Averhoff Jr., który wraz z swoim kwintetem jeszcze w roku ubiegłym nakładem wytwórni Inner Circle Music opublikował znakomicie przyjęty przez krytyków i miłośników latynoskiego jazzu album: "IQba - Jazz Meets Cuban Timba". W programie albumu znajdziemy zarówno jazzowe klasyki z dorobku m.in. Wayne'a Shortera, Cedara Waltona i Joe Hendersona, jak autorską balladę "Raquel". Muzyka zaaranżowana została w konwencji tańca timba, opartego na popularnej muzyce kubańskiej, salsie, funku i r'n'b. Nazwa IQba nawiązująca do wrodzonej zdolności intelektualnej Kubańczyków, została zainspirowana kryzysem gospodarczym na Wyspie w latach 90-tych, kiedy muzyka kubańska ewoluowała w odpowiedzi na niepokój społeczny. Nasyconą ogromem dynamiki i pozytywnej energii muzykę wypełniającą album, wraz grającym na saksofonie tenorowym Carlosem Averhoffem Juniorem, tworzą: trębacz Alexis Baro, pianista Rolando Luna, kontrabasista Nestor del Prado i perkusista Oliver Valdes. W ciągu kilkunastu miesięcy od wydania album doczekał się niezliczonej ilości bardzo pozytywnych recenzji w najbardziej prestiżowych jazzowych mediach.


teksty: Robert Ratajczak