Viktor Skokic Sextett
Basement Music
(Jazzland Recordings)
20 marca nakładem wytwórni Jazzland Recordings ukazał się album sekstetu znakomitego kontrabasisty i kompozytora Viktora Skokica. Artysta jest jednym z najważniejszych filarów szwedzkiej sceny jazzowej, od lat współpracującym z rozmaitymi muzykami w ramach przeróżnych konstelacji. Współtworzył m.in. kwartet Riedel / Svensson / Skokic / Backman oraz międzynarodową grupę The Ordinary Square, której album "When in Paris" wypełniony kompozycjami Skokica, na drugim brzegu Bałtyku okazał się jedną z najciekawszych płyt roku 2015. Album "Basement Music" jest pierwszą płytą firmowaną nazwiskiem szwedzkiego kontrabasisty, a wypełnia go 7 autorskich utworów lidera. Skład Viktor Skokic Sextett tworzą: Emil Stranberg, Thomas Backman, Alberto Pinton (instr.dęte), Rasmus Borg (fortepian), Viktor Skokic (kontrabas) i Cristopher Cantillo (perkusja). Viktor Skokic, zdaje się dysponować wyjątkowymi predyspozycjami w zakresie tworzenia kompozycji nowatorskich, a jednocześnie z wielkim szacunkiem bazujących na klasyce jazzu.
___________________________________________
Jednym z projektów tubisty Carla Ludwiga Hübscha jest The Longrun Development of the Universe. Pod koniec marca nakładem wytwórni Jazzwerkstatt, ukazała się już piąta płyta formacji. To album dedykowany zmarłemu w 2017 roku holenderskiemu pianiście i kompozytorowi Mishy Mengelbergowi. Mengelberg nagrał dziesiątki płyt zarówno solo, jak w duetach i z własnymi formacjami triem, kwartetem, sekstetem. Współpracował z takimi luminarzami jak m.in. Eric Dolphy, Anthony Braxton, Steve Lacy, Evan Parker, Vijay Iyer, czy wywodzący się z młodszego pokolenia muzycy: Joey Baron, Ken Vandermark czy Dave Douglas. Album zatytułowany "For Misha" to piękny hołd oddany artyście przez: Carla Ludwiga Hübscha (tuba, głos), Matthiasa Schuberta (saksofon tenorowy) i Woltera Wierbosa (puzon). Poza nowymi kompozycjami Hübscha, na płycie znajdziemy też trzy oryginalne kompozycje Mengelberga nagrane przez The Longrun Development of the Universe w zupełnie nowych wersjach.
Kuljit Bhamra & Davide Giovannini
Spiders Tango
(Keda Records)
Urodzony w 1959 roku w Kenii Kuljit Bhamra to kompozytor, producent muzyczny, a przede wszystkim jeden z najbardziej cenionych na świecie wirtuozów tabli. Artysta z powodzeniem łączy brzmienie tego instrumentu z muzyką klasyczną, popularną i jazzem, oraz tradycyjne indyjskie rytmy z nowoczesną techniką nagraniową. Bhamra brał udział w nagrywaniu płyt takich artystów jak m.in. Ringo Starr, Sarah Brightman, Enrique Iglesias, czy Shakira, a milośnicy jazzu znać go mogą dzięki wieloletniej współpracy i trzech albumów nagranych z saksofonistą Andym Sheppardem. Z kolei włoski perkusista i wokalista Davide Giovannini to muzyk mający za sobą współpracę z Paulem McCartneyem, Stevem Winwoodem, Bjork, Lisą Stansfield, Pet Shop Boys, Vanessą Mae, ale też z Royem Hargrovem i Johnem Scofieldem. Obaj muzycy na stałe mieszkający w Londynie wraz z tamtejszym kwartetem smyczkowym Villers Quartet, na płycie zatytułowanej "Spiders Tango" proponują muzykę pełną urzekających pejzaży dźwiękowych, zabierającą słuchacza w mistyczną podróż przez pustynie do tejemniczych świątyń i ukrytych jaskiń. Album ukazał się 20 marca nakładem prowadzonej przez Kuljita Bhamrę wytwórni Keda Records.
___________________________________________
Carl Ludwig Hübsch
Artblau - Other Kinds of Blue
(Intakt)
Rozmaite okrągłe rocznice powstania wielkich muzycznych dzieł, niejednokrotnie są pretekstem dla stworzenia zupełnie nowych ich odsłon. Często są to bardziej rozbudowane i pełne twórczej inwencji projekty rozwijające zdawać by się mogło zamknięte już formy. Przykładem takich działań są choćby takie albumy jak "West Side Story Reimagined" (2018) Bobby'ego Sanabrii i Multiverse Big Band, czy "Sketches of Spain (Revisited)" Orberta Davisa i Chicago Jazz Philharmonic, a z kręgu muzyki rockowej świetny album Nguyena Le: "Celebrating The Dark Side of The Moon" (2014). ''Kind Of Blue'' Przypadająca w 2019 roku 60-rocznica wydania pomnikowej płyty Milesa Davisa "Kind of Blue" to dla wielu kreatywnych artystów idealny pretekst do sięgnięcia po to dzieło i ukazanie go w nowej odsłonie, bądź stworzenie muzyki nim zainspirowanej. Swoją wizję dzieła przedstawił m.in. Jon Schapiro na podwójnym albumie "New Shoes: Kind of Blue at 60". Z kolei niemiecki tubista Carl Ludwig Hübsch stworzył rodzaj odpowiedzi na "Kind of Blue", angażując w przedsięwzięcie dziewięcioro doświadczonych improwizatorów z Kolonii. "Artblau - Other Kinds of Blue" to rodzaj przeniesienia davisowego ducha na poziom awangardy i free jazzu. Płytę wypełnia 11 zupełnie nowych kompozycji, oraz odkrywcza transkrypcja utworu Milesa Davisa "Blue In Green".
___________________________________________
The Longrun Development Of The Universe
For Mischa
(Jazzwerkstadt)
___________________________________________
Na 16 kwietnia niemiecka wytwórnia JazzHaus Musik zapowiada cztery nowe albumy.
Na 16 kwietnia niemiecka wytwórnia JazzHaus Musik zapowiada cztery nowe albumy.
ZAPOWIEDŹ
C.O.B.
Vanishing Points
(JazzHaus Musik)
The Composers' Orchestra Berlin (C.O.B.) to zespół założony w 2011 roku przez angielską kompozytorkę, dyrygentkę i pedagoga - Hazel Leach. Ideą jazzowej orkiestry C.O.B. jest wykonywanie muzyki nie tylko przez improwizujących instrumentalistów, lecz także przez samych jej kompozytorów. Opracowany w niezwykle innowacyjny sposób repertuar C.O.B. zawiera w sobie utwory nawiązujące do niemal każdej stylistyki muzycznej, z przewagą jazzu i world music. Szerokie instrumentarium jakim dysponuje skład orkiestry pozwala na wielowarstwowe kreacje muzyczne i osiąganie rozmaitych brzmień częstokroć zawartych w granicach jednego utworu. Po albumach ''Free Range Music'' (2014) i "Postcard Collection" (2018), na kolejnej płycie wydanej przez JazzHaus Musik Hazel Leach i jej jazzowa orkiestra proponują monograficzny program złożony z utworów Dirka Strakhofa. Ten niemiecki kompozytor i basista jazzowy od kilku dziesięcioleci stanowi silny filar niemieckiej sceny jazzowej. Muzyk współtworzy takie formacje jak Out of Print i Batoru, oraz duet wibrafonistą Franzem Bauerem. Płytę "Vanishing Points" wypełnia 9 kompozycji Strakhofa opracowanych na jazzową orkiestrę.
ZAPOWIEDŹ
Ramsch
Carabattola
(JazzHaus Musik)
Ramsch to improwizujące trio z Bazylei, tworzone przez: grającego na fortepianie i rzadko spotykanym szpinecie (odmiana klawesynu) Pio Schürmanna, kontrabasistę Martina Wyssa oraz znanego z formacji Krassport, składów Sebastiana Buschera, Michela Pilza i Georga Ruby, oraz z własnej grupy Webers Hebel (m.in. album "Hebelwirkung", 2017) perkusistę Daniela Webera. Program wypełniający album zarejestrowany został w Szwajcarii na żywo, a materiał jaki otrzymujemy na płycie zatytułowanej "Carabattola" nie został poddany jakimkolwiek cięciom i dogrywkom. Siedem improwizowanych form zainspirowanych zostało klimatem i specyfiką leżącej w pobliżu granicy z Włochami doliny Poschiavo, gdzie muzycy spędzili trzy tygodnie, wraz z gościnnie biorącym udział w sesji, obsługującym elektronikę Robinem Michelem. "Carabattola" to muzyka tętniąca życiem, a jednocześnie niezwykle klimatyczna i osobliwa, powstała w wyjątkowym miejscu z udziałem doskonale rozumiejących się artystów.
ZAPOWIEDŹ
Yaroslav Likhachev Quartet
Crumbling
(JazzHaus Musik)
Znany w Polsce dzięki zdobyciu Nagrody Indywidualnej podczas Krokus Jazz Festiwal 2019, urodzony w 1991 roku w dalekiej Syberiii, a na stałe osiadły w niemieckiej Kolonii saksofonista Yaroslav Likhachev, debiutuje pod flagą JazzHaus Musik albumem własnego kwartetu. Założony w 2016 roku zespół wraz z liderem tworzą: pianista Yannis Anft, kontrabasista Conrad Noll i perkusista Moritz Baranczyk. Album zatytułowany "Crumbling" przynosi 8 autorskich utworów młodego tenorzysty (absolwenta Hochschule für Musik und Tanz Köln) silnie zakorzenionych w jazzowej tradycji spod znaku największego idola Yaroslava Benny'ego Golsona, a jednocześnie śmiało czerpiących z nowoczesnych rozwiązań brzmieniowych.
ZAPOWIEDŹ
Yaroslav Likhachev Quartet
Crumbling
(JazzHaus Musik)
Znany w Polsce dzięki zdobyciu Nagrody Indywidualnej podczas Krokus Jazz Festiwal 2019, urodzony w 1991 roku w dalekiej Syberiii, a na stałe osiadły w niemieckiej Kolonii saksofonista Yaroslav Likhachev, debiutuje pod flagą JazzHaus Musik albumem własnego kwartetu. Założony w 2016 roku zespół wraz z liderem tworzą: pianista Yannis Anft, kontrabasista Conrad Noll i perkusista Moritz Baranczyk. Album zatytułowany "Crumbling" przynosi 8 autorskich utworów młodego tenorzysty (absolwenta Hochschule für Musik und Tanz Köln) silnie zakorzenionych w jazzowej tradycji spod znaku największego idola Yaroslava Benny'ego Golsona, a jednocześnie śmiało czerpiących z nowoczesnych rozwiązań brzmieniowych.
ZAPOWIEDŹ
playground4
playground4
Hit The Ground Running
(JazzHaus Musik)
playground4 to kolejny projekt, w jaki zaangażowana jest znakomita flecistka i kompozytorka Stephanie Wagner (absolwentka Musikhochschule Mainz i Berklee College of Music). Swą grą artystka odkrywa pełne spektrum dźwięków korzystając z nowoczesnych technik gry i efektów elektronicznych, z wdziękiem poruszając się w formule, której prekursorem przed laty był Herbie Mann. Znana z prowadzenia takich formacji jak Jeeep (album "The First Cut Is The Jeeepest", 2012) czy Quinsch ("Fade In", 2008), tym razem współtworzy żeński kwartet, którego repertuar składa się z kompozycji każdej z tworzących go instrumentalistek. Zespół tworzą: grająca na fletach i odpowiedzialna za efekty dźwiękowe Stephanie Wagner, Esther Bächlin (instrumenty klawiszowe, głos), Gina Schwarz (kontrabas) i Ingrid Oberkanins (perkusja, perkusjonalia). Decyzja powołania do życia playground4 zapadła po tym jak artystki przypadkowo połączyła praca w Hessische Frauenmusikwoche, gdzie w tym samym czasie były wykładowcami. Album "Hit The Ground Running" przynosi świetnie brzmiący nowoczesny jazz.
teksty: Robert Ratajczak