│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

03 listopada 2020

2020/31: nowości i zapowiedzi płytowe, prasa

 
* Jazz Forum 10-11/2020
 
W październikowo-listopadowym (10-11/2020) numerze Jazz Forum sporo miejsca poświęcono płytom jakie w ostatnim czasie ukazały się pod patronatem LongPlay. Są to obszerne wywiady: z Włodkiem Gulkowskim (związany z wydaniem albumu "Beyond Infinity") oraz Iloną Damięcką ("Hope"). Ponadto w dziale recenzji płytowych znajdziemy przegląd drugiego z albumów.
Pośród recenzji znalazł
o się też miejsce na płyty omawiane również w tym miejscu: Diane Schuur "Running On Faith", Bałdych - Courtois - Telderman "Clouds", Szymon Klima / Dominik Wania "Fantastico" i The Owl feat. Pablo Held "Improcode", a także nowe edycje albumów "Sounds & Colours" Jarosława Śmietany i "Giant Steps" Johna Coltrane'a.
Do numeru czasopisma w wersji dla prenumeratorów dołączona została płyta Weezdob Collective: "Komeda, Ostatnia Retrospekcja", o której więcej informacji znajdziecie w dalszej części tego wpisu.
____________________
 
* nowe płyty
 
Weezdob Collective
Komeda, Ostatnia Retrospekcja
(Jazz Forum)

Prenumeratorzy Jazz Forum wraz z październikowo-listopadowym numerem czasopisma otrzymali płytę poznańskiej formacji Weezdob Collective: "Komeda, Ostatnia Retrospekcja". Nie jest to jednak zwykły muzyczny album, lecz forma słuchowiska poświęconego Krzysztofowi Komedzie. Młodzi muzycy poprosili o współpracę pasierba Komedy Tomasza Lacha, który przygotował teksty będące jego wspomnieniami, historiami oraz uczuciami związanymi z postacią ojczyma. Tekst czytany przez aktora Mariusza Zaniewskiego, przeplatany jest nowymi kompozycjami muzyków Weezdob Collective utrzymanymi w komedowskim duchu. Warto wspomnieć iż podobne przedsięwzięcie miało miejsce już w kwietniu ub.roku, kiedy w ramach Ery Jazzu przedstawiony został spektakl "Czas Komedy" podczas którego muzycy Weezdob Collective zaprezentowali utwory ilustrowane fotografiami Marka Karewicza, oraz czytanymi przez Pawła Sztompke, fragmentami książki Dionizego Piątkowskiego zatytułowanej właśnie: "Czas Komedy". Założona w 2014 roku grupa Weezdob Collective niemal od początku swego istnienia szturmem zdobywa najróżniejsze nagrody i wyróżnienia (m.in. Jazz nad Odrą, Krokus Jazz Festival, Bielska Zadymka Jazzowa czy Blue Note Poznań Competition). Uwagę zwraca nietypowe instrumentarium kwintetu, w którym zamiast fortepianu pojawia się gitara, a obok saksofonów (tenorowego i sopranowego) - częściej kojarzona z bluesem niż muzyką jazzową harmonijka ustna. To właśnie charakterystyczne brzmienie połączone z ciekawymi autorskimi kompozycjami, oryginalną koncepcją muzycznego przekazu i znakomitym warsztatem instrumentalistów tworzących kwintet, stanowią o sile Weezdob Collective. W skład kwintetu wchodzą starannie wykształceni w Polsce, Niemczech, Holandii i Danii, młodzi instrumentaliści z Poznania, doskonale odnajdujący się w formule współczesnej muzyki improwizowanej naznaczonej wielkim szacunkiem dla jazzowej tradycji. Ogromnym atutem kwintetu jest własny repertuar budowany przez saksofonistę Kubę Marciniaka i gitarzystę Piotra Scholza. Poza nimi skład Weezdob Collective tworzą Kacper Smoliński (harmonijka), Damian Kostka (kontrabas) i Adam Zagórski (perkusja). W muzyce zespołu odnajdziemy ślady inspiracji muzyką ludową, dziełami klasyków, a przede wszystkim dokonaniami wielkich jazzowych mistrzów. W 2015 roku po sukcesie grupy na Lotos Jazz Festival, ukazała się koncertowa płyta "Live at Radio Katowice", sygnalizująca iż mamy do czynienia z formacją nietuzinkową, oryginalną i nie podlegającą jakiemukolwiek zaszufladkowaniu. Rok 2018 przyniósł pierwszą studyjną płytę zespołu, wydany pod patronatem LongPlay koncepcyjny album "Star Cadillac". Słuchowisko "Komeda, Ostatnia Retrospekcja" wypełniające kolejna płytę grupy to forma odwołująca się do tradycji zapoczątkowanej przez Charlesa Mingusa ("The Clown"), wymagającej od artystów perfekcyjnego zgrania muzyki z tekstem i oddania emocji towarzyszącym czytanym opowieściom.
____________________________________
 
 Monika Lidke
Let The World Be a Question

(Monika Lidke)
Monika Lidke to pochodząca z Lubina wokalistka, autorka tekstów i kompozytorka od kilkunastu lat mieszkająca w Londynie. Tam z powodzeniem buduje swą muzyczną karierę jako jazzowa wokalistka, występując w takich miejscach jak kultowe kluby Ronnie Scott’s Bar i Jazz Club Soho, czy biorąc udział w licznych festiwalach, jak m.in. London Jazz Festival, Manchester Jazz Festival czy Rhythms of the World Festival. Artystka ma na koncie cztery ciepło przyjęte albumy, z których najnowszy “Let The World Be a Question”, jaki ukazał się w październiku zawiera 13  zaśpiewanych po polsku i angielsku nowych autorskich piosenek, oraz 3 remixy przygotowane przez brytyjskich producentów muzycznych i dj-ów: Wulfnota i Happy Cat Jaya. Materiał zarejestrowany został w Wielkiej Brytanii i Polsce z udziałem kilkunastu różnych muzyków towarzyszących wokalistce w poszczególnych utworach. Na urozmaiconej zarówno pod względem brzmienia jak stylistyki świetnie wyprodukowanej płycie, odnajdziemy elementy jazzu, folku i muzyki latynoskiej.

____________________________________
 
duoAccosphere
Fairy-Tale Stories

(Sarton)
Urodzony w 1987 roku w Krakowie wirtuoz akordeonu Grzegorz Palus, poszczycić się może wyjątkowo starannym wykształceniem zdobytym m.in. w The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze, Hochschule für Musik Detmold i Akademii Muzycznej w Krakowie. Również lista rozmaitych nagród i wyróżnień zdobytych w ramach licznych europejskich festiwali i przeglądów przez muzyka jest niezwykle imponująca (m.in. Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Popradzie na Słowacji, I nagroda 37.Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Puli w Chorwacji, czy II nagroda przyznana w ramach Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Klingenthal, Niemcy). Od roku 2016 Grzegorz Palus jest wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W maju br. pod patronatem LongPlay ukazała się płyta Grzegorza Palusa "Accordion Anatomy" dedykowana Mogensowi Ellegaardowi, a wypełniona przypisanymi akordeonowi utworami skandynawskich kompozytorów. Zaledwie kilka dni później światło dzienne ujrzała kolejna płyta artysty, tym razem nagrana w ramach projektu duoAccosphere tworzonego od 2011 roku wraz z pochodzącą ze Słowacji Aleną Budziňákovą. Na płycie "Fairy-Tale Stories" znajdziemy trzy baśniowe dzieła muzyki klasycznej zagrane na dwóch akordeonach: Suitę z baletu "Dziadek do orzechów" Piotra Czajkowskiego, "Moja Matka Gęś" Maurice'a Ravela i cykl "Bajki" Václava Trojana. Płyta ukazała się 5 czerwca.
____________________________________
 
ZAPOWIEDŹ
Maria Gabryś-Heyke plays Chopin
Polish Landscape

(Sarton)
Wkrótce nakładem wytwórni Sarton ukaże się płyta nagrana na zabytkowym fortepianie Broadwood z roku 1846, przez znakomitą pianistkę Marię Gabryś-Heyke. Artystka bardzo często grywa na instrumentach historycznych, które są jej wielką pasją. Nagradzana m.in. w Czechach, Szwajcarii i Słowenii, a w 2017 roku nominowana do nagrody Fryderyk Maria Gabryś-Heyke, występowała w całej Europie oraz m.in. w Japonii, Korei Południowej, Chinach i USA. Jest założycielką zdobywającego liczne trofea zespołu Lucerne Piano Trio, a jej bogaty repertuar solowy obejmuje m.in. utwory Beethovena, Bacha, Mozarta, Chopina, Schuberta, Schumanna, czy Liszta. Pianistka swobodnie porusza się w różnych stylach i konwencjach wykonawczych. Jeszcze przed wydaniem niniejszej płyty w tym roku dotarły do nas dwa inne albumy nagrane przez pianistkę: zrealizowana w ramach działalności duetu Gabryś & Quinn Piano Duo, wydana pod patronatem LongPlay płyta "Moniuszko for 4 hands", oraz nagrany w duecie ze skrzypaczką Jolantą Sosnowską album "Beauty Dancing". Nagraną w Pałacu w Chrzęsnem płytę "Polish Landscape - Maria Gabryś-Heyke plays Chopin" wypełnia program złożony z Preludiów, Nokturnów, Mazurków i Walców Fryderyka Chopina.
 
teksty: Robert Ratajczak