* nowe płyty
PATRONAT
Bandonegro & Martorell
Tangostoria
Bandonegro & Martorell
Tangostoria
(DUX)
O zespole Bandonegro po raz pierwszy świat usłyszał, dzięki sukcesowi odniesionemu przez czwórkę młodych muzyków podczas prestiżowego konkursu Pif Castelfidardo we Włoszech. Rok później ukazała się debiutancka płyta “Tango Nuevo by Astor Piazzolla”, która podbiła serca miłośników argentyńskiego tanga. W 2016 roku Bandonegro występowali wspólnie z wieloma popularnymi artystami (m.in. Maryla Rodowicz, Edyta Górniak i Mieczysław Szcześniak) łącząc tango z elementami jazzu i rocka. Kolejny rok przyniósł album “Tanchestron”, który okazał się dla zespołu przepustką do udziału w najważniejszych europejskich festiwalach (m.in. w Niemczech, Włoszech, Francji, Dani, Szwecji i Norwegii) oraz współpracy z wielkimi gwiazdami tanga: Nelsonem Pino, Roberto Siri, Nito & Elbą Garcia, Facundo Pinero & Vanesą Villalba, Clarisą Aragone & Jonathanem Saavedra, Los Totis czy Marią Ines Bogado & Roberto Zuccarino. Rok 2019 to kolejna znakomita płyta "Hola Astor", oraz zwieńczona ogromnym sukcesem trasa koncertowa po klubach muzycznych w argentyńskim Buenos Aires i występ na festiwalu Argentina Tango Salon. To właśnie po powrocie z Argentyny czwórka urodzonych w Poznaniu w 1993 roku muzyków postanowiła ponownie udać się do studia i zarejestrować materiał na kolejną płytę. Grający na bandoneonie Michał Główka, skrzypek Jakub Czechowicz, pianista Marek Dolecki oraz kontrabasista i kompozytor Marcin Antkowiak, zaprosili do nagrań wokalistę i kompozytora, ale też cenionego trenera wokalnego Andresa Martorella. Urodzony w Urugwaju artysta wykonujący partie wokalne na płycie "Tangostoria" firmowanej szyldem Bandonegro & Martorell, jest współzałożycielem European Vocal Camp i Warsaw Vocal Studio oraz jednym z najlepszych nauczycieli śpiewu na świecie. W Polsce z jego lekcji korzystali m.in. Urszula Dudziak, Mika Urbaniak, Aga Zaryan i Mrozu. Jako kompozytor i autor tekstów znany jest m.in. z hiszpańskojęzycznej adaptacji tekstu Agnieszki Osieckiej “Uciekaj moje serce” (“Vete mi corazón”) zaśpiewanej przez Stanisława Soykę i Magdę Navarrete. Program nowej płyty wypełniają utwory wokalno-instrumentalne należące do kanonu tanga takie jak: "Sur", "Remembranza" czy "Ballada Para un Loco", ale też kompozycje wybrane z dorobku takich kompozytorów jak: Juan D’Arienzo, Alfredo Gobbi, Anibal Troilo, Horacio Salgan i oczywiście Astor Piazzolla.
O zespole Bandonegro po raz pierwszy świat usłyszał, dzięki sukcesowi odniesionemu przez czwórkę młodych muzyków podczas prestiżowego konkursu Pif Castelfidardo we Włoszech. Rok później ukazała się debiutancka płyta “Tango Nuevo by Astor Piazzolla”, która podbiła serca miłośników argentyńskiego tanga. W 2016 roku Bandonegro występowali wspólnie z wieloma popularnymi artystami (m.in. Maryla Rodowicz, Edyta Górniak i Mieczysław Szcześniak) łącząc tango z elementami jazzu i rocka. Kolejny rok przyniósł album “Tanchestron”, który okazał się dla zespołu przepustką do udziału w najważniejszych europejskich festiwalach (m.in. w Niemczech, Włoszech, Francji, Dani, Szwecji i Norwegii) oraz współpracy z wielkimi gwiazdami tanga: Nelsonem Pino, Roberto Siri, Nito & Elbą Garcia, Facundo Pinero & Vanesą Villalba, Clarisą Aragone & Jonathanem Saavedra, Los Totis czy Marią Ines Bogado & Roberto Zuccarino. Rok 2019 to kolejna znakomita płyta "Hola Astor", oraz zwieńczona ogromnym sukcesem trasa koncertowa po klubach muzycznych w argentyńskim Buenos Aires i występ na festiwalu Argentina Tango Salon. To właśnie po powrocie z Argentyny czwórka urodzonych w Poznaniu w 1993 roku muzyków postanowiła ponownie udać się do studia i zarejestrować materiał na kolejną płytę. Grający na bandoneonie Michał Główka, skrzypek Jakub Czechowicz, pianista Marek Dolecki oraz kontrabasista i kompozytor Marcin Antkowiak, zaprosili do nagrań wokalistę i kompozytora, ale też cenionego trenera wokalnego Andresa Martorella. Urodzony w Urugwaju artysta wykonujący partie wokalne na płycie "Tangostoria" firmowanej szyldem Bandonegro & Martorell, jest współzałożycielem European Vocal Camp i Warsaw Vocal Studio oraz jednym z najlepszych nauczycieli śpiewu na świecie. W Polsce z jego lekcji korzystali m.in. Urszula Dudziak, Mika Urbaniak, Aga Zaryan i Mrozu. Jako kompozytor i autor tekstów znany jest m.in. z hiszpańskojęzycznej adaptacji tekstu Agnieszki Osieckiej “Uciekaj moje serce” (“Vete mi corazón”) zaśpiewanej przez Stanisława Soykę i Magdę Navarrete. Program nowej płyty wypełniają utwory wokalno-instrumentalne należące do kanonu tanga takie jak: "Sur", "Remembranza" czy "Ballada Para un Loco", ale też kompozycje wybrane z dorobku takich kompozytorów jak: Juan D’Arienzo, Alfredo Gobbi, Anibal Troilo, Horacio Salgan i oczywiście Astor Piazzolla.
PATRONAT
Wasiucionek / Michalik
Enescu, Prokofiev, Szymanowski
(DUX)
Znakomitą skrzypaczkę Małgorzatę Wasiucionek znamy przede wszystkim ze składu znakomitego zespołu Messages Quartet zdobywającego coraz większą popularność wśród miłośników muzyki kameralnej. Z kolei laureatka wielu konkursów pianistycznych Sylwia Michalik-Bednarczyk od kilku lat wraz z litewską sopranistką Ingą Poškutė z powodzeniem tworzy Duo Somnia. Obie Panie z powodzeniem wspólnie koncertują, a ich repertuar obejmuje m.in. utwory Karola Szymanowskiego, George'a Enescu, Luigiego Dallapiccoli i Witolda Lutosławskiego. Duet Wasiucionek / Michalik firmuje kameralny album, którego program wypełniają wyśmienite interpretacje dzieł zaliczanych do absolutnego kanonu kameralnej literatury skrzypcowej: Sonata nr 3 George’a Enescu, „Pięć Melodii” Sergeia Prokofieva, a także „Mity” Karola Szymanowskiego.
Znakomitą skrzypaczkę Małgorzatę Wasiucionek znamy przede wszystkim ze składu znakomitego zespołu Messages Quartet zdobywającego coraz większą popularność wśród miłośników muzyki kameralnej. Z kolei laureatka wielu konkursów pianistycznych Sylwia Michalik-Bednarczyk od kilku lat wraz z litewską sopranistką Ingą Poškutė z powodzeniem tworzy Duo Somnia. Obie Panie z powodzeniem wspólnie koncertują, a ich repertuar obejmuje m.in. utwory Karola Szymanowskiego, George'a Enescu, Luigiego Dallapiccoli i Witolda Lutosławskiego. Duet Wasiucionek / Michalik firmuje kameralny album, którego program wypełniają wyśmienite interpretacje dzieł zaliczanych do absolutnego kanonu kameralnej literatury skrzypcowej: Sonata nr 3 George’a Enescu, „Pięć Melodii” Sergeia Prokofieva, a także „Mity” Karola Szymanowskiego.
_____________________________________________
Joanna Domańska
Szymanowski - Piano Works vol.2
(DUX)
Szymanowski - Piano Works vol.2
(DUX)
Pianistka Joanna Domańska współtworzy znakomite Trio Śląskie (Silesian Trio), które w ostatnim czasie nakładem wytwórni DUX opublikowało gorąco przyjęte przez melomanów albumy: "Carl Reinecke - Chamber Music for Clarinet, Horn and Piano" (2016) oraz nagrany wraz z orkiestrą kameralną Aukso pod dyrekcją Marka Mosia "Górecki Mikołaj - Chamber Music" (2018). Artystka jest też uznaną solistką i niedoścignioną wykonawczynią utworów solowych na fortepian Karola Szymanowskiego, a niniejszy album jest już drugim tego przykładem. Na płycie "Szymanowski Piano Works vol.2" znajdziemy program oparty na wczesnych kompozycjach fortepianowych Karola Szymanowskiego powstałych w latach 1899–1905, w których odnajdziemy zarówno echa fascynacji kompozytora muzyką Chopina, Brahmsa i Liszta, jak kształtującego się indywidualnego stylu twórczego. Wypełniające płytę cztery cykle: 9 Preludiów op.1, Wariacje op.3, 4 Etiudy op.4 i Fantazje op.14, tworzą znakomicie ułożony, pełen ekspresji program, odsłaniający nie tylko maestrię kompozytora, ale też zachwycającą wirtuozerię i wrażliwość wykonawczyni utworów, Joanny Domańskiej. Płyta ukazała się 26 października.
_________________________________________
Maria Korecka-Soszkowska
Chopin, Szymanowski - Mazurkas
(DUX)
Chopin, Szymanowski - Mazurkas
(DUX)
Doskonała pianistka i zasłużony pedagog Maria Korecka-Soszkowska na wydanej w 2017 roku płycie "Chopin" z wyjątkową gracją i wdziękiem oraz mistrzowską wirtuozerią przeprowadziła nas przez zmieniające się niczym w kalejdoskopie klimaty idylli, nokturnu czy ballady zawarte w Preludiach Fryderyka Chopina. W roku bieżącym w Europejskim Centrum Matecznik "Mazowsze" w Otrębusach artystka zarejestrowała 11 Mazurków Chopina z lat 1837-1842, zestawiając je z powstałymi 80 lat później 12 Mazurkami Karola Szymanowskiego. Nagrania te znalazły się na najnowszym albumie artystki. Oparte na polskim folklorze tanecznym utwory fortepianowe dwóch wielkich polskich kompozytorów tworzą zgrabnie ułożony 2-częściowy program eksponujący wielobarwność polskiej muzyki, oraz ogromną jej ekspresję. Album "Chopin, Szymanowski - Mazurkas" to także kolejna okazja zasłuchania się w grę jednej z najznakomitszych polskich pianistek-chopinistek, jaką jest Maria Korecka-Soszkowska.
_________________________________________
Anna Parkita
Antoni Kątski - Piano Sonatas
(DUX)
Antoni Kątski - Piano Sonatas
(DUX)
Utalentowaną, pochodzącą z Kielc młodą pianistkę Annę Parkita niespełna rok temu mieliśmy okazję usłyszeć na płycie "Labyrinth" (2019) prezentującej kompozycje Jerzego Mądrawskiego. Właśnie nakładem wytwórni DUX ukazała się solowa płyta artystki, zbierającej coraz więcej nagród i wyróżnień zdobywanych podczas rozmaitych festiwali i przeglądów. Na płycie "Antoni Kątski - Piano Sonatas" znajdziemy dwie Sonaty fortepianowe niesłusznie zapomnianego w ostatnich latach krakowskiego kompozytora, pianisty, pedagoga i animatora życia muzycznego Antoniego Kątskiego (1816-1899). Zarejestrowany jeszcze w ub.roku materiał jest znakomitą okazją do zapoznania się z utworami fortepianowymi jednego z najbardziej wszechstronnych polskich kompozytorów IX wieku, którego dorobek obejmuje także utwory symfoniczne i wokalne. Sonaty fortepianowe Antoniego Kątskiego (ucznia samego Ludwiga van Beethovena) to utwory będące dowodem wielkiego kunsztu kompozytorskiego artysty i doskonale obrazują estetykę muzyczną ówczesnej epoki. Płyta ukazała się 6 listopada.
_________________________________________
Olga Leonkiewicz / Kinga Firlej-Kubica
American Music for Flute and Piano
(DUX)
American Music for Flute and Piano
(DUX)
Duet absolwentki Łódzkiej Akademii Muzycznej, flecistki Olgi Leonkiewicz z Lublina i znanej m.in. dzięki nominowanej do Nagrody Fryderyka w 2012 roku płyty z utworami Schumanna i Brahmsa, pianistki Kingi Firlej-Kubicy, znamy ze znakomitej płyty z 2015 roku wypełnionej Fantazjami Paula Taffanela ("Paul Taffanel - Fantaisies"). Po pięciu latach dotarła do nas kolejna płyta nagrana w formule kameralnego duetu przez obie Panie. Tym razem jest to program zawierający cztery utwory na flet i fortepian amerykańskich kompozytorów przełomu XX i XXI wieku: Roberta Muczynskiego, Thomasa Eldina Burtona, Charlesa Tomlinsona Griffesa i Lowella Liebermanna. Materiał zarejestrowany w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie stanowi bardzo reprezentatywny przegląd powstałych w Stanach Zjednoczonych utworów fletowych. Album ukazał się 14 września.
_________________________________________
Magdalena Prejsnar
Chopin Piano Music
(DUX)
Chopin Piano Music
(DUX)
Znakomita pianistka Magdalena Prejsnar-Wąsacz jest absolwentką Akademii Muzycznej im.F.Chopina w Warszawie w klasie Bronisławy Kawalli i Mai Nosowskiej. Liczne koncerty oraz szereg nagrań dokonanych przez artystkę dowodzą jej niebywałego kunsztu pianistycznego. Magdalena Prejsnar prowadzi też warsztaty muzyczne zarówno w Europie jak Kanadzie i USA, oraz jest autorką wydanej w 2010 roku książki "Forma i technika dźwiękowa oraz problemy interpretacyjne w wybranych preludiach fortepianowych kompozytorów polskich XX wieku". Dużym powodzeniem wśród melomanów cieszyła się nagrana przez nią płyta "Piano Preludes" z utworami m.in. Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i Pawła Mykietyna. Wszystko wskazuje iż nowy album pianistki spotka się z równie gorącym przyjęciem. Na płycie "Chopin Piano Music" znajdziemy bowiem zachwycające wykonania rozmaitych stylistycznie utworów Fryderyka Chopina powstałych na przestrzeni kilkunastu lat. Nokturny, walce, impromptu, mazurki, ballady i polonezy (w tym najsłynniejszy z nich: Polonez A-dur op.40 nr1), to utwory bardzo różniące się zarówno formalnie jak pod względem harmoniczno-melodycznym. Tylko nieliczni pianiści potrafią swobodnie poruszać się w tak szerokim wachlarzu stylistycznym, wymagającym od wykonawcy wszechstronnego przygotowania technicznego. Na płycie zarejestrowanej w Sali Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie w lutym br., Magdalena Prejsnar z niebywałą zwinnością i gracją wykonuje utwory Chopina, a zbiór niniejszy stanowi znakomity przegląd rozmaitych gałęzi stylistycznych twórczości fortepianowej wielkiego polskiego kompozytora.
_________________________________________
Il Canto
Monteverdi Madrigals
(DUX)
Monteverdi Madrigals
(DUX)
Założony w 1984 roku zespół wokalny Il Canto (początkowo Il Canto da Camera) preferuje muzykę wokalną różnych epok: od chorału gregoriańskiego przez wielkie formy epoki baroku do muzyki współczesnej i muzyki popularnej. Grupa prowadzona przez Cezarego Szyfmana ma na koncie szereg znakomitych albumów płytowych oraz występy na najbardziej prestiżowych festiwalach muzyki dawnej zarówno w Europie jak USA. Na płycie Il Canto: "Monteverdi Madrigals" wydanej w sierpniu br. przez wytwórnię DUX, znajdziemy utwory jednego z najważniejszych twórców w historii muzyki, włoskiego kompozytora Claudio Monteverdiego (1567-1643), uważanego za współtwórcę opery i stylu barokowego w muzyce. Monteverdi pozostawił po sobie szereg oper i dzieł sakralnych, ale też 9 ksiąg madrygałów, czyli lekkich utworów wielogłosowych wywodzących się z włoskiego folkloru, a poruszających treści o tematyce świeckiej i miłosnej. Wybór najpiękniejszych madrygałów Monteverdiego znajdziemy właśnie na tej płycie. Utwory zarejestrowane zostały w roku 1991 w Tours i 1997 w Warszawie. Nasycone emocjami i liryką, nawiązujące do przyrody, piękna natury i uczuć poetyckie utwory zebrane na płycie odsłaniają ogromny potencjał gatunku i stanowią nie lada wyzwanie dla śpiewaków. Do płyty dołączono książeczkę z tekstami utworów, zarówno w oryginale jak w przekładzie na język polski.
_________________________________________
Paweł Pawlik - Szymon Telecki
Juliusz Wertheim
(DUX)
Juliusz Wertheim
(DUX)
Warszawski kompozytor, pianista, dyrygent, pedagog i krytyk muzyczny żydowskiego pochodzenia Juliusz Wertheim (1880-1928), to twórca którego dorobek kompozytorski zdecydowanie zasługuje na szersze rozpowszechnienie w świadomości melomanów. Na początku minionego stulecia Wertheim był bardzo ceniony w środowisku muzycznym. Był serdecznym przyjacielem m.in. Karola Szymanowskiego i Artura Rubinsteina, który w lutym 1904 roku pod jego dyrekcją wykonał w Filharmonii Warszawskiej partię fortepianową "Fantazji” Wertheima. Artysta pozostawił po sobie m.in. cztery symfonie, Koncert fortepianowy h-moll, Sonaty i wariacje fortepianowe, Sonatę skrzypcową, szereg pieśni oraz nie ukończoną operę "Fata Morgana”. Zmarł w wieku 48 lat na atak serca podczas dyrygowania orkiestrą w trakcie transmitowanego przez Polskie Radio koncertu. Po utwory fortepianowe oraz Sonatę na fortepian i skrzypce Juliusza Wertheima, sięgnęli muzycy wywodzący się z grona absolwentów Warszawskiej Akademii Muzycznej im.F.Chopina: urodzony w Częstochowie pianista Paweł Pawlik oraz znakomity skrzypek Szymon Telecki. Obaj artyści są laureatami wielu znaczących nagród i wyróżnień oraz prowadzą aktywną działalność koncertową. Zaprezentowane na płycie utwory nagrane przez Pawła Pawlika solo w 2019 roku w Sali Widowiskowej Europejskiego Centrum Matecznik "Mazowsze" w Otrębusach, oraz wykonana tamże dwa lata wcześniej w duecie z Szymonem Teleckim Sonata na fortepian i skrzypce, tworzą znakomicie ułożony program prezentujący piękno i głębię zaklęte w kameralnych utworach Juliusza Wertheima. Warto wspomnieć iż Sonata na fortepian i skrzypce Fis-moll, op.18 jest na tej właśnie płycie po raz pierwszy opublikowana w formie fonograficznej.
teksty: Robert Ratajczak