│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

21 grudnia 2020

2020/38: nowe płyty, zapowiedzi, prasa

 
* Jazz Forum 12/2020
 
 
Do ostatniego tegorocznego Jazz Forum dołączona została wyjątkowa płyta Grażyny Łobaszewskiej & Ajagore, o której więcej przeczytacie u dołu niniejszej strony. W numerze zamieszczono także ciekawy wywiad z artystką oraz historię jednej z najpopularniejszych piosenek z jej repertuaru: "Brzydcy".
Pośród artykułów znajdziemy tekst Dionizego Piątkowskiego "Biblioteka Jazzu" dotyczący niezwykłego daru kolekcjonera płyt i pamiątek dotyczących polskiej muzyki jazzowej Jerzego Reicha, który przekazał swe zbiory Miejskiej Bibliotece Publicznej w Lesznie, oraz jak zwykle szereg felietonów, relacji i wywiadów z muzykami.
Dużo miejsca poświęcono postaci Willisa Conovera, którego 100-rocznica urodzin przypada w grudniu br.
Pośród recenzji płytowych znalazło się miejsce dla omawianych również na Longplayu albumów "Let The World Be A Question" Moniki Lidke, "Jammin' with KC" Sylwestra Ostrowskiego & Jazz Forum Talents, "Dark Forecast" Kwartetu Piotra Schmidta, "Sketches From The North" duetu Michał Tomaszczyk & Petter Olofsson, "Story Of 82" Krzysztofa Pacana oraz "Aretha" Joanny Knitter i Blues & Folk Connection.
Ja przygotowałem przeglądy dwóch albumów z najnowszego katalogu wytwórni ACT: Marius Neset "Tributes" (str.68) i Michael Wollny "Mondenkind" (str.69).

 
* Hi-Fi i Muzyka 12/2020
 
W części muzycznej grudniowego numeru Hi-Fi i Muzyka dużo miejsca poświęcono postaci Romana Padlewskiego. Pretekstem ku temu jest ukazanie się nakładem wytwórni DUX, omawianej również na LongPlayu płyty zespołu Camerata Silesia "Przez Łzy / Tearfully", której recenzja wieńczy tekst Hanny Milewskiej "Celowniczy Roman Padlewski".
Na trzech stronach Magazynu Grzegorz Walenda opisuje postać Bruce'a Springsteena ("Bruce Springsteen - artysta jakich mało"), a pośród recenzji płytowych znalazło się miejsce jeszcze na trzy inne płyty z katalogu DUX, które również komentowane były na niniejszym portalu: Urszula Bartkiewicz "Polonezy" oraz dwa albumy wydane pod patronatem LongPlay: Wasiucionek / Michalik "Enescu / Prokofiew / Szymanowski" i Bandonegro & Martorell "Tangostoria", które zarówno w kategorii: Interpretacja, jak: Realizacja otrzymały najwyższe możliwe noty (5 gwiazdek). 

________________
 
* nowe płyty
 
ZAPOWIEDŹ
Kari Ikonen
Impressions, Improvisations and Compositions

(Ozella)
8 stycznia ukaże się nowy album znakomitego fińskiego pianisty i kompozytora, urodzonego w 1973 roku Kari Ikonena. Mający za sobą staranne wykształcenie muzyczne artysta oprócz własnych projektów, znany jest też z działalności w takich formacjach jak: Ahava, gnomus, Kolhoz, czy Markus Holkko Quartet, a jego debiutancki album ''Karikko'' (2001) uznany został Najlepszą Płytą Jazzową Roku 2001 w Finlandii. Kari Ikonen jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. J.Sibeliusa w Helsinkach oraz w Estońskiej Akademii Muzycznej w Tallinie. Rok 2013 przyniósł znakomity album "Bright" nagrany w trio z ormiańskim wirtuozem kontrabasu Arą Yaralyana, oraz znanym z płyt wytwórni ECM perkusistą Markku Ounaskarim. Po trzech latach trafił do nas kolejny album zjawiskowego pianisty "Ikonostasis", w nagraniu którego uczestniczyli: znany z płyt Marca Bernsteina amerykański perkusista Ra-Kalam Bob Moses, stały współpracownik Larsa Danielssona i Magnusa Ostroma, norweski trębacz Mathias Eick oraz francuski klarnecista Louis Sclavis. Podobnie jak poprzednie płyty Ikonena, nowy album którego tytuł "Impressions, Improvisations and Compositions" zdradza jego zawartość, ukaże się nakładem wytwórni Ozella. Tym razem nagrania pianista zrealizował całkiem samodzielnie w swoim domowym studio w Helsinkach, grając na  fortepianie marki Steinway. Inspiracją dla Kari Ikonena były m.in. prace rosyjskiego malarza, grafika i teoretyka sztuki Wasilija Kandinskiego (1866-1944), współtwórcy  abstrakcjonizmu, którego jedna z prac zdobi okładkę albumu. Poza autorskimi "impresjami, improwizacjami i kompozycjami", artysta sięgnął po kompozycję Wayne'a Shortera "Pinocchio".
 
______________________________________________

Tatvamasi
The Third Ear Music

(Audio Cave)
Tatvamasi to lubelska formacja, stylistycznie balansująca pomiędzy jazzem a rockiem progresywnym. Warto wspomnieć o zaangażowaniu się grupy w projekty sceniczne z udziałem Przemysława Buksińskiego i multimedialnej performerki Marii Porzyc oraz wspólne koncerty z kameralnym kwartetem smyczkowym Ladies Quartet, gdyż kreatywność i otwartość na wszelakie formy wypowiedzi artystycznej zdaje się być swoistym credo zespołu. Grupa w swym podstawowym składzie tworzona przez gitarzystę i kompozytora repertuaru Grzegorza Lesiaka, Tomasza Piątka (saksofon), Łukasza Downara (gitara basowa) i Krzysztofa Redasa (perkusja), ma na swym koncie albumy: "Parts Of The Entirety" (2013, Cuneiform Records), "The House Of Words" (2015, Requiem Records) i "Haldur Bildur" (2019, Audio Cave). Rok 2020 przynosi kolejną pozycję w dyskografii Tatvamasi, jaką jest album nagrany z udziałem pojawiających się w poszczególnych utworach aż 18 różnych artystów. "The Third Ear Music" (bo taki tytuł nosi nowa płyta Tatvamasi) to zbiór siedmiu improwizowanych utworów zarejestrowanych w latach 2018-2019 w różnych składach personalnych. Pośród muzyków grających na płycie znajdziemy takie nazwiska jak m.in. Piotr Damasiewicz i Luis Vincente (trąbki), Ivan Cruz (gitara) czy Vasco Trilla i Peter Orins (perkusja). Nagrana zebrane na tym niecodziennym albumie zarejestrowane zostały w klubie Przestrzeń i Lubelskim Centrum Kultury.
______________________________________________

Grażyna Łobaszewska & Ajagore
Pociąg do muzyki

(Radio Gdańsk / PKM)
Przez wielu nazywana polską Arethą Franklin, obdarzona ''najczarniejszym polskim głosem'', od lat zachwycająca europejską publiczność Grażyna Łobaszewska, w 2008 roku nawiązała współpracę z tczewską formacją Ajagore. Okazało się to znakomitym posunięciem obfitującym w świetne koncerty i kilka zachwycających albumów. Największy sukces odniósł w ostatnich latach jej album z nowymi interpretacjami utworów Czesława Niemena, który po siedmiu latach od wydania doczekał się ponownej edycji ("Dziwny jest ...", 2017). Znana z takich utworów jak ''Czas nas uczy pogody'', ''Za szybą'', ''Gdybyś'' czy wyśmienitych duetów z Piotrem Schulzem (m.in. ''Może za jakiś czas'' i ''Autostradą do nieba''), w towarzystwie trójki muzyków tworzących Ajagore (Maciej Kortas - gitara, Sławomir Kornas - gitara basowa, Michał Szczeblewski - perkusja) w Studio Radia Gdańsk nagrała program złożony z nowych aranżacji utworów zebranych z całego dorobku artystki. Łobaszewska od zawsze otaczała się muzykami z ''najwyższej półki'', że wspomnę choćby jej współpracę z zespołami Ergo Band, Crash, Alex Band czy Triem Jarka Śmietany. Ajagore stanowi doskonałe uzupełnienie głębokiego i pełnego ognia głosu, jakim obdarzona jest wokalistka. Na płycie znajdziemy uwspółcześnione opracowania takich utworów jak m.in. "Brzydcy" i "Czas nas uczy pogody". W programie nie zabrakło też "Jednego serca" Niemena do słów Adama Asnyka, które wieńczy cały album.
______________________________________________
 
Julia Maria Dobrowolska
Posłuchaj

(Music and More)
"Posłuchaj" to tytuł a zarazem przesłanie do odbiorcy jakim opatrzyła swoją debiutancką płytę młoda i uzdolniona wokalistka, autorka tekstów, kompozytorka i aranżerka Julia Maria Dobrowolska. Artystka jest studentką Uniwersytetu Muzycznego im. F.Chopina w Warszawie, a swój autorski album nagrała z udziałem pianisty Wojciecha Świętońskiego, gitarzysty Pawła Stankiewicza oraz Unplugged Orchestra pod dyrekcją Michała Śmigielskiego. Na płycie znajdziemy osiem nastrojowych i pełnych wdzięku, a jednocześnie nasączonych ogromem emocji i uniesień autorskich piosenek znakomicie oprawionych bogatymi aranżacjami, oraz jeden utwór instrumentalny. Utwory zgromadzone na płycie stylistycznie czerpią z takich gatunków jak muzyka klasyczna, piosenka poetycka, rock i pop. Artystka dysponuje znakomitym, pełnym kobiecej zmysłowości głosem oraz wyjątkowym darem przykuwania uwagi słuchacza, pełnymi zaangażowania interpretacjami wokalnymi. Niebanalne teksty, świetne melodie i kunsztownie opracowane aranżacje czynią z "Posłuchaj" jeden z najciekawszych debiutów fonograficznych kończącego się roku.
______________________________________________
 
Poziom Prywatny
Vol.2

(Requiem Records)
Istniejącą od 2016 roku formację Poziom Prywatny prowadzi ceniony gitarzysta, kameralista, kompozytor i pedagog prof.dr hab.Tomasz Spaliński, bedący też twórcą jej repertuaru. Rok 2017 przyniósł pierwszy album zespołu zatytułowany po prostu "Poziom Prywatny vol.1", a wydany nakładem wydawnictwa Uniwersytetu Śląskego w Katowicach, z którym Spaliński od lat jest związany. Pod koniec bieżącego roku natomiast światło dzienne ujrzała płyta konsekwentnie zatytułowana "Poziom Prywatny Vol.2", którą tym razem wydała warszawska wytwórnia Requiem Records, co zapewne sprawi iż album trafi do szerszego grona odbiorców. Grupa preferuje akustyczne brzmienie nie skażone elektroniką i sztucznymi zabiegami studyjnymi. W twórczości zespołu dostrzeżemy wpływy takich artystów jak z jednej strony m.in.: Jeremi Przybora i Grzegorz Wasowski, Ewa Demarczyk, Marek Grechuta i Elżbieta Adamiak, z drugiej: Ewa Bem i Marek Bliziński, Krystyna Prońko czy Hanna Banaszak i Janusz Strobel. Wraz z liderem zespołu, grającym na gitarach klasycznej i elektrycznej Tomaszem Spalińskim, obecny skład formacji tworzą: wokalistka Justyna Masny, saksofonista, klarnecista i flecista Marcin Żupański oraz Dariusz Ziółek (gitara basowa) i Przemysław Smaczny (perkusja). Na nowej płycie zespołu znajdziemy 12 premierowych piosenek nasyconych zarówno humorem i satyrą jak wyrafinowaną filozofią i romantyzmem.

teksty: Robert Ratajczak