* nowe płyty
Polish Violin Duo
Joachim Kaczkowski Violin Duos Opp.10&16
(DUX)
Joachim Kaczkowski Violin Duos Opp.10&16
(DUX)
W 2019 roku podczas pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im.Stanisława Moniuszki w Rzeszowie w kategorii: Zespoły kameralne, I Nagrodę przyznano istniejącemu od 2014 roku duetowi skrzypcowemu Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka. Młodzi artyści grają razem od 2014 roku, a repertuar duetu poza muzyką XX wieku, obejmuje też utwory z epoki baroku, klasycyzmu i romantyzmu. W ramach przełomowego dla obojga artystów Konkursu, Gidaszewska i Łaguniak w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, wykonali m.in. 7-częściową Suitę na dwoje skrzypiec Michała Spisaka, oraz Duo concertant f-moll na dwoje skrzypiec op.10 nr 1 Joachima Kaczkowskiego. Właśnie muzyce drugiego z wymienionych kompozytorów poświęcona jest pierwsza płyta Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka wydana pod szyldem Polish Violin Duo. Na płycie znajdziemy m.in. światową premierę fonograficzną dwóch opusów duetów na dwoje skrzypiec. Dorobek polskiego kompozytora, skrzypka i pedagoga Joachima Kaczkowskiego (1789-1829), obejmuje poza koncertami skrzypcowymi także m.in. dzieła kameralne, wariacje i polonezy na kwartet smyczkowy oraz utwory fortepianowe. Zmarły w wieku zaledwie 40 lat artysta cieszył się powszechną popularnością wśród XIX-wiecznych melomanów, z powodzeniem koncertując jako skrzypek (m.in. w Warszawie i Berlinie), publikując swe utwory w rozmaitych wydawnictwach w całej Europie oraz prowadząc orkiestry i działalność pedagogiczną, a jego utworami zachwycał się m.in. sam Fryderyk Chopin.
________________________________________
Jakub Jarosz / Krzysztof Augustyn
Belgian Saxophone Music
(DUX)
Belgian Saxophone Music
(DUX)
Saksofonista klasyczny, kameralista oraz pedagog Jakub Jarosz, to muzyk znany m.in. z duetu ClassicPair tworzonego od 2012 roku z pianistką Agatą Hańko. Repertuar duetu mającego za sobą liczne koncerty w Europie i USA (w tym w słynnej nowojorskiej Carnegie Hall) obejmuje zarówno utwory muzyki klasycznej rozpisane na saksofon i fortepian, jak i rozmaite transkrypcje. W roku 2017 ukazał się album "Sparks", będący odzwierciedleniem otwarcia artystów na rozmaite odcienie muzyki. W programie płyty znalazły się utwory Antonina Dworzaka, Francois Borne'a, Pierre'a Maxa, ale też belgijskiego kompozytora Andre Waigneina. Właśnie dedykowanej saksofonowi muzyce belgijskich twórców poświęcona jest kolejna płyta Jakuba Jarosza: "Belgian Saxophone Music". Tym razem przy fortepianie saksofoniście towarzyszy związany z Akademią Muzyczną w Krakowie, Krzysztof Augustyn. Jakub Jarosz jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, ale też Conservatoire de Bruxelles i Koninklijk Conservatorium Brussel. To właśnie pobyt w Belgii pozwolił muzykowi zagłębić się w tamtejszą literaturę saksofonową i poznanie wielu zarówno wywodzących się z tradycji klasycyzmu, jak współczesnych belgijskich utworów, gatunkowo osadzonych w rozmaitych nurtach stylistycznych. Program płyty obejmuje utwory powstałe na przestrzeni ponad 150 lat. Od powstałego w 1861 roku "Concertino for saxophone and piano, Op.78" zaprzyjaźnionego z wynalazcą saksofonu Adolphem Saxem, Jeana-Baptiste Singelée (1812-1875), aż do kończącego płytę "L’Effet de Coriolis" na saksofon solo z 2019 roku, autorstwa urodzonego w 1984 roku Simona Diricq, w przysłowiowej pigułce poznajemy historię tworzonej w Belgii muzyki saksofonowej.
________________________________________
Amadeus Chamber Orchestra
Szymon Laks Quartets Nos.3,4&5
(DUX)
Szymon Laks Quartets Nos.3,4&5
(DUX)
W 2018 roku minęło 50 lat od założenia przez Agnieszkę Duczmal Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus. Zespół od wielu lat jest rozpoznawalną wizytówką i znaną marką promującą kulturę muzyczną na świecie, a od 2009 roku drugim dyrygentem Orkiestry jest Anna Duczmal-Mróz. Na najnowszej płycie wypełnionej kwartetami smyczkowymi Szymona Laksa, obie Panie na przemian prowadzą muzyków Amadeusa, a okładkę albumu zdobi zdjęcie na którym Pani Agnieszka przekazuje batutę dyrygencką swej córce, Annie. Kwartety smyczkowe Szymona Laksa (1901-1983) to utwory należące dziś do grona dzieł niesłusznie zapomnianych. Ich kompozytor, utalentowany skrzypek ale też tłumacz i pisarz, przeżył obóz zagłady w Oświęcimiu dzięki pełnieniu funkcji kapelmistrza orkiestry. W sumie skomponował pięć kwartetów, lecz dwa pierwsze nie przetrwały wojny i dziś uznane są za dzieła zaginione. To kompozycje utrzymane w stylu neoklasycznym, z których każda posiada odmienną specyfikę. Odnajdziemy w nich echa muzyki ludowej, jazzu i ekspresjonizmu.
________________________________________
Andrzej Dziadek
Orchestral Works vol.2
(DUX)
Orchestral Works vol.2
(DUX)
Urodzony w 1957 roku, pochodzący ze Śląska, a od kilkunastu lat silnie związany z Gdańskiem kompozytor Andrzej Dziadek, należy do nielicznego grona współczesnych twórców, tak silnie nawiązujących w swych utworach do tradycji romantycznej. Poza działalnością kompozytorską artysta jest cenionym pedagogiem, oraz animatorem życia muzycznego. Andrzej Dziadek jest profesorem klasy kompozycji w Akademii Muzycznej w Gdańsku, założycielem Fundacji Sinfonietta Pomerania, współzałożycielem i dyrektorem Orkiestry Sinfonietta Pomerania, a także pełni funkcję prezesa Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Gdańsku. W roku 2018 nakładem wytwórni DUX ukazał się monograficzny album "Andrzej Dziadek Orchestral Works" zawierający nagrania kompozycji tworzonych przez artystę w ciągu blisko 30 lat, dokonane przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, oraz znakomitych solistów. Rok 2021 przynosi drugą część przeglądu kompozycji gdańskiego twórcy, koncentrując się na latach 1987-2002 i trzech powstałych w tym okresie dziełach, którymi są: Poemat na orkiestrę, Koncert na skrzypce i orkiestrę, oraz II Symfonia "Te Deum". W wirtuozowskim Koncercie na skrzypce i orkiestrę, słyszymy znakomitego wiolinistę Krzysztofa Bąkowskiego.
________________________________________
Ewa Rzetecka-Niewiadomska
Organy Joachima Wagnera w Siedlcach IV
(DUX)
Organy Joachima Wagnera w Siedlcach IV
(DUX)
Leżące
w województwie mazowieckim Siedlce poszczycić się mogą imponującą na
skalę światową kolekcją 11 organów o odmiennych brzmieniach i budowie.
Na początku 2019 roku pod patronatem LongPlay nakładem Chopin University Press ukazała się nagrana przez Małgorzatę Trzaskalik-Wyrwę płyta "Organy miasta Siedlce"
(2018) prezentująca brzmienie siedmiu różnych instrumentów znajdujących
się w różnych miejscach Siedlc. Do wykonania poszczególnych utworów
zgromadzonych na płycie, dobrane zostały najbardziej pasujące pod
względem brzmienia i charakteru oraz czasu powstania kompozycji,
siedleckie instrumenty. Jednym z najbardziej imponujących instrumentów w
Siedlcach są organy umieszczone w zabytkowym Domu Biskupa Siedleckiego.
To instrument zbudowany w 1745 roku przez sławnego berlińskiego mistrza
Joachima Wagnera. Przeznaczone dla nieustalonego dotąd miejsca organy
odnalezione zostały w 2002 roku na strychu wiejskiego kościoła w
Pruszynie, po czym pieczołowicie wyremontowane. Nadzwyczajne walory
instrumentu sprawiają, iż do Siedlc przybywają rozmaici wirtuozi, którzy
zachwyceni ich brzmieniem i tonem, poświęcają im całe płyty, a
wytwórnia DUX odpowiedzialna jest za całą serię albumów nagranych na
organach Joachima Wagnera. Kolejną pozycją w tym ambitnym cyklu po
płycie wypełnionej 6 Sonatami J.B.Bacha ("Organy Joachima Wagnera w Siedlcach III", 2016), nagranej przez doskonałego organistę, klawesynistę i dyrygenta Marka Toporowskiego, jest album o podtytule "The Bach Family",
na którym słuchamy utworów organowych czterech kompozytorów wywodzących
się z rodziny Bachów: najsłynniejszego Johanna Sebastiana oraz Carla
Philippa Emanuela, Johanna Christopha i Wilhelma Friedemanna. Za
wykonanie odpowiedzialna jest tym razem Ewa Rzetecka-Niewiadomska. Artystkę
znamy z rozmaitych projektów w jakie równolegle jest zaangażowana,
takich jak: Duo Impetuoso, Duo Polonais, czy współpraca z zespołami
Atelier Baroque de l’Orchestre de la Suisse Romande i Cappella
Genevensis. Zafascynowaną muzyką barokową organistkę i klawesynistkę znamy też z albumu "Henry Purcell: Suites For Harpsichord" (2017) zawierającego utwory klawesynowe Henry'ego Purcella.
________________________________________
Ireneusz Wyrwa
Emotionality & Virtuosity
(DUX)
Emotionality & Virtuosity
(DUX)
W ciągu ostatnich kilku lat miłośnicy muzyki organowej nie mogą narzekać na brak wyjątkowo atrakcyjnych płyt z nagraniami kompozycji dedykowanych przez rozmaitych kompozytorów organom. Bardzo często mamy do czynienia z muzyką wykonywaną na znakomitych pod względem brzmienia instrumentach, umieszczonych w charakteryzujących się doskonałą akustyką wielu polskich kościołach i świątyniach. Kolejną tego rodzaju pozycją fonograficzną jest płyta nagrana przez znakomitego organistę i pedagoga Ireneusza Wyrwę na nowym instrumencie, zbudowanym pod jego okiem w 2015 roku przez niemiecką firmę Werkstätte für Orgelbau Mühleisen GmbH z Leonbergu, w wzniesionym w latach 1908-1912 kościele pod wezwaniem św.Kazimierza w Nowym Sączu. Na nagranym w kwietniu 2018 roku, a wydanym w 2020 roku albumie "Emotionality & Virtuosity", oprócz organowych dzieł niemieckich romantyków znajdziemy też utwory jednoznacznie nawiązujące do ich formy i estetyki. Obok Preludium i Fugi oraz dwóch Sonat odpowiedzialnego za XIX-wieczny renesans muzyki organowej Felixa Mendelssohna Bartholdy, w starannie ułożonym programie płyty Ireneusz Wyrwa zamieścił też kompozycje Josefa Rheinbergera, Augusta Freyera, Maxa Regera i Feliksa Nowowiejskiego.
________________________________________
Luigi Cherubini
Faniska
(DUX)
Faniska
(DUX)
Jak głosi legenda, do napisania jedynej opery Ludviga van Beethovena "Fidelio", niemieckiego kompozytora skłonił zachwyt nad zapomnianą dziś, a w swoim czasie święcącą ogromne sukcesy operą "Faniska”
włoskiego kompozytora Luigiego Cherubiniego (1760-1842). Ta 3-aktowa
opera powstała w 1805 roku na zamówienie dyrekcji Hofoper w Wiedniu, a
jej premierowy spektakl odbył się w wiedeńskim Kärntnertortheater 25
lutego 1806 roku w obecności cesarza Franciszka II. Libretto do "Faniski"
napisał Josef Sonnleithner na podstawie jednego z melodramatów
popularnego paryskiego dramatopisarza René Charlesa de Pixérécourta "Les Mines de Pologne".
Akcja utworu toczy się w Polsce, na jednym z zamków magnackich w
okolicach Sandomierza. Dwaj bohaterowie: Zamoski i Rasinski, są
zwaśnionymi władcami sąsiadujących z sobą województw, a głównym wątkiem
opowieści są próby uwolnienia tytułowej postaci, żony starosty
Rasińskiego, która uwięziona jest w zamkowych lochach przez magnata
Zamoskiego. Akcja tego operowego thrillera odbywa się głównie w lochach,
stąd specyficzny nastrój całego dzieła. Podczas ubiegłorocznego
Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który ze względu na
pandemię wyjątkowo odbył się w październiku, grono znakomitych śpiewaków
oraz przygotowany przez Bartosza Michałowskiego Poznański Chór
Kameralny i Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyr. Łukasza
Borowicza, przedstawili koncertową wersję opery, która spotkała się z
wielkim zainteresowaniem melomanów. Wychodząc mu naprzeciw, wytwórnia
DUX opublikowała pięknie wydany 2-płytowy album z rejestracją "Faniski"
dokonaną w sali koncertowej Filharmonii Poznańskiej. W nagraniu wzięli
udział znakomici soliści: Natalia Rubiś (sopran), Krystian Adam
Krzeszowiak (tenor), Katarzyna Belkius (sopran), Robert Gierlach
(bas-baryton), Tomasz Rak (baryton), Justyna Ołów (mezzosopran) i Piotr
Kalina (tenor).
teksty: Robert Ratajczak