* nowe płyty
PATRONAT
Joanna Sochacka
Grażyna Bacewicz Piano Music
(DUX)
Joanna Sochacka
Grażyna Bacewicz Piano Music
(DUX)
Utwory na fortepian legendarnej polskiej kompozytorki, a także znakomitej skrzypaczki i pianistki Grażyny Bacewicz (1909-1969) znajdziemy na płycie znanej z Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im.Stanisława Moniuszki w Rzeszowie, Joanny Sochackej (zagrane przez nią w duecie ze skrzypaczką Pauliną Bujok "Bajkę" i "Burleskę" Artura Malawskiego znajdziemy na płycie "Competition of Polish Music in Rzeszów 2019 (4): Malawski, Spisak", 2019). Pianistka, która zmierzyła się z tak wyrafinowanym materiałem muzycznym jakim są Sonaty i Etiudy fortepianowe Grażyny Bacewicz pochodzi z Mszany Dolnej, a w ostatnim czasie gorąco oklaskiwana była nie tylko w Polsce, ale też m.in. w Anglii, Francji, Austrii, Niemczech, Czechach, Hiszpanii, Szwajcarii, Estonii, Holandii, Włoszech, Mołdawii, USA i Izraelu. Przed jej kunsztem wykonawczym otwarły się najbardziej prestiżowe sale koncertowe jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Royal Albert Hall w Londynie, czy Beethoven-Haus w Bonn. Artystka ma w repertuarze utwory m.in. J.S.Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Schumanna, Schuberta czy Liszta. Joanna Sochacka ukończyła Szkołę Muzyczną I stopnia w Tymbarku, Akademię Muzyczną w Krakowie i Haute École de Musique de Geneve w Szwajcarii, a obecnie studiuje w Universität für Musik und darstellende Kunst w Graz w Austrii. Jej debiutem fonograficznym są dwie płyty: album z muzyką Fryderyka Chopina wydany przez wytwórnię Sheva Collection, oraz niniejsza płyta, która ukazała się pod patronatem LongPlay nakładem prestiżowej wytwórni DUX. Poza najpopularniejszą w tym zestawie II Sonatą fortepianową Grażyny Bacewicz z 1953 roku, na płycie znajdziemy kompozycje bardzo rzadko dotąd nagrywane: I Sonatę fortepianową z 1949 roku i Dwie etiudy na fortepian z 1952 roku, oraz prawdziwą gratkę dla melomanów jaką są utwory mające właśnie na tym albumie swą premierę fonograficzną: Sonata fortepianowa z 1930 roku i Etiuda koncertowa z roku 1949.
___________________________________________
Krzysztof Lenczowski Trio
Lost Journey
(Requiem)
Lost Journey
(Requiem)
1
marca ukazał się nowy album wiolonczelisty, gitarzysty, kompozytora i
aranżera Krzysztofa Lenczowskiego, jednego z filarów znakomitej formacji
Atom String Quartet. Lenczowski to starannie wykształcony muzyk,
dysponujący ogromnym doświadczeniem zarówno w formule muzyki klasycznej
(Fresco Sonare, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Warszawska Grupa
Wiolonczelowa Cellonet) jak jazzowej (Atom String Quartet, Big Band
Akwarium, Jazz Construction, Fusionator, Fusion Generation Project). "Lost Journey" to kolejna po nagrodzonym Fryderykiem 2016 w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku albumie "Internal Melody" (2015) i nagranej solo "Rzeczy osobiste"
(2018), płyta krakowskiego artysty. Tym razem album firmowany jest
szyldem Krzysztof Lenczowski Trio, który to skład wraz z grającym na
wiolonczeli i gitarze liderem oraz autorem wszystkich kompozycji tworzą:
Kajetan Galas (organy Hammonda, syntezator) i Bartosz Staromiejski
(perkusja). Inspiracją do nagrania albumu był spowodowany pandemią
lockdown i brak możliwości podróżowania oraz książka Olgi Tokarczuk "Bieguni”. Wydana przez wytwórnię Requiem płyta dołączona została do nr 3/2012 magazynu Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów.
___________________________________________
ZAPOWIEDŹ
Storione - Rossy - Schürmann
This Time the Dream’s on Us
(TCB)
Storione - Rossy - Schürmann
This Time the Dream’s on Us
(TCB)
Nazwiska trzech muzyków firmują nagrany w październiku 2020 roku w szwajcarskim Hammerstudio album, którego tytuł w przewrotny sposób nawiązuje do znanego standardu Harolda Arlena i Johnny'ego Mercera z 1941 roku "This Time the Dream's on Me". Taka jest też formuła całego albumu, bazującego na tradycji, lecz w większości wypełnionego zupełnie nowymi kompozycjami. Za przedsięwzięciem kryje się 27-letni pianista z Bazylei Yuri Storione, oraz dwójka bardzo doświadczonych muzyków: kontrabasista, kompozytor i producent muzyczny Dominik Schürmann i hiszpański perkusista i wibrafonista Jorge Rossy. Muzycy postanowili odświeżyć jazzową tradycję poprzez zupełnie nowe utwory, utrzymane w starej dobrej bebopowej stylistyce. Jedynymi autentycznymi utworami sprzed lat po które sięgnęło to wyjątkowe trio są wspomniane wcześniej "This Time the Dream's on Me" oraz podana w bardziej wygładzonej niż pierwowzór wersji kompozycja Theloniousa Monka "Ruby My Dear" zagrana przez Yuriego Storione solo. Album ukaże się 9 kwietnia nakładem prestiżowej montrealskiej wytwórni TCB.
___________________________________________
Działająca w Kopenhadze od 1994 roku wytwórnia April Records specjalizująca się dotąd w skandynawskiej muzyce elektronicznej: od ambientu po techno i trip hop, w ostatnim czasie coraz szerzej otwiera się na repertuar jazzowy. Poniżej dwie płyty jakie trafiły do katalogu April Records w 2021 roku.
ZAPOWIEDŹ
Jakob Dinesen / Anders Christensen / Laust Sonne
Blessings
(April Records)
Blessings
(April Records)
Duńskiego saksofonistę Jakoba Dinesena w Polsce znać możemy dzięki współpracy z Piotrem Lemańczykiem, Maciejem Grzywaczem i Jackiem Kochanem oraz wydanych w 2005 roku płyt "Connected" i "FREEP". Z kolei nazwisko urodzonego w 1972 roku kontrabasisty Andersa Christensena polskim miłośnikom jazzu przywoła skojarzenia z Kwintetem Tomasza Stańko i nagrodzonym Fryderykiem albumem "Dark Eyes" (2009), ale też płytą Tria Duńczyka tworzonego z Paulem Motianem i Aaronem Parksem: "Dear Someone” (2009). Najmniej rozpoznawalnym z tej trójki zdaje się perkusista Laust Sonne, bardziej znany w środowisku muzyki rockowej i działalności w ramach takich formacji jak Dead, Bugpowder i przede wszystkim bardzo popularnego w Danii zespołu D.A.D. Cała trójka doświadczonych duńskich artystów wielokrotnie miała okazję wspólnie koncertować, a w roku 2020 plany rozwinięcia działalności uformowanego tria jazzowego pokrzyżowała panująca pandemia. Koncert w ramach festiwalu Sommer i Haveselskabet w Kopenhadze w lipcu ub.roku odbył się w bardzo kameralnym gronie, lecz by trafił do szerszego grona odbiorców, Dinesen, Christensen i Sonne postanowili zarejestrowany wówczas materiał opublikować w formie płyty. Efektem jest znakomity album "Blessings" odsłaniający olbrzymi potencjał składu i prezentujący muzyków w znakomitej koncertowej formie. Swe autorskie utwory przygotowali Dinesen i Sonne, a drugą grupę utworów stanowią interpretacje trzech standardów: "I’ve Told Every Little Star" Jerome’a Kerna i Oscara Hammersteina II, "Sandino" Charliego Hadena, oraz "Freedom Jazz Dance" Eddiego Harrisa. Album ukaże się 9 kwietnia.
ZAPOWIEDŹ
Cecilie Strange
Blikan
(April Records)
W ubiegłym roku w europejskim jazzie dużo zamieszania wywołał album "Blue" młodej duńskiej saksofonistki Cecilie Strange. Płyta nagrana w towarzystwie znakomitych muzyków: Petera Rosendala (fortepian), Thommy'ego Anderssona (kontrabas) i Jacoba Hoyera (perkusja), została dostrzeżona przez najważniejsze jazzowe media, w tym opiniotwórczy magazyn DownBeat. Podczas sesji jaka miała miejsce w czerwcu 2019 roku w kopenhaskim studio The Village Reording, kwartet zarejestrował materiał na dwa albumy wypełnione autorskimi kompozycjami saksofonistki. Drugą jest płyta "Blikan", która ukaże się 16 kwietnia. Album stanowi konsekwentną kontynuację poprzedniej płyty, rozwijając i poszerzając stworzoną wówczas formułę, opartą na cyklu sennych, pełnych nordyckej melancholii utworów. Zafascynowana takimi mistrzami saksofonu tenorowego jak John Coltrane, Stan Getz, czy Dexter Gordon Cecilie Elbrond Strange, pochodzi z muzycznej rodziny i gra na saksofonie od 12 roku życia, a jednym z jej nauczycieli był słynny saksofonista Hans Ulrik. Poza prowadzeniem własnych składów wraz z gitarzystką Anną Roemer współtworzy duet KALEIIDO, który na początku tego roku zadebiutował fonograficznie albumem "Voyage".
Blikan
(April Records)
W ubiegłym roku w europejskim jazzie dużo zamieszania wywołał album "Blue" młodej duńskiej saksofonistki Cecilie Strange. Płyta nagrana w towarzystwie znakomitych muzyków: Petera Rosendala (fortepian), Thommy'ego Anderssona (kontrabas) i Jacoba Hoyera (perkusja), została dostrzeżona przez najważniejsze jazzowe media, w tym opiniotwórczy magazyn DownBeat. Podczas sesji jaka miała miejsce w czerwcu 2019 roku w kopenhaskim studio The Village Reording, kwartet zarejestrował materiał na dwa albumy wypełnione autorskimi kompozycjami saksofonistki. Drugą jest płyta "Blikan", która ukaże się 16 kwietnia. Album stanowi konsekwentną kontynuację poprzedniej płyty, rozwijając i poszerzając stworzoną wówczas formułę, opartą na cyklu sennych, pełnych nordyckej melancholii utworów. Zafascynowana takimi mistrzami saksofonu tenorowego jak John Coltrane, Stan Getz, czy Dexter Gordon Cecilie Elbrond Strange, pochodzi z muzycznej rodziny i gra na saksofonie od 12 roku życia, a jednym z jej nauczycieli był słynny saksofonista Hans Ulrik. Poza prowadzeniem własnych składów wraz z gitarzystką Anną Roemer współtworzy duet KALEIIDO, który na początku tego roku zadebiutował fonograficznie albumem "Voyage".
teksty: Robert Ratajczak