│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

26 marca 2021

2021/13: Nowości i zapowiedzi płytowe

 
* nowe płyty
- klasyka -
 
Od 2017 roku Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod szyldem Chopin University Press rozpoczęło wydawanie niezależnych płyt CD i DVD. Działalność skoncentrowana jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą.
Poniżej dwie nowe pozycje w katalogu wytwórni wydane pod patronatem LongPlay.
 
PATRONAT
Kamil Borkowski / Aleksander Krzyżanowski
Tomasz Sikorski - Muzyka fortepianowa
(Chopin University Press)
Uważany za pierwszego polskiego minimalistę kompozytor i pianista Tomasz Sikorski (1939-1988), poszukując nowych brzmień w swoich utworach często eksperymentował z niekonwencjonalnym sposobem gry, co sprawia iż bardzo często kojarzony jest dziś z nurtem awangardy. Jako pianista zadebiutował w 1962 roku na festiwalu Warszawska Jesień, z którym od 1966 przez 8 lat związany był jako członek Komisji Repertuarowej. Był jednym z współzałożycieli zespołu Warsztat Muzyczny, a w 1967 roku założył owianą dziś legendą grupę Ad novum. W latach 90-tych w środowisku miłośników muzyki kontemplacyjnej Sikorski był postacią niemal kultową, a specyficzną aurę wokół jego twórczości potęgowały inspiracje czerpane z kontrowersyjnej literatury Jorge Luisa Borgesa i Sorena Kierkegaarda oraz filozofii egzystencjalnej. Komponował przede wszystkim utwory na fortepian solo lub z towarzyszeniem innych instrumentów. Na 2-płytowym albumie znajdziemy pierwsze studyjne nagranie kompletu utworów fortepianowych Sikorskiego nagranych przez znanego ze znakomitych interpretacji utworów Fryderyka Chopina młodego pianistę Kamila Borkowskiego. Zamykające program albumu utwory na dwa fortepiany ("Diafonia" i "Muzyka nasłuchiwana") zarejestrowane zostały w duecie z Aleksandrem Krzyżanowskim, którego pamiętać możemy z wykonania 6 Mazurków na fortepian Romana Maciejewskiego zamieszczonych na wydanej  w 2018 roku przez Chopin University Press pod patronatem LongPlay płycie "Suita hiszpańska". Równolegle z 2-płytowym albumem "Tomasz Sikorski - Muzyka fortepianowa" wydawnictwo Chopin University Press opublikowało oddzielnie wydaną książkę o takim samym tytule autorstwa Grażyny Paciorek-Draus.
 
PATRONAT
Maria Gabryś-Heyke / Dmitry Ablogin
Adolphe Gutmann - Ulubiony uczeń Chopina
(Chopin University Press)
Niemiecki pianista i kompozytor Adolphe Gutmann (1819 – 1882) był przyjacielem Fryderyka Chopina, ale też ulubionym i jednym z najlepszych jego uczniów. Artysta w 1834 roku przybył do Paryża, z którym związał swe artystyczne życie wielokrotnie koncertując, w tym również z samym Chopinem. Twórczość Gutmanna obejmuje wiele XIX-wiecznych gatunków i form  fortepianowych. Zafascynowany Chopinem kompozytor i pianista przez całe życie pozostawał pod silnym wpływem swego mentora i idola, tworząc muzykę zawierającą typowe dla Chopina rozwiązania melodyczno-harmoniczne i charakterystyczną ornamentację. Warto zapoznać się dorobkiem kompozytorskim Gutmanna: jego walcami, nokturnami i mazurkami. Doskonałą ku temu okazją jest płyta nagrana przez grających na zabytkowym, pochodzącym z epoki właściwej powstaniu kompozycji fortepianie, Marię Gabryś-Heyke i towarzyszącego jej w utworach na cztery ręce, rosyjskiego pianistę Dmitrya Ablogina. Maria Gabryś-Heyke bardzo często grywa na instrumentach historycznych, które są jej wielką pasją. Nagradzana m.in. w Czechach, Szwajcarii i Słowenii, a w 2017 roku nominowana do nagrody Fryderyk pianistka, występowała w całej Europie oraz m.in. w Japonii, Korei Południowej, Chinach i USA. Jest założycielką zdobywającego liczne trofea zespołu Lucerne Piano Trio, a jej bogaty repertuar solowy obejmuje m.in. utwory Beethovena, Bacha, Mozarta, Chopina, Schuberta, Schumanna, czy Liszta. Pianistka swobodnie porusza się w różnych stylach i konwencjach wykonawczych. Album "Adolphe Gutman - Ulubiony uczeń Chopina" jest kolejną płytą artystki po:
nagranej w duecie ze skrzypaczką Jolantą Sosnowską "Beauty Dancing" (2019), w duecie z Moniką Quinn "Moniuszko for 4 hands" (2020), wydanej pod patronatem LongPlay, oraz nagranej solo,  wypełnionej muzyką Chopina "Polish Landscape" (2020).
________________________________________
 
 Cup of Time
Modern Tangos

(Chopin University Press / Requiem)
Kwartet Cup of Time powstał w 2008 roku z inicjatywy flecisty i saksofonisty Ryszarda Borowskiego, skrzypaczki Agnieszki Cypryk, akordeonisty Rafała Grząki i znakomitego wiolonczelisty Krzysztofa Lenczowskiego. Sami muzycy określają swą twórczość jako muzykę tzw. trzeciego nurtu, czyli połączenie muzyki klasycznej z jazzem. Każdy z artystów tworzących kwartet to wybitna indywidualność, z powodzeniem realizująca się również poza ramami Cup of Time. Trudno wymienić wszystkie powody, które sprawiają że w przypadku tego składu mamy do czynienia z doprawdy wyjątkowym zjawiskiem. Po tematycznych albumach: "Cup of Time plays Namysłowski" (2014), "Baroque Revisited" (2015), "HAIKU" (2018) i "Cup of Time plays Paderewski" (2018), czworo znakomitych artystów tym razem pochyla się nad stylistyką argentyńskiego tanga. Na płycie "Modern Tangos" znajdziemy wyjątkowe interpretacje utworów takich kompozytorów jak Gil Evans, Erwin Schulhoff i Alberto Ginastera, ale też Charles-Camille Saint-Saens i Igor Strawiński, uzupełnione o własną kompozycję muzyka Cup of Time Ryszarda Borowskiego: "Tango napięć".
________________________________________
 
Linus Roth & José Gallardo
Vituoso Dances

(Evil Penguin Classic)
W 2005 roku Linus Roth okrzyknięty został jednym z najbardziej interesujących skrzypków swojego pokolenia. U
rodzony w 1977 roku dwukrotny laureat prestiżowej nagrody ECHO Klassik Award, ma na koncie występy w najlepszych salach koncertowych oraz kilkanaście płyt wydanych przez takie wytwórnie jak EMI, Challenge czy Evil Penguin. Poza współpracą z wieloma orkiestrami, niemal od początku swej błyskotliwej kariery w ramach kameralnego duetu niemiecki artysta współpracuje z urodzonym w 1970 roku argentyńskim pianistą José Gallardo, który pośród rozmaitych nagród i wyróżnień poszczycić się może także przyznanym w 2019 roku przez Polską Akademię Fonograficzną Fryderykiem za nagrany z Januszem Wawrowskim album "Hidden Violin".  Po kameralnych płytach z utworami na skrzypce i fortepian Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa i Mieczysława Wejnberga, znakomity duet Linus Roth & José Gallardo nagrał album "Vituoso Dances", wypełniony kompozycjami Béli Bartóka, Igora Strawińskiego, Johannesa Brahmsa, Astora Piazzoli, Antonio Bazziniego, oraz polskich kompozytorów Karola Szymanowskiego i Henryka Wieniawskiego.
________________________________________
 
 - jazz -
 
Michael and Peter Formanek
Dyads

(Out of Your Head)
Żywa legenda nowojorskiej awangardy, urodzony w 1958 roku znakomity kontrabasista i kompozytor Michael Formanek od lat działa jako lider i członek rozmaitych formacji, na przestrzeni wielu lat pojawiając się w składach współtworzonych z najwybitniejszymi muzykami. Jego grę usłyszeć możemy m.in. na płytach Lee Konitza, Dave'a Liebmana, Boba Mintzera, Cheta Bakera, Freda Herscha, Uri Caine'a, Tima Berne'a, Jane Iry Bloom, Paquito D’Rivery, Leni Stern czy Kevina Mahogany, ale też Elvisa Costello. Jako lider ma na koncie 9 albumów wydanych nakładem takich wytwórni jak ECM i Enja. Nowym przedsięwzięciem kontrabasisty jest forma międzypokoleniowego dialogu z 24-letnim synem, saksofonistą i klarnecistą Peterem Formankiem. Na płycie zatytułowanej "Dyads" znajdziemy efekt sesji, jaka odbyła się w grudniu 2019 roku w Sound on Sound Studio w New Jersey, a poddanej masteringowi pod koniec ubiegłego roku. 13 nagrań wypełniających płytę to zarówno utwory przygotowane przez Michaela i Petera Formanków, jak wspólne kompozycje ojca i syna. W dużej mierze oparte na improwizacjach utwory emanują niebywałym entuzjazmem i stanowią rodzaj fascynujących muzycznych dialogów, w których wieloletnie doświadczenie kontrabasisty łączy się z młodzieńczym entuzjazmem grającego na saksofonie tenorowym lub klarnecie Formanka Juniora. Płyta 29 stycznia ukazała się nakładem niezależnej wytwórni Out of Your Head, która w ostatnim czasie dostarczyła nam znakomite płyty takich wykonawców jak The MacroQuarktet ("The Complete Night - Live at the Stone NYC") i Nick Dunston ("Atlantic Extraction").
 ________________________________________
 
ZAPOWIEDŹ
Trojan Panda
Peau

(Carton Records)
Urodzony w 1975 roku a mieszkający w Paryżu wszechstronny belgijski kompozytor i pianista Jozef Dumoulin, ma za sobą współpracę m.in. z Markiem Turnerem, Billem Carothersem, Michaelem Breckerem i Davem Liebmanem, ale też Sebastienem Boisseau, Albanem Darche i Danem Weissem. Znamy go z takich projektów jak m.in The Red Hill Orchestra (album "Trust", 2014), Alban Darche Hyprcub ("Crooked House", 2015), czy Orca Noise Unit ("A Beginner's Guide to Diving and Flying", 2017). Dumoulin to muzyk wciąż odkrywający nowe przestrzenie dla swej artystycznej wypowiedzi. Najnowszym projektem w jaki zaangażował się muzyk jest oryginalna formacja Trojan Panda, na której muzycy na co dzień grający na innych instrumentach sięgnęli po gitary i perkusję. Skład Trojan Panda tworzą zatem grający na gitarach elektrycznych: fagocistka Sophie Bernado oraz pianiści Jozef Dumoulin i Léo Dupleix, a także saksofoniści: grający na gitarze basowej Julien Pontvianne i zasiadający za perkusją Hugues Mayot. Powstała w tak niecodzienny sposób muzyka oscyluje wokół awangardy, rocka i jazzu, lecz przede wszystkim obala jakiekolwiek definicje, spajając rozmaite stylistyki. Materiał wypełniający album Trojan Panda: "Peau", zarejestrowany został w latach 2017 i 2019, a płyta ukaże się 31 marca nakładem niezależnej wytwórni Carton Records.
 ________________________________________
 
Na koniec niniejszego przeglądu nowości płytowych, dwa albumy znakomitych polskich muzyków jazzowych wydane nakładem prężnie działającej krakowskiej wytwórni Audio Cave.
 
Marek Kądziela
Marek Kądziela Jazz Ensemble
(Audio Cave)
ADHD, Jaząbu, Sphere, Odpoczno, International Jazz Quartet, Off-Quar-Tet, K.R.A.N., Hunger Pangs, MK Kvadrat, Marc Bernstein Quartet... Trudno wymienić wszystkie formacje, w których działalność zaangażowany był gitarzysta i kompozytor Marek Kądziela. Do tego doliczyć należy także rozmaite albumy nagrane z udziałem muzyka jak duet gitarzysty z Ksawerym Wójcińskim,  Zawartko/Piasecki, Gniewomir Tomczyk / Andrzej Mikulski, czy formacje Piotra Wojtasika, Vita Kristana, Michała Kobojka oraz brata gitarzysty Macieja Kądzieli. Marek Kadziela (prowadzący też Prywatną Szkołę Muzyczną w Łodzi) należy do ścisłego grona najbardziej aktywnych krajowych muzyków udzielających się zarówno w kraju jak m.in. w Danii i Niemczech, gdzie szczyci się w środowisku jazzowym doskonałą renomą. Dzięki charakterystycznemu brzmieniu i własnemu, niepowtarzalnemu stylowi gry, będący absolwentem renomowanej Akademii Muzycznej w Odense Marek Kądziela jest dziś muzykiem mogącym przebierać w ofertach współpracy ze strony rozmaitych muzyków jazzowych. 26 marca światło dzienne ujrzał wydany nakładem wytwórni Audio Cave album "Marek Kądziela Jazz Ensemble". Pod szyldem formacji firmowanej nazwiskiem lidera i kompozytora całego repertuaru, kryją się: Marek Kądziela (gitara, elektronika), Maciej Kądziela (saksofon altowy), Jacek Namysłowski (puzon), Paweł Puszczało (kontrabas) i Radosław Bolewski (perkusja). Płytę wypełnia materiał zarejestrowany w okresie od maja do września 2019 roku, złożony z 8 osadzonych w nurcie nowoczesnego jazzu, premierowych kompozycji gitarzysty.
________________________________________
 
Nowicki / Święs / Frankiewicz
Overtones

(Audio Cave)
"Overtones" to drugi po płycie "Pathfinder" (2012) album tria tworzonego przez trzech znakomitych muzyków polskiej sceny jazzowej: saksofonistę Radka Nowickiego, kontrabasistę Andrzeja Święsa i perkusistę Sebastiana Frankiewicza. Wydana po 9 latach od poprzedniego albumu nagranego w tym składzie płyta to spotkanie trójki muzyków, którzy ponownie odczuli potrzebę nagrania nowego materiału, dzieląc się tym samym nabytymi w międzyczasie doświadczeniami zdobywanymi podczas pracy w rozmaitych  projektach. Radka Nowickiego w ostatnich latach usłyszeć mogliśmy m.in. na płytach Krzysztofa Pacana, oraz formacji Olga Boczar Music Essence i Przemysław Strączek International Group.  Andrzej Święs w ostatnich latach zaangażowany był w takie formacje jak m.in. Petera Sextet (wydany pod patronatem LongPlay album "Flashover", 2019), Kamil Piotrowicz Sextet, czy powstałe wcześniej Soundcheck i Kocin Kociński Trio. Z kolei Sebastian Frankiewicz współtworzył m.in. Kwartety Mariusza Bogdanowicza i Szymona Łukowskiego oraz Trio Grzegorza Karnasa, a jego grę usłyszeć mogliśmy też na wydanej pod patronatem LongPlay płycie Joanny Bejm: "Jesteś" (2019). Jak po latach, które upłynęły trójce muzyków na bardzo aktywnej działalności prezentują się ich wzajemne muzyczne relacje w formule jazzowego tria, przekonać się możemy na wydanej w marcu płycie zawierającej 9 premierowych kompozycji, stworzonych przez każdego z instrumentalistów.
 
teksty: Robert Ratajczak