│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

13 kwietnia 2021

2021/14: Nowości w katalogu DUX

 
* nowe płyty

Ryo Noda
Le yeux clos

(DUX)
Urodzony w 1948 roku japoński kompozytor i wszechstronny muzyk Ryo Noda, to nie tylko wielokrotnie nagradzany najważniejszymi laurami i nagrodami muzycznymi artysta, ale też ceniony doktor medycyny, rehabilitant i twórca nowatorskiej terapii muzykokinetycznej. Jest kompozytorem mającym w dorobku szereg utworów o charakterze edukacyjnym i terapeutycznym. Ważną rolę w twórczości kompozytorskiej Ryo Nody pełnią utwory na saksofon klasyczny. Awangardowe improwizacje i wykorzystanie nowatorskich technik gry, to charakterystyczne cechy tych utworów. W muzyce japońskiego kompozytora odnajdziemy też elementy baroku i romantyzmu. Na płycie zatytułowanej "Les yeux clos" ("Zamknięte oczy") znajdziemy utwory na saksofon solo, oraz dwa i cztery saksofony zarejestrowane w Studio Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie. W sesji nagraniowej jaka miała miejsce w styczniu 2020 roku wziął udział międzynarodowy gwiazdorski skład saksofonistów: sam kompozytor całego repertuaru niniejszej płyty Ryo Noda, znakomity polski saksofonista Paweł Gusnar, chorwacki solista, kameralista i kompozytor Gordan Tudor oraz holenderski wirtuoz saksofonu Andreas van Zoelen. Płytę wypełniają utwory odwołujące się m.in. do obrazów Claude'a Moneta, Henri Rousseau i Odilona Redona, których reprodukcje zdobią dołączoną do płyty książeczkę, ale też do medytacji, i odkrywania tajemnic ludzkiej psychiki.
_______________________________________
 
 Trio Lontano
Władysław Żeleński Chamber Music

(DUX)
Kompozytor, pedagog i animator życia muzycznego Władysław Żeleński (1837-1921) to jeden z najważniejszych przedstawicieli neoromantyzmu w muzyce polskiej, oraz najwybitniejszy po Stanisławie Moniuszce twórca oper i pieśni. Pozostający pod wpływem takich kompozytorów jak Mendelssohn, Schumann, Moniuszko i Smetana, pozostawił po sobie również szereg utworów instrumentalnych, zarówno orkiestrowych jak kameralnych. Mimo iż za życia Władysława Żeleńskiego jego utwory cieszyły się w Polsce dużym uznaniem, to w kolejnych latach jego twórczość została przyćmiona przez kompozytorów z nurtu Młodej Polski i w dużym stopniu zapomniana. Przypadająca w tym roku 100-rocznica śmierci kompozytora, to znakomita okazja do przypomnienia sobie dorobku Władysława Żeleńskiego. Doskonałym na to sposobem jest sięgnięcie po płytę z nagraniami jego utworów kameralnych na fortepian i instrumenty smyczkowe, która właśnie ukazała się nakładem wytwórni DUX. Na płycie "Władysław Żeleński Chamber Music" znajdziemy Trio fortepianowe E-dur, op.22, oraz jeden z czterech pozostawionych przez kompozytora kwartetów fortepianowych. Płyta nagrana została w ostatnich dniach grudnia ub.roku przez Trio Lontano, grupę założoną w 2009 roku i do dziś tworzoną przez: Annę Marię Kamińską (fortepian), Pawła Polaka (skrzypce) i Grzegorza Vytlacila (wiolonczela). W nagraniu Kwartetu fortepianowego C-moll, op.61, skład zespołu uzupełnia znakomity rumuński altowiolista Adrian Stanciu.
_______________________________________
 
Warsaw String Ensemble and Guests
Nowakowski, Chopin - Chamber Music

(DUX)
Warsaw String Ensemble to formacja powołana do życia przez grono uznanych instrumentalistów z warszawskiego Ursynowa, z których każdy równolegle występuje solo i w różnych składach, z powodzeniem koncertując na całym świecie i współpracując z najwybitniejszymi artystami. W tym składzie i pod tą nazwą muzycy mają w repertuarze utwory m.in.: Fryderyka Chopina, Piotra Czajkowskiego, Józefa Nowakowskiego, Antona Dworzaka i Josefa Suka. Zespół tworzą: Voytek Proniewicz i Gwidon Ciężarek (skrzypce), wywodzący się ze składu Camerata Vistula Grzegorz Chmielewski (altówka), znany również miłośnikom jazzu dzięki współpracy z wokalistką Bogną Kicińską Jan Roszkowski (wiolonczela), oraz Jerzy Cembrzyński (kontrabas). Na płycie firmowanej szyldem Warsaw String Ensemble and Guests, znajdziemy dwie rozbudowane kompozycje Józefa Nowakowskiego: Kwintet fortepianowy Es-dur op.17 oraz światową premierę fonograficzną Duo A-dur na skrzypce i fortepian op.18, a program albumu uzupełniony został utrzymanym w konwencji muzyki popularnej opracowaniem Preludium e-moll op.28 nr 4 Fryderyka Chopina. Album "Nowakowski, Chopin - Chamber Music" to projekt płytowy zrealizowany przez Warsaw String Ensemble wraz z gronem znakomitych gości: oboistką Aleksandrą Rojek, gitarzystą Michałem Pindakiewiczem oraz pianistą Grzegorzem Skrobińskim i skrzypaczką Martą Gębską. Warto wspomnieć iż dwoje ostatnich wymienionych artystów poznaliśmy dzięki nagranej w duecie płycie "Per Musicam Ad Astra" (2018).
 _______________________________________
 
Anna Firlus
Music in the Times of Breakthrough

(DUX)
Klawesynistka i organistka Anna Firlus jest nie tylko znakomitym wirtuozem, ale też wielkim pasjonatem historii muzyki. Wraz z małżonkiem Krzysztofem Firlusem, artystka angażuje się w wiele projektów skupiających się wokół muzyki dawnej, wykonywanej w możliwie najbardziej oryginalnej formie. Doświadczona i wszechstronna instrumentalistka zaangażowana jest w działalność takich formacji jak m.in. katowicki zespół {oh!} Orkiestra Historyczna, trio Extempore, czy Ensemble Chimerique. Krzysztof i Anna Firlus realizują też rozmaite projekty w duecie. Takim były m.in. wydane przez wytwórnię DUX płyty:  "Gamba Sonatas" (nominowana do nagrody Fryderyk) i nagrany z wiolonczelistą Tomaszem Pokrzywińskim, wydany pod patronatem LongPlay album "C.F.Abel - Sonatas from the Maltzan Collection". Najnowszym przedsięwzięciem fonograficznym Anny Firlus jest nagrany w Kościele Luterańskim Zmartwychwstania Pańskiego w Katowicach na zabytkowych organach niemieckiej firmy W.Sauer Orgelbau, album "Music in the Times of Breakthrough". Po płytach nagranych przez artystkę na klawesynie, tym razem mamy okazję poznać jej kunszt wykonawczy przy rozbudowanej klawiaturze monumentalnie brzmiących organów. Anna Firlus zarejestrowała materiał złożony z utworów działających na przełomie XIX i XX wieku kompozytorów: Fritza Lubricha Jr., Gerharda Strecke, Konstantego Gorskiego i Wilhelma Rudnicka.
 _______________________________________
 
Łukaszewski, Przybylski, Herdzin
Harmonia Polonica Nova

(DUX)
Na nagranej przez orkiestrę Filharmonii Kameralnej im.W.Lutosławskiego w Łomży pod dyr. Jana Milosza Zarzyckiego i solistów płycie "Harmonia Polonica Nova", znajdziemy dzieła koncertowe trzech współczesnych polskich kompozytorów: dziesięciokrotnego laureata prestiżowej Nagrody Fryderyk Pawła Łukaszewskiego, wielokrotnie nagradzanego kompozytora i muzyka Dariusza Przybylskiego, oraz równie swobodnie czującego się w formule muzyki klasycznej jak jazzu Krzysztofa Herdzina. Solistami w poszczególnych nagraniach są: Klaudiusz Baran (akordeon), Hanna Dys i Roman Perucki (pozytyw) oraz Kacper Smoliński (harmonijka ustna). To album tworzący świetny w odbiorze program, a także obrazujący rozmaite odcienie twórczości trójki znakomitych współczesnych kompozytorów, a dzięki wykorzystanym w utworach instrumentom solowym, różne rozwiązania wyrazowo-brzmieniowe.
_______________________________________
 
Izabela Paszkiewicz 
Szymon Zawodny / Andrzej Wojciechowski / Łukasz Długosz 
Górecki, Messiaen, Schnyder
(DUX)
Czworo znakomitych artystów związanych z Akademią Muzyczną w Gdańsku, w 2019 roku zarejestrowało program złożony z kameralnych utworów trzech współczesnych kompozytorów: Daniela Schnydera, Oliviera Messiaena i Mikołaja Góreckiego. Wielokrotnie nagradzana, na co dzień współpracująca z Polską Filharmonią Bałtycką pianistka Izabela Paszkiewicz z udziałem Łukasza Długosza (flet), Andrzeja Wojciechowskiego (klarnet) i Szymona Zawodnego (saksofon) przygotowała zestaw kompozycji o unikalnym, brzmieniu, barwy i harmonii. Każda z nich to duet fortepianu z innym instrumentem dętym. 3-częściowa Sonata na saksofon altowy i fortepian Daniela Schnydera to utwór będący połączeniem klasycznej formy sonatowej z żywiołowością, rytmem i melodyką właściwą muzyce jazzowej.  "Czarny kos" Oliviera Messiaena jest jednym z wielu utworów francuskiego twórcy ujmującego zasłyszany ptasi śpiew w ramy pełnoprawnej kompozycji. Z kolei Sonata na klarnet i fortepian Mikołaja Góreckiego stanowi połączenie dostojnej, niemal medytacyjnej formy (część I i III) z wyraźnymi inspiracjami jazzem (część II).
 
 teksty: Robert Ratajczak