│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

26 lipca 2021

2021/26: Przegląd płytowy


* nowe płyty
 
Od 2017 roku Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina rozpoczęło wydawanie niezależnych płyt CD i DVD.
Działalność skoncentrowana jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań.
Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą.
Od grudnia 2017 roku wszystkie płyty wydawane przez Chopin University Press ukazują się pod patronatem LongPlay.
Poniżej trzy najnowsze tytuły, które dotarły do nas w lipcu.


PATRONAT
Aleksander Kościów
Chamber Works

(Chopin University Press)
Urodzony w 1974 roku w Opolu Aleksander Kościów, jest twórcą szeroko otwartym na różne formy wypowiedzi artystycznej. Poza tym iż postrzegany jest dziś jako jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia, artysta jest też cenionym prozaikiem, mającym na swym koncie kilka znakomicie przyjętych przez czytelników powieści. Współczesne pod względem stylistyki utwory Aleksandra Kościowa, czerpiącego z rozmaitych tradycji muzycznych i wykorzystującego różne  formy i techniki kompozytorskie, stanowią wyśmienity materiał, po który chętnie sięgają rozmaici wykonawcy. Już w roku 2014 znakomity zespół smyczkowy NeoQuartet nagrał całą płytę wypełnioną wyłącznie jego kompozycjami ("Kościów", 2014). Poza tym utwory Aleksandra Kościowa znajdziemy m.in. na płytach: "real life song" (2015) sopranistki Joanny Freszel, "Hammond Organ Project" (2015) Dariusza Przybylskiego i zespołu Kwartludium, wydanego pod patronatem LongPlay 2-płytowego albumu "Saxophone Varie Vol.3" (2018) saksofonisty Pawła Gusnara oraz płycie "Comfort Zone" (2019) sekstetu wokalnego proModern. Najnowszą monograficzną pozycją Aleksandra Kościowa jest album "Chamber Works" będący zbiorem powstałych na przestrzeni 24 lat kompozycji kameralnych na fortepian solo, oraz z towarzyszeniem skrzypiec, klarnetu lub partii wokalnych. Nad kameralną muzyką Aleksandra Kościowa wraz z pomysłodawcą projektu, pianistą Łukaszem Chrzęszczykiem, pochylili się znakomici wykonawcy: Joanna Freszel (sopran), Roksana Kwaśnikowska (skrzypce) i Piotr Zawadzki (klarnet).

PATRONAT
Chopin University Accordion Trio
Tribute To Moniuszko

(Chopin University Press)
Rok 2019 został ogłoszony Rokiem Stanisława Moniuszki. Stało się tak dla uczczenia jego 200. rocznicy urodzin. W ciągu całego roku odbyły się rozmaite koncerty i widowiska upamiętniające dorobek Moniuszki. Pojawiły się również bardzo ciekawe wydawnictwa fonograficzne jak m.in. wydane pod patronatem LongPlay albumy "Moniuszko for 4 hands" (Gabryś & Quinn Piano Duo, 2020), czy "Complete Solo Piano Works" (Marcin Tadeusz Łukaszewski, 2020). Obchody 200.urodzin wybitnego kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga, a przede wszystkim wielkiego twórcy polskiej opery, przyczyniły się do zwrócenia uwagi na jego bogaty dorobek muzyczny. Owocuje to kolejnymi bardzo ciekawymi projektami zainspirowanymi jego twórczością. Najnowszym z nich jest album "Tribute To Moniuszko" złożony z trzech rozbudowanych form opartych na dziełach Stanisława Moniuszki, skomponowanych przez Ignacego Zalewskiego, Wojciecha Kostrzewę i Mikołaja Majkusiaka. O wyjątkowości albumu decyduje nie tylko wyjątkowo ciekawe i oryginalne podejście młodych kompozytorów do "Strasznego dworu", "Halki" i moniuszkowskich pieśni, ale też fakt iż mamy do czynienia z instrumentarium złożonego z trzech akordeonów. Pod szyldem Chopin University Accordion Trio, jakim firmowana jest płyta, kryje się trójka znakomitych, cenionych akordeonistów: Klaudiusz Baran, Rafał Grząka i Grzegorz Palus.
 
PATRONAT
Edward Sielicki
Chamber Music

Od roku 1987 związany z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, urodzony w 1956 roku kompozytor i pedagog Edward Sielicki ma w dorobku ponad 70 kompozycji symfonicznych, wokalno-instrumentalnych, chóralnych, kameralnych, solowych i elektroakustycznych. Od lat jego utwory wykonywane są podczas rozmaitych prestiżowych festiwali na całym świecie (poza Polską m.in. w Belgii, Finlandii, Rosji, Kanadzie, Meksyku, Francji, Holandii, USA, Korei Południowej, Niemczech i Wielkiej Brytanii). Kompozycje Edwarda Sielickiego mają w swym repertuarze tak znakomici wykonawcy jak choćby harfistka Anna Sikorzak-Olek, saksofoniści Alina Mleczko i Cezariusz Gadzina, czy zespoły Kwartet Wilanów i Schola Cantorum Gedanensis. Po ojcu, znakomitym kompozytorze i uczniu Dymitra Szostakowicza Ryszardzie Sielickim (1916-2005), Edward Sielicki odziedziczył niebywały talent i wyobraźnię muzyczną. W swej twórczości bezproblemowo łączy elementy współczesne z tradycyjną formą z równym sukcesem tworząc zarówno wariacje na tematy wielkich mistrzów, jak utwory pastiszowe i groteskowe. Na płycie "Edward Sielicki - Chamber Music", znajdziemy zestaw czterech powstałych w latach 1996-2015 utworów kameralnych na altówkę i fortepian, dwoje skrzypiec, saksofon sopranowy i organy, oraz fortepian solo. Materiał wypełniający płytę to utwory zarejestrowane podczas kilku różnych koncertów jakie miały miejsce w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w latach 2011-2015, a ich wykonawcami jest grono znakomitych polskich instrumentalistów: saksofonistka Alina Mleczko, pianiści Anna Hajduk-Rynkowicz i Bartosz Bednarczyk, organista Jarosław Malanowicz, skrzypaczki Justyna Baran i Ewa Kowar-Mikołajczyk, oraz altowiolistka Katarzyna Budnik.
___________________________________
 
Takeshi Asai
The Electric Project Vol.2
(Fono Bono)
Dorobek fonograficzny od wielu lat osiadłego w Nowym Jorku znakomitego japońskiego pianisty i kompozytora Takeshiego Asai obejmuje zarówno jazzowe albumy wypełnione solową muzyką fortepianową, jak płyty nagrane w duecie (z pianistką Catherine Schneider i wokalistką Laurą Noejovich), ale też świetne albumy zrealizowane w ramach własnego trio (z Danielem Ori i Robem Garcią - New York Trio, lub z Pascalem Combeau i Maxime Legrandem - French Trio). Drugim biegunem twórczości tego zjawiskowego artysty, którego horyzonty dalece wybiegają poza sferę jazzu, jest muzyka filmowa i teatralna oraz projekty multimedialne i elektroniczne. Album "Le Projet Electrique" (2016), na którym Takeshi Asai samodzielnie zrealizował wszystkie partie instrumentalne (fortepian, gitara, bas, perkusja, syntezatory i komputer) odsłonił nieznane dotąd szerzej oblicze artystyczne muzyka i ogromny potencjał w zakresie zdolności do tworzenia elektronicznych kreacji obejmujących house, dance, drum'n'bass, czy muzykę kontemplacyjną i eksperymentalną. Po pięciu latach Takeshi Asai wraca do elektroniki proponując album konsekwentnie zatytułowany "The Electric Project Vol.2". Na 60-minutowej płycie znajdziemy 15 nowych utworów, pośród których dużą część multiinstrumentalista i kompozytor zadedykował ważnym dla niego osobom, jak m.in. śpiewaczka operowa Christina Collier i kontrabasista Marc Peillon (fot. poniżej), z którymi realizacja wspólnego projektu nie doszła do skutku z powodu nastania pandemii i niespodziewanej śmierci Peillona w sierpniu 2020 roku.
___________________________________
 
Halva
Dinner in Sofia

(Danzone)
Specjalizujący się w muzyce klezmerskiej międzynarodowy sekstet Halva założył i prowadzi osiadły w Lipsku belgijski skrzypek i kompozytor Nicolaas Cottenie. Artysta zafascynowany jest możliwościami jakie daje połączenie tradycyjnej muzyki żydowskiej z innymi gatunkami jak m.in. współczesna muzyka klasyczna i jazz, oraz jej fuzją z folklorem takich krajów jak Grecja, Turcja, Węgry, Bułgaria czy Rumunia. Muzyka grana przez zespół Halva to oryginalne autorskie kompozycje Cottenie. Utwory pełne energii i żywiołowości, które doskonale sprawdzają się nie tylko jako muzyka do tańca, ale prowokują wyobraźnię przenosząc słuchacza w rozmaite kulturowo i obyczajowo miejsca na ziemi. Tradycyjnemu brzmieniu skrzypiec (Nicolaas Cotenie i Alina Bauer) oraz wiolonczeli (Eline Duerinck) towarzyszy klarnet (Anja Günther), akordeon (Ira Shiran) i instrumenty perkusyjne (Robbe Kieckens). W roku 2019 Halva zadebiutowała znakomicie przyjętym przez słuchaczy i krytyków muzycznych albumem "The Sweetest Klezmer Orchestra", a w czerwcu br ukazał się drugi album zespołu "Dinner in Sofia", na którym w pięciu utworach muzykom towarzyszy grająca na fletach i klarnecie Marine Goldwaser.
___________________________________
 
Daniel Kahn / Vanya Zhuk
Bulat Blues

(Oriente Musik)
12 czerwca minęły 24 lata od śmierci słynnego rosyjskiego barda i poety Bułata Okudżawy (1924-1997). Jego śpiewane zazwyczaj tylko przy akompaniamencie gitary, pełne zadumy, smutku i refleksji nad ludzkim losem ballady, do dziś poruszają słuchaczy, ale też inspirują wielu artystów. Nad ponadczasowym dorobkiem Okudżawy pochylił się też amerykański multiinstrumentalista, autor, reżyser i aktor teatralny Daniel Kahn, znany zarówno z działalności solowej jak w ramach łączących muzykę klezmerską z elementami folku, punku i kabaretu zespołów The Painted Bird i The Disorientalists. Kahn przygotował przekłady na język angielski kilkunastu pieśni Bułata Okudżawy, oraz opracował je na dwie gitary. Do współpracy nad projektem amerykański artysta zaprosił jednego ze swych stałych współpracowników, hołdującego tradycjom bluesowym rosyjskiego gitarzystę Vanyę Zhuka, który gra na oryginalnej siedmiostrunowej rosyjskiej gitarze. Efektem jest album "Bulat Blues" przynoszący wyjątkowo interesujące, zabarwione bluesem anglojęzyczne wersje 13 słynnych ballad rosyjskiego barda. Znajdziemy tu m.in. tak klasyczne utwory jak m.in. "Modlitwa" ("Prayer"), "Pieśń gruzińska" ("Georgian Song"), "Ballada o papierowym żołnierzyku" ("Paper Soldier") czy "Trzy siostry: Wiara, Nadzieja i Miłość" ("Three Sisters"). "Bulat Blues" to kolejny po poświęconej Lwowi Nussimbaumowi, a nagranej z zespołem The Disorientalists płycie "Who Was Essad Bey?" (2016), koncepcyjny album Daniela Kahna dedykowany twórczości wielkiego rosyjskiego artysty.
 ___________________________________
 
Ludovico Einaudi
Live in Berlin 
(Ponderosa)
Włoski kompozytor i pianista urodzony w 1955 roku Ludovico Einaudi, przez wielu kojarzony jest jako reprezentant minimalizmu i ambientu. Jest także cenionym twórcą muzyki filmowej, a miłośnicy X Muzy znają go dzięki ścieżkom dźwiękowym do takich obrazów jak telewizyjny serial "Doktor Żywago" czy "Nietykalni" z Joaquinem Phoenixem. Od 35 lat obecny na muzycznej scenie, jest dziś jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów na świecie i jednym z najpopularniejszych kompozytorów muzyki współczesnej. Od czasu wydania debiutanckiego albumu studyjnego "Time Out” (1988), Ludovico Einaudi opublikował ok. 30 znakomitych płyt koncertowych i studyjnych. Pośród nich szczególną uwagę zwraca nawiązująca do popularnego tańca południowych Włoch, nagrana z udziałem muzyków wywodzących się z rozmaitych kultur "Taranta Project” (2015), oraz 2-płytowy album "Live in Berlin" (2008) zarejestrowany podczas trasy promującej płytę "Divenire" (2006)  w Filharmonii Berlińskiej we wrześniu 2007 roku. "Live in Berlin" doczekał się wielu wznowień i wydań, stając się najpopularniejszym albumem włoskiego pianisty i kompozytora.100 minut muzyki wypełniającej dwie płyty to utwory na fortepian, orkiestrę smyczkową i elektronikę, nawiązujące do brzmień new age z lat 80-tych i dźwiękowej estetyki wczesnego minimalizmu. Po blisko 14-latach album wciąż wywołuje ogromne emocje, a niedawno podpisany przez artystę kontrakt z wytwórnią Decca pozwoli muzyce Ludovico Einaudiego dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców.
 ___________________________________
 
ZAPOWIEDŹ
KUU!
Artificial Sheep

(ACT)
"Artificial Sheep" to drugi (po "Lampedusa Lullaby", 2018) album prowadzonej przez fińskiego gitarzystę Kalle Kalimę, formacji KUU! Album stanowi kontynuację obranej przez artystów drogi, na której punk rockowa surowość w żywiołowym i pełnym ekspresji stylu łączy się z elementami awangardy. W tekstach i muzyce KUU! komentuje obecną sytuację na świecie jako bardzo zbliżoną do rzeczywistości ukazanej w opublikowanej po raz pierwszy w 1968 roku powieści science fiction Philipa K. Dicka "Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?", gdzie dominuje paranoja, kontrola, nieufność do panującej władzy, fałszowanie rzeczywistości i niszczenie środowiska. Zespół niezmiennie tworzą: wokalistka i autorka teksów Jelena Kuljić, Kalle Kalima (gitara, bas, kompozycje), gitarzysta Frank Möbus i perkusista Christian Lillinger. Album ukaże się 27 sierpnia nakładem wytwórni ACT.

 
teksty: Robert Ratajczak