Gdański kontrabasista i kompozytor Michał Bąk to muzyk z równym powodzeniem poruszający się zarówno w obrębie muzyki klasycznej jak jazzu. Naukę gry na kontrabasie rozpoczął w wieku 10 lat w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku Wrzeszczu. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na wydziale klasycznym oraz jazzowym. Działalność w ramach zespołów Arte dei Suonatori, {Oh!} Orkiestra Historyczna, Holland Baroque i Capella Cracoviensis, nie przeszkadza artyście w realizowaniu się w składach stricte jazzowych jak Kamil Piotrowicz Quintet, Szymon Sutor Jazz Septet, oraz prowadzeniu własnej formacji Michał Bąk Quartetto. W ostatnim czasie Michała Bąka usłyszeć mogliśmy m.in. na płytach: Bolette Roed "Telemann" (2015, z Arte dei Suonatori), Kamil Piotrowicz Quintet "Birth" (2015), "Szymon Sutor Jazz Septet & String Orchestra" (2019), oraz gościnnie na albumie ASAF "Silent Prayer" (2019). Po znakomicie przyjętej debiutanckiej płycie z 2017 roku skład Michał Bąk Quartetto proponuje kolejny album “Fortress”. Wraz z liderem zespół tworzą: znany z formacji Kamila Piotrowicza, Dariusza Petery, Piotra Kułakowskiego, Dominika Bukowskiego i Piotra Lemańczyka znakomity trębacz Emil Miszk, saksofonista Jakub Klemensiewicz i perkusista Sławek Koryzno (Szymon Łukowski Quintet, Kamil Piotrowicz Quintet, Quartet North). Na płycie znajdziemy zarówno nowe, autorskie kompozycje Michała Bąka i Emila Miszka, jak transkrypcje utworów Georga Friedricha Haendla ("Amarti si vorreii") i Claudio Monteverdiego ("Lamentation"). Muzyka zespołu jest zgrabnym połączeniem estetyki barokowej z współczesną formą jazzowej improwizacji.
_____________________________________________
Zawartko / Piasecki
Wagabunda
(DTM)
Wagabunda
(DTM)
Wraz z wakacyjnym numerem magazynu Jazz Forum (7-8/2021) prenumeratorzy otrzymali płytę "Wagabunda" będącą już drugim (po "Leć głosie") albumem firmowanym przez wrocławski projekt Zawartko / Piasecki. Dwa nazwiska firmujące ten niecodzienny album to wokalistka Magdalena Zawartko i kontrabasista Grzegorz Piasecki - partnerzy nie tylko w studio i na scenie, ale też w życiu prywatnym. Oboje wspierani są przez wyjątkowych muzyków jazzowych, którymi w przypadku tego albumu są: znany z poprzedniej płyty projektu Tomasz Wendt (saksofony), Tomasz Pruchnicki (saksofony, flet, okaryna), Robert Jarmużek (fortepian), Wojciech Lubertowicz (instr. perkusyjne) i Grzegorz Pałka (perkusja). "Wagabunda" to udana kontynuacja debiutu sprzed 6 lat, a zarazem poszerzenie muzycznej formuły o nowe rozwiązania i wielobarwne etniczne brzmienia, będące efektem kolejnych doświadczeń zdobytych przez tych wyjątkowych artystów.
_____________________________________________
Sitkowski Band - Two Generations
Jazz Meets The Beatles
(Radio Opole)
Jazz Meets The Beatles
(Radio Opole)
Nieśmiertelne utwory The Beatles od kilkudziesięciu lat inspirują muzyków jazzowych i prowokują dokonywanie rozmaitych ich transkrypcji i przeróbek. Kompozycje spółki Lennon-McCartney, ale też George'a Harrisona i Ringo Starra, są bardzo wdzięcznym materiałem, który wyśmienicie sprawdza się w zetknięciu z jazzową improwizacją. Z dorobkiem The Beatles zmierzyła się też międzypokoleniowa formacja zawiązana przez znakomitego perkusistę Mirosława Sitkowskiego. Muzyk obecny jest na jazzowej scenie od lat 80-tych, kiedy współtworzył grupę Heavy Metal Sextet, a w kolejnych latach mogliśmy usłyszeć go w zespole Set Off, oraz jako muzyka towarzyszącego m.in. Andrzejowi i Jerzemu Rybińskim, Piotrowi Schulzowi i Krzysztofowi Pumie Piaseckiemu. W 2016 roku ukazał się gorąco przyjęty album "Soul Eyes" nagrany z tak znakomitymi muzykami jak Krzesimir Dębski, Janusz Skowron czy Kajetan Galas. Po pięciu latach trafia do nas kolejna płyta zespołu prowadzonego przez Mirosława Sitkowskiego, nie bez powodu nazwana: Sitkowski Band - Two Generations. W skład zespołu wchodzą: Mirosław Sitkowski (perkusja) i jego syn, grający na gitarze Fender precision bas Maciej Sitkowski, grający na saksofonach ojciec i syn Jerzy i Dawid Główczewscy oraz pianista Tomasz Białowolski. Do zaśpiewania dwóch utworów ("The Long and Winding Road" i "While My Guitar Gently Weeps") muzycy zaprosili młodą wokalistkę, znaną z programu The Voice of Poland Anię Byrcyn. Tak oto na płycie zatytułowanej "Jazz Meets The Beatles", utwory Beatlesów połączyły dwa pokolenia polskich muzyków owocując programem obfitującym w ciekawe i nieszablonowe wersje takich utworów jak m.in. ballady "Norwegian Wood" i "Eleanor Rigby", czy dynamiczne "Can't Buy Me Love" i "Help".
_____________________________________________
Piotr Schmidt Quartet
Saxesful vol.II
(SJ Records)
Saxesful vol.II
(SJ Records)
W 2018 roku ukazała się niezwykła płyta "Saxesful" firmowana przez kwartet świętującego wówczas dziesiątą rocznicę muzycznej aktywności znakomietgo trębacza Piotra Schmidta, lecz nagrana z udziałem wybitnych polskich saksofonistów: Jana "Ptaszyna" Wróblewskiego, Zbigniewa Namysłowskiego, Henryka Miśkiewicza, Piotra Barona, Adama Wendta, Macieja Sikały i Grzecha Piotrowskiego, którzy zagrali w poszczególnych utworach wybranych z dorobku gigantów światowego jazzu. Każdy z zacnych gości Piotra Schmidta otrzymał w "swoim" utworze bardzo dużo dźwiękowej przestrzeni, nie ograniczającej się zaledwie do zagrania efektownej solówki, ale decydującej o ostatecznym przekazie utworu. Właśnie dzięki temu "Saxesful" okazał się wyjątkowym albumem, łączącym rozmaite jazzowe charaktery wybitnych saksofonistów z brzmieniem kwartetu. Po trzech latach światło dzienne ujrzał album "Saxesful vol.II" zawierający druga porcję zarejestrowanych w czerwcu 2018 nagrań. Pośród standardów z dorobku m.in. Duke'a Ellingtona, Victora Younga czy Wayne'a Shortera, znajdziemy też piękną wersję polskiego evergreenu Henryka Warsa: "Ach, śpij Kochanie". Piotr Schmidt Quartet niezmiennie tworzą wraz z liderem: pianista Wojciech Niedziela, oraz muzycy wywodzący się z tria RGG: kontrabasista Maciej Garbowski i perkusista Krzysztof Gradziuk.
_____________________________________________
- ze Świata
Min Xiao-Fen featuring Rez Abbasi
White Lotus
(Outside In Music)
(Outside In Music)
4-strunowa
chińska lutnia (pipa), to tradycyjny instrument ludowy, którego
historia sięga dwóch tysięcy lat. Jednym z największych wirtuozów i
popularyzatorów tego instrumentu jest osiadła w USA chińska
multiinstrumentalistka, wokalistka i kompozytorka Min Xiao-Fen. Artystka
wytyczyła nową ścieżkę dla swojego instrumentu w jazzie i współczesnej
muzyce klasycznej, zarówno interpretując utwory Theloniousa Monka w
ramach własnej formacji Blue Pipa Trio, jak współpracując z takimi
artystami jak m.in. Björk, John Zorn, Wadada Leo Smith czy Randy Weston.
Swój nowy album "White Lotus", Min Xiao-Fen nagrała ze
znakomitym pochodzącym z Pakistanu amerykańskim gitarzystą Rezem Abbasi,
który znany jest z eksperymentowania na polu muzyki jazzowej z
dalekowschodnim instrumentarium. Na płycie znajdziemy muzykę
przygotowaną przez Min Xiao-Fen do niemego chińskiego filmu "The Goddess" z 1934 roku.
_____________________________________________
Dave Miller Trio
The Mask-erade Is Over
(Summit)
The Mask-erade Is Over
(Summit)
Amerykański pianista i kompozytor Dave Miller przyzwyczaił nas do regularnie wydawanych albumów nagranych zarówno z własnym trio, jak ze znakomitą wokalistką, a zarazem córką muzyka, Rebeccą DuMaine. Po płytach "Chez Nous" (2019), "Just Imagine" (2019) i "Someday, Someday" (2021), czas na kolejny album firmowany nazwą Dave Miller Trio. "The Mask-erade Is Over" to płyta, na której znajdziemy zarówno klasyczne utwory Charliego Parkera, Irvinga Berlina, Billa Evansa, Dave'a Brubecka czy spółki Rodgers-Hart, jak mniej znane tematy jazzowe opracowane na tradycyjne trio fortepianowe. Jest tu też idealnie dopasowana do klimatu płyty autorska kompozycja Millera "Dusty". Tytuł płyty (inna pisownia "The Masquerade Is Over" Allie Wrubel i Herba Magidsona) nawiązuje do zniesienia obowiązku noszenia maseczek w związku z panującą na świecie pandemią. Grającemu na fortepianie Dave'owi Millerowi towarzyszy kontrabasista Andrew Higgins i znany z poprzednich płyt pianisty, perkusista Bill Belasco.
_____________________________________________
Julian Gerstin
Music for the Exploration of Elusive Phenomena
(Zabap Music)
Music for the Exploration of Elusive Phenomena
(Zabap Music)
Amerykański kompozytor i perkusjonalista Julian Gerstin na przestrzeni czterech dekad współtworzy rozmaite jazzowo-etniczne formacje, jak choćby grająca salsę grupa Son de la Calle, czy afrokubański skład Iroko Nuevo. Muzyk dwa lata spędził na Martynice zgłębiając tajniki tamtejszej muzyki ludowej oraz współpracował z artystami z Nigerii, Ghany, RPA, Brazylii, Puerto Rico. Julian Gerstin ma na swym koncie wiele płyt nagranych w rozmaitych składach jak m.in. oktet Joela Harrisona, As Yet Quintet czy grupa Green Mountain Mambo, a napisana przez niego wspólnie z Kenem Dalluge książka "The Musician's Guide to Rhythm" uznawana jest za Oceanem za prawdziwą Biblię perkusjonalistów. W roku 2017 ukazała się płyta Sekstetu Gerstina "The One Who Makes You Happy" wypełniona muzyką zainspirowaną folklorem tak odległych od siebie miejsc jak Wyspy Karaibskie i Bałkany. Rok później światło dzienne ujrzał zrealizowany w tym samym składzie, lecz nagrany z udziałem wielu znakomitych gości album "The Old City" (2018), przynoszący orzeźwiającą porcję world jazzu inspirowanego muzyką Kuby, Bałkanów, Martyniki, Kolumbii i Stanów Zjednoczonych. Nowym projektem artysty jest zrealizowany z udziałem 19 muzyków program "Music for the Exploration of Elusive Phenomena" ("Muzyka eksplorująca nieuchwytne zjawiska"). Ze względu na panującą pandemię, każdy z artystów zarejestrował swe partie we własnym domu, a przesłane nagrania zmiksował i zespolił Gary Henry w Northern Track Studio w Vermont (USA).
teksty: Robert Ratajczak