* nowe płyty
Stanisław Firlej / Wojciech Kubica
Ludwig van Beethoven - Cello Sonatas Nos.1,4 & 5
(DUX)
Ludwig van Beethoven - Cello Sonatas Nos.1,4 & 5
(DUX)
Stanisław Firlej to jeden z najwybitniejszych wirtuozów wiolonczeli, mający za sobą doskonałe nagrania zrealizowane w konwencji duetu z fortepianem, jak m.in. Sonata "Arpeggione" Schuberta (z Paulem Badurą-Skodą), czy Miniatury wiolonczelowe Chopina (z Anną Wesołowską-Firlej). Z kolei laureat wielu nagród i wyróżnień zdobywanych podczas krajowych i zagranicznych konkursów i festiwali Wojciech Kubica, jest jednym z niewielu pianistów tak doskonale odnajdującym się w repertuarze kameralnym i doskonale interpretującym utwory od baroku po muzykę współczesną. Obaj Panowie postanowili dokonać rejestracji kompletu pięciu Sonat na fortepian i wiolonczelę Ludwiga van Beethovena. Pierwsza płyta ("Ludwig van Beethoven - Cello Sonatas Nos.2 & 3") ukazała się w 2018 roku , a w roku bieżącym światło dzienne ujrzał drugi album wieńczący ten wyjątkowy projekt. Utwory postałe na przestrzeni dwóch dekad ukazują przemiany zachodzące w stylu niemieckiego kompozytora, a wywodzący się z różnych pokoleń muzycy, doskonale uchwycili zaklęte w muzyce Beethovena emocje i uczucia.
__________________________________________________
Marek Szlezer
Karol Szymanowski Piano Music
(DUX)
Karol Szymanowski Piano Music
(DUX)
Specjalizujący się w wykonywaniu muzyki polskiej XIX i XX wieku, znakomity krakowski pianista Marek Szlezer, jest laureatem wielu prestiżowych konkursów i festiwali oraz ma za sobą występy w tak ważnych miejscach jak m.in.: Carnegie Hall czy St.Martin-in-the-fields. W bogatej dyskografii artysty znajdziemy płyty z utworami m.in. Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Meyera, a także m.in. albumy nagrane w duetach: z koreańską wiolonczelistką Joo Yeon Choi oraz z klarnecistką Barbarą Borowicz (wydany pod patronatem LongPlay "Witold Friemann - Works for clarinet & piano", 2019). Marek Szlezer jest też wyjątkowym interpretatorem utworów fortepianowych Karola Szymanowskiego. W roku 2018 ukazał się album z nagraniami pełnych ekspresji wykonań Preludiów, Etiud i Wariacji ("Karol Szymanowski - Piano Music", 2018). Drugą płytą Marka Szlezera z muzyką fortepianową Szymanowskiego jest wydany w czerwcu album, na którym tym razem pianista zmierzył się z Mazurkami, Tańcami i Pieśniami.
__________________________________________________
Orkiestra Filharmonii Opolskiej im.Józefa Elsnera
Witold Maliszewski Symphonic Works
(DUX)
(DUX)
Ukazanie się 3-płytowego wydawnictwa "Witold Maliszewski - Symphonic Works" to jedno z największych tegorocznych wydarzeń fonograficznych. W pięknie wydanym boxie znajdziemy nie tylko nagrane przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Opolskiej pod dyr. Przemysława Neumanna 3 płyty zawierające nieznany dotąd melomanom materiał, ale też bardzo obszerną, 84-stronicową książeczkę i piękne graficzne kolaże ilustrujące losy kompozytora. Witold Maliszewski (1873-1939) to jeden z wybitnych polskich kompozytorów, którego muzyczny dorobek wciąż pozostaje nieodkrytym przez melomanów. Urodził się w Mohylowie Podolskim (obecnie leżącym na granicy ukraińsko-mołdawskiej). W Petersburgu studiował pod kierunkiem samego Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, a w kolejnych latach swej muzycznej drogi prowadził Konserwatorium Muzyczne w Odessie. Ostatnie 19 lat życia spędził w Warszawie, gdzie pełnił stanowisko dyrektora Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego i naczelnika Wydziału Muzyki w Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Jako profesor kompozycji wykształcił wielu twórców (jednym z jego uczniów był Witold Lutosławski). Do tej pory wszystkie powstałe w Polsce dzieła Witolda Maliszewskiego istniały wyłącznie w formie rękopisów. Trzy lata trwała praca nad przełożeniem i rozpisaniem materiału muzycznego z lat 1923-1930, oraz przygotowanie nagrań utworów, z których większość zostało zarejestrowanych i wydanych na płytach po raz pierwszy.
__________________________________________________
Lilianna Stawarz
Johann Sebastian Bach - French Suites BWV 812-817
(DUX)
Johann Sebastian Bach - French Suites BWV 812-817
(DUX)
Cykl sześciu suit na klawesyn, które znajdziemy na niniejszym 2-płytowym albumie Jan Sebastian Bach skomponował w latach 1722-1725. Aby odróżnić je od wcześniejszych suit niemieckiego kompozytora (nazwanych "angielskimi"), opatrzono je tytułem "Suity francuskie", mimo iż według muzykologów Bach pisał suity we właściwej sobie włoskiej konwencji. Artystką, która na wydanym przez DUX 2-płytowym albumie zmierzyła się z kompletem sześciu "Suit francuskich" jest jedna z najbardziej aktywnych polskich klawesynistek, specjalizująca się w interpretacjach muzyki dawnej, laureatka Nagrody Fryderyk Lilianna Stawarz. W ostatnim czasie melomanom i kolekcjonerom płyt, Lilianna Stawarz dała się poznać jako znakomita partnerka muzyczna współtwórcy legendarnego kwartetu smyczkowego Wilanów, znakomitego skrzypka Pawła Łosakiewicza. Dokumentem owocnej współpracy obojga muzyków są albumy: "J.S.Bach - 6 Sonat na skrzypce i klawesyn" (2018, wyd. Chopin University Press pod patronatem LongPlay) z kompletnym cyklem Sonat Bacha uważanym za jedno z najważniejszych dzieł muzycznej literatury baroku, oraz wydana 2 lata później płyta "Scarlatti Sonatas" (2020, wyd. DUX) zawierająca transkrypcje na skrzypce i klawesyn 24 Sonat Domenico Scarlattiego.
__________________________________________________
Marek Toporowski
Ernst Köhler
(DUX)
Ernst Köhler
(DUX)
Doskonały organista, klawesynista, pianista i dyrygent, ale też zapalony kolekcjoner historycznych instrumentów klawiszowych Marek Toporowski, w ostatnim czasie oczarował nas albumem wypełnionym muzyką fortepianową czeskiego kompozytora Jana Ladislava Dusseka ("Sonaty fortepianowe op.9 / Cierpienia francuskiej królowej op.23", 2019), wykonaną na fortepianach powstałych w pracowni słynnego wiedeńskiego konstruktora przełomu XVIII i XIX wieku, Antona Waltera. Wcześniej kilkukrotny zdobywca nagrody Fryderyk, grał dla nas Sonaty BWV 525-530 Johanna Sebastiana Bacha na odnalezionych w 2002 roku zabytkowych organach Joachima Wagnera w Siedlcach, zainstalowanych w zabytkowej siedzibie Biskupa Siedleckiego (płyta "Organy Joachima Wagnera w Siedlcach III", 2016). Na swej kolejnej płycie Marek Toporowski zmierzył się z kolejnym wyjątkowym instrumentem i muzyką kolejnego wyjątkowego twórcy. Album zawiera muzykę organową jednego z przedstawicieli tzw. wrocławskiej szkoły organowej I połowy XIX wieku Ernsta Köhlera (1799-1847), a instrumentem za którym zasiadł artysta są zabytkowe organy wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO drewnianego Kościoła Pokoju pw. Świętego Ducha w Jaworze.
__________________________________________________
Duo Wolańska / Gajda
Transkrypton
(DUX)
Transkrypton
(DUX)
Dwoje absolwentów Akademii Muzycznej im.I.J.Paderewskiego w Poznaniu postawiło na niecodzienną konstelację instrumentalną zestawiając z sobą w formule muzyki kameralnej akordeon i fortepian. Pianistka Julia Wolańska-Gajda i akordeonista Michał Gajda już w roku 2014 rozpoczęli działalność w ramach duetu wykonując zarówno kompozycje specjalnie dla nich przygotowane, jak eksperymentując z różnymi gatunkami muzycznymi i dokonując transkrypcji wielu klasycznych utworów pierwotnie rozpisanych na inne instrumenty. Duo Wolańska/Gajda stworzyło tym samym zupełnie nową jakość muzyczną opartą na nowatorskim brzmieniu uzyskanym przez dwugłos niezależnych instrumentów solistycznych, oraz fascynujących dialogach. Duet z powodzeniem koncertuje zarówno w Europie jak USA i Azji, a ich koncerty zapełniają tak prestiżowe sale jak nowojorska Carnegie Hall, czy Filharmonia Berlińska. Po siedmiu latach owocnej działalności koncertowej nadeszła pora na debiutancką płytę. Album "Transkrypton" zawiera wybór autorskich aranżacji wybranych spośród ulubionych przez duet arcydzieł muzyki klasycznej, w oryginale rozpisanych m.in. na dwa fortepiany, gitarę i flet, organy solo czy orkiestrę. W programie płyty znajdziemy zupełnie nowe wersje tak znanych utworów jak m.in. "Libertango" Astora Piazzolli, "Lot trzmiela" Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, czy "Dziadek do orzechów" Piotra Czajkowskiego.
__________________________________________________
Nikolai Rimsky-Korsakov
Kashchey The Immortal
(DUX)
Kashchey The Immortal
(DUX)
Kościej Nieśmiertelny to mityczna postać znana z baśni i ludowych opowieści rosyjskich. Stary i brzydki czarownik mieszkał w zamku pośród gór i lasów i posiadał wiele skarbów. Jednym z nich były żywa i martwa woda. Żywa przywracała do życia zmarłych, a martwa leczyła rany i zapewniała długowieczność. To właśnie na podstawie legendy o Kościeju powstała jedna z najgłośniejszych oper Nikołaja Rimskiego-Korsakowa jednoaktówka "Kościej Nieśmiertelny", której moskiewskie prawykonanie w 1902 roku wywołała zamieszki z udziałem rewolucyjnie nastawionego tłumu, bowiem w utworze tym dostrzeżono odniesienia do panującego wówczas caratu. W Polsce opera nie doczekała się dotąd właściwej popularności wśród melomanów, dlatego opublikowanie pięknie wydanego albumu zawierającego jej koncertową wersję uznać należy za bardzo ważne wydarzenie fonograficzne. Nagranie pochodzi z 2018 roku, a zrealizowane zostało podczas koncertu w Auli Uniwersytetu im.A.Mickiewicza w Poznaniu, który odbył się w ramach 22.Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Przygotowanemu przez Bartosza Michałowskiego Poznańskiemu Chórowi Kameralnemu i Orkiestrze Filharmonii Poznańskiej pod dyr. Łukasza Borowicza, towarzyszy grono solistów wywodzących się ze Studia Wokalnego Teatru Maryjskiego w Petersburgu.
__________________________________________________
Klaudiusz Baran
20th Century Russian Accordion Sonatas
(DUX)
Urodzony w 1971 roku akordeonista i profesor sztuk muzycznych Klaudiusz Baran, od 2016 pełni stanowisko rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Poza
współpracą z wieloma orkiestrami (m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną
Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia AMADEUS, Sinfonią
Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą AUKSO czy Dresdner
Philharmoniker), chętnie angażuje się też w projekty artystów spoza
kręgu muzyki klasycznej, dzięki czemu usłyszymy go również na płytach
m.in. Ireny Santor, Michała Bajora, Edyty Geppert, Ryszarda
Rynkowskiego, Kory, Kayah, Kazika, czy zespołu Szwagierkolaska. Akordeonistę mogliśmy usłyszeć m.in. na płytach skrzypaczki Anny Wandtke ("Violin Soul", DUX 2016), saksofonisty Pawła Gusnara (wydany pod patronatem LongPlay 2-płytowy album "Saxophone Varie Vol.3", Chopin University Press 2018), płycie "Reminiscencje. 30 lat Centrum Paderewskiego" (DUX, 2019) i znakomitym albumie "Ignacy Zalewski - Accordion Works" (2020, Chopin University Press pod patronatem LongPlay). Najnowszą propozycją Klaudiusza Barana jest album wypełniony materiałem, który doskonale odzwierciedla jego interpretacyjne preferencje. Przejmujące
sonaty wielkich twórców XX-wiecznej rosyjskiej literatury akordeonowej:
Władysława Zołotariowa, Albina Repnikowa i Aleksandra Nagajewa, to
utwory eksponujące zarówno olbrzymi ładunek emocjonalny jak
rozszerzające możliwości wyrazowe akordeonu w zakresie brzmienia i
dodekafonicznych eksperymentów.
teksty: Robert Ratajczak