* nowe płyty
PATRONAT
Piotr Lemańczyk Electric Band
Boost Time
(Day Music)
Obecny na jazzowych scenach i w studiach nagraniowych od 30 lat kontrabasista i kompozytor Piotr Lemańczyk, należy do grona najbardziej kreatywnych muzyków w kraju. Związany
z trójmiejskim środowiskiem jazzowym artysta znany jest poza własnymi
projektami także z współpracy z takimi muzykami jak m.in. Zbigniew
Namysłowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Janusz Muniak, Kazimierz Jonkisz,
Piotr Wojtasik, Wojciech Staroniewicz, Sławek Jaskułke, Maciej Foruna
czy wokalistka Krystyna Stańko. Wraz z Dominikiem Bukowskim i
Tomaszem Łosowskim, Piotr Lemańczyk tworzy znakomite trio Orange Trane, a
pośród ostatnich dokonań muzyka warto wymienić płyty nagrane w duetach
z: akordeonistą Cezarym Paciorkiem ("Duology", 2017), gitarzystą Marcinem Wądołowskim ("Preludes for Guitar and DoubleBass", 2018), i firmowany szyldem Trio MAP album "Kiedy byłem..." (2018). Piotr
Lemańczyk regularnie publikuje kolejne autorskie albumy nagrywane w
rozmaitych konstelacjach. Każdorazowo jest to materiał złożony z
kompozycji wyróżniających się pięknymi, ciekawymi liniami melodycznymi z
bogatą harmonią oraz często zmieniającym się metrum. Po albumie "In Simplicity"
zrealizowanym w trio z pianistą Dominikiem Wania i perkusistą Michałem
Miśkiewiczem, z radością informujemy o kolejnej płycie artysty, która ukazała również
się pod patronatem LongPlay. Tym razem muzyk stoi na czele własnego składu Piotr Lemańczyk Electric Band grając na 6-cio strunowej gitarze basowej.
Estetyka muzyki zawartej na płycie zatytułowanej "Boost Time" odwołuje się do klasycznych brzmień znanych z elektrycznych albumów Chicka Corei i Milesa Davisa z lat 70-tych. W poszczególnych nagraniach liderowi towarzyszą Szymon Łukowski (saksofony), Marcin Wądołowski (gitara), Cezary Paciorek i Ariel Suchowiecki (piano Fender Rhodes), Krzysztof Herdzin (syntezator Mooga), Dominik Bukowski (wibrafon) oraz Tomasz Łosowski i Mikołaj Stańko (perkusja).
________________________________
Adam Golicki Trio
Reflections
(Day Music)
Reflections
(Day Music)
Perkusistę i kompozytora Adama Golickiego, kojarzymy przede wszystkim z trójmiejską formacją Confusion Project. Poza działalnością w ramach zespołu, pod szyldem Ad Shave artysta opublikował dwa autorskie albumy wypełnione energetyzującymi utworami nawiązującymi do estetyki fusion i "elektrycznego" jazzu lat 70-tych i 80-tych ("Ad Shave", 2015 i "Ad complementum", 2018). Płyty te powstały we współpracy z dużym aparatem wykonawczym, w którego składzie znaleźli się tak znakomici muzycy jak m.in. Maciej Sikała, Piotr Lemańczyk, Michał Ciesielski, Maciej Grzywacz, Cezary Paciorek czy Marcin Gawdzis. Nowym projektem kreatywnego artysty jest elektryczne trio, do którego perkusista zaprosił współpracujących z nim już w ramach projektu Ad Shave muzyków, wywodzących się ze ścisłej czołówki polskiego jazzu: gitarzystę Macieja Grzywacza i basistę Piotra Lemańczyka. Album "Reflections" przynosi osiem kompozycji, które Adam Golicki przygotował specjalnie z myślą o tym właśnie składzie. Recenzja albumu ukaże się we wrześniowym numerze magazynu Jazz Forum.
________________________________
Yarosh Organ Trio feat. Dominik Wania
Progressive Synthesis
(Akademia Muzyczna Wrocław)
Yarosh
Organ Trio to skład powołany przez znakomitego perkusistę Przemysława
Jarosza, do którego muzyk zaprosił saksofonistę Tomasza Pruchnickiego i
wirtuoza organów Hammonda, Kajetana Galasa. Debiutancki album formacji
("Yarosh Organ Trio",
2016) zawierał zestaw utworów nawiązujących do głównego nurtu
światowego jazzu, jednak ukazujących indywidualny sposób postrzegania
mainstreamu przez trio.
Demokratyczne trio stanowiące wypadkową trzech muzycznych indywidualności i ukazujące ogromne możliwości każdego z instrumentalistów, okazało się przestrzenią w której muzycy postanowili nadal funkcjonować. Na drugim albumie ("Alterakcje", 2018) do składu zaproszono wokalistkę Katarzynę Mirowską. Album okazał się to kolejnym dowodem wyjątkowego zmysłu kompozycyjnego Przemysława Jarosza, dzięki któremu artysta potrafi wykreować specyficzny, pełen osobliwej magii klimat. Najnowszą propozycją Yarosh Organ Trio jest album "Progressive Synthesis", zawierający muzykę jeszcze bardziej wysublimowaną i w większym stopniu eksponującą zdolności improwizacyjne każdego z instrumentalistów. Tym razem do udziału w nagraniach muzycy tria zaprosili topowego pianistę Dominika Wanię.
Demokratyczne trio stanowiące wypadkową trzech muzycznych indywidualności i ukazujące ogromne możliwości każdego z instrumentalistów, okazało się przestrzenią w której muzycy postanowili nadal funkcjonować. Na drugim albumie ("Alterakcje", 2018) do składu zaproszono wokalistkę Katarzynę Mirowską. Album okazał się to kolejnym dowodem wyjątkowego zmysłu kompozycyjnego Przemysława Jarosza, dzięki któremu artysta potrafi wykreować specyficzny, pełen osobliwej magii klimat. Najnowszą propozycją Yarosh Organ Trio jest album "Progressive Synthesis", zawierający muzykę jeszcze bardziej wysublimowaną i w większym stopniu eksponującą zdolności improwizacyjne każdego z instrumentalistów. Tym razem do udziału w nagraniach muzycy tria zaprosili topowego pianistę Dominika Wanię.
________________________________
Skerebotte Fatta
Appaz
(For Tune)
Appaz
(For Tune)
Saksofonista Jan Małkowski i perkusista Dominik Mokrzewski to warszawscy improwizujący muzycy muzycy, związani ze środowiskiem takich klubów jak Eufemia, Pardon To Tu, Chłodna25, Młodsza Siostra i Chmury, oraz formacjami Warsaw Improvisers Orchestra, Infant Joy i Ryby. Artyści znają się od lat, dzieląc się pasją do muzyki free jazzowej lat 60-tych i dorobkiem artystów pokroju Alberta Aylera, Petera Brötzmanna czy Charlesa Lloyda. Ich wspólne dokonania pod intrygującym szyldem Skerebotte Fatta, charakteryzuje nieposkromiona żywiołowość i naturalne emocje, ale też liryzm i szczerość wypowiedzi. W sierpniu światło dzienne ujrzał trzeci album Skerebotte Fatta zatytułowany "Appaz". Wypełniona siedmioma rozbudowanymi formami płyta jest kolejnym dowodem na niezwykłą dźwiękową magię wynikającą z zestawienia z sobą saksofonu i perkusji, nie wspomaganych przez inne instrumenty. Połączenie improwizowanych partii saksofonu z mogącymi kojarzyć się z muzyką afrykańską dźwiękami perkusji, zapewnia jedyny w swoim rodzaju klimat. Sami artyści określają swe wspólne dokonania mianem "muzyki emancypacji".
________________________________
Mazz Boxx
(Audio Cave)
(Audio Cave)
3 września nakładem wytwórni Audio Cave ukazała się płyta zawierająca fragmenty koncertowych nagrań klarnecisty i kompozytora Jerzego Mazzolla uważanego za współtwórcę polskiej fali yassu. Muzyka zarejestrowana została w różnych składach w 2008 roku. W 2011 roku nagrania te zostały zmiksowane, a materiał poddany rekonstrukcji przez DJ-a i producenta nagrań Igora Pudło (Igor Boxx), który stworzył zupełnie nową formę podzieloną na 10 utworów. Efektem jest firmowany szyldem Mazz Boxx album, który w ostatecznej formie gotowy był już 10 lat temu, a mimo to jego zawartość brzmi wyjątkowo świeżo i odkrywczo. "Mazz Boxx" to muzyka nieprzewidywalna i intrygująca, a zarazem jest to jedyny w swoim rodzaju projekt scalający fantazję i wirtuozerię improwizującego Jerzego Mazzolla z dźwiękowym wizjonerstwem Igora Pudło.
________________________________
Ignacy Wiśniewski
Duos
(Hevhetia)
Duos
(Hevhetia)
Trójmiejskiego pianistę i kompozytora Ignacego Wiśniewskiego, znamy m.in. z projektu Milonga Baltica ("Tango", 2013), formacji Almost Jazz Group (m.in. albumy "Almost Jazz Group & accordina", 2012 i wydany pod patronatem LongPlay "Fade Out", 2017), oraz płyt "Jazz Shirim" (2016) i "Kantata Jazzowa" (2018, patronat LongPlay), nagranej przez jazzowe trio artysty z wokalistą Kamilem Dominiakiem, a wypełnionej utworami do tekstów poety Michała Rusinka. Ceniony jako kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, aranżer i akompaniator Ignacy Wiśniewski, jest autorem kilkunastu musicali wystawianych w teatrach w Warszawie, Koszalinie, Toruniu, Wrocławiu, Gdańsku i Gdyni oraz na Akademii Muzycznej w Gdańsku, a w 2017 roku wspólnie z żoną Mają Miro-Wiśniewską założył Fundację Wood and Mood. Nowym projektem Ignacego Wiśniewskiego jest nagrany jesienią ubiegłego roku improwizowany program "Duos", który pod postacią płyty ukazał się nakładem wytwórni Hevhetia. Album wypełniają nagrania zrealizowane z udziałem czterech muzyków: Mikołaj Trzaska (saksofon), Marcin Januszkiewicz (wokal), Olo Walicki (kontrabas) i Michał Bryndal (perkusja).
teksty: Robert Ratajczak