* nowe płyty
Falkevik
New Constellations
(Drabant Music)
New Constellations
(Drabant Music)
Norweskie trio Falkevik tworzą młodzi artyści z Oslo o ugruntowanej pozycji wykwalifikowanych muzyków. Ich debiutancki album "Louder Than I'm Used To”
(2018) spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem zarówno odbiorców jak
krytyków muzycznych stając się w Norwegii jedną z najchętniej słuchanych
płyt roku. Muzyka zespołu łącząca tradycję nordyckiego jazzu z estetyką
pop, zawiera w sobie elementy właściwe takim wykonawcom jak GoGo
Penguin, E.S.T, Jaga Jazzis, ale też ze względu na warstwę wokalną, Tori
Amos i Suzanne Vega. Liderką formacji jest pianistka i wokalistka Julie
Falkevik, której towarzyszy (znana również ze składu Hedvig Mollestad
Trio) basistka Ellen Brekken oraz perkusista Marius Troan Hansen. 17
września światło dzienne ujrzał drugi album zespołu "New Constellations"
nagrany z gościnnym udziałem multiinstrumentalistki Oli Kvernberg. W
oryginalnych tekstach na nowym albumie Falkevik porusza bardzo istotne
problemy, jak choćby nadużywanie władzy i przymusowa normalizacja
jednostki ("Amputation"). Muzycy śmiało korzystają z elektroniki i
syntezatorów, dodających brzmieniu tria wyjątkowej głębi i przestrzeni,
a Julie Falkevik niejednokrotnie fantazyjnie preparuje brzmienie
fortepianu.
_____________________________________
ZAPOWIEDŹ
Chabuka Amiranashvili
Mystic of the Horizon
(MemoMusic)
Mystic of the Horizon
(MemoMusic)
Chabuka Amiranashvili to pochodzący z rodziny o muzycznych tradycjach, gruziński kompozytor, producent muzyczny i multiinstrumentalista. Swą muzyczną karierę rozpoczął już jako dziecko grając w Orkiestrze Państwowego Konserwatorium w Tbilisi. Studiując w Konserwatorium w Tbilisi i na Uniwersytecie w Kutaisi, doskonale opanował klarnet, trąbkę, obój, tubę, fagot, saksofon i fortepian.Dziś jest cenionym kompozytorem i instrumentalistą oraz twórcą muzyki filmowej i teatralnej współpracującym z Państwową Orkiestrą Estradową Telewizji Tbilisi, oraz muzykiem znanym z założenia i prowadzenia takich formacji jak Plus-Minus Band, Chabuka’s Band. Jego artystyczne dokonania obejmują też połączenie muzyki z choreografią, co zaowocowało współpracą z zespołem Samaia i specjalizującą się w charakterystycznym gruzińskim śpiewie polifonicznym grupą Shara. Występy z tymi artystami oprawiane są tańcem w autorskiej choreografii Chabuki Amiranashvili. Od czasu do czasu muzyk publikuje autorskie albumy, na których muzykę wykonuje samodzielnie grając na wszystkich instrumentach. Nowy album Chabuki Amiranashvili "Mystic of the Horizon", to rodzaj ścieżki dźwiękowej do nieistniejącego filmu. Na pięknie oprawionej graficznie płycie znajdziemy zarówno rozbudowane utwory oscylujące wokół estetyki kontemplacyjnej muzyki elektronicznej oraz pełne majestatu i patosu formy jednoznacznie kojarzące się z muzyką filmową, jak ballady fortepianowe i liczne elementy etniczne. Album ukaże się 1 października.
_____________________________________
Na tegoroczną jesień wytwórnia RecArt przygotowała cztery wyjątkowo ciekawe pozycje fonograficzne:
ClaveDuo
Il teatro del suono
(RecArt)
Il teatro del suono
(RecArt)
Album zawiera cykl 14 Sonat włoskiego kompozytora epoki baroku, znanego przede wszystkim dzięki wielu wirtuozerskim utworom na klawesyn, Bernardo Pasquiniego (1637-1710). Zawarte na płycie utwory tworzące zbiór "Sonate per due cembali con il baso cifrato" to prawdziwe skarby XVII-wiecznej muzyki kameralnej. Nagranie dokonane zostało w lutym br. we wnętrzach Opactwa Cystersów w Mogile w Krakowie, przez tworzące krakowski duet klawesynowy ClaveDuo: Joannę Solecką i Annę Huszczo. ClaveDuo specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku z dorobku takich kompozytorów, jak m.in. J.S.Bach, C.Ph.E.Bach, G.F. Handel, F.Couperin czy G.Le Roux. Duet nie stroni jednak od muzyki współczesnej dedykowanej barokowemu klawesynowi przez m.in. E. McLean’a, D.Koomans’a i D.Rudnickiego. Specyficzne, metaliczne brzmienie klawesynu charakteryzuje krótki pogłos, co czyni go wyjątkowo trudnym do opanowania, szczególnie w kameralistyce. Partie instrumentów raz są pełne wigoru, innym razem miękko naśladują brzmienie lutni, a utwory Pasquiniego jakich słuchamy na płycie, tworzą fascynujący klimat brzmieniowy muzyki epoki baroku.
Gusto Non barbaro
(RecArt)
"Gusto Non barbaro" to drugi po wyżej wymienionym album, nagrany w roku bieżącym we wnętrzach Opactwa Cystersów w Mogile w Krakowie, z udziałem znakomitych klawesynistek Joanny Soleckiej i Anny Huszczo. Tematem programu jest XVIII-wieczna niemiecka muzyka kameralna, którą reprezentują utwory Georga Philippa Telemanna, Carla Philippa Emanuela Bacha, oraz dwóch mniej znanych kompozytorów: Christopha Schaffratha i Johanna Joachima Quantza. Obok klawesynu słyszymy instrumenty solowe: flet i fagot, za których partie odpowiedzialni są odpowiednio: Wiesław Suruło i znany ze składów Krakowskiego Kwintetu Dętego i Krakowskiego Tria Stroikowego, Paweł Solecki. Mimo iż tytuł albumu pochodzi z określenia jakiego używano wobec niemieckiego stylu, które przetłumaczyć można jako: styl barbarzyński, utwory zgromadzone na płycie charakteryzują się delikatnością faktury i prostymi subtelnymi motywami melodycznymi, a więc tym co definiuje niejako utwory kameralne XVIII wieku. W muzyce tej dostrzeżemy jednak typowe dla niemieckiej szkoły kompozytorskiej rozwiązania i specyficzne niuanse.
ZAPOWIEDŹ
Psalmy
Gomółka, Kochanowski, Drazkov, Straburzyński
(RecArt)
Psalmy
Gomółka, Kochanowski, Drazkov, Straburzyński
(RecArt)
Album "Psalmy" to niecodzienne przedsięwzięcie dwójki poznańskich artystów, którzy postanowili opracować i nagrać czternaście biblijnych Psalmów Dawidowych na bas-baryton i fortepian preparowany. Za materiał posłużyły tłumaczenia Jana Kochanowskiego do muzyki Mikołaja Gomółki. Renesansowe Psalmy śpiewa w klasycznej manierze dysponujący głębokim bas-barytonem Maciej Straburzyński, a oprawa instrumentalna jest dziełem pochodzącej z Poznania a zamieszkałej w Belgii pianistki, kompozytorki i aranżerki Barbary Drazkov Drążkowskiej. Artystka lubuje się w wyszukiwaniu starych, zniszczonych pianin i fortepianów i przywracaniu ich do życia poprzez preparacje, polegające na umieszczaniu przedmiotów między strunami instrumentu lub bezpośrednio na nim. Otrzymany efekt skutkuje niecodziennym brzmieniem, którego zakres modulacji zdaje się być ograniczony jedynie fantazją i kreatywnością wykonawcy. Barbara Drazkov to artystka śmiało eksperymentująca, a jednocześnie dysponująca rozpoznawalnym językiem artystycznym, łączącym elementy muzyczne z formami teatralnymi i performansem. Nagrany przez nią z klasycznym śpiewakiem album to kolejny fascynujący eksperyment w karierze artystki. To także płyta odsłaniająca możliwości nieznanego dotąd połączenia estetyki napisanych w 1580 roku renesansowych Psalmów z elementami muzyki minimalistycznej i nowoczesnej awangardy. W dwóch nagraniach artystów wspomagają: Artur Majewski (kornet) i Bartłomiej Stankowiak (fortepian), a Maciej Straburzyński poza śpiewem ubarwia muzykę także brzmieniem armeńskiego instrumentu duduk. Album ukaże się 1 października.
ZAPOWIEDŹ
Pawel Pudlo
Violemi
(RecArt)
Violemi
(RecArt)
Urodzony w 1983 roku Pawel Pudlo to kompozytor muzyki symfonicznej, chóralnej, kameralnej i filmowej, oraz producent i reżyser nagrań. Artysta znany jest z niekonwencjonalnych przedsięwzięć łączących muzykę symfoniczną z elektroniką, rockiem czy elementami etnicznymi, oraz performatywnych projektów spajających muzykę, sztuki wizualne i edukację. Jego kompozycje doczekały się wykonań przez artystów związanych m.in. z Berliner Philharmoniker, Sinfonia de Barcelona, Teatrem Maryjskim w Petersburgu, Operą we Florencji, Filharmonią Narodową, Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu czy Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Swą twórczością Paweł Pudło udowadnia iż muzyka zwana "poważną" z powodzeniem trafić może w gusta odbiorcy, który na co dzień nie bywa w filharmoniach i na koncertach muzyki klasycznej. W roku 2015 podczas festiwalu Solidarity of Arts w Gdańsku miało miejsce prawykonanie antywojennego utworu "War Horns" rozpisanego na 10 waltorni, połączone z prezentacją instalacji rzeźbiarskiej, będącej rodzajem przestrzennej kontynuacji projektu. Przedsięwzięcie w 2017 roku udokumentowane zostało 2-płytowym (CD+DVD) albumem, na którym umieszczono studyjne nagranie utworu dokonane w międzynarodowym składzie w Studio Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie, film opowiadający o projekcie i zwiastun video. Album okazał się jednym z najciekawszych wydawnictw fonograficznych roku. 22 kwietnia tego roku podczas Międzynarodowego Dnia Ziemi premierę miał kolejny album z muzyką Pawła Pudło, któremu towarzyszyły warsztaty i wykłady zaproszonych naukowców Uniwersytetu Wrocławskiego. Tym razem kompozytor odwołał się do destrukcyjnego wpływu człowieka na otaczające go środowisko (zanieczyszczenie ziemi, powietrza i wody), a koncepcyjna suita "Elements" ("Żywioły") przedstawiona w formie kilkunastoczęściowej symfonii, stanowiła muzyczną opowieść sięgającą początków ludzkości a wybiegającą w niedaleką przyszłość i związane z nią zagrożenia. Jednym z przedsięwzięć kreatywnego artysty jest łącząca elementy opery, musicalu i muzyki filmowej pełna rozmachu epicka opowieść muzyczna do libretta Anny Osowskiej, której akcja dzieje się w fikcyjnym królestwie Arstonaroth. W realizację monumentalnego i pełnego rozmachu dzieła "Violemi" zaangażowana została potężnie brzmiąca orkiestra i 15-osobowy chór pod dyrekcją kompozytora. Nagrania zrealizowano w Studio Polskiego Radia Wrocław w latach 2007-2009, a pierwsze wydanie płyty ukazało się w 2010 roku. Premiera nowej edycji albumu zapowiadana jest na 5 listopada.
teksty: Robert Ratajczak