│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

27 października 2021

2021/36: Nowości w katalogu DUX

 
* nowe płyty
 
{oh!} trio
Portraits. Les Caracteres Francais
(DUX)
Działalność katowickiego zespołu o niekonwencjonalnej nazwie: {oh!} Orkiestra Historyczna prowadzonego przez koncertmistrzynię Martynę Pastuszkę (znaną też z formacji Arte dei Suonatori), skupia się wokół muzyki dawnej, wykonywanej w możliwie najbardziej oryginalnej formie. Zespół tworzony przez grupę wyjątkowych młodych instrumentalistów a zarazem wielkich pasjonatów muzycznych, często koncertuje starając się dotrzeć do jak najbardziej rozległej grupy odbiorców, oraz ciągle udoskonalając swój warsztat techniczno - instrumentalny. Z szeregów Orkiestry przed czterema laty wyłonił się 3-osobowy skład, stosownie nazwany {oh!} trio, który wraz z grającą na skrzypcach Martyną Pastuszką tworzą Anna i Krzysztof Firlus.Muzyczne małżeństwo Krzysztofa (viola da gamba) i Anny (klawesyn) Firlus, znamy dzięki rozmaitym projektom. Doświadczeni i wszechstronni instrumentaliści poza {oh!} Orkiestrą Historyczną, zaangażowani są w działalność takich formacji jak m.in. tworzone od 2007 roku wraz ze skrzypaczką Małgorzatą Malke trio Extempore, czy Ensemble Chimerique. Krzysztof i Anna Firlus realizują też rozmaite projekty w duecie. Takim była wydana w 2018 roku płyta "Gamba Sonatas" ukazująca twórczość dwóch muzycznych rodzin: rodu Bachów i Podbielskich, oraz wydany pod patronatem LongPlay znakomity album "Sonatas from the Maltzan Collection" (2019) zawierający odnalezione sonaty niemieckiego kompozytora i wirtuoza violi da gamba Carla Friedricha Abla. Formuła tria odkrywa przed zafascynowanymi muzyką dawną artystami możliwość eksploatacji utworów stricte kameralnych, rozpisanych na trzy instrumenty. Na płycie "Portraits. Les Caracteres Francais", {oh!} trio prezentuje przegląd utworów wybranych z dorobku francuskich kompozytorów przełomu XII i XVIII wieku, rozpisanych na skrzypce, violę da gamba i klawesyn.
____________________________________________________

Katarzyna Kling
Schubert Piano Music

(DUX)
Nad utworami fortepianowymi Franza Schuberta pochyliła się znakomita pianistka Katarzyna Kling. Efektem jest nagrana w lutym br. w Europejskim Centrum Matecznik "Mazowsze" w Otrębusach płyta "Schubert Piano Music". Pianistka wybrała Sonatę B-dur i Impromptu Es-dur op.90 nr 2. Sonata B-dur to osiemnasta, a zarazem ostatnia z sonat Franza Schuberta (1797-1828) skomponowana kilka miesięcy przed przedwczesną śmiercią kompozytora. Jeden z wybitnych interpretatorów muzyki fortepianowej Schuberta, wybitny niemiecki pianista  Wilhelm Kempff, nazwał ostatnie jego sonaty „monologami, wyznaniami duszy bardzo zranionej”. Trudno nie zgodzić się z taką opinią słuchając tego przejmującego 4-częściowego utworu powstałego w umyśle chorego i świadomego swej rychłej śmierci, zaledwie 31-letniego twórcy. Mimo to w utworze tym tli się też nadzieja, dostrzegalna choćby w ulotności bardzo lekkiej w odbiorze części 3 (Scherzo). Powstały wcześniej pełen typowego dla Franciszka Schuberta melodycznego piękna czteroczęściowy cykl Impromptus, Op.90 to z kolei jeden z najsłynniejszych cykli kameralnych kompozytora, jakże odmienny w swym klimacie i charakterze od Sonaty B-dur. Na płycie słuchamy jednej z części tego cyklu, która znakomicie koresponduje z wypełniającą większość albumu Sonatą.
____________________________________________________
 
Collegium Cantorum
Andrzej Koszewski - Choral Works
(DUX)
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierunkiem Janusza Siadlaka kontynuuje cykl monograficznych albumów wypełnionych utworami chóralnymi wybitnych polskich kompozytorów. Po płycie z muzyką Juliusza Łuciuka ("Choral Works", 2018), wydanym pod patronatem LongPlay albumie zawierającym utwory chóralne a capella Romualda Twardowskiego ("Sacrum. Profanum", 2019), oraz płycie "Edward Pałłasz - Choral Works" (2020), nadszedł czas na album wypełniony muzyką chóralną zmarłego przed sześciu laty poznańskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego. Andrzej Koszewski (1922-2015) pozostawił po sobie liczne kompozycje instrumentalne, ale przede wszystkim chóralne jak  dzieła sonorystyczne, utwory inspirowane folklorem Wielkopolski, czy pieśni religijne. Na płycie znajdziemy cykle: "Tryptyk wielkopolski", "Gry", "Tre pezzi" i "Trittico di messa", oraz utwory "Muzyka fa-re-mi-do-si" i "Angelus Domini", które tworzą bardzo rozmaity stylistycznie program. Collegium Cantorum pod dyrygencką batutą Janusza Siadlaka w znakomitym stylu przeprowadza nas przez zaklęte w utworach Koszewskiego muzyczne faktury i ich dźwiękową kolorystykę, ukazując przekrój dorobku kompozytora.
 ____________________________________________________
 
Agnieszka Niewiadomska / Szymon Blaszyński
Felicjan Szopski - Songs

(DUX)
Kompozytor, pianista, pedagog i krytyk muzyczny Felicjan Szopski (1865-1939) był twórcą wielu utworów fortepianowych, utworów chóralnych, kilku oper, opracowań pieśni ludowych, oraz pieśni na głos i fortepian z okresu Młodej Polski. Właśnie ostatniej z dziedzin działalności Szopskiego poświęcona jest płyta nagrana przez dwójkę współpracujących z sobą już od 15 lat artystów, a od 11 lat tworzących małżeństwo: sopranistkę Agnieszkę Niewiadomską i pianistę Szymona Blaszyńskiego. Agnieszka Niewiadomska jest śpiewaczką operową, wizytatorem Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie oraz nauczycielką śpiewu w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Nysie. Z kolei pianista Szymon Blaszyński, znany również z współpracy z gitarzystą Waldemarem Gromolakiem, to dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Jerzego Hellera w Głuchołazach, pedagog i akompaniator w nyskiej i głuchołaskiej szkole muzycznej. W programie płyty "Felicjan Szopski - Songs" znalazły się pieśni skomponowane do słów autorów, których kompozytor znał osobiście: Kazimierza Tetmajera, Adama Asnyka, Józefa Nowińskiego, Kazimiery Zawistowskiej, Edwarda Leszczyńskiego i Emila Zegadłowicza, oraz opracowania 10 polskich pieśni ludowych.
 ____________________________________________________
 
Julian Gembalski
Organy Świętogórskie - Musica Sacromontana XVI
(DUX)
Nagrany w Bazylice Księży Filipinów we wrześniu 2020 roku album "Organy Świętogórskie" jest już szesnastą płytą wydaną w serii "Musica Sacromontana", będącej zarazem kroniką jednego z najbardziej prestiżowych festiwali muzyki oratoryjnej na świecie, przywracającego do życia prawdziwe muzyczne skarby istniejące dotychczas jedynie w formie pożółkłych manuskryptów. Festiwal Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana każdego roku gromadzi w Bazylice Świętogórskiej i klasztorze Ojców Filipinów na Świętej Górze w Gostyniu zarówno rzesze melomanów, jak i prestiżowych artystów. Podczas festiwalowych koncertów prezentowane są zarówno utwory sakralne jak i dzieła muzyki klasycznej, a pośród wykonawców jacy pojawili się dotychczas na Festiwalu warto wymienić choćby Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia "Amadeus" Agnieszki Duczmal, Poznańskie Słowiki, Konstantego Andrzeja Kulkę i Krzysztofa Pendereckiego. Na płycie "Organy Świętogórskie - Musica Sacromontana XVI" znajdziemy muzykę graną na nowych, zbudowanych w latach 2016-17 organach świętogórskich przez ich projektanta, a zarazem jednego z najznakomitszych polskich organistów Juliana Gembalskiego. Repertuar płyty obejmuje utwory kompozytorów, którzy znani byli na Świętej Górze z zachowanych dzieł wokalno-instrumentalnych, a także muzykę twórców kojarzonych z Oratorium św. Filipa Neri, uczestniczących w życiu duchowym zgromadzenia. Wśród kompozycji znajdziemy utwory m.in. Wolfganga Amadeusza Mozarta i Giovanni Pierluigi da Palestriny, ale też zamykające program Wariacje "Witaj Gostyńska Matko Różańcowa” i Fantazję na temat pieśni Józefa Zeidlera "Modlitwa o deszcz”, autorstwa samego wykonawcy zamieszczonych na płycie nagrań, Juliana Gembalskiego.
 ____________________________________________________
 
Karolina Nowotczyńska / Marcin Zdunik
Mozart Symphonies & Duo

(DUX)
Nowe spojrzenie na muzykę Wolfganga Amadeusza Mozarta przynosi album "Mozart - Symphonies & Duo". Znakomity wiolonczelista, solista i kameralista Marcin Zdunik wraz ze skrzypaczką Karoliną Nowotczyńską i Elbląską Orkiestrą kameralną pod dyrekcją Marka Mosia, prezentuje wyposażoną w autorskie opracowanie partii wiolonczeli Symfonię koncertującą Es-dur KV 364/320d, 29 Symfonię A-dur KV 201/186a, oraz dzielący oba dzieła na płycie Duet No1 G-dur na skrzypce i altówkę w opracowaniu na skrzypce i wiolonczelę. Doskonale znana każdemu szanującemu się melomanowi Symfonia koncertująca wyposażona w partie wiolonczeli brzmi nieco inaczej, rzucając nowe światło na relacje instrumentów solowych. Rozpisane przez Mozarta na skrzypce i altówkę dynamiczne Duo G-dur KV 423 w opracowaniu na skrzypce i wiolonczelę, zadziwia ekspresją i swobodą, a konwencjonalna wersja 29 Symfonii znakomicie wieńczy cały program, odsłaniając ogromne możliwości prowadzonej przez Marka Mosia Elbląskiej Orkiestry.
 ____________________________________________________
 
Krzysztof Meyer
Symphony No.9

(DUX)
Urodzony w 1943 roku krakowski kompozytor, pianista, pedagog oraz autor m.in. monografii Lutosławskiego i Szostakowicza Krzysztof Meyer, należy dziś do grona najważniejszych polskich twórców przełomu XX i XXI wieku, a po jego utwory sięga dziś wielu muzyków chcących zmierzyć się z ich wyjątkową formą i przekazem. Krzysztof Meyer operuje własną, indywidualną koncepcją w zakresie zarówno narracji muzycznej jak i harmonii, w którą z wyjątkowym wdziękiem wplata inspiracje wynikające z jego rozmaitych fascynacji. Nieoceniony wpływ na muzyczną percepcję artysty miał Witold Lutosławski, u którego w latach 60-tych kompozytor pobierał prywatne lekcje. Seria płyt wytwórni DUX z kompozycjami Krzysztofa Meyera ukazuje wyjątkowy kunszt artysty oraz jego niezwykłą wszechstronność w zakresie tworzenia rozmaitych form muzycznych. Na dotychczas wydanych płytach znalazły się dzieła kameralne, utwory na chór i orkiestrę, oraz kompozycje fortepianowe, które na trzech płytach przedstawił znakomity pianista Marek Szlezer. Najnowszą pozycją cyklu jest album zawierający nagranie monumentalnego dzieła Krzysztofa Meyera jaką jest ukończona w 2015 roku Symfonia nr 9, zatytułowana przez kompozytora "Symfonią wiary i nadziei". Nagranie zarejestrowane zostało w trakcie światowego prawykonania utworu w 2016 roku w poznańskiej Auli UAM, a wykonanie Symfonii powierzono Orkiestrze Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza i Chórowi Filharmonii im.Karola Szymanowskiego w Krakowie.
 
teksty: Robert Ratajczak