* płyty
PATRONAT
Paweł Gusnar
Saxophone Varie Vol.4
(Chopin University Press)
Paweł Gusnar
Saxophone Varie Vol.4
(Chopin University Press)
W roku 2014 z okazji przypadającej 200. rocznicy urodzin twórcy saksofonu, belgijskiego konstruktora i budowniczego instrumentów Adolphe'a Saxa, znakomity saksofonista Paweł Gusnar przygotował wyjątkowy album: "Saxophone Varie", który został uhonorowany prestiżowym Fryderykiem. Po dwóch latach artysta zdecydował się kontynuować przedsięwzięcie publikując płytę opatrzoną dopiskiem: "Vol.2", a w roku 2018 doczekaliśmy się trzeciej odsłony projektu, którym był (wydany pod patronatem LongPlay), tym razem dwupłytowy album "Saxophone Varie Vol.3" (o albumie tym miałem okazję napisać w książce "Musica Intellectualis Tom 3", wyd.Chopin University Press 2019). Cykl znakomicie obrazujący klasyczne oblicze instrumentu przez pryzmat dokonań współczesnych polskich kompozytorów, okazał się jednym z najciekawszych przedsięwzięć artystycznych ostatnich lat, a kolejna odsłona tej arcyciekawej serii dowodzi słuszności kontynuowania rozpoczętego w 2014 roku przedsięwzięcia. Na wydanej w formie złotej płyty CD "Saxophone Varie Vol.4", znajdziemy kolejny zestaw kompozycji (w tym siedem premier fonograficznych) odsłaniających ogromny potencjał i szeroką paletę techniczno-ekspresyjnych możliwości saksofonu. Utwory napisane zostały przez wywodzących się z różnych pokoleń kompozytorów: Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Moryto, Łukasza Wosia, Nikolę Kołodziejczyka, Ignacego Zalewskiego i Aleksandra Jana Szopę. Na "Saxophone Varie Vol.4" odnajdziemy liryzm i melancholię, wyszukaną melodykę i elementy programowości, oraz mistrzowską wirtuozerię i kreatywne improwizacje.
PATRONAT
Anna Mikołajczyk-Niewiedział / Marcin Tadeusz Łukaszewski
Paderewski - Pieśni
(Chopin University Press)
Anna Mikołajczyk-Niewiedział / Marcin Tadeusz Łukaszewski
Paderewski - Pieśni
(Chopin University Press)
Pieśni Ignacego Jana Paderewskiego (1860-1941) wielokrotnie wykonywali i utrwalali na płytach znakomici śpiewacy. W roku 2016 trafił do nas wydany nakładem wytwórni DUX, album zarejestrowany w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie przez mezzosopranistkę Annę Radziejewską i tenora Karola Kozłowskiego z pianistką Agnieszką Hoszowską-Jabłońską ("Paderewski - Pieśni"). Pięć lat później mamy okazję poznać nowe interpretacje powstałych do tekstów polskich i francuskich poetów w latach 1882-1903 pieśni, w wykonaniu Anny Mikołajczyk-Niewiedział (sopran) i Marcina Tadeusza Łukaszewskiego (fortepian). Bardzo starannie wydany przez Chopin University Press album zawiera utwory stworzone przez Ignacego Jana Paderewskiego do tekstów Adama Asnyka, Adama Mickiewicza, oraz XIX-wiecznych poetów francuskich Théophile Gautiera i Catulle'a Mendesa. Najnowsze nagranie dokonane przez Annę Mikołajczyk-Niewiedział i Marcina Tadeusza Łukaszewskiego dowodzi ponadczasowości i uniwersalności Pieśni, a zarazem stanowi kolejny bardzo ważny punkt w realizowaniu programu kultywującego dorobek Ignacego Jana Paderewskiego, wyjątkowej postaci która przeszła do historii nie tylko wybitny kompozytor i muzyk, ale też polityk i wielki patriota.
____________________________________
Minim feat.Sainkho
Manifesto -Live At SPATiF
(KOLD)
Dołączona do jesiennego numeru Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów płyta "Manifesto" jest już drugim wspólnym dziełem formacji Minim i ekscentrycznej wokalistki Sainkho Namtchylak. Skład Minim tworzą: założyciel, gitarzysta i lider formacji Kuba Wójcik, pianista Grzegorz Tarwid (Diomede, Sundial), kontrabasista Andrzej Święs
(Petera Sextet, Soundcheck, Kamil Piotrowicz Sextet, Kocin Kociński
Trio, Nowicki-Święs-Frankiewicz, Ola Trzaska) oraz perkusista i
producent Albert Karch (Sundial, Marek Malinowski Quartet). Zamieszkała w Wiedniu pochodząca z Republiki Tuwy, urodzona w 1957 roku wokalistka Sainkho Namtchylak,
od wielu już lat jest bardzo ważną postacią w środowisku awangardy,
znaną przede wszystkim z charakterystycznego dla kultury tuwińskiej
śpiewu gardłowego chöömej. Artystka
ma na koncie ponad 30 albumów, w tym płyty nagrane z takimi muzykami
jak Andreas Vollenweider, Evan Parker, Christian Muthspiel, czy Peter
Kovald. Muzyka formacji Minim feat.Sainkho jest połączeniem jazzowej awangardy z tuwińskim folklorem i syberyjską tradycją szamańską. Po intrygującym albumie "Earth"
(2020), ten niezwykły skład postanowił opublikować materiał koncertowy
zarejestrowany pod koniec 2019 roku podczas występu w warszawskim klubie
SPATiF. Album "Manifesto"
ukazuje wyjątkową energię i ducha obecnego podczas pełnych improwizacji
i zaskakujących rozwiązań koncertów czwórki polskich muzyków z
ekscentryczną wokalistką.
____________________________________
* prasa
Jazz Forum 10-11/2021
Najnowszy numer Jazz Forum to przede wszystkim spektakularny powrót jedynej w swoim
rodzaju Ewy Bem, z którego cieszymy się niezmiernie. To także prawdziwy
wysyp wybudzonych z lockdownowej śpiączki festiwali jazzowych, z których
relacje znajdziemy na stronach magazynu. Pośród wywiadów, uwagę zwraca ciekawa rozmowa z Adamem Bałdychem ("Magia muzyki") związana z ukazaniem się jego nowego albumu "Poetry". Trio RGG gości na trzech stronach, a pretekstem do publikacji artykułu Piotra Wojdata "Tajemnicze monumenty na Księżycu" jest przypadające w tym roku 20-lecie istnienia tej zjawiskowej na polskiej scenie jazzowej formacji i jej nowy album "Mysterious Monuments On The Moon". Do
prenumeratorów Jazz Forum razem z tym numerem trafia płyta nagrana
przez zespół Minim z wokalistką Sainkho, a na trzech stronach znajdziemy
obszerny artykuł Mery Zimny poświęcony tej grupie. W dziale recenzji płytowych m.in. omawiane również w tym miejscu albumy: "Ranaissance Gesualdo" tria Gadt / Chojnacki / Gradziuk i Minim feat. Sainkho "Manifesto -Live At SPATiF", oraz przygotowane przeze mnie przeglądy dwóch płyt: wspomnianej wcześniej "Poetry" Adam Bałdych Quintet with Paolo Fresu (str.68), oraz wydanego pod patronatem LongPlay albumu Piotr Lemańczyk Electric Band "Boost Time" (str.72).
____________________________________
Art Post 5/2021
Ukazujący się od 2014 roku dwumiesięcznik Art Post od teraz dostępny jest w salonach Empik. Dotychczas ukazujący się w formie bezpłatnego magazynu rozprowadzanego w miejscach związanych z kulturą oraz podczas koncertów i festiwali muzycznych, trafił do komercyjnej dystrybucji która umożliwi dotarcie do szerszej grupy czytelników. Aktualny numer Art Post (listopad-grudzień) to 52 strony zawierające treści nie tylko muzyczne, ale też ogólnokulturalne. Na str. 38-39 znalazł się artykuł Marty Ratajczak poświęcony postaci osiadłego w Nowym Jorku znakomitego japońskiego pianisty i kompozytora Takeshiego Asai: "Od japońskiego specjalisty IT do wybitnego nowojorskiego pianisty jazzowego". Tekst przynosi wiele informacji i faktów związanych z tym znakomitym muzykiem, podanych w formie fascynującej opowieści. Nad muzyką Takeshiego Asai wielokrotnie pochylałem się, rekomendując jego kolejne albumy, dlatego szczególnie polecam uwadze ten ciekawy artykuł. Poza tym w jesienno-zimowym numerze Art Post znajdziemy m.in. bardzo interesujący wywiad Tomasza Czapli z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem i skrzypaczką Karoliną Nowotczyńską związany z ukazaniem się ich znakomitej płyty nagranej z Elbląską Orkiestrą Kameralną pod dyr. Marka Mosia: "Mozart Symphonies & Duo", obszerną zapowiedź Dionizego Piątkowskiego tegorocznej odsłony Ery Jazzu i kolejny odcinek fascynującego cyklu Mieczysława Stocha "Legendarne wytwórnie i ich fonograficzne arcydzieła".
____________________________________
* książka
Dominika Czerniak-Chojnacka
Orkiestra
(Wydawnictwo ALBUS)
Orkiestra
(Wydawnictwo ALBUS)
Program
wydawniczy poznańskiego wydawnictwa ALBUS koncentruje się na książkach
skierowanych do młodego i najmłodszego czytelnika, oraz wydawnictwach
edukacyjnych. Ważną grupę stanowi też coraz bogatsza oferta starannie
nagrywanych audiobooków. Jedną z najnowszych pozycji wydawniczych ALBUS
jest niezwykle pomysłowa, zarówno pod względem edycji jak przekazu
książka "Orkiestra", wydana pod postacią kartonowej harmonijki leporello.
Przeznaczona dla najmłodszych czytelników pozycja składa się z 20
kolorowych stron, na których przedstawione zostały postaci tworzące
orkiestrę dętą. Barwnie odziani instrumentaliści grają na rozmaitych
instrumentach (m.in. klarnet, saksofon, trąbka, puzon, tuba, flet,
waltornia i instrumenty perkusyjne). Teksty pod ilustracjami nie tylko
objaśniają ich nazwy, ale też zawierają onomatopeje przypisane każdemu z
instrumentów (np. puzon: pum-pum-pum, saksofon: tulu-lulu, a bęben: bum!-bum!-bum!).
Kolorowej i wesołej defiladzie maszerującej orkiestry przemierzającej
miasto, towarzyszą odgłosy dochodzące z ulicy, jak m.in. miauczenie kota
(miau), ćwierkanie wróbla (ćwir-ćwir) czy warkot silnika samochodu (brrrummm).
Ilustracje zawierają mnóstwo rozmaitych szczegółów sprawiających iż
przy każdej stronie warto się na dłużej zatrzymać, a jednocześnie są
bardzo czytelne dla najmłodszych. Książeczka nie jest przy tym
pozbawiona humoru ukrytego w detalach poszczególnych ilustracji
(siusiający pod drzewem pies: siiii..., lub odgłosy dochodzące z zakładu fryzjerskiego: ciach! ciach!).
Świetna zabawa i znakomity sposób poznania przez najmłodszych specyfiki
rozmaitych instrumentów muzycznych, które dzięki tej książeczce mogą
stać się rozpoznawalnymi dla dziecka. Autorką książki jest ilustratorka,
plakacistka, autorka tekstów i pedagog, Dominika Czerniak-Chojnacka.
teksty: Robert Ratajczak