Do Poznania po pandemicznej przerwie powróciła Era Jazzu, której koncerty od kilku lat odbywają się pod szyldem Aquanet Jazz Festival.
Jesienna Era Jazzu 2021 to cztery wydarzenia obfitujące w sześć koncertów mających miejsce w Auli Uniwersytetu im. A.Mickiewicza w Poznaniu oraz Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek w dniach 14-21 listopada. (szczegółowy program i informacje: TUTAJ)
Jesienna Era Jazzu 2021 to cztery wydarzenia obfitujące w sześć koncertów mających miejsce w Auli Uniwersytetu im. A.Mickiewicza w Poznaniu oraz Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek w dniach 14-21 listopada. (szczegółowy program i informacje: TUTAJ)
W niedzielę (14 listopada) Festiwal zainaugurowała tradycyjna Gala Ery Jazzu, będącą zarazem prologiem całego kilkudniowego muzycznego święta, którą uświetnił występ akustycznego duetu Friend 'n' Fellow w Auli UAM. (relacja z koncertu: TUTAJ)
Natomiast w środę (17 listopada) w tym samym miejscu w ramach realizowanego przez Erę Jazzu programu "Czas Komedy" w specjalnie przygotowanym repertuarze wystąpili: Ares Chadzinikolau i Sextet Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
Natomiast w środę (17 listopada) w tym samym miejscu w ramach realizowanego przez Erę Jazzu programu "Czas Komedy" w specjalnie przygotowanym repertuarze wystąpili: Ares Chadzinikolau i Sextet Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
To był piękny jazzowy wieczór.
Pierwszą część koncertu wypełnił krótki występ poznańskiego pianisty, malarza i poety greckiego pochodzenia Aresa Chadzinikolau. Artysta przedstawił program "Grand Piano Komeda" złożony z tematów Krzysztofa Komedy podanych w zupełnie nowych autorskich opracowaniach i aranżacjach na fortepian solo. Znane kompozycje Komedy, w tym słynne tematy z filmów "Dwaj ludzie z szafą” i "Dziecko Rosemary", podane zostały w pełnych natchnienia wersjach tworząc rodzaj znakomicie skonstruowanej fortepianowej suity.
fot.Marta Ratajczak |
85-letni dziś legendarny saksofonista, kompozytor, dyrygent, aranżer i dziennikarz, od połowy lat 50-tych ub. stulecia współtworzący polskie środowisko jazzowe wystąpił ze swoim prawdziwie gwiazdorskim zespołem.
Na saksofonie altowym zagrał Henryk Miśkiewicz, na trąbce Robert Majewski, za fortepianem zasiadł obecny na jazzowej scenie od początku lat 80-tych Wojciech Niedziela, przy kontrabasie usłyszeliśmy jednego z czołowych kontrabasistów polskiej sceny jazzowej Andrzeja Święsa, a perkusista sekstetu to Marcin Jahr.
W formie zamkniętego godzinnego setu wysłuchaliśmy cyklu powstałego na podstawie muzyki Krzysztofa Komedy do spektaklu "Meine Susse Europaische Heimat" ("Moja słodka europejska ojczyzna"). Pierwotnie kompozycje te powstały w 1967 roku jako ilustracje do wierszy wybitnych polskich poetów. Zespół Jana Ptaszyna Wróblewskiego zagrał nowe aranżacje tych utworów, które ukazały się w formie płyty wydanej w prestiżowej serii Polish Jazz. Cykl jakiego wysłuchaliśmy był rodzajem świetnie skonstruowanej jazzowej suity o pobudzającym wyobraźnię, ilustracyjnym charakterze, wobec której chciałoby się użyć określenia: poezja bez słów.
Poza piękną, obfitującą w niezapomniane solówki rozbudowaną suitą, usłyszeliśmy też standard Sammy'ego Faina "Secret Love" z 1953 roku i dwa utwory przygotowane przez Ptaszyna w związku z Rokiem Moniuszkowskim 2019. To motywy z opery "Halka" Stanisława Moniuszki podane w zrekonstruowanych, jazzowych aranżacjach: "Tańce góralskie" i zagrana już jako bis "Kantylena".
Jan Ptaszyn Wróblewski to muzyk niezwykły i wyjątkowy. Wciąż zaskakuje nas nowymi, odważnymi projektami, jednocześnie od zawsze stojąc na straży tradycji polskiego jazzu.
Na saksofonie altowym zagrał Henryk Miśkiewicz, na trąbce Robert Majewski, za fortepianem zasiadł obecny na jazzowej scenie od początku lat 80-tych Wojciech Niedziela, przy kontrabasie usłyszeliśmy jednego z czołowych kontrabasistów polskiej sceny jazzowej Andrzeja Święsa, a perkusista sekstetu to Marcin Jahr.
W formie zamkniętego godzinnego setu wysłuchaliśmy cyklu powstałego na podstawie muzyki Krzysztofa Komedy do spektaklu "Meine Susse Europaische Heimat" ("Moja słodka europejska ojczyzna"). Pierwotnie kompozycje te powstały w 1967 roku jako ilustracje do wierszy wybitnych polskich poetów. Zespół Jana Ptaszyna Wróblewskiego zagrał nowe aranżacje tych utworów, które ukazały się w formie płyty wydanej w prestiżowej serii Polish Jazz. Cykl jakiego wysłuchaliśmy był rodzajem świetnie skonstruowanej jazzowej suity o pobudzającym wyobraźnię, ilustracyjnym charakterze, wobec której chciałoby się użyć określenia: poezja bez słów.
Poza piękną, obfitującą w niezapomniane solówki rozbudowaną suitą, usłyszeliśmy też standard Sammy'ego Faina "Secret Love" z 1953 roku i dwa utwory przygotowane przez Ptaszyna w związku z Rokiem Moniuszkowskim 2019. To motywy z opery "Halka" Stanisława Moniuszki podane w zrekonstruowanych, jazzowych aranżacjach: "Tańce góralskie" i zagrana już jako bis "Kantylena".
Jan Ptaszyn Wróblewski to muzyk niezwykły i wyjątkowy. Wciąż zaskakuje nas nowymi, odważnymi projektami, jednocześnie od zawsze stojąc na straży tradycji polskiego jazzu.
fot.Marta Ratajczak |
Robert Ratajczak
Era Jazzu - Aquanet Jazz Festival
17.11.2021, Aula UAM -Poznań
* Ares Chadzinikolau "Grand Piano Komeda"
Ares Chadzinikolau - fortepian
* Jan Ptaszyn Wróblewski "Moja słodka europejska ojczyzna"
Jan Ptaszyn Wróblewski, Henryk Miśkiewicz - saksofony
Robert Majewski - trąbka
Wojciech Niedziela - fortepian
Andrzej Święs - kontrabas
Marcin Jahr - perkusja